Alina Burlacu ∙ April 25, 2023 ∙ 7 min read

Prezent în România, în această primăvară, parfumierul Christian Carbonnel ne-a dezvăluit câteva secrete despre cum ajungi să devii un maestru parfumier specializat în parfumuri de nișă și în cele orientale, dar și despre cum poate să arate viitorul în parfumerie.

Christian Carbonnel, cunoscut și sub numele de Chris Maurice în industria parfumurilor, este a treia generație Carbonnel de parfumieri. Bunicul lui Christian Carbonnel a fost un parfumier francez care s-a mutat în Spania pentru a produce uleiuri esențiale și a înființat fabrica Carbonnel în 1925. Acum compania de familie este situată în Barcelona, iar afacerea este la a treia generație și urmează și a patra. Crescând în mediul parfumurilor de nișă, parfumierul a avut ocazia să lucreze pentru mărci de top din Europa și Orientul Mijlociu, inclusiv Xerjoff, Sospiro, Casamoratti, Nishane, Fragrance Du Bois, Masque Milano, Zoologist, Santi Burgas, Jardins de France, Kemi. Și-a dedicat cariera creării unor esențe rafinate și excepționale, care se îmbină perfect cu ideea sa de High Parfumery, câștigând și fiind nominalizat la numeroase premii prestigioase: The Art and Olfactory Awards 2016, 2020, 2021. Recent și-a creat propria companie, C de la Niche, pentru a se concentra mai mult pe parfumeria de nișă.

Ce vă leagă de parfumeria franceză și ce aduce cultura spaniolă modului în care este realizat un parfum?

Eu sunt pe jumătarte francez, moștenirea franceză e încă aici, cu mine. Bunicul a fost un parfumier francez care s-a mutat în Spania, în 1925. Compania mea are acum aproape 100 de ani.

Va trebui să sărbătoriți.

Da, așa sper, în 2025. Ingredientele, tehnica mă leagă de Franța, dar eu mă simt spaniol pentru că sunt născut în Spania.

Ce cuvânt vă definește ca spaniol?

Tradition (n.r. – Tradiție). Acesta ar fi cuvântul.

Moștenirea înseamnă și presiune?

Nu, în cazul meu. Moștenirea meseriei a fost o decizie pe care am luat-o când aveam 6 ani. Am vrut să urmez calea familiei și pot să spun că le-am dat aceeași pasiune copiilor mei, de când s-au născut. Am mirosit împreună lucruri. Am călătorit în Orient, de exemplu, sau în Italia ca să vadă și să simtă ingredientele. Și totul începe așa: Hai să facem o excusie, în vacanța de vară, ca să vedem plantațiile din Indonezia sau, în septembrie, să vedem bergamotele din Sicilia. Au fost implicați în aceste călătorii de inițiere și au deja pasiunea și curiozitatea unui parfumier. Așa că eu cred că și ei vor urma această cale. Încă sunt tineri, dar, probabil, vor vrea să continue ca a patra generație. Așa a procedat și tatăl meu cu mine. Mă jucam în laborator, îmi aducea ingrediente din jurul lumii.

Deci ăsta e secretul în parfumerie? Să te joci.

Este o joacă, da. Trebuie să o vezi ca un joc. Eu încă mă bucur de munca mea așa că pot să spun că e locul meu de joacă. Dacă într-o zi mă voi plictisi, poate mă voi opri, dar până acum m-am bucurat de asta, zilnic. Și tatăl meu la fel. E încă acolo.

Câte parfumuri ați creat?

Peste 200 cu numele meu, plus cele semnate cu contracte de confidențialitate. Probabil peste 400 de parfumuri. Sunt multe parfumuri. Am atât de mulți copii deja…

Aveți aceste parfumuri păstrate și într-o colecție personală?

Nu. Încerc, dar e imposibil să le am pe toate. În plus, la început nu te gândești să le colecționezi. Și uneori prin complexitatea proiectului, alteori, sunt greu de obținut.

Vreți să vă faceți un muzeu al parfumurilor?

În fabrică, am peste 7000 de sticle, din toate perioadele. Le țin într-un frigider industrial, și le folosim pentru uzul personal sau al fabricii. Însă nu am un loc unde să le expun. Dar pentru că în curînd vom sărbători 100 de ani, urmează să extindem facilitățile. Vrem să construim o fabrică nouă. În 1975, a fost construită fabrica de către tatăl meu, așa că datoria mea este să refac fabrica la 100 de ani și acolo voi face un muzeu.

Ce mentori ați avut?

Am avut norocul să fiu instruit, în primul rând, de tata. Dar și de Rosendo Mateu, Ramón Monegal, parfumieri foarte importanți în comunicatatea parfumierilor în Spania. Mi-au fost profesori. Doar că relația nu este una clasică de profesor-elev. Ei m-au învățat ceva iar eu le-am împărtășit alte experiențe, precum cele ale parfumeriei orientale, învățate de la tata.

Atunci când se lucrează la un nou proiect olfactiv, cum ajungeți la aceeași idee, la același concept?

În cazul meu, e un one man show, dar tot am o echipă. Îmi place să stau printre ingrediente, să lucrez la formule, să fac încercări, dar trebuie să am și persoane care să mă ghideze și să mă ajute să duc totul pînă la capăt. Eu fără echipa mea sunt nimic. Am o echipă cu care lucrez de 17 ani. Spun doar un cuvânt și echipa mea știe ce vreau.

Dacă viața ar fi diferită și nu ați fi parfumier, ce ați fi?

Nu aș exista. Nu mă gândesc niciodată la asta. M-am născut să fiu parfumier și asta vreau să fac.

Nu muzician, nici fotbalist, nici diplomat.

Există preferințe foarte clare în parfumerie, pentru consumatori. Așa cum sunt cei care adoră fie cărțile vechi, fie pe cele noi?

De acord. Există molecule care miros ca o carte veche sau cerneală. De fapt, orice miros poate fi recreat. Dacă vine cineva și spune: Vreau mirosul banilor. Voi spune ok. Fiecare dintre noi caută ingredientele care ne amintesc de ceva. Parfumul este o amintire și asocierea cu o amintire. Emoțiile sunt legate de parfumuri. De asocieri. De exemplu, marea.. Asociem vara sau un ingredient cu marea, ceva fresh, citrice – un astfel de ingredient este o traducere a mirosurilor.

Ce este important în crearea unui parfum?

Calitatea care vine din calitatea ingredientelor, iar aici se regăsesc foarte mult parfumurile de nișă. Locul în care mă regăsesc și eu, și modul meu de a crea mirosuri noi. Aici se cere calitate. Natural, ingrediente care durează. De aici vine calitatea.

Parfumul de nișă înseamnă o calitate mai bună.

Da. Un brand mare vrea să ajungă la cât mai mulți oameni, și atunci este sacrificată calitatea pentru marketing. În nișă este invers pentru că se bazează pe vânzarea prin recomandarea personală, nu pe marketing și publicitate. Marketingul aduce un plus, dar succesul unui parfum de nișă nu se bazează pe cum arată modelul ales sau pe numele brandului.

Ce rol are social media în parfumeria de nișă?

Eu mă consider unul dintre primii jucători din parfumeria de nisă. În urmă cu 15 ani mă gândeam că aceasta va fi direcția și am sărit în acest tren al nișei în parfumerie. Acum, cu platformele de social media e mai ușor să te faci remarcat. La fel pentru orice alt domeniu. Pe plan personal, îmi place să fiu mai discret, dar pentru un brand este important să ajungă informația la nivel internațional.

Cum vă găsim pe Instagram?

https://www.instagram.com/nicheperfumesofficial/

https://www.instagram.com/carbonnelsa/

Pe scurt, despre Christian Carbonnel (Chris Maurice):

Molecula iubită: ambroxan. E semnătura mea personală. Apoi, oud-ul, desigur.

Mâncarea preferată: paella.

O băutură recomandată: vinul roșu.

O carte reper: Eseu despre orbire. (Jose Saramago)

Celebrul parfumier Christian Carbonnel a venit în România la invitația Asociației Parfumurilor și Aromaterapiilor din România, condusă de Izabela Corina Juncu.

Foto: PR.

Related Posts

MET Gala: 10 machiaje și coafuri care ne-au atras atenția

Pe covorul roșu, la Gala desfășurată la Muzeul Metropolitan de Artă, celebritățile au pozat, pentru fani, în ținute…

Plăcerile zodiilor

Spune-mi ce zodie ești ca să îți spun ce produse cosmetice ți se potrivesc! Berbec Dacă refrenul lui…

Cele mai importante sfaturi despre îngrijirea intimă, explicate de medici ginecologi

Poate că nu e chiar un subiect abordabil la o cafea, dar este unul extrem de important pentru…

Ce este BB cream: cum să îl alegi pe cel potrivit și să îl aplici corect pe față

BB cream-urile pentru față devin tot mai populare printre femei și domnișoare. Datorită gamei largi de produse disponibile,…

10 produse care fac minuni pentru piele și păr

Nu lăsa pe mâine ce poți face azi pentru tine! Alege produse specifice pentru piele și pentru păr…

Brain & Body After Work: 5 clinici și saloane din București în care să ajungi primăvara asta

Primăvara asta, fă-ți planuri de dezvoltare și ține-te de ele, fie că este vorba de corpul tău sau…

Ce au în comun Paris Hilton, AI și un spray autobronzant?

De la Barbie la regina pielii cu aspect bronzat, Paris Hilton este una dintre figurile culturii pop care,…

Sfaturi pentru rutina de îngrijire. Alexia Eram, în dialog cu dr. Cristalia Rusu. Powered by Vichy (VIDEO)

Alexia Eram a fost curioasă să afle cum arată protocolul complet pentru îngrijirea tenului de la doamna doctor…

Un nou magazin Victoria’s Secret te așteaptă în Mega Mall, București, cu o nouă colecție: Body by Victoria

Veștile bune circulă repede! Iar primăvara aceasta avem încă un motiv de bucurie. Victoria’s Secret, liderul în retail…

Parfumuri create pe baza neuroștiinței

Charlotte Tilbury, celebrul make-up artist al vedetelor care și-a înființat un brand de cosmetice omonim, se lansează acum…