Alina Aliman ∙ December 14, 2023 ∙ 15 min read

Ramona Dumitru, Director de Comunicare și Public Affairs Veolia România și Corina Murafa, expert în politici de sustenabilitate au discutat cu A List Magazine despre mini-documentarul de șase episoade „Romania Unfolds”, despre sustenabilitate, green washing, dar și despre pașii mici pe care oricine îi poate face pentru a construi un viitor mai sustenabil (www.romaniaunfolds.ro.)

De ce a fost nevoie de un astfel de documentar?

Corina Murafa: O societate cu un grad atât de mic de încredere precum România are mare nevoie de exemple pozitive. Avem nevoie să știm că „se poate”, nu în Germania sau Elveția, ci la noi acasă. Deși statisticile în ceea ce privește anumite obiective naționale de dezvoltare durabilă sunt îngrijorătoare, noi am vrut să arătăm că în spatele acelor numere mici se ascund oameni mari, care fac totuși lucrurile să se întâmple, fie că vorbim de colectare selectivă, fie de integrarea pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități. Am vrut totodată să determinăm alte business-uri din România, alți primari, alți cetățeni, să adopte practici noi în viețile lor.

Ramona Dumitru: Totul a pornit de la Scopul Veolia, lider mondial în furnizarea de servicii esențiale și cu o istorie de peste 170 de ani în gestionarea resurselor, de a asigura o transformare ecologică reală, inclusiv prin promovarea sustenabilității și conștientizarea obligației de a-și asuma un loc pivotal în educația și propulsarea principiilor durabile. Într-o societate în care schimbările climatice și impactul asupra mediului devin tot mai presante, este important să oferim o voce și exemple concrete în sprijinul acestui obiectiv crucial. Pentru că soluții sustenabile există în țara noastră. Doar că nu sunt neapărat cunoscute. În plus, pentru aceia care nu dețin pe deplin înțelesul conceptului de sustenabilitate și de ce este el important pentru îmbunătățirea calității vieții noastre, a tuturor, am identificat  oportunitatea de a vorbi despre acesta prin exemple concrete pozitive din România. Prin urmare, platforma „Romania Unfolds” servește ca un instrument puternic de comunicare, un portal unde aducem în prim-plan elemente tangibile și mai puțin cunoscute, dar extrem de semnificative pentru a ilustra importanța sustenabilității. Ne dorim să arătăm că fiecare acțiune și fiecare efort contează în demersul către un viitor durabil. Transpusă în planul mesajelor de comunicare, platforma este proiectată să găzduiască o serie de șase episoade-documentar, care au în centru povești uluitoare ale oamenilor și comunităților care au reușit să facă schimbări semnificative în lumea sustenabilității din țara noastră. 

Ramona Dumitru, Director de Comunicare și Public Affairs Veolia România

„Sustenabilitate” a devenit un cuvânt prea uzitat. Ce înseamnă cu adevărat și cum ne dăm seama că o acțiune e ceva real sau e doar o campanie de PR?

Corina Murafa: Greenwashing-ul – adică pretenția business-urilor că sunt verzi și sustenabile prin campanii de imagine, în timp ce realitatea cifrelor contrazice această pretenție – este o pretenție reală. Este greu pentru consumatorul, care nu este specializat, să înțeleagă adevărul din spatele sloganurilor. Mi-ar plăcea să existe un soi de detector automat de greenwashing. Din păcate, așa cum nu avem unul pentru fake news/ știri false în general, nu avem unul nici pentru greenwashing. Trebuie să ne educăm, să ne documentăm, să învățăm să gândim critic atunci când citim slogane pompoase. În ceea ce privește acțiunile individuale, cred că circuitul deciziei e mai simplu. Redu, reutilizează, reciclează. Aceasta este piramida comportamentului sustenabil. 

Ramona Dumitru: Sustenabilitatea este parte integrantă din comunicarea corporate a oricărei companii și a devenit, într-adevăr, un concept extrem de utilizat în spațiul public, iar această creștere în notorietate este posibil să fi generat confuzie în privința semnificației reale. Tocmai de aceea, prin intermediul platformei noastre, vrem să oferim o perspectivă exactă asupra soluțiilor concrete de sustenabilitate existente în România. Un astfel de exemplu îl regăsim în Târgu Lăpuș, acolo unde oamenii reciclează în proporție de peste 60%, cu mult peste mediile națională și europeană. La fel, și în prima comunitate din România, Cooperativa de Energie, care furnizează energie 100% curată, din surse regenerabile. Sunt doar două exemple din primul episod al mini-serialului documentar lansat, vor urma și altele. 

Totodată, Dezvoltarea Durabilă așa cum a fost ea gândită prin Obiective de Dezvoltare Durabilă de Națiunile Unite se poate defini și ca o colecție de ținte interconectate menite să servească drept plan comun pentru ca oamenii să coexiste pe planetă pentru o lungă perioadă de timp. Aceste obiective pot fi atinse doar prin acțiuni continue și simultane. Iar platforma exact acest lucru își propune să evidențieze: sustenabilitatea nu este un concept static. Este important să evaluăm continuu progresul și să identificăm domeniile în care regresăm sau stagnăm pentru a găsi rezolvări. Aceasta demonstrează o parte din angajamentul nostru pentru sustenabilitate, alături de soluțiile concrete de business sustenabil pe care le punem la dispoziția clienților noștri.

Cum arată sustenabilitatea în România? Aceea de pe teren? Unde stăm față de țările din jur, la ce suntem fruntași și la ce codași?

Corina Murafa: Ce m-a frapat pe mine în cadrul documentării pentru campanie este discrepanța mare de performanță între comunități. Orașe care de-abia și-au pus panouri solare pe un sfert din acoperișul primăriei, și orașe unde toate clădirile publice din localitate au fost acoperit de panouri solare. Din păcate – sau din fericire – este o altă dovadă că omul sfințește locul. Dacă stăm să ne uităm peste statistici, pentru că performanța României în materie de atingere a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă este revizuită periodic, sunt domenii unde regresăm, precum acțiunea pentru climă, dar și ținte unde stagnează, precum educația de calitate, energia curată și accesibilă, producția și consumul responsabile sau viața terestră. Stăm mai bine, în schimb, la reducerea sărăciei și a inegalităților, unde am făcut progrese remarcabile la nivel macro.

Ramona Dumitru: Sustenabilitatea în România, pe care o putem vedea direct în teren în documentarele de pe platformă, se dezvăluie ca o poveste în evoluție, una în care eforturile și inovațiile comunităților locale joacă un rol central. „Romania Unfolds” oferă o fereastră fascinantă către această realitate, revelând adevăratele realizări și provocări din diferitele zone ale țării noastre în ceea ce privește sustenabilitatea, departe de sloganuri și campanii publicitare.

Pentru mine ca om de comunicare, conceptul sustenabilității reprezintă nu doar o filozofie de viață, ci și o misiune pe care o împărtășesc cu entuziasm și pasiune, iar unul dintre aspectele care mă bucură cel mai mult din acest punct de vedere este capacitatea de a identifica exemple pozitive și concrete, care să servească ca sursă de inspirație pentru alții. Poveștile surprinse în primul episod al seriei de documentare oferă exact asta – dovezi concrete ale angajamentului comunităților din România față de sustenabilitate. „Romania Unfolds” este de fapt o mărturie a faptului că sustenabilitatea în România este o realitate vie și în evoluție, în care comunitățile și organizațiile lucrează împreună pentru a modela un viitor sustenabil. Platforma nu poate fi considerată doar o cronică a progreselor noastre, ci și un portal care deschide drumuri către noi conexiuni și colaborări, care vor contribui cu siguranță  la creșterea valorii educaționale și a impactului pozitiv în comunități.

Corina Murafa, expert în politici de sustenabilitate

În primul episod intrăm în Târgu Lăpuș, primul oraș din țară care are o rată a reciclării de 60%. Credeți că o comunitate mai mică e mai ușor de gestionat din punctul de vedere al sustenabilității decât un oraș mare?

Corina Murafa: Într-o comunitate mai mică rețelele de comunicare între oameni funcționează într-adevăr mai bine. Dar nu atât în ideea de rușine față de vecin, ci în ideea în care primarul comunică mai eficace și mai des cu directorii de școală, cu preotul, cu liderii din comunitate și îi convinge pe toți să fie vectorii unui mesaj și a unor schimbări de comportamente.

Ramona Dumitru: Comunitățile mici, precum Târgu Lăpuș, pot avea avantaje semnificative în ceea ce privește gestionarea sustenabilității și promovarea reciclării, pentru că, în primul rând, au oportunitatea unei comunicări mai facile și a unei mai mari coeziuni sociale. 

Veolia promovează ideea că implicarea la nivel local și responsabilitatea față de mediu sunt cheia succesului în evoluția sustenabilității comunităților și încurajează astfel de inițiative de responsabilitate socială. De altfel, așa cum menționam, Scopul (Purpose) Veolia este de a reseta relația oamenilor cu resursele naturale, iar acesta se potrivește perfect cu ideea de a trece de la modelele mari de consum și de producție la comunitățile locale. Compania noastră și-a reafirmat angajamentul ferm față de transformarea ecologică, având în vedere că noi dezvoltăm și implementăm, la nivel local, soluții care reduc poluarea și salvează de la epuizare resursele vitale, soluții de decarbonizare în relația cu modul nostru de viață, dar și de producție și adaptare la consecințele schimbărilor climatice. 

Cu ce argument i-ați convinge pe cei care spun că… „nu reciclez pentru că știu eu că gunoiul tot se aruncă la un loc”, „nu aleg energie regenerabilă pentru că e mai simplu / mai ieftin să folosesc energie convențională” etc…?

Corina Murafa: Faptul că gunoiul nu se colectează selectiv e clar un mit. Aici este suficient să intrăm pe site-ul primăriei, chiar în cazul unor orașe care nu prea se pot lăuda cu performanța în materie de reciclare, și să vedem că sunt programe diferite pentru colectarea gunoiului menaje și pentru colectarea celui reciclabil. Apoi i-aș duce la marginea orașului, în spațiile verzi și pe albiile râurilor, unde pungile de plastic și resturile de PET-uri au ajuns mai dese ca frunzele. Și le-aș arăta imagini cu gropile de gunoi unde, pur și simplu, nu mai este loc de aruncare. Dar până nu vor exista stimulente reale, negative sau pozitive, adică amenzi pentru necolectarea selectivă sau bonificații, precum sistemul de garanție – returnare – pentru comportamentul virtuos, la nivel național lucrurile nu se vor schimba doar prin conștientizare și comunicare.

Ramona Dumitru: Fiecare gest contează în acest demers pentru protejarea mediului înconjurător. Este important ca noi toți să înțelegem că o voce comună va conduce la o presiune colectivă și, în final, va învinge opoziția generată de orice motive. Fiecare acțiune sustenabilă, oricât de mică, face o diferență și contribuie la o transformare. Deci, chiar dacă există cazuri în care unele soluții nu funcționează perfect, continuarea eforturilor noastre individuale este esențială pentru a îmbunătăți situația.

Și pentru că a venit vorba de puncte de colectare… ați ales să implicați și direcțiile de salubrizare de la primării / orașe în acest proiect Eu conduc 20 de minute cu mașina să găsesc un tomberon pentru hârtie, (și poluez), spre exemplu…

Corina Murafa: Știu ce ziceți, pentru că și eu fac la fel. Conduc în cealaltă parte a Bucureștiului să reciclez hârtia. Mi-a intrat însă în reflex și face parte din stilul meu de viață. Strict referitor la +Romania Unfolds+, noi am invitat la proiecția primului episod inclusiv reprezentanți ai autorităților, altele decât primăria Târgu Lăpuș, tocmai ca să le arătăm că se poate, să îi stimulăm să devină mai buni. Noi, românii, suntem competitivi. Dacă X poate, eu de ce nu pot? Iar eu îmi doresc mult ca cetățenii, văzând aceste lucruri, să pună și ei presiune pe autorități să respecte legea.

Ramona Dumitru: Inițiativa noastră poate servi ca un punct de pornire într-un dialog mai larg și constructiv. Prin puterea solidarității, a transparenței și a dialogului, ne dorim să creăm un efect de multiplicare în ceea ce privește locurile și proiectele notabile și să oferim un spațiu sigur pentru ca oamenii să-și împărtășească ideile și soluțiile, să susținem vocile tăcute și să atragem atenția asupra inițiativelor de impact.

Noi, cetățenii, ce pași ar trebui să urmăm să devenim mai sustenabili?

Corina Murafa: Transport public în loc de mașină personală. Transport cu trenul pe distanțe scurte, în loc de avion sau mașină. Trecerea la un furnizor de energie 100% regenerabilă sau montarea de panouri solare (chiar și în rate, cu împrumut de la bancă, investiția se amortizează rapid). Reducerea utilizării plasticului – să avem mereu cu noi, în geantă/ rucsac, 1-2 sacoșe de cumpărături și o sticlă reutilizabilă de apă. Economii de energie – să dau centrala pe 21 de grade, nu pe 24, să sting lumina când nu sunt acasă și să scot electrocasnicele vechi din priză, căci acelea consumă și când nu sunt pornite, să închid apa când mă spăl pe dinți.

Ramona Dumitru: Compania noastră susține consumul responsabil de apă, ca măsură de protecție a noastră, a tuturor, dar și a generațiilor următoare, având în vedere că apa este o resursă limitată, dar și utilizarea corectă a rețelei de canalizare. De exemplu, utilizarea unei sticle prietenoase cu mediu (ODD12). Aceasta poate fi reumplută de câte ori este nevoie și, în acest fel, este prevenită înmulțirea cantității de plastic care, în final, în absența reciclării, ajunge în mări și oceane și duce la dispariția unui număr tot mai mare de specii marine (ODD 14). Și, în plus, costul unei singure sticle care se reumple este mai mic decât costul unei noi sticle achiziționate de fiecare dată, deci vorbim și despre o prezervare a bugetului. Sau, utilizarea bicicletei ca mijloc de transport, pe cât posibil, nu doar că ajută la reducerea amprentei de carbon, deci duce la un aer mai respirabil în orașe (ODD13) și la temperaturi accesibile, dar conduce la o viață mai sănătoasă (ODD3).

Ce își propune platforma “Romania Unfolds”? O să găsim pe ea și sfaturi pentru reciclare, statistici, contactul unor asociații?

Corina Murafa: Da, vor fi exemple de asociații care lucrează pentru aceste obiective de dezvoltare durabilă, la care putem apela. Sunt deja exemplele Urbanize Hub și Sol și Suflet, pe lângă Cooperativa de Energie, protagonista primului episod din documentar.

Ramona Dumitru: Platforma își propune să ofere o experiență comprehensivă și informativă pentru toți cei interesați de implicarea în acțiuni durabile și sustenabile în România. Puterea exemplului are o forță aparte. Și asta găsim în primul rând aici. Cu accent pe educație, conștientizare și inițiative concrete, platforma oferă resurse variate, inclusiv sfaturi pentru reciclare, statistici relevante privind mediul și posibilitatea de a cunoaște asociații și organizații dedicate promovării unui mediu curat. 

Care e episodul vostru preferat din mini-serie?

Corina Murafa: Aici e complet subiectiv și mereu ești entuziasmat de ultima realizare. Eu una am văzut Episodul 2, care va fi public în curând și care m-a fascinat pentru că arată că putem îmbina sustenabilitatea de mediu cu obiective sociale și de incluziune a celor mai vulnerabili.

Ramona Dumitru: Dacă ar fi să aleg, cred că al doilea e mai aproape de sufletul meu pentru că vorbește despre reducerea inegalităților sociale. Dar vor urma și alte episoade, despre producția și consumul responsabile, inovația în industrie și infrastructură și asigurarea accesului la apă curată.

(Material susținut de Veolia România)

Related Posts

Julia Roberts, în următorul film al lui Luca Guadagnino

Regina comediilor romantice revine cu un nou proiect surprinzător, semnat de Luca Guadagnino, autorul recentului succes Challengers. Julia…

Se pregătește un nou serial marca Game of Thrones

Fanii serialului Game of Thrones au motive de bucurie, deoarece o nouă producție care are legătură cu acțiunea…

Jennifer Love Hewitt își lansează cartea de memorii, Inheriting Magic

Actrița Jennifer Love Hewitt (45 de ani) își lansează cartea de memorii Inheriting Magic, iar pe copertă apare…

UNDA lansează “Spring Dining Experience” un concept fresh, de primăvară, cu experiențe pentru toate simțurile

Restaurantul UNDA Open Cuisine revitalizează scena culinară din nordul Bucureștiului cu lansarea conceptului de “Spring Dining Experience”. Acest…

The Motans și Andra sunt noile voastre personaje preferate în videoclipul piesei ,,Înapoi în viitor”

V-a plăcut, v-a rămas pe buze, iar acum puteți urmări povestea de iubire a piesei ,,Înapoi în viitor”,…

Care sunt cele mai căutate destinații în 2024?

Îți prezentăm topul celor mai căutate destinații din 2024, potrivit rezultatelor comunicate de platforma de turism Airbnb. La câțiva…

Victoria Beckham, la 50 de ani – Iată 12 lucruri mai puțin cunoscute despre vedetă

Victoria Beckham împlinește pe 17 aprilie vârsta de 50 de ani. Fosta componentă Spice Girls, actual antreprenor și…

Cine a fost partenera lui Roberto Cavalli- Modelul suedez Sandra Nilsson (38 de ani)

Celebrul creator de modă italian Roberto Cavalli a decedat pe 12 aprilie, la vârsta de 83 de ani,…

Sorin Bontea, Florin Dumitrescu și Cătălin Scărlătescu revin la MasterChef România – PRO TV

Sorin Bontea, Florin Dumitrescu și Cătălin Scărlătescu revin la PRO TV, la emisiunea care i-a consacrat, MasterChef România,…

Alist Bazar, noutățile săptămânii

Ca în fiecare săptămână, vă ținem la curent cu noutăți și lansări de tot felul. Iată ce ne-a…