Alina Aliman ∙ April 19, 2024 ∙ 8 min read

19 proiecte de fashion vor face parte din expoziția centrală Romanian Design Week 2024, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative. Am stat de vorbă cu Marian Pălie, curatorul secțiunii de modă Romanian Design Week 2024, despre designeri și modă în România, despre trenduri dar și despre sustenabilitate și educație în domeniul creativ.

Marian, ești curatorul secțiunii de modă Romanian Design Week. Iar backgroundul  tău include proiecte de stilism, proiecte artistice de tot felul, colaborări cu branduri de fashion. Ce ți-a atras ție atenția la ediția 2024? La ce surprize să ne așteptăm?

În lumina creșterii preocupărilor legate de schimbările climatice și impactul industriei modei asupra mediului înconjurător, am observat și pe piața din România o tendință crescândă către colecții și inițiative care promovează sustenabilitatea și responsabilitatea socială. Este posibil să vedem mai multe branduri și designeri care integrează aceste valori în moduri inovatoare și creative. Subiecte precum identitatea culturală, egalitatea de gen și incluziunea socială sunt tot mai prezente în creațiile designerilor tineri sau mai puțin tineri. Este o preocupare constantă în această direcție. Observ, totodată, că multe branduri și designeri explorează tot mai mult tehnologiile emergente în procesul de creație. 

Care sunt numele designerilor/ lucrările după care să ne uităm la Romanian Design Week 2024? Cât a fost de greu să alegi finaliștii? Câte lucrări ai avut de văzut?

Îmi este foarte greu să aleg un nume și cred că automat, prin alegerea mea aș face o „nedreptate”. Însă este plăcut să observi că domeniul designului vestimentar este (încă) efervescent în România. 87 de proiecte s-au înscris în competiție și acest fapt nu este unul oarecare. Colecțiile înscrise au fost foarte diverse și au abordat variate teme și tehnici. Uneori alegerea este dificilă, pentru că e o chestiune de subiectivitate. Orice selecție are gradul ei de „eroare”, deoarece obiectivitatea nu poate fi 100% angajată. Dar este important că, până la urmă, după un proces destul de complex am ajuns la o concluzie și o selecție finală.

Toți designerii tineri își doresc succes instant, peste noapte. Care crezi tu că sunt etapele pe care ar trebui, totuși, să le parcurgă până să ajungă un nume/ brand cunoscut?

Obținerea succesului în industria modei, sau în orice alt domeniu creativ, nu se întâmplă peste noapte. Necesită un efort susținut și o serie de etape pentru a ajunge la recunoașterea și succesul dorit. Am identificat câteva etape pe care designerii tineri ar trebui să le parcurgă în călătoria lor către a deveni un nume sau un brand cunoscut: educație și formare; crearea unei identități de brand distincte; construirea unor colecții semnificative și consistente conceptual & comercial; colaborări și rețele de contacte (fără de care nimic nu este posibil azi).

Mai cred designerii în trenduri? Ce spui tu, ca stilist și artist, mai trebuie să se ghideze publicul larg după trenduri atunci când vine vorba despre modă?

În industria modei, există o dezbatere continuă cu privire la importanța și relevanța trendurilor. Unii designeri cred în urmarea trendurilor ca pe o modalitate de a rămâne actuali și de a răspunde cerințelor schimbătoare ale pieței, în timp ce alții preferă să își urmeze propria viziune creativă și să își construiască propriul stil distinct. Eu voi înclina spre varianta a doua (zâmbește).  
În același timp nu aș „demoniza” trendurile. Ele reprezintă ceva mai mult decât un proces futil, pe care ne place să îl persiflăm arogant. Trendurile pot reflecta schimbările culturale, sociale și tehnologice din lumea noastră și pot oferi o perspectivă asupra gusturilor și preferințelor publicului într-un anumit moment. A se revedea teoria lui Boris Groys în acest sens.

Se vorbește foarte des despre sustenabilitate în modă. Mie una, văzând atât de multe branduri noi și mulți designeri care încearcă să-și facă un nume, dar și asaltul importurilor asiatice ieftine, mi se pare că există chiar pericolul unei supra-aglomerări în modă, una foarte acută, și a unei desensibilizări a termenului de sustenabilitate. Tu cum vezi acest fenomen? Cum ar putea designul românesc/ moda românească să devină sustenabilă cu adevărat?

Este adevărat că industria modei se confruntă cu provocări semnificative legate de supra-aglomerare, importuri ieftine și desensibilizarea termenului de sustenabilitate, cum bine spui. Cu toate acestea, consider că aceste provocări pot fi abordate prin mai multe modalități, iar designul românesc și moda românească pot deveni cu adevărat sustenabile prin adoptarea unor strategii adecvate. Una din strategii se rezumă la… educație. Educația în domeniul sustenabilității și promovarea unor practici responsabile de consum pot contribui la schimbarea comportamentului de cumpărare. 
O altă direcție care ar ajuta pe mai multe planuri ar fi colaborarea între branduri și designeri români pentru a împărtăși experiențe și bune practici în domeniul sustenabilității. Prin colaborare, se pot identifica soluții inovatoare și se pot dezvolta inițiative comune pentru a promova sustenabilitatea în modă.

Activezi în domeniul acesta artistic de foarte mulți ani. Anul acesta ești curator Romanian Design Week. Dacă ar fi  să rezumi, în câteva cuvinte, cum era percepută moda românească acum 15 ani, să zicem, și cum este văzută acum, ce-ai spune? Ce-a fost bine, ce-a fost rău în fashion #madeinRO în ultimii ani?

În urmă cu aproximativ 15 ani, moda românească era percepută în principal ca fiind în curs de dezvoltare, cu un accent pe tradiția și artizanatul local. Cu toate acestea, există o tendință spre imitație a tendințelor internaționale. În prezent, moda românească a evoluat semnificativ și este văzută în mod tot mai pozitiv pe plan internațional. Designerii români au devenit recunoscuți pentru inovație, creativitate și calitate, iar brandurile locale câștigă tot mai mult teren pe piețele internaționale. A existat o creștere a susținerii pentru designul local și o apreciere crescută pentru identitatea și estetica românească distinctivă.

Despre tine: cum se raportează Marian Pălie față de modă? Ce înseamnă moda pentru tine, de fapt?

Pentru mine este un domeniu de studiu. Este o privire asupra lumii. Este un clișeu, dar pot spune că moda este un limbaj universal care transcende barierele culturale și sociale și permite individului să își exprime creativitatea și identitatea (cea mai intimă) într-un mod vizibil. Acum lucrez la o teză de doctorat pe acest aspect.

Despre Marian Pălie – Curatorul categoriei de Design vestimentar al Romanian Design Week 2024. Este filosof, masterand și doctorand la Universitatea Națională de Arte din București. Descriere completă aici.

Despre Romanian Design Week 2024:
* Romanian Design Week este festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank. Anul acesta va avea loc între 24 mai și 2 iunie la București, în clădirea fostului restaurant CINA, lângă Ateneul Român.
* Ediția din acest an invită publicul să exploreze orașul și să descopere potențialul acestuia, investigând în același timp metodele prin care creativitatea și inovația pot modela spațiile urbane ale viitorului, sub tema „Unlock the city”.
* RDW Exhibition, expoziția centrală din cadrul festivalului, propune peste 200 de proiecte din 6 categorii diferite: arhitectură, design interior, design vestimentar, design grafic, design de produs și ilustrație. La categoria fashion, vor fi expuse 19 proiecte selectate de o echipă formată din Marian Pălie (filosof, masterand și doctorand la Universitatea Națională de Arte din București) și Andrew Ibi (practician al modei, educator și co-fondator al BOLD).
* Printre numele care vor putea fi admirate în cadrul RDW Exhibition la categoria modă se numără: Alexandra Irinciuc, Ana Farîma, AXENTE, Bianca Petre, CARAVASILI, Claudia Ciotec, Cristina Alexandru, Daniel Radu, ELLIDA TOMA, FORAEVA by Lana Dumitru & Vlad Tenu, Gabriela Baboș, Haus of Creative Rebellion, Ioana Ciolacu, Made With Time, MURMUR, NBC Arhitect, SEEN USERS, Silvia Sibi Stanciu, THE CABIN.
* Biletele pot fi achiziționate de aici. Mai multe detalii pe website, Facebook și Instagram.

Related Posts

Alexia Eram ne spune totul despre colecția ei de haine: Margot

Este unul dintre cei mai importanți influenceri de la noi, iar acum a simțit că a venit timpul…

Better Together with. Levi’s® : The Fall Collection 

Levi’s® îți propune să întâmpini noul sezon într-un spirit cât mai confortabil și axat pe comunitate. Povestea „Better…

Noua colecție 4F MULTIACTIVE TRAINING, testată de Ioana Grama

Îți place să faci mișcare? Descoperă cea mai recentă campanie a colecției multiactive – concepută pentru a te…

The Grand Avenue: The Blue Lagoon 

Vino în noul sezon cu aerul fresh din vacanță, prin lookuri clasice în tonuri de albastru, în care…

Rihanna, imagine pentru noua ei colecție Lavish Lace

Rihanna își folosește atuurile pentru a-și promova noua colecție de lenjerie intimă Savage X Fenty, numită Lavish Lace,…

O zi din viața antreprenoarei Ralucăi Fiterman

Antreprenoare și lider în domeniul medical: Raluca Fiterman este CEO-ul Arcadia – Spitale și Centre Medicale, cea mai…

Valentino SS25, prima colecție sub bagheta lui Alessandro Michele

Așteptarea a luat sfârșit. Prima colecție Valentino sub îndrumarea magică a lui Alessandro Michele a fost prezentată ieri…

Beyonce este vedeta celei mai noi campanii globale Levi’s

Beyonce este vedeta celei mai noi campanii globale Levi’s Levi’s anunță o nouă campanie care o are în…

Cum arată cea mai nouă colecție a brandului Vivienne Westwood

Săptămâna Modei de la Paris se apropie de final. Cele mai importante case de modă și designerii au…

Sore in Paris: despre muzică, modă și… accesorii favorite

Dacă dai o căutare pe web, la Sore apare caracterizarea scurtă „cântăreață, compozitoare, actriță”. Însă eu o cunosc…