Când într-o mare de piese colorate pentru vară îți atrag atenția niște piese alb-negru, cu broderii superbe, lucrate manual, nu poți decât să încerci să le studiezi și mai îndeaproape (și așa am și făcut, la lansarea colecției primăvară/vară 2024 C&A de la Düsseldorf). Când afli și că această colecție capsulă este una realizată în parteneriat cu o întreprindere socială din India, una care ajută artizanii locali să se integreze și să asigure bunăstarea familiilor lor, o asociație care sprijină femeile și munca lor, vrei cu siguranță să afli mai multe. Am stat de vorbă, la o masă rotundă virtuală, pe tema „Empowering Women Through Fashion”, cu Sumita Ghose, fondatoarea Rangsutra, o întreprindere socială din India, despre modul în care moda și impactul social se împletesc, explorând colaborări precum cea dintre C&A și Rangsutra. „Pentru că într-adevăr contează ce alegi să porți”.
(În România, colecția capsulă C&A cu Rangsutra va fi disponibilă doar online, de la jumătatea lunii mai.)
Ai fondat Rangsutra Crafts India în 2006, iar această întreprindere socială are acum peste 2.000 de membri. Câți erați la început și ce a fost cel mai dificil în acea perioadă?
Sumita Ghose, fondatoarea Rangsutra: Eu am avut doar ocazia să lucrez în organizații care ajutau femeile din India, alături de diverse ONG-uri, nu am neapărat un background economic. Însă am vrut să fac ceva pentru comunitate, și așa a apărut această asociație, unde artizani din India lucrează și își vând produsele. La început am fost circa 500 de oameni; problema era că fiecare lucra la acasă și nu avea spațiu suficient. Apoi, a fost vorba despre lipsa oportunităților de educație, de învățare, nu am vrut să depindem de fonduri de la organizații non-guvernamentale. Prin urmare, am creat aceste centre de producție unde oamenii vin să învețe unii de la alții, să comunice, să lucreze împreună și să se ajute reciproc, să-și folosească abilitățile ca să îți poată întreține familiile. O altă provocare a fost cea legată de planificarea producției și a inventarului – așa că unele femei au devenit manageri ale centrelor respective. Iar membrii vechi ai asociației sunt acționari astăzi în Rangsutra, încurajăm astfel implicarea. Și mai trebuie subliniat ceva important: fiecare dintre acești membri ai comunității are o familie de 4-5 membri care depinde de veniturile obținute.
Cum a început colaborarea cu C&A?
La Rangsutra am colaborat până acum cu IKEA (acum 10 ani a început această colaborare) și am fost foarte fericiți când ni s-a propus proiectul cu C&A. Suntem o întreprindere socială majoritar feminină, așa că îți dai seama că hainele reprezintă una dintre preocupările noastre importante. A fost o călătorie extraordinară, un proiect care ne-a plăcut extrem de mult și în care ne-am implicat cu tot sufletul, o fuziune est-vest extrem de interesantă. Cât privește detaliile tehnice, de croi, am cerut, inițial, să nu avem de făcut piese foarte structurate și foarte fit – în India, majoritatea hainelor sunt mai largi, mai fluide. Iar broderiile manuale au fost punctul de atracție pentru fiecare piesă în parte.
Au aceste broderii o semnificație aparte? Știu că în India, pentru haine, fiecare element ales are o anumită încărcătură simbolică.
Da, pe aceste piese din colecția C&A o să regăsiți două tipuri de broderie tradițională. Sunt motive inspirate de natura din jur, de animale, iar modul de realizare pentru aceste broderii (tipul de cusătură ales) este unul repetitiv, unul care pentru noi are o semnificație karmică, te liniștește și te bucură în același timp.
Cât ați lucrat la colecție?
A durat cam 6-8 luni să lucrăm piesele pentru colecție. În funcție de amploarea broderiei de pe haine, un artizan poate realiza între 5-6 piese pe zi, dar dacă e o broderie complicată și mare, poate dura o zi întreagă. Și da, vă pot spune acum un secret – va exista o colecție similară și în 2025 (zâmbește).
De ce o colecție în alb și negru? Hainele tradiționale din India sunt foarte colorate…
Cred că am ales această combinație pentru că alb & negru sunt nuanțe universale. Da, în India roșul, portocaliul, galbenul sunt prezente în orice ținută, însă ele sunt culori care poate nu rezonează la fel de bine în alte părți ale lumii.
Ce piesă îți place ție cel mai mult din această colecție? Ce-ai purta?
Îmi plac pantalonii scurți (râde). Poate și pentru că, în India, fetele nu prea poartă pantaloni scurți și nici eu nu am purtat foarte des; așa este cultura noastră, așa sunt concepute hainele tradiționale. Însă eu încurajez fetele tinere să poarte shorts, să se bucure de ei în vară. Bineînțeles, îmi place foarte mult și caftanul în alb și negru, mi se pare perfect pentru vacanțe, pentru zilele călduroase de vară.
Ce crezi despre lumea modei în ziua de astăzi? Ar trebui să fim mai sustenabili, să învățăm mai mult din tradiții?
Eu cred că piesele vestimentare din India sunt cele mai sustenabile piese din lume (zâmbește). Am sari-uri care au fost ale mamei, ea avea sari-uri tradiționale ale bunicii și așa mai departe. Când piesele sunt prea vechi și deteriorate, din ele coasem niște cuverturi cu o tehnică specială. Mă bucur că sunt toți mai mulți oameni interesați de reciclare, upcycling și sustenabilitate și cred că acesta este rolul industriei de fashion – să educe generațiile, să facă lumea mai bună. Slow fashion este un trend care va mai sta în topuri pentru o vreme.
* Rangsutra Collection by C&A celebrează lucrul artizanal, puterea femeilor și impactul social. Este o colecție realizată manual de peste 2.000 de artizani din întreaga Indie și prezintă piese de calitate, cu broderii realizate manual, care se combină cu trendurile moderne. „Acest proiect este condus de către femei care ajută alte comunități de femei și arată rolul pe care îl are moda în a sprijini femeile și în a crea schimbări pozitive în viața acestora. E un manifest care arată puterea unui parteneriat bun și impactul pe care acesta îl are asupra vieții oamenilor”, spunea Giny Boer, CEO, C&A Europe.
* Colecția include 17 piese de îmbrăcăminte și accesorii, în alb și negru. Fiecare piesă aduce aminte de bogatul fond cultural al Indiei. În România, colecția capsulă va fi disponibilă doar online, de la jumătatea lunii mai.
* Rangsutra Crafts India Ltd (RCIL) – a fost fondată în 2006 și acum implică mai mult de 2.000 de artizani care trăiesc și lucrează în orașe și sate mici de pe tot teritoriul Indiei.
* C&A Europa – cu peste 1.300 de magazine în 17 țări din Europa și peste 27.000 de angajați, C&A este unul dintre cei mai mari retaileri. https://www.c-and-a.com/eu/ro/shop
Alexander Skarsgård revine în lumina reflectoarelor ca model al unei campanii inedite
Celebrul actor suedez Alexander Skarsgård este protagonistul celei mai recente campanii pentru men’s wear Calvin Klein, în care…
Câștigătorii premiilor Digital Divas Awards 2024
Cea de-a 12-a ediție a premiilor Digital Divas Awards a avut loc în seara zilei de 12 septembrie,…
Colecția H&M A/W 2024: o călătorie stilistică de la clasic la modern
La începutul sezonului toamnă-iarnă, H&M anunță lansarea colecției A/W 2024 care reinterpretează moda retro prin combinații îndrăznețe și…
Cum arată cea mai nouă colecție Carolina Herrera
Brandul Carolina Herrera și-a prezentat colecția pentru primăvara-vara lui 2025 în cadrul Fashion Week de la New York….
Președintele Krug Maison, Manuel Reman: Luxul este despre moștenire, măiestrie și, poate cel mai important, experiențe.
Președintele Krug Maison a vizitat România pentru prima dată, întâlnindu-se cu iubitorii de Krug și împărtășind pasiunea sa…
ZALANDO lansează campania „CE PORT?”, cu artiști celebri și dezvăluie noua sa identitate de brand
Zalando, una dintre principalele platforme de fashion și lifestyle din Europa, dezvăluie o nouă identitate de brand curajoasă…
Tyra Banks revine pe podiumurile de modă la 50 de ani
Unul dintre cele mai de succes modele ale anilor 90, Tyra Banks, revine pe podiumurile de modă, odată…
Cel mai bine îmbrăcate vedete ale verii
Publicația britanică The Telegraph a realizat un clasament al celor mai bine îmbrăcate vedete ale verii. Acum că…
Ce să Nu cumperi de la reduceri în această perioadă
Toamna începe, ca de fiecare dată, cu o mare provocare. Perioada reducerilor este un fel de „frienemy” la…
Ce să porți și ce să eviți dacă ești o femeie cu forme
Cu toate că standardele de frumusețe au fost modificate drastic, femeile voluptoase au atras atenția dintotdeauna. Există un…