Nicoleta Nicolae ∙ October 10, 2022 ∙ 9 min read

Simona Mitrea, inițiatoarea Romanian Gifted School, ne vorbește astăzi despre metode de învățământ create pentru copiii cu abilități înalte, o categorie de copii surprinzător de numeroasă și totuși invizibilă pentru sistemul de stat. Ce înseamnă o școală pentru copiii cu abilități înalte și cum știm cel mai bine ce i se potrivește copilului nostru, ne spune chiar fondatorul și directorul acestei școli.

Pentru început, aș vrea să ne spuneți ce este o școală pentru copii cu abilități înalte? Și prin ce se diferențiază ea de o școală normală?

Școala pentru copii cu abilități înalte se diferențiază printr-o abordare specifică, adaptată copiilor gifted, ținând cont de 4 aspecte: motricitate, componenta emoțională, cea socială, de interacțiune, și dezvoltarea capacităților cognitive. Accentul se pune atât pe susținerea dezvoltării cognitive a copilului, cât și pe cea psiho – emoțională.

Trainerii sunt un alt punct forte al școlii și un diferențiator important, ei fiind specialiști în diverse domenii și pregătiți pentru a lucra cu copiii gifted, care necesită o abordare aparte și o perspectivă diferită. Și trainerii trec printr-o formare de tip gifted, coroborată cu impunerile acreditării Bacalaureatului Internațional (IBO), tocmai pentru a înțelege foarte bine copiii. Așadar, punem copiii pe primul loc și maximizarea potențialului lor, dar nu lăsăm mai prejos nici cadrele didactice, care trec prin acest set unic de instruiri. Ei sunt mereu în strânsă legătură cu părinții copiilor și astfel avem un nucleu foarte bine sudat, care ne ajută să ne îndeplinim misiunea: aceea de a da putere copiilor cu abilități înalte, de  a-i face să creadă în ei înșiși și să își dezvolte potențialul.

Cum s-a născut această școală? A fost greu? A fost ușor? Cum a fost în toți acești ani?

Romanian Gifted School (RGS) a apărut, așa cum se întâmplă mai mereu, dintr-o nevoie. Aici e vorba de nevoia mea de părinte de acum 13 ani, când fiul meu era mult mai mic, acum având 22 de ani. Pe atunci, am văzut o cercetare care se făcea pe bateria de teste pe care o folosim și noi azi la RGS. Și, după ce am testat-o și pe fiul meu, am observat niște scoruri foarte mari și, ca orice părinte care află asta, m-am gândit că va fi bun la matematică, cu toate că știam clar că el nu este foarte dornic să lucreze la această materie.

Așa că am căutat niște soluții pentru el la școala privată la care era la acel moment, crezând că e suficient demersul meu, dar m-am înșelat. Ba mai mult, nu interpretasem cum trebuie rezultatul, pentru că avea un dezechilibru între inteligența emoțională și cea cognitivă și m-am trezit, în toată căutarea aceasta, că am ajuns cu el la vârsta de 14 ani.

Negăsind, deci, soluția potrivită, am luat inițiativă și am înființat o asociație (în anul 2011) prin care am atras fonduri europene, am format profesori prin unicul curs acreditat de Ministerul Educației pentru pedagogia gifted, am organizat conferințe alături de Inspectoratul Școlar București, un festival pentru copii alături de parteneri precum autorități locale (Primăria Sinaia) sau persoane publice, ca Andreea Marin, am organizat tabere de vară, am gândit workshop-uri pentru părinți și am realizat un program pilot adecvat copiilor cu abilități înalte, plecând de la parametrii evaluării și de la pasiunile copiilor. Am reușit, astfel, să răspund nevoii mele de părinte, dar și a multor altora aflați în ipostaza mea. Faptul că pe parcurs am discutat cu atât de mulți părinți care erau la fel de dornici să le ofere copiilor lor mediul ideal pentru a-și dezvolta potențialul, mi-a dat încredere că această școală trebuie pusă pe picioare. Așa a apărut, în anul 2020, Romanian Gifted School. Am pornit cu toate ciclurile odată – preșcolar, școlar, gimnazial și liceal. Astăzi, când văd elevii care au început alături de noi, acum trei ani, fericiți, curioși, apreciați și acceptați, fără frustrări, știu că a meritat efortul și că drumul nostru abia începe.

INS estima, la nivelul anului 2020, că există cca 3,4 milioane de copii cu vârsta cuprinsă între 3 și 20 de ani. Din studiile longitudinale realizate în SUA (din 1921), 16% dintre copii au abilități înalte. 40,000 dintre aceștia sunt în București. Mi-aș dori să fie identificați cât mai mulți și ei să beneficieze de educația adecvată și de grija pe care o merită.

Care sunt diferențele dintre un copil cu abilități înalte și un copil cu abilități medii?

Intensitatea emoțională cu care răspunde copilul la un stimul, modul de abordare al lucrurilor, provocările pe care i le poate aduce părintelui, spiritul lui în care se poate revolta la o oră de curs, fie că întrerupe ora sau contrazice profesorul, toate se încadrează în caracteristicile unui copil cu abilități înalte.

Defalcat, putem da câteva exemple referindu-ne la semne timpurii în dezvoltarea limbajului (poate începe să vorbească foarte devreme sau poate avea întârzieri în vorbire – vorbește elevat, folosește cuvinte puține, dar cu un vocabular peste vârsta biologică), în dezvoltarea motorie (reușește să se încalțe singur sau merge pe bicicletă cu roți ajutătoare mai devreme decât alți copii de vârsta lui, are foarte multă energie) sau la semne timpurii legate de joc și memorie (este foarte creativ, are prieteni imaginari, îi place să spună povești, este foarte curios și vrea să înțeleagă diferite concepte în profunzime, pune multe întrebări, poate fi foarte atras de partea artistică).

De unde știm ce i se potrivește cel mai bine copilului nostru?

Cred că cel mai important lucru pe care-l poate face un părinte, în primă fază, este să-și înțeleagă foarte bine copilul, să-i observe comportamentul și să nu neglijeze anumite aspecte, dacă le vede. Exact ce spuneam mai sus – dacă el nu se comportă la fel precum alți copii, asta nu înseamnă neapărat că are o problemă, și e important de văzut ce înseamnă acea atitudine, ce derivă din ea și ce putem face pe mai departe.

Pasul doi ar fi documentarea – de căutat cele mai bune soluții pentru copil, de vorbit cu alți părinți, de căutat recomandări, de discutat cu cadrele didactice când alegem o anume școală pentru copil, ba chiar și cu un psiholog, ca să fim convinși că am înțeles corect și clar ce avem de făcut astfel încât copilului să-i fie cel mai bine, să fie într-un mediu unde se simte fericit, împlinit, protejat.

Copiii cu abilități înalte pot fi depistați doar prin teste psihometrice, așadar, părinții care știu sau au observat la copiii lor că ar avea un altfel de potențial sau semne dintre cele enumerate  mai sus, sunt așteptați la o evaluare WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children®) a celui mic, la RGS. De la 4 ani îi evaluăm după proceduri validate de psihologii școlii și grădiniței. De la 2 ani îi observăm sistemic în dezvoltarea lor, vârsta de la care se pot înscrie la grădinița RGS.

Care sunt metodele de invatare la RGS? Si cum se monitorizeaza progresul copiilor?

RGS este acreditată pe curriculum britanic (PENTA) și autorizată să funcționeze ca școală IB (International Baccalaureate) și IALDS (SUA). Așadar, toate cursurile sunt predate în limba engleză. Accentul e pus pe accelerarea învățării – cultura organizațională, transdisciplinaritate, pe dezvoltare personală, emoțională, orientare în carieră. Astfel, educatorii și trainerii colaborează constant ca să poată realiza o planificare unitară bazându-se pe metode și activități diverse, gândite și aplicate specific fiecărei grupe de copii, în funcție de nevoile și de interesele acestora.

Pe lângă clasicele cursuri de matematică, limbă română și engleză, diversitatea e prezentă și-n cursurile pe care copiii le urmează – de la scriere creativă, teatru, yoga, robotică, japoneză, germană, dezvoltare personală, cor, STEM sau responsabilitate financiară, toate îi ajută să se dezvolte la potențialul maxim.

Progresul copiilor se realizează prin rapoarte, pe tot parcursul anului, de către specialiștii RGS, în toate ariile de dezvoltare. Apoi, așa cum aminteam anterior, discuțiile cu părinții sunt și ele esențiale și ne ajută să avem o perspectivă completă a parcursului unui elev. Acestea sunt 1 la 1, cu o frecvență destul de mare.

Care va fi viitorul unui copil care termina cursurile acestei scoli?

Deocamdată avem 2 elevi care-au terminat în această vară cursurile școlii noastre, ei alegând să rămână în țară și să-și continue studiile universitare. Mai avem un elev care de la 16 ani a fost admis la Conservatorul din Viena și e foarte entuziasmat de tot ce i se întâmplă, dar și de ce va urma.

Așadar, viitorul sună bine și poate fi unul extraordinar pentru acești copii. Crescând într-un mediu în care suntem atenți la toate nevoile lor, în care profesorii sunt formați în așa fel încât să știe exact cum să-i abordeze, nu are cum să fie decât bine. Pot urma pe viitor tot ce-și doresc, își pot împlini cele mai mari visuri și țeluri, au totul în mâinile lor 🙂

Related Posts

Dragoste & bani: un subiect tabu și o relație complicată

Cel mai adesea, banii sunt un subiect delicat într-o relație de cuplu, deși gestionarea lor defectuoasă poate semăna…

Loc de mai bine: mamele care au nevoie de sprijin

În fiecare număr, îţi prezentăm ONG-uri, proiecte sociale sau campanii umanitare care fac din lume un loc mai…

5 cărți pe care le poți face cadou de Paște

Paștele este un eveniment perfect pentru a adăuga între cadourile pentru familie și câte o carte potrivită preferințelor…

Selena Gomez va avea un nou cooking show- Selena + Restaurant

După ce, în anii pandemiei a inițiat un cooking show filmat chiar în bucătăria ei, intitulat Selena+ Chef,…

Cine sunt câștigătorii Premiilor Gopo 2024

Cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo a avut loc luni seara, la Teatrul Național ,,I. L….

Cele mai importante sfaturi despre îngrijirea intimă, explicate de medici ginecologi

Poate că nu e chiar un subiect abordabil la o cafea, dar este unul extrem de important pentru…

Coffee Time! Interviu cu Maria Raluca Năvloiu

Cum este, oare, să lucrezi toată ziua înconjurat(ă) de aburii amețitori ai zecilor de sortimente de cafea? Câte…

Horoscopul lunii Mai 2024

Astrologul Anca Stoica ne prezintă previziunile astrale pentru luna mai 2024. Berbec Segmentul financiar este răscolit, astfel că…

ADHD la adulți: semne subtile pe care nu le-ai observat

Amâni lucrurile până când termenul limită se apropie periculos de mult? Sau poate ești deseori etichetat ca fiind…

Prințul William și Kate Middleton aniversează azi 13 ani de la nuntă

S-au scurs 13 ani de la nunta Prințului William cu Kate Middleton, eveniment urmărit de sute de milioane…