Alina Aliman ∙ January 6, 2021 ∙ 6 min read

laura savu foto cosmin gogu

Laura Savu este Global Community Manager la TikTok, una dintre platformele cele mai active în rândul adolescenţilor (şi nu numai, dacă ne uităm la statisticile de vârstă!) Pentru ea, tehnologia a început cu pagerul şi Tamagotchi, iar Laura Savu crede că viitorul digital ne va aştepta cu surprize care vor implica toate simţurile. „Tehnologia ne oferă posibilităţi nelimitate. În acelaşi timp, mi se pare că acest lucru duce la pierderea focusului faţă de aici şi acum”, punctează.

INTERVIU DE ALINA ALIMAN. FOTO: COSMIN GOGU.

Prima ta poveste de dragoste cu tehnologia a început cu…

Povestea a început când eram foarte mică, cu pager-ul – mama mea avea unul și eram fascinată de faptul că poți comunica cu oameni de la distanță Apoi a apărut Tamagotchi (pe care nu l-am avut niciodată), despre care, la fel, mi se părea atât de cool – puteai, practic, interacționa cu un animăluț virtual. Cât despre ideea de a studia sau a lucra în domeniu cred că a luat naștere în momentul în care am decis să fac un forum pentru emo kids, pentru că atunci am înțeles ce presupune, mai mult sau mai puțin, să construiești și să coordonezi o comunitate full online, cu oameni pe care nu i-ai întâlnit niciodată. Oamenii își iau tot mai mult informațiile din alte surse decât cele clasice (caută inspirație pe Instagram sau pe Tik Tok, definiții și traduceri pe Google, how to make pe YouTube, plătesc cu telefonul…)

Care sunt avantajele și dezavantajele epocii în care trăim, atât de tehnologizată?

Consider că principalul avantaj este tocmai faptul că tehnologia ne oferă posibilități nelimitate. În același timp, mi se pare că acest lucru duce la pierderea focusului față de „aici și acum”. Un alt avantaj/dezavantaj pe care îl percep este conexiunea umană – avantaj pentru că poți interacționa cu oameni de oriunde, cu orice fel de background, dezavantaj pentru că ne face să ne pierdem răbdarea sau atenția față de interacțiunile din viața reală.

Care moment ți s-a părut ție cel mai important (pentru tine, personal) în ultimii ani, când tehnologia a evoluat atât de mult și de ce (spre exemplu, o persoană obișnuită spunea că Google Maps i-a schimbat viața și modul de a călători al ultimilor ani…)

Pentru mine, smartphone-ul este clar un milestone, pentru că datorită lui pot lucra de oriunde, oricând și oricum, iar eu sunt genul de persoană always on the go. Mi se pare că, înainte de asta, chiar și cu apariția laptop-urilor, tot nu era la fel de facil.

Care crezi că a fost cea care pare acum, la mulți ani după lansare, cea mai inutilă (puțin folosită și uitată) invenție tehnologică…?

Automatonul?!

S-a schimbat comportamentul consumatorilor de tehnologie din România pe parcursul ultimilor ani? Ce anume, față de o perioadă normală?

Clar da. Ceea ce era cumva și de așteptat. În primul rând există mult mai multe gadget-uri, la prețuri rezonabile, au apărut mai multe platforme, aplicații etc. În plus, vin din urmă noile generații care sunt digital natives. În 2020, viața s-a cam mutat în mare parte în online pentru că ne lipsește socializarea. Business-uri care aveau activitate în offline s-au adaptat și, mai mult sau mai puțin, s-au reinventat; evenimentele s-au mutat la rândul lor în online. Sunt destule de multe schimbări care s-au produs și care își vor lăsa o amprenta puternică. S-a tot vorbit în ultimii ani despre influența pe care o are tehnologia asupra noastră (FMO, efectul asupra relațiilor, asupra modului în care ne percepem pe noi înșine etc).

Unde ai vedea tu, personal, că trebuie să nu exagerăm?

Extremele nu au adus niciodată un efect pozitiv pe termen lung. Tehnologia este un asset important al secolului nostru, dar menținerea echilibrului este cu atât mai necesară.

În filmul The Social Dilemma se spune, la un moment dat, că Dacă nu plătești pentru un produs, tu ești produsul”. True or false? Cum reacționează, de fapt, creierul consumatorului la acești stimuli?

If you are a product or not, it’s just a matter of choice, în opinia mea. Mi se pare că filmul insistă foarte mult pe ideea că oamenii nu mai au o libertate de decizie, pentru că sunt influențați în mediul online de foarte mulți stimuli care le previzionează deciziile, dar același lucru se întâmplă și în mediul offline, dintotdeauna. Totuși, creierul uman este mai complex și imprevizibil de atât, din punctul meu de vedere. Dacă expui, spre exemplu, doi oameni la aceeași stimuli, amândoi vor reacționa la fel? Posibilitățile sunt infinite.

Cum arată portretul robot al utilizatorului român de TikTok? Ce vede mai mult, ce postează mai mult, care sunt domeniile favorite, trending topic?

Nu există. Cred că that’s the fun part și – un lucru pe care mulți oameni din România, și nu numai, nu îl înțeleg încă. Că TikTok-ul este o aplicație pentru tine, indiferent cine ești tu, pentru că se structurează după tine (bineînțeles, aici ne referim la cei care aleg să își creeze un cont). TikTok-ul meu nu arată la fel ca al tău and so on și mi se pare eronat să spunem că TikTok este despre acest lucru sau celălalt, pentru că este, de fapt, un snapshot of real life, cu toate dimesiunile ei. Cât despre domenii favorite, acestea sunt Comedy, Dance, Beauty/Fashion, Gaming, Travel, Sports, Occupations și mai nou, contentul educațional. Trending topicul este aliniat la ce este în momentul respectiv trending în piață.

Fără limite de imaginație (și poate fi doar o fantezie, în genul filmelor SF cu mașini zburătoare și teleportare) peste încă 10 ani, aplicațiile tip TikTok ar arăta cam așa…

O aplicație adaptată oricărui device și wearable tech, care ar permite depășirea barierelor clasice audio și video și ar deschide orizontul pentru tot restul simțurilor.

TE DECONECTEZI DE LA SOCIAL MEDIA / TEHNOLOGIE / TELEFON DOAR CÂND… DORM.

ULTIMUL ZIAR (REVISTĂ) CITIT/ CITITĂ PE HÂRTIE A FOST… FORBES, ACUM 2-3 LUNI.

BOARD GAMES SAU PLAYSTATION? BOARD GAMES.

CEL MAI OLD FASHION LUCRU PE CARE ÎL AI ÎN CASĂ ESTE… UN PATEFON DIN 1930.

DACĂ TEHNOLOGIA AR DISPĂREA TOTAL DE PE PĂMÂNT, CREZI CĂ AI AVEA UN JOB CA… REGIZOR DE TEATRU.

Related Posts

Andrei Bănuță: „Pentru mine contează ce spun și ce simt atunci când cânt”

Melodiile lui se transformă instantaneu în hituri, ba chiar devin virale pe TikTok. Iar versurile și vocea lui…

Coffee Time! Interviu cu Cezara Carteș

Cum este, oare, să lucrezi toată ziua înconjurat(ă) de aburii amețitori ai zecilor de sortimente de cafea? Câte…

Arta în mâinile tale – un proiect despre arhitectură, tehnologie și oameni

La lansarea noii serii Motorola Edge 50, am avut ocazia să stau de vorbă cu fotograful Alex Gâlmeanu…

Marian Pălie, curatorul secțiunii de fashion RDW 2024: „Designerii români au devenit recunoscuți pentru inovație, creativitate și calitate”

19 proiecte de fashion vor face parte din expoziția centrală Romanian Design Week 2024, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor…

Dionysis Moustis, barista: „O cafea gustoasă are de-a face cu preferințele personale și cu experiența anterioară”

Dionysis Moustis este Coffee Capabilities Manager CEMEA Lavazza și ne povestește despre culisele competițiilor de barista, despre alegerile…

Acoustic Boyz: ”Cântăm pentru public, nu pentru noi”

Cum a ajuns o trupă formată din trei băieți de la Liceul de Muzică un adevărat fenomen în…

Modă cu impact social: C&A colaborează cu femeile artizan din India pentru o colecție cu broderii manuale

Când într-o mare de piese colorate pentru vară îți atrag atenția niște piese alb-negru, cu broderii superbe, lucrate…

Cornel Ilie (VUNK)- ”Dacă eu cu mine nu sunt fericit, nu voi putea fi nici lângă altă persoană”

Trupa VUNK a lansat recent cel de-al zecelea album din carieră, intitulat ”De luni până duminică”. Cornel Ilie,…

Cristina Tudor: Ca părinte, planificarea financiară e esențială

Proaspătă mămică, Cristina Tudor spune azi că educația copilului este crucială, iar planificarea atentă a cheltuielilor pentru etapele…

Cătălina Buliga: „Investesc în mine mai întâi”

Fiecare dintre noi definim în mod diferit echilibrul, indiferent că ne raportăm la viața profesională, cea de familie…