Monica Cismaru ∙ November 6, 2020 ∙ 7 min read

OSYNLIG ben gorham ikea

Tutun și miere, coacăze negre și frezie, liliac și ambră, lemn de santal și vanilie- sunt doar câteva dintre aromele care fac parte din noua colecție de lumânări parfumate OSYNLIG, o coproducție Ikea și Ben Gorham, fondatorul casei de modă, parfumuri și de lumânări parfumate de lux Byredo.

 

Colecția OSYNLIG cuprinde 13 lumânări parfumate la prețuri accesibile și are la bază conceptul de Design Invizibil, acel strat de funcționalitate care completează casa, lucrurile intangibile, cum ar fi iluminatul, starea de spirit și atmosferă.

Parfumurile colecției OSYNLIG (în suedeză: „invizibil”) sunt împărțite în trei baze – florale, lemnoase și proaspete – și sunt create pentru a provoca o gamă largă de emoții – de la nostalgie pentru lucrurile pe care le-ai făcut în trecut, la visurile despre lucrurile pe care le-ai putea face și, mai presus de toate, la intensificarea experienței de a te simți acasă.

Colecția e disponibilă în magazinele Ikea din România de la începutul lunii noiembrie 2020.

OSYNLIG ben gorham ikea

Ben Gorham a fondat casa Byredo la Stockholm, în 2006. Născut din mamă indiancă și tată canadian, Ben a locuit în Toronto, New York și Stockholm. A jucat baschet de performațnă și a urmat școala de arte, iar destinul său s-a schimbat când l-a întâlnit pe parfumierul Pierre Wulff, care l-a convins să creeze arome în loc de picturi. La 31 de ani, fără nicio experiență în domeniu, Gorham i-a întâlnit pe parfumierii de renume mondial Olivia Giacobetti și pe Jerome Epinette, care l-au ajutat să-și transpună dorințele olfactive în compoziții parfumate. Stilul său a devenit cunoscut în întreaga lume și a deschis magazine la Londra, Paris, New York, Beijing, Seul și și-a extins aria de creație de la lumânări parfumate și produse de ambianță olfactivă la cea de haine, accesorii, bijuterii, make-up și produse de îngrijire.

Iată cum s-a creat legătura dintre Ben Gorham și Ikea și cum a luat naștere colecția de 13 lumânări parfumate OSYNLIG.

 

De ce ai ales să colaborezi cu Ikea?

Ben Gorham: M-am născut și am crescut în Suedia, Ikea a făcut parte încă de la început din viața mea. E parte din casele noastre, într-un fel sau altul. Oportunitata de a colabora cu Ikea a fost de nerefuzat, deoarece compania Byredo, pe care am fondat-o în urmă cu 15 ani,  a funcționat într-o manieră personală, subiectivă când a venit vorba de a transpune amintirile în parfumuri, arome. În acest proiect cu Ikea nu numai că am fost capabil să folosesc procesele și filosofiile organizației, dar am putut aborda și idea creării unui parfum pentru casă ca proces democratic, care a implicat sute de oameni și acces la informații pentru a înțelege cum să creăm un sistem și un spectru de arome care să fie pe placul cât mai multor oameni. Așa că sunt extrem de fericit să vă prezint acest proiect.

OSYNLIG ben gorham ikea

 

”Mirosul se simte imediat ce pășești într-o casă, înainte de a vedea mobila sau culoarea în care sunt zugrăviți pereții.”

 

Cum a a decurs întregul proces de creație, cum ați conturat acest concept OSYNLIG?

 

A fost o colaborare în adevăratul sens al cuvântului. Am început cu aromele, a căror creație care a fost un proces de colaborare cu echipa de design Ikea și am continuat cu ambalajul și cu recipientele – forme, culori, materiale. Am avut în vedere o gamă de arome pe care oamenii să le poată combina și alătura pentru a da o notă unică locuințelor lor. A fost important pentru mine să înclud Ikea în procesul de  creație al parfumurilor, ceea ce e opus a ceea ce fac la Byredo, unde eu sunt în continuare șeful! (râde).

M-a încantat foarte tare ideea de a face produse interesante care să fie accesibile unui număr cât mai mare de oameni. Iar Ikea a fost cea mai potrivită alegere pentru a purtea crea produse de o asemenea calitate la un preț accesibil.

OSYNLIG ben gorham ikea

 

Care e lumânarea parfumată preferată din colecție?

Nu am o preferată. Când ești implicat în asemenea proiecte, fiecare produs are caracteristicile lui unice, legate de anumite idei și încă nu m-am hotărât care e favorita mea, dar ce pot să vă spun e ca toate sunt unice. Încerc să nu fac speculații  în legătură cu care dintre cele 13 va prinde mai bine și pe care se vor grăbi s-o încerce oamenii. Îi sfătuiesc pe cei care le vor încerca să fie deschiși și să testeze fiecare aromă și să hotărască singuri care le place cel mai mult.

 

În ce măsură pot schimba aromele ambianța unei case?

 

Am făcut studii, cercetări de piață și ideea fost de a strânge cât mai multe informații în funcție de vârstă, sex, demografie, stil de viață și am observat că, spre exemplu, gusturile unei tinere de 18 ani rezonau cu cele ale unui pensionar din Japonia. Ce e interesant în legătură cu mirosurile e că acestea unesc oamenii și sunt ca un numitor comun, iar acest proiect a implicat identificarea acestui numitor comun în ceea ce privește locuințele oamneilor și de a-l folosi în crearea aromelor destinate casei.

OSYNLIG ben gorham ikea

Care e diferența dintre crearea unui parfum pentru corp și a unuia pentru casă?

 

E o diferență de ordin tehnic, deoarece parfumul pentru corp se evaporă într-un mod diferit față de cel pentru casă – mai ales în ceea ce privește o lumânare parfumată – ai de-a face cu căldură, cu foc, deci volatilitatea parfumului trebuie să fie diferită. E vorba și despre factorul uman, despre felul în care pielea reacționează la parfum, spre deosebire de o locuință. Aromele unei case sunt complexe și sunt compuse din mirosul de bucătărie, de la baie, din dormitor, al rufelor, al mobilei vechi sau al pantofilor purtați, al textilelor. Aromele destinate casei sunt realizate din materie primă diferită față de cele pentru corp.

OSYNLIG ben gorham ikea

Care e prima ta amintire olfactivă?

 

Mirosul tatălui meu, unul foarte specific. Aveam 5 ani și țin minte că tata purta un parfum care îmi inspira aroma de frunze verzi și, de asemenea, mirosea a mănuși de piele, a tutun și a ud.

 

 

Cum miroase casa ta?

E o combinație, dar cel mai distinctiv e cel oferit de condimentele indiene pe care le folosesc la gătit și cel de detergent de rufe, folosit de soția mea pentru ca hainele și lenjeria noastră să nu miroasă a mâncare.

OSYNLIG ben gorham ikea

Care a fost cea mai mare provocare legată de crearea colecției Osynlig?

Cea mai mare provocare a fost legată de prețul produselor. Am vrut să folosim materie primă de calitate atât în ambalaje cât și în ceea ce privește aromele. Aveam un anume buget care ne limita paleta de materie primă pe care o puteam folosi și am fost foarte creativi în folosirea acestora și în producerea unor obiecte interesante pentru piață, accesibile ca preț.

 

Cum ați ales aromele de bază din cele trei grupe de parfumuri-  florale, lemnoase și proaspete ?

 

Conceptul a fost legat de a înțelege cu ce miros își asociază oamenii casele. Așa am construit fondul de materie primă și felul în care am îmbinat aromele.

 

Este și o experiență vizuală crearea unei arome?

De cele mai multe ori, este pentru mine e o componentă vizuală la mijloc, dar cea mai importantă e cea emoțională. Mirosul nu se vede, dar e la fel de ușor de perceput precum un design vizual.

 

Cum ați ales aromele? Au fost alese să trezească anumite emoții?

 

Au fost alese de grupul de creație format din Ikea și de mine și echipa mea. Fiecare miros a fost rezultatul unor cercetări asupra a ce emoție simte fiecare când se gândește la aroma unei case. Dragoste, familie, siguranță, confort, căldură, calm – am luat totul în considerare când am selectat materia primă și când am creat parfumurile.

Mirosul se simte imediat ce pășești într-o casă, înainte de a vedea mobila sau culoarea în care sunt zugrăviți pereții.

 

Related Posts

Andrei Bănuță: „Pentru mine contează ce spun și ce simt atunci când cânt”

Melodiile lui se transformă instantaneu în hituri, ba chiar devin virale pe TikTok. Iar versurile și vocea lui…

Coffee Time! Interviu cu Cezara Carteș

Cum este, oare, să lucrezi toată ziua înconjurat(ă) de aburii amețitori ai zecilor de sortimente de cafea? Câte…

Arta în mâinile tale – un proiect despre arhitectură, tehnologie și oameni

La lansarea noii serii Motorola Edge 50, am avut ocazia să stau de vorbă cu fotograful Alex Gâlmeanu…

Marian Pălie, curatorul secțiunii de fashion RDW 2024: „Designerii români au devenit recunoscuți pentru inovație, creativitate și calitate”

19 proiecte de fashion vor face parte din expoziția centrală Romanian Design Week 2024, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor…

Dionysis Moustis, barista: „O cafea gustoasă are de-a face cu preferințele personale și cu experiența anterioară”

Dionysis Moustis este Coffee Capabilities Manager CEMEA Lavazza și ne povestește despre culisele competițiilor de barista, despre alegerile…

Acoustic Boyz: ”Cântăm pentru public, nu pentru noi”

Cum a ajuns o trupă formată din trei băieți de la Liceul de Muzică un adevărat fenomen în…

Modă cu impact social: C&A colaborează cu femeile artizan din India pentru o colecție cu broderii manuale

Când într-o mare de piese colorate pentru vară îți atrag atenția niște piese alb-negru, cu broderii superbe, lucrate…

Cornel Ilie (VUNK)- ”Dacă eu cu mine nu sunt fericit, nu voi putea fi nici lângă altă persoană”

Trupa VUNK a lansat recent cel de-al zecelea album din carieră, intitulat ”De luni până duminică”. Cornel Ilie,…

Cristina Tudor: Ca părinte, planificarea financiară e esențială

Proaspătă mămică, Cristina Tudor spune azi că educația copilului este crucială, iar planificarea atentă a cheltuielilor pentru etapele…

Cătălina Buliga: „Investesc în mine mai întâi”

Fiecare dintre noi definim în mod diferit echilibrul, indiferent că ne raportăm la viața profesională, cea de familie…