Alina Aliman ∙ May 15, 2024 ∙ 13 min read

Zeci de galerii, un parc de sculpturi și mii de vizitatori îndrăgostiți de artă; așa s-ar putea defini bilanțul primei ediții RAD Art Fair, târgul de artă contemporană organizat de galerii de renume din România. Am stat de vorbă cu Daniela Pălimariu și Catinca Tăbăcaru la debutul celei de-a doua ediții RAD Art Fair (16-19 mai 2024).

Este a doua ediție de Rad Fair. Ce-ați zis, sincer, când s-a încheiat prima? Și ce v-a făcut să o organizați și pe a doua? 

Catinca: Aproape că nu îmi vine să cred că am răzbit! Simt că nimeni nu credea cu adevărat că vom reuși și totuși acum sunt atât de bucuroși că au greșit. Ceea ce este un lucru rar. Important de menționat este faptul că o scenă care se dezvoltă în afara unui centru important de artă trebuie să fie unită și colaborativă pentru a coagula o susținere serioasă pe plan național și internațional. Daniela și cu mine lucram deja în contexte colaborative de ceva ani înainte de asta: prima dată la un proiect pentru Bienala Art Encounters în 2021 împreună cu alte patru galerii – Suprainfinit, Ivan, Plan B și Sector 1; și apoi la DoiJoi, care are loc în a doua zi de joi din fiecare lună și pune pe hartă toate evenimentele importante de artă din București, proiect aflat deja în al treilea an de viață. DoiJoi a generat o creștere semnificativă și exponențială a numărului de vizitatori în galeriile de artă din oraș și a prezenței la evenimentele de artă contemporană. RAD este, așadar, un pas natural și necesar care își propune să coaguleze serios scena de artă locală.
Daniela: Thank God is over! și, în același timp, I can’t believe it s over!
Lăsând gluma la o parte, ne-am bucurat că în ultima zi de RAD am putut face un pas în spate să privim grupurile de vizitatori care continuau să stea la coadă la bilete (am prelungit programul oficial cu două ore) și să stăm de vorbă cu galeriștii participanți. Feedback-ul direct, la cald, a fost cea mai mare satisfacție pe moment, alături de bucuria de a vedea împreună, în același spațiu, pe marea majoritate a profesioniștilor din lumea artei. Contrar așteptărilor, acest lucru nu se întâmplă foarte des, în artă sunt personalități puternice, cu păreri și abordări, viziuni diferite sau chiar opuse, care rareori se întâlnesc în același spațiu. La RAD erau toți, într-o sărbătoare de 4 zile. A doua ediție vine ca o continuare firească a târgului, nu plănuiam să fie a one-time hit, ci un maraton, un eveniment a cărui relevanță să crească de-a lungul anilor. Știam deja ce putem îmbunătăți față de prima, cum putem să ne extindem atât ca spațiu cât și ca număr de galerii participante și acum, cu încrederea câștigată de anul trecut, am avut timp și liniște să ne pregătim.  

Și pentru că vorbeam de prima ediție, care a fost cea mai flatantă, cea mai mișto reacție pe care ați primit-o de la un vizitator / de la un galerist?  

„Aici chiar te întâlnești cu toată lumea importantă!” & Unul dintre cei mai importanți colectionari români s-a referit la RAD ca fiind momentul  T0 pentru scena de arta contemporană a României. & „Am participat din solidaritate și pentru că era o fantezie să avem propriul nostru târg de artă, mă așteptam să pierdem bani mai degrabă, dar uite că am greșit! Și mă bucur că am greșit.” 

Ce suprize pregătiți pentru ediția 2? Ce-o să aibă în plus? În termeni de număr de galerii, de nume de artiști, de amploare… 

Catinca: În primul rând ne dorim să fie la fel de bine ca anul trecut. Dacă reușim asta, atunci va fi un succes. În timpul acelor patru zile din luna mai 2023 a fost în aer o super energie și totul s-a conectat – sincronicitate! Știi sentimentul acela când participanții la evenimentul tău sunt fericiți, spațiul vibrează de conversații spumoase, se încheie afaceri, până și copiii se plimbă și iau notițe despre operele de artă? Asta e ceva de păstrat! Anul acesta sperăm să reușim din nou, dar la o scară un pic mai mare și cu o doza considerabil mai mare de maturitate. 
Daniela: Ceea ce am realizat anul trecut în timp record a fost un miracol care nu se întâmplă de două ori. Ne-am pregătit mult mai bine pentru 2024 cu sprijin financiar semnificativ și sponsorizări in-kind – Banca Transilvania s-a alăturat foarte devreme în an ca și Presenting Partner – ceea ce ne-a permis apoi să ne creștem echipa. Având alături mai multe mâini și minți valoroase am putut să ne triplăm obiectivele și participarea la simpozionul  RAD Curatorial; să îmbunătățim deja mult apreciata expoziție în aer liber cu lucrările a 30+ artiști cu durata de o lună  – RAD Sculpture; și să extindem programele RAD Talks, RAD Kids, și circuitul Offsite BMW care pune în lumină bogata scenă de artă a Bucureștiului și colecțiile private dincolo de spațiul dedicat târgului de artă. În plus, și asta e foarte exciting, deschidem și o secțiune complet nouă – RAD Design – o expoziție de Collectible Design curatoriată și organizată de fondatoarea Epretext, Adela Maria Marius. 

Care sunt, la ora asta, din punctul vostru de vedere, cei mai în vogă artiști români? Și cum vine treaba asta cu… în vogă? Cum ajungi acolo? E doar de talent vorba sau și de mult marketing? 

Daniela: Nu există un singur clasament pentru cei mai în vogă artiști, trebuie să ne raportăm un pic și la practica lor. De pildă, poți să fii un artist comercial foarte bun, să expui numai în spații de tip white-cube sau poți să fii mai experimental. Practicile artiștilor s-au diversificat odată cu creșterea ecosistemului artistic, poți fii un artist foarte bun de Art Basel sau de Documenta, sau, de ce nu, de ambele. Poate că uneori artiștii încearcă să fie în vogă folosindu-se de niște practici sau teme despre care consideră că ar prinde la public, dar cred că de cele mai multe ori, lucrurile astea nu durează mult, pentru că dacă doar încerci să te folosești de trenduri fără să crezi neapărat în ele, în timp, fuga asta te consumă. Artistele și artiștii pe care îi admir nu se folosesc de pârghia asta – „să fii trendy, să prinzi”, procesul lor e continuu, iar ei experimentează în mai multe zone, însă mereu este vorba de talentul lor. Sigur că marketingul ajută pentru popularizarea unui artist, altfel ne raportăm astăzi la piața de artă de când există rețele de socializare, iar artiștii și galeriile pot fi mai aproape de publicul lor, postând pe Instagram, Facebook sau TikTok. Însă aici rămâne la latitudinea publicului dacă poate fi convins doar cu strategii de marketing – din propria mea experiență, publicul este ceva mai subtil de atât, publicitatea, fie ea și pentru artiștii reprezentați de către galerii sau care se reprezintă singuri, trebuie să se susțină pe ceva, iar marketingul simplu fără talent duce la faliment.  
Catinca: Există un sistem foarte complex în jurul celebrității unui artist. Sigur că există tendințe – artiștii, la fel ca în orice sau în locul oricui, sunt la un moment dat în vogă și apoi nu mai sunt. Dar faima reală, aceea care rămâne în cărțile de istorie e mai iluzorie. Are nevoie de anumite ingrediente: talent, maturitate, inteligență, un dealer bun, susținere din partea colecționarilor importanți, o creștere susținută a calității și evoluției în creație, scriere critică care discută și califică munca și opera, apoi devin importante instituțiile care expun sau colecționează opera artistului/-ei, expoziții de talie înaltă în orașe importante… e un drum frumos și lung.

Cum arată, din punctul vostru de vedere, piața de artă din România? Care ar fi plusurile și minusurile ei? De ce? 

Daniela: Piața de artă din România este în continuă expansiune, asta este ceea ce am învățat din prima ediție RAD Fair. Există deja colecționari consacrați, cu colecții serioase, care pot fi consultate și urmărite, dar și oameni care de-abia intră pe această piață, care încep să îi înțeleagă dedesubturile și își achiziționează primele lucrări. Avantajul unei piețe de artă destul de tinere este că potențialii colecționari pot fi destul de deschiși pentru a se educa, pentru a înțelege de ce și cum un obiect de artă, pe lângă valoare sa estetică evidentă, poate deveni o investiție foarte valoroasă în timp. Iar pentru noi, ca galerii organizatoare, acest lucru e o satisfacție pe termen lung: RAD e un efort de care beneficiază toată scena de artă, nu doar galeriile participante.
Catinca: Este o piață exuberantă, în plină creștere. Apar noi colecționari. Artiștii români sunt reprezentați la cel mai înalt nivel internațional, crescându-le, astfel, vizibilitatea și acasă. Cota lor de piață crește, ceea ce îi face mai atractivi pentru colecționari, inclusiv cei locali, și face ca practica de a colecționa de artă să devină mai atractivă. Partea cea mai bună este că românii încep să integreze acel lifestyle din jurul artei contemporane: frumusețea, insight-ul, călătoriile, petrecerile, totul este atât de fabulos!

Se cumpără artă în România? De ce tip (pictori consacrați, artiști tineri), pentru ce (investiție, doar pentru colecție etc)? 

Daniela: Yes! Cred că se cumpără și din curiozitate, dacă putem spune așa, din dorința de a intra într-o lume care, vrem nu vrem, rămâne rezervată celor care sunt in, care înțeleg un anumit limbaj și care aleg arta în locul altor bunuri. Un colecționar cu ceva experiență mi-a spus de mai multe ori, colecționarii nu au bani, au lucrări de artă. A colecționa nu e rezervat celor foarte bogați, ci celor care, având niște resurse, aleg să le pună aici și fac asta în mod constant, e un commitment nu un moft trecător. Este mult spațiu de explorat aici și cred că sunt și din ce în ce mai mulți artiști care încep să înțeleagă acest sistem. 
Catinca: Da. RAD a dovedit-o anul trecut. Este o mișcare către contemporan care e foarte incitantă pentru piață. Colecționarii au câte un motiv diferit. Este o adicție, o căutare, o necesitate, un joc, o chestiune de statut … Colecționarii sunt la fel de diverși și interesanți precum artiștii. Toți au particularități și plăceri secrete.

În premieră, preferatele voastre care o să fie expuse la Rad Fair 2? Galerii, artiști?    

Catinca: Suntem foarte entuziasmate de toate cele 11 noi galerii… sa aleg este atât de greu pentru că am avut un motiv specific pentru care le-am invitat pe fiecare dintre ele. Acestea fiind spuse, Ivan Gallery este o achiziție importantă pentru târg. Contribuțiile aduse de Marian scenei de artă din Romania sunt semnificative, ne este și un prieten drag, așa că suntem super încântate că succesul primei ediții l-a convins să ni se alăture. Gregor Podnar este, de asemenea, un add-on prestigios din Viena care reprezintă câțiva artiști români importanți. Și Borderline din Iași s-a alăturat, venind în completarea obiectivelor noastre de a acoperi toate orașele cheie pentru artă din România. Pe segmentul tânăr, G15D este o galerie nouă din București care se concentrează pe design și care reflectă abordarea ediției de anul acesta de a include limbajul Design-ului în discursul nostru.
Daniela: Cu riscul de a fi shamelessly self-promoting, abia aștept ediția de anul acesta a proiectului Garage Sale organizat de colegul meu de la Sandwich Gallery, un proiect ce provoacă percepția asupra ideii de târg, prin alăturarea obiectelor de artă și a celor cotidiene. În aceeași linie, sunt foarte entuziasmată de noua lucrare monumentală realizată de Dan Vezentan special pentru parcul de sculpturi din acest an, din seria sa de Culegătoare inspirate din agricultura tradițională și care ne fac să ne gândim la nevoia de a strânge, de a aduna și a consuma cât mai mult.

Ce credeți că o să spuneți când se termină ediția asta? 

Daniela: Cum a trecut așa repede?! Practic ne pregătim un an întreg pentru aceste patru zile intense, frumoase, stresante, suprinzătoare, în timpul cărora ne testăm cu adevărat limitele și în care supusă testului toată metodologia pe care o construim ca echipă. Sigur vor fi momente în care vom spune cum de nu ne-am gândit la asta? Exact asta s-a întâmplat și anul trecut și acum am fost pregătiți. Anul acesta avem și mult mai mulți invitați internaționali – curatori, colecționari, jurnaliști – și sper să avem timpul fizic pentru a-i face pe fiecare să se simtă binevenit în această comunitate. 

După o primă cu peste 3000 de vizitatori, 20 de galerii participante, un parc de sculpturi de 5000 mp, 17 speakeri experți în piața, scena, și ecosistemul artei contemporane, RAD Art Fair se pregătește pentru următoarea ediție. Timp de patru zile, în perioada 16-19 mai 2024, publicul interesat de artă și profesioniștii care activează în scena artei contemporane se vor întâlni la CARO, București unde peste 30 de galerii și spații de proiecte din România, dar și din afara țării, vor prezenta lucrări în diverse medii, de la pictură, sculptură și video la instalații și performance.

Foto: Rad Art Fair 2023.

Related Posts

Melania Trump anunță publicarea cărții ei de memorii

Cartea de memorii, intitulată simplu ”Melania”, va conține detalii personale din viața autoarei, dar și fotografii de familie,…

Prelude to the Olympics- O pleiadă de vedete la petrecerea de dinaintea începerii JO2024 de la Paris

O mulțime de vedete de primă mână au fost invitate la petrecerea de avanpremieră a Jocurilor Olimpice de…

Ia-ți bilet la evenimentul de parenting al anului! Prima ediție a ParentED Fest aduce în premieră la București experți recunoscuți la nivel global

Ia-ți bilet la evenimentul de parenting al anului! Prima ediție a ParentED Fest aduce în premieră la București…

Smiley lansează „Cum te văd eu”, o declarație de adorație pentru femei, în numele bărbaților care le iubesc

Smiley lansează, în plin val de cosmetizare a realității pe rețelele de socializare, „Cum te văd eu”, o…

Rulouri de vinete cu nucă. Rețetă recomandată de Chef Adi Hădean

Aceste rulouri de vinete cu nucă vin ca răspuns la vara încinsă pe care o avem anul acesta….

Vezi ce cameră de hotel a cerut Lenny Kravitz pentru concertul de la UNTOLD

Lenny Kravitz, legendarul rocker cunoscut pentru hiturile atemporale și fizicul său impecabil, este de mult timp un susținător…

Ce ținute au purtat vedetele la Gala Verii Saint-Tropez

Pornind de la succesul galelor de vară anterioare, ce au avut loc în Sardinia și Capri, Gala One…

Serialul „IN VOGUE: ANII ’90”, cu Anna Wintour și multe alte personalități, vine la DISNEY+

Serialul „IN VOGUE: ANII ’90”, cu Anna Wintour și mute alte personalități, vine la DISNEY+ Disney+ anunță premiera…

Laura Lăzărescu, CEO la ECHO School: «Am înțeles, în sfârșit, ce înseamnă sintagma „the sky is the limit”»

Industria de jocuri video este în plin avânt, iar fetele se impun tot mai mult – în competițiile…

Noua teorie a emoțiilor: Emoțiile sunt create, nu declanșate

Ce ne arată noua știință despre cum iau naștere emoțiile? Ne spune psihologul și psihoterapeutul relațional Gáspár György….