Nicoleta Nicolae ∙ December 16, 2022 ∙ 9 min read

Horațiu Didea, Managing Partner Workspace Studio, este ca o enciclopedie. Pe lângă carismă și mult bun simț, Horațiu știe totul în amânunt despre produsele pe care le vinde, istoria brandurilor din Workspace Studio și nu numai. Spune că 2023 va fi un an atipic, cu recesiune, dar în același timp companiile vor căuta să creeze noi birouri în care oamenii să se simtă bine și să fie mai creativi. Despre trendurile în design interior și despre cum va arăta spațiul de lucru în viitor, aflăm mai multe chiar de la el.

-Care sunt cele mai noi trenduri atunci cand vorbim despre amenajarea biroului?

Pregătirea pentru viitorul muncii se dovedește a fi o provocare, pentru că există o incertitudine asupra rolului biroului în procesele de muncă și o anumită discrepanță între dorințele și nevoile angajaților și cele ale conducerii.

Cele mai recente studii arată că această rebeliune împotriva biroului este alimentată de factori precum durata commuting-ului, orarul de lucru, ergonomia, designul și calitatea ambientală a biroului și suportul pe care spațiile de birouri îl oferă angajaților pentru activităti nepotrivite pentru munca de acasă.

Dar cele mai de succes companii – cele care văd talentul ca pe un generator direct de venituri și îl tratează ca atare – devin din ce în ce mai pragmatice și își dau seama că locul de muncă a fost multă vreme o experiență nepotrivită și adesea neplăcută și acționează pentru a schimba acest lucru.

În contextul acesta, astăzi companiile care pun accent pe talent și pe angajați își amenajează birourile pornind de la obiectivul de a crea nu doar un spațiu de lucru potrivit cu noile nevoi ale angajaților, ci o destinație pentru socializare, colaborare, mentorat, în care echipele să își dorească să se întâlnească și să trăiască experiențe plăcute, care nu pot fi trăite la distanță. De asemenea, biroul modern trebuie să poată oferi și intimitate on demand, pentru momentele în care un angajat are nevoie de timp de concentrare sau timp personal, mai ales având în vedere că nu toate locuințele și familiile permit o muncă confortabilă și concentrată de acasă.

Astfel, deși fiecare spațiu de lucru trebuie construit în jurul culturii organizației și specificului muncii, există câteva direcții recurente, care se combină pentru a crea birouri spectaculoase și atractive, care sa raspundă atat nevoilor organizațiilor, cat și celor ale oamenilor care muncesc în ele.

Avem pe de-o parte un nivel de calitate ridicat al pieselor incluse în amenajare. Accentul pe ergonomie și pe design este tot mai evident și permite, de altfel, crearea unor spații cu personalitate, care arată o grijă reală pentru sănătatea și starea de bine a angajatului.

Apoi, vedem în office tot mai mult elemente împrumutate din rezidențial și chiar din HoReCa. Dacă înainte aveai mobilier pentru casă și era destul de clar că acesta nu își găsește locul într-un birou, ei bine acum e foarte comun să creezi zone cu aer homey, cu canapele confortabile, cu fotolii cu design recognoscibil, cu mobilier de bucătărie sau detalii inspirate de restaurante sau lounge-uri de aeroport sau hotel.

Ideea e să creezi spații în care oamenilor le place să se afle. Este acest sentiment de apropiere, creat în general prin micro-interacțiuni, care a dispărut în pandemie din cauza lucrului de acasă și pentru care companiile trebuie să creeze noi contexte la birou.

Nu în ultimul rând, au devenit foarte dorite cabinele acustice, care asigură intimitate și spațiu pentru concentrare în cadrul unui birou deschis. 

-Cum a schimbat pandemia ideea de spațiu de lucru?

A avut loc o democratizare a spațiului de lucru. Într-un timp foarte scurt, oamenii au înțeles că munca individuală poate fi realizată de oriunde, că oricine poate fi într-o anumită măsură nomad digital. Acasă, la birou, la cafenea, pe plaja din Bali, orice loc cu o conexiune bună la Internet a devenit un posibil spațiu de lucru.

Pe de altă parte însă, pe măsură ce perioada de muncă remote s-a prelungit, au început să se vadă efectele generate de lipsa interacțiunilor și mai ales a micro-interacțiunilor. Adică acele întâlniri aparent nesemnificative, în care membri unei organizații schimbă idei, transferă know how sau pur și simplu încep să se cunoască mai bine. De asemenea, mulți oameni au constatat că relaționarea cu managementul, cu juniorii, uneori munca individuală concentrată, au de suferit din cauza muncii de acasă.

Studiile arată că oamenii cu un nivel redus de interacțiuni sociale au probabilitate cu 70% mai mare să dezvolte burnout, comparativ cu cei cu multe interacțiuni sociale. 

Practic asta ne obligă să privim astăzi diferit scopul spațiului de lucru formal, de tip birou de companie, și să ne raportăm mai mult la a acomoda motivul pentru care oamenii își doresc să meargă la birou. 74% dintre respondenții dintr-un studiu realizat de MillerKnoll, organizație pe care Workspace Studio o reprezintă în România, au declarat că merg la birou pentru colaborare, pentru întâniri în persoană și pentru relațiile de camaraderie. Doar 16% merg pentru activități individuale, pentru că au nevoie de un spațiu în care să se concentreze.  

– Care sunt directiile in care brandurile premium si-au concentrat eforturile in ultimii doi- trei ani? Și cum se poziționează ele pe piața din România?

Majoritatea brandurilor premium care contează pe piața de mobilier la nivel mondial au o strategie care se susține pe 3 piloni. Pe de-o parte, atenția la calitate, care nu e niciodată negociabilă. Baza a ce înseamnă un produs premium este dată de calitatea ireproșabilă.

Apoi, avem designul, iar aici există o balanță între moștenire, tradiție, ADN-ul brandului, practic, și inovație, unde sustenabilitatea, de exemplu, are o importanță crescută în ultimii ani.

Nu în ultimul rând, există această tendință de estompare a liniilor dintre designul rezidențial și cel office sau comercial și de mix între piese statement și piese din segmentul mediu.

Poți include un fotoliu Barcelona de la Knoll, cu un design imposibil de trecut cu vederea prin perfecțiunea simplității și calitatea extraordinară, alături de piese de la un brand mai accesibil, să zicem Hay. Iar rezultatul poate fi absolut spectaculos, ai nevoie de o singură piesă de design care să ridice standardul unui spațiu. E ca a purta o geantă Chanel, la un outfit corect de la un brand pozitionat mediu, impresia de design premium va fi sensibil mărita pentru întreg ansamblul.

– Cum a evoluat Workspace Studio, în contextul pandemiei? 

Pandemia nu a fost o perioadă ușoară pentru jucătorii din segmentul amenajărilor office. Cu birourile încuiate, era greu să se vadă creșteri la nivel de piață. Din fericire pentru noi însă, amenajările pe segmentul pe care noi îl acoperim, respectiv segmentul premium, adresat companiilor care pun accent pe inovație, sustenabilitate, pe starea de bine și pe confortul angajaților, a funcționat în parametri aproape de normalitate, astfel că am reușit să menținem cifrele dinainte de 2020 și chiar să avem acum, în 2022 un an cu o creștere mare, de circa 40-50%.

Orientarea birourilor către calitate și faptul că noi suntem deje cunoscuți drept un partener axat pe servicii și produse de înaltă calitate au fost pentru noi motoarele creșterii în acest an.

 – Care este cel mai popular produs dintre cele mai vândute?

Scaunul Aeron, vârful de ergonomie de la Herman Miller și în lume, este cea mai populară alegere atât a companiilor care vor să asigure un spațiu de lucru ergonomic, cât și pe zona de work from home, ca alegere a clienților individuali, pentru biroul din locuință.

-Care este strategia în anul care urmeaza?

2023 va fi probabil un an complicat și, din nou, atipic. E probabil sa avem o recesiune, dar în același timp companiile caută să creeze noi birouri în care oamenii să se simtă bine și să producă mai multa valoare. Ultimii 3 ani au fost atipici, ceea ce face destul de dificilă prognoza pentru viitor. Cu siguranța vom pune accentul pe sustenabilitate. De la produse fabricate din materiale reciclabile, la economie circulara, la materiale complet bio-degradabile, noi deja căutam ca pe lângă creșterea performanței să ne concentrăm pe mărirea portofoliului și furnizarea de produse mult mai sustenabile. Strategia noastră generală se bazează însă pe aceleași principii: calitate superlativă a serviciilor, ergonomie în cadrul unui design centrat pe utilizator și calitate ireproșabilă a produselor. Cum îmi place mie să spun, citând-o pe Florence Knoll – good design is good business.  

Related Posts

Nicole Kidman, celebrată de Institutul American de Film

Nicole Kidman (56 de ani) a fost celebrată zilele acestea la Los Angeles de Institutul American de Film,…

Cele mai importante momente din istoria Jocurilor Olimpice

Când și cum au apărut Jocurile Olimpice, care au fost cele mai importante momente ale istoriei? În așteptarea…

De ce ne este greu să renunțăm? Arta de a renunța

Nu e ușor să renunți. Pentru că orice proces de renunțare este un proces de pierdere, iar acesta…

Tu unde te vezi peste 4 ani? – Ioana Borțan, Naționala Feminină de Fotbal

Dacă te-am întreba unde te vezi peste 4 ani, ce ne-ai spune? Probabil ți se pare o întrebare…

Russell Crowe va juca în remake-ul ”Exorcistul”

Filmul clasic de groază Exorcistul, lansat în 1973, are parte de un remake, ce va aparea în cinematografe…

Andrei Bănuță: „Pentru mine contează ce spun și ce simt atunci când cânt”

Melodiile lui se transformă instantaneu în hituri, ba chiar devin virale pe TikTok. Iar versurile și vocea lui…

Tartă cu lămâie și busuioc. Rețetă recomandată de Adrian Hădean

Această tartă cu lămâie și busuioc este alegerea perfectă pentru zilele de primăvară. Gustul curajos al lămâilor este…

Ce aduce nou Gala Premiilor Gopo 2024. Cine sunt vedetele așteptate pe covorul roșu luni, 29 aprilie

Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat cinematografiei din România, se întoarce la cea de-a 18-a ediție…

A apărut primul ceas parfumat din lume

Cum ar fi să porți o bijuterie cu utilitate și parfumată? Culmea cochetăriei! Vacheron Constantin lansează un item…

Călătorii în adâncul sufletului – EMAA și noul său album – ,,f r a t e l e. a b i s”

EMAA prezintă “f r a t e l e. a b i s” – un album ca o…