Alina Aliman ∙ May 10, 2023 ∙ 7 min read

Zeci de designeri, sute de proiecte din domeniul arhitectură, design interior, modă, design grafic, ilustrație și design de produs le vom vedea la ediția cu numărul 11 a Romanian Design Week 2023. Despre tinerii designeri, despre modă și relevanță în acest domeniu am stat de vorbă cu Lucian Broscățean, cel care curatoriază, alături de Julian Robert și Mari Bendeliani, secțiunea Fashion a festivalului. 

(foto: Raluca Ciornea) 

Lucian, ești curatorul secțiunii de modă RDW 2023. Ce ți-a atras atenția însă la ediția 2023? Ce te-a impresionat?

Proiectele curatoriale au devenit, în timp, o extensie creativă a branding-ului personal. Fie că este vorba de activitatea academică, de organizarea unor expoziții sau secțiuni ale unor festivaluri sau de fashion/art – ceea ce leagă toate aceste demersuri este ideea de curatoriere a pieselor vestimentare și contextualizarea lor sau asocierea cu artefacte/ obiecte de artă/ unelte tradiționale/ aparaturi high-tech etc.

La RDW, până acum, am participat ca designer invitat sau selectat în urma unor Call for Projects. La ediția 2023, în urma invitației din partea echipei RDW, alături de Julian Robert și Mari Bendeliani, realizez curatoria secțiunii Fashion a festivalului. Colaborarea cu cei doi experți internaționali și echipa RDW – The Institute e o experiență profesională foarte bună, prin care încercăm să promovăm produse vestimentare realizate de designeri români consacrați sau la început de drum.

Cum crezi că a evoluat moda de când tot vezi designerii participanți la RDW? Ce-a fost bine, ce-a fost rău în fashion made in RO la început de drum în ultimii ani?

Festivaluri precum Romanian Design Week sau Diploma Show au o contribuție semnificativă la ce înseamnă sensul evolutiv al modei românești. Sigur că există o serie de aspecte ale industriei modei care nu au funcționat/ nu funcționează bine, dar cred că în astfel de proiecte curatoriale se pune accentul pe aspectele bune, care duc la performanță. 
Este important să fim autocritici, să încercăm să ne autodepășim constant și să reparăm ce nu merge bine. Însă, e la fel de semnificativ să celebrăm reușitele unor oameni care își dedică mare parte din timp pentru branduri de modă. În tot contextul actual extrem de fragil din multe puncte de vedere, consider că este un moment în care astfel de demersuri trebuie încurajate, susținute, promovate.

Care sunt numele/ lucrările după care să ne uităm la RDW 2023? A fost greu să alegi finaliștii? Câte lucrări ai avut de văzut?

Atât în Expoziția Centrală, cât și pe site-ul RDW (aici) se vor putea viziona proiecte selectate. Procesul de selecție a presupus mai multe etape complexe, și a fost foarte greu de făcut selecția finală, întrucât aproape toate înscrierile au avut ceva de spus, s-au remarcat prin ceva. E dificil de „ales”, de „notat”, de făcut clasamente din zeci de submissions. Tocmai de aceea echipa RDW a stabilit o serie de criterii, de care s-a ținut cont, și care au asigurat filtrele unei analize atente a colecțiilor. De la branduri consacrate până la tineri designeri – veți putea vedea identități puternice și povești autentice legate de procesele creative și tehnice ale realizării produselor.

Toți designerii tineri își doresc succes instant, peste noapte. Care crezi tu că sunt etapele pe care ar trebui, totuși, să le parcurgă pînă să ajungă un nume/ brand cunoscut?

În primul rând să înțeleagă că de la pasiunea pentru modă până la un job, o carieră în domeniu, e o cale lungă și anevoioasă. Viziune, talent, repere culturale, abilități tehnice, un constant proces formativ, practică, experiențe profesionale, lucrul în echipă (pentru propriul brand, atelier sau pentru un departament creativ), comunicare, colaborări, ancorare în prezent dar cu priviri aruncate spre trecut și spre viitor, o înțelegere a mecanismului din spatele unei business, participare la workshop-uri, conferințe, evenimente relevante – iată câteva dintre aspectele care este bine să se ia în calcul.
Respect, empatia și responsabilitate sunt trei cuvinte cheie!

Activezi în modă de foarte mulți ani, predai la UAD, ai instruit generații de tineri, ai văzut cum evoluează moda. Cum crezi că vor arăta următorii 10 ani, să spunem, în modă? Din punct de vedere al trendurilor, utilității hainelor, materialelor folosite etc.?

În cei 15 ani de când predau și cei peste 20 de când activez în domeniu, am observat că profesioniștii care și-au păstrat relevanța și au dobândit, în timp, multă consistență – au fost cei care au știut să se și reinventeze, să nu se blocheze într-un sigur job sau/ și într-un sigur rol. E periculos să depinzi doar de un aspect profesional sau personal. Adaptabilitatea și diferite extensii creative pot genera noi proiecte și pot conduce spre noi expertize.
Important este să se învețe constant și să se înțeleagă că moda viitorului poate fi despre explorarea unor teritorii noi, reale și virtuale, despre inovație și emoție. Cu toate acestea, pe lângă proiecții ale viitorului, o întoarcere spre ceea ce suntem, spre rădăcini, spre emoția autentică ne va feri de dislocare/ alienare.

Despre tine: cum se raportează Lucian Broscățean față de modă? Ce înseamnă moda pentru tine, de fapt?

Prin modă îmi exprim anumite gânduri, idei, atitudini, în modă activez având diferite roluri: designer, director creativ, curator, modă predau punând accentul pe traseul istoric și pe inovație la nivel morfologic… Acest domeniu e intrinsec legat de tot traseul meu de până acum – de la primele schițe din copilărie, cu forme geometrice ce se voiau a fi rochii până la colecții personale sau coordonări de proiecte de Licență/ Masterat – toate au devenit un fel de Bildungsroman.
Cu toate acestea, în anumite discuții cu prieteni, am răspuns la întrebarea: ce aș face dacă nu aș mai activa în modă? Ei bine, cred că aș fi curios să merg și în alte direcții. Gândul că nu trebuie să depind, total, de ceva, consider că e singura libertate pe care o mai pot avea, în toate contextele legate de: reguli, convenții, etichete, diplomații, responsabilități.

Ce pregătești tu pentru anul 2023? Colecții, expoziții?

Implicarea mea în două mari festivaluri – Romanian Design Week, București și Romanian Creative Week, Iași, alături de două echipe profesioniste pe care le respect și prețuiesc, demersurile academice de la UAD și cele personale sunt proiecte pe cât de frumoase, pe atât de solicitante.
Sunt recunoscător că pot lucra, zilnic, cu oameni pasionați de ce fac și că pot să-mi aduc și eu, o anumită contribuție, la bunul mers al lucrurilor.

Despre Lucian Broscățean…

Design vestimentar, direcție artistică, curatorie, costume de teatru și operă, activitate didactică – sunt extensii creative ale brandului construit de Lucian Broscatean. Cu o experiență de peste 20 de ani în industria modei, Lucian a câștigat mai multe premii importante și a participat la evenimente profesioniste precum: Romanian Fashion Week, Romanian Design Week, Romanian Creative Week Iași, TIFF Cluj-Napoca, Mercedes-Benz Berlin Fashion Week, International Fashion Showcase la London Fashion Week, MQ Vienna Fashion Week. Din 2008 predă la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca / UAD, unde acum ocupă poziția de Director al Departamentului Modă-design vestimentar, iar în cadrul Romanian Creative Week Iași, coordonează secțiunea Innovative Future Platform, al cărei consultant creativ este Ioana Ciolacu.

Despre Romanian Design Week…

Sub tema Connections, cel mai mare festival dedicat industriilor creative, Romanian Design Week, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, va avea loc anul acesta între 12 și 28 mai. Expoziția centrală va reuni cele mai recente lucrări ale creativilor locali din categoriile: arhitectură, design interior, modă, design grafic, ilustrație și design de produs. Din program: expoziția dedicată designului și arhitecturii, Piața Amzei – 150 de proiecte; Noaptea Studiourilor de Arhitectură, 25 mai, București; evenimente satelit RDW Design GO! 2023, București (mai mult de 100 de evenimente conexe în patru cartiere – Cotroceni, Dorobanți-Floreasca, Cartierul Creativ și Ioanid-Icoanei); RDW Young Design by DIPLOMA Show, Piața Amzei; RDW Social, RDW Talks, RDW Market, Piața Amzei. 

Related Posts

Coffee Time! Interviu cu Cezara Carteș

Cum este, oare, să lucrezi toată ziua înconjurat(ă) de aburii amețitori ai zecilor de sortimente de cafea? Câte…

Arta în mâinile tale – un proiect despre arhitectură, tehnologie și oameni

La lansarea noii serii Motorola Edge 50, am avut ocazia să stau de vorbă cu fotograful Alex Gâlmeanu…

The Fall Guy, filmul în care joacă pentru prima dată împreună Ryan Gosling și Emily Blunt

După ce la Premiile Oscar de anul acesta Ryan Gosling și Emily Blunt au fost concurenți, în filme…

Jon Bon Jovi își recunoaște infidelitatea față de soția sa, cu care e căsătorit de 34 de ani

Jon Bon Jovi (62 de ani) și soția lui, Dorothea, sunt căsătoriți de 34 de ani și se…

Alist Bazar, noutățile săptămânii

Ca în fiecare săptămână, vă ținem la curent cu noutățile și lansările săptămânii! KIKO MILANO a deschis primul…

Prinții de Wales, William și Catherine, sărbătoresc ziua mezinului lor, Louis

Louis, cel mai mic dintre copiii Prinților de Wales, William și Catherine, împlinește azi șase ani. O fotografie…

Irina Shayk dezvăluie rutina ei de skincare, cu metode moștenite de la mama ei

Irina Shaik (38 de ani) este una dintre cele mai râvnite femei din lume și totodată una dintre…

Două producții românești, selectate la Festivalul de Film de la Cannes

”Trei kilometri până la capătul lumii”, în regia lui Emanuel Pârvu, și documentarul ”NASTY”, despre viața și cariera…

Actrița Christina Hendricks (Mad Men) s-a măritat a doua oară

Actrița Christina Hendricks (48 de ani), cunoscută publicului mai ales datorită rolului Joan Harris din serialul de succes…

Milan Design Week – o experiență numită The Red Experience by Ploom

Sute de mii de amatori de artă și design, mii de instalații care de care mai interesante, sute…