Patricia Rusu, coach în nutriție regenerativă și integrativă cu o experiență de peste un deceniu și fondatoarea unor programe transformatoare care combină nutriția și psihologia alimentară precum The Flexitarian Way, RESTART, Programul Premiul 1 la 1, ne dă câteva sfaturi pentru un stil de viață sănătos chiar și pe perioada sărbătorilor.

Dacă postul a fost o ocazie excelentă de a ne curăța organismul și de a ne simți bine în corpul nostru, energizați și regenerați, în ton cu natura care renaște primăvara, sărbătorile pascale și mini vacanța ar putea să ne aducă neplăceri, ba chiar să ducă de râpă echilibrul și eforturile noastre de până acum, iar totul să culmineze cu kilograme în plus sau vizite la medic, ca urmare în primul rând a exceselor alimentare specifice sărbătorilor de orice fel în cultura noastră. 

Există totuși câteva trucuri care nu sunt magice, ci foarte practice și la îndemână, care ne vor ajuta fie să susținem stilul de alimentație mai sănătos pe care l-am inaugurat odată cu postul Paștelui, fie să transformăm aceste zile într-un context nu doar de conectare cu cei dragi, ci și cu propriul organism, și de implementare a unor obiceiuri alimentare care să susțină sănătatea dincolo de sărbători, pe termen lung. 

Primul pas extrem de important pe care trebuie să îl facem este conștientizarea momentului în care ne aflăm atunci când vine vorba despre sănătatea, greutatea sau viața noastră în general și setarea unei intenții cu privire la zilele care urmează.

Este cunoscut faptul că organismul nostru folosește două tipuri de combustibil zi de zi: zahărul și grăsimea. Dacă sărbătorile acestea ne găsesc cu intenția de a ne menține greutatea sau chiar de a slabi, atunci trebuie să ținem cont de acest detaliu legat de ceea ce ne asigură funcționarea și să ne comportăm în concordanță cu modul de organizare al corpului nostru. 

În cazul în care în restul zilelor acționăm după principiul „trebuie să ard mai multe calorii decât consum”, așadar urmăm o dietă, cu siguranță vom intra în perioada Paștelui înfometați, frustrați, irascibili și anxioși din cauza restricțiilor de toate felurile, inclusiv în ceea ce privește nutrienții necesari pentru funcționarea noastră optimă.

În aceste condiții, devine extrem de plauzibil, ba chiar real, următorul scenariu care poate deja ne este extrem de familiar: ne așezăm la masa de Paște, cu toate bunătățile făcându-ne cu ochiul, în mirosuri îmbietoare, alături de cei dragi și primele gânduri care ne vin în minte sunt „Arată delicios! Merit să mă răsfăț și să mă simt bine alături de toți ai mei. O să reîncep dieta de luni. Nu e mare chestie dacă fac o excepție azi.” Va putea corpul nostru deja muncit și înfometat să facă față acestor imagini și gânduri tentante? Puțin probabil. Din contră, va alege să își satisfacă nevoile nutriționale și emoționale alergând spre sursele de combustibil despre care povesteam și mâncându-le compulsiv, ca să își umple rezervoarele.

Așadar, începem prin a ne întreba unde ne aflăm astăzi, înainte de sărbători și scurta vacanța de Paște, în ceea ce privește sănătatea, greutatea sau viața noastră și ce ne propunem ținând cont de răspunsul pe care îl obținem. Pentru că adesea, din cauza agitației care se creează în jurul momentelor de sărbătoare și a pilotului automat pe care tindem să funcționăm în general, avem imagini distorsionate, nerealiste nu doar cu privire la ceea ce se întâmplă cu noi de fapt, ci și cu privire la ceea ce am putea face cu adevărat pentru binele nostru.

Intenția care ne poate susține un stil de viață sănătos chiar și pe perioada sărbătorilor, indiferent dacă dorința noastră arzătoare este aceea de a ne menține greutatea, de a ne bucura de mâncăruri și de cei dragi sau de a ne odihni pur și simplu, este aceea de a implementa pe parcursul acestor zile câteva obiceiuri alimentare pe care deși acum le vom privi ca temporare și experimentale, continuându-le și integrându-le în ritmul nostru zilnic le putem transforma în piloni de susținere ai sănătății pe termen lung. Iată care sunt acestea:

  1. Gătim și mâncăm sezonier – ține cont de sezonul în care te afli și atunci când prepari sau propui meniul de Paște. Chiar dacă avem preparate bogate caloric, alături de ouă, carne și lactate din belșug, avem parte și de bogăția naturii (urzici, leurdă, salată, spanac etc.) și am face bine să profităm de ea.
  2. Evităm combinația fatală de mâncare tradițională cu alcool, un catalizator care face ca tot ce consumăm să se depună. 
  3. Evităm maioneza, lactatele, prăjelile și orice combinație care de-a lungul timpului ne-a semnalat îngreunarea digestiei.
  4. Acordăm o atenție mai mare decât de obicei jumătății colorate a farfuriei.
  5. Nu uităm de ciorba primăvăratică. Aceasta devine obligatorie datorită faptului că aduce un aport semnificativ de fibre, hidratează la nivel celular și ajută digestia.
  6. Implementăm regula: gustăm din toate, dar alegem un preparat principal și completăm cu culori.
  7. Ce facem cu carnea de miel? Carnea de miel nu este grasă pentru că animalul este încă mic și nu a avut timp să producă foarte multă grăsime. În plus, grăsimea poate fi ușor îndepărtată și se și topește la căldură, în timpul procesului de gătire. Problema vine din tendința de o mânca în mod compulsiv sau repetat, precum și din tradiția de a o completa cu carne de porc, sub forma aperitivelor de tot felul. Este foarte important să separăm mesele, să mâncăm o masă din aperitive, iar una cu ciorbă și eventual un fel principal. Sau putem chiar să lăsăm ciorba pentru cină, pentru a ușura digestia.

8.Ce facem cu desertul? Acesta trebuie să fie o gustare separată, poate sub formă de înghețată și dacă se poate și fără lactate, sau un sorbet și mai puține prăjituri cu mult unt sau margarină, evitând astfel să dăm și mai mult de muncă sistemului digestiv. Cantitatea pe care o mâncăm trebuie să fie direct proporțională cu activitatea noastră de zi cu zi, nu cu aceea din ziua de Paște. 

Ce facem după ce mâncăm? Mișcare ușoară și plăcută, plimbări alături de cei dragi. Aceasta ține tot de obiceiurile alimentare sănătoase, deși poate am încadra-o la categoria activităților sportive, pe care o evităm sau neglijăm de obicei de sărbători.

Dar nu este nevoie de echipamente și exerciții fizice intense (pentru că nici nu ne dorim asta), pentru că plimbările în aer liber după o masă îmbelșugată, care înlocuiesc leneveala sau celebrul somn de prânz, susțin digestia, oxigenează organismul și creează conectarea de care avem nevoie pentru sănătatea noastră emoțională.  

Ținând cont de toate aceste pârghii simple, la îndemână și nu atât de greu de implementat în viața noastră, putem transforma orice sărbătoare din exces și dezechilibru, chiar abuz prin intermediul alimentației, într-o declarație de iubire față de propriul corp sau chiar în începutul unui stil de viață sănătos.

Patricia Rusu (www.patriciarusu.ro) este coach în nutriție regenerativă și integrativă cu o experiență de peste un deceniu și fondatoarea unor programe transformatoare care combină nutriția și psihologia alimentară precum The Flexitarian Way, RESTART sau Programul Premiul 1 la 1 complet personalizat. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts