Alina Aliman ∙ October 10, 2023 ∙ 10 min read

Vorbește repede și extrem de pasional despre cafea. Explicabil, este italiancă, desigur. Și nu orice italiancă, având un apetit deosebit pentru un espresso parfumat, ci una care face parte dintr-o familie cu o istorie bogată în industria cafelei. Carolina Vergnano, CEO Caffè Vergnano, a fost în România cu ocazia sărbătoririi extinderii rețelei de parteneri Caffè Vergnano, care a ajuns la 250 de parteneri HoReCa pe piața locală. Am stat de vorbă cu ea despre cafea, amintiri din copilărie, proiectul ei de suflet, Women in Coffee, care sprijină femeile din această industrie, dar și despre cum îi place să își bea espresso-ul de dimineață și… ce spune despre cineva modul în care degustă o cafea.

Faci parte din a patra generație într-o familie care iubește cafeaua, o familie veche din Italia care a dezvoltat o afacere în domeniul cafelei. Ai vrut mereu să urmezi drumul părinților, te-ai gândit vreodată să faci altceva? Cum a fost să fii născută și crescută în această lume?

Mereu m-am întrebat dacă sunt pregătită să intru în afacerea familiei, așa că am vrut să merit locul pe care îl am acum în companie; așa am fost crescuți noi, în familia Vergnano, am știut că nu primim lucruri doar datorită numelui pe care îl purtăm, ci trebuie să le câștigăm, să le merităm. Am vrut mereu să lucrez în companie, a trebuit să aștept momentul potrivit, poziția potrivită pentru mine pentru a face ceea ce visam. Da, am visat să iau parte la afacerea familiei. Atunci când eram mică, mama conducea o afacere care îi ocupa timpul de luni până sâmbătă. Cum sâmbăta nu mergeam la școală, îmi petreceam această zi împreună cu tatăl meu, dar la “serviciul” lui. Așa că, de fiecare dată când intru în unitatea de producție, îmi amintesc de acele sâmbete petrecute împreună cu tata, de mirosul de cafea care ne înconjura.

Afacerea are 140 de ani de existență deja. Cum ați rămas relevanți în această industrie? Cum ați ținut pasul cu trendurile?

Ne-am tot gândit și răzgîndit și mereu ne-am pus această întrebare: cum rămânem relevanți? Și cred că au contat mult inovațiile aduse produsului, că am fost mereu aproape de piața cafelei, că i-am luat pulsul și am observat atent cum evoluează tendințele și obiceiurile de consum, cum se mișcă piața de HoReCa. Și aș spune că am rămas relevanți făcând oamenii și comunitatea din jur să se implice. Să fii relevant în ziua de astăzi înseamnă să fii deschis și onest cu cei din jur, să oferi transparență și să îți implici consumatorii și potențialii consumatori într-o comunitate a iubitorilor de cafea, acolo unde cu toții avem aceleași ambiții și valori, credem în aceleași lucruri. Această legătură cu oamenii în comunitatea Vergnano ne-a făcut să rămânem pentru multă vreme în atenția tuturor, în mintea consumatorilor.

Vorbind acum despre trenduri, nu mai există doar espresso și… double espresso. Au apărut tot felul de băuturi cu cafea – de la latte și flat white la cafele cu lapte de soia, migdale și mazăre. Ce părere ai despre acest trend? Și… poți spune, după atâția ani în industria cafelei, că poți „citi” o persoană după cafeaua pe care o bea?

Pentru început, aș vrea să spun că respect varietatea sortimentelor de băuturi cu cafea și fiecare preferință individuală a consumatorilor. Nu cred că o cafea înseamnă doar espresso. Generațiile se schimbă, cultura se schimbă în jurul nostru, așa că în orice mod ar fi un consumator implicat în lumea cafelei, el este important pentru noi, ca business. Așa că încercăm să înțelegem acest nou mod de a bea cafeaua într-o manieră care să ne includă. Dacă ne-am concentra doar pe espresso, am lăsa deoparte o piață foarte importantă. Eu una beau espresso sau moka – și asta vine din modul în care am fost crescută, cum am văzut acasă în familie. Dar nu înseamnă că nu încerc și altceva.

În ceea ce privește întrebarea dacă ghicesc oamenii după cafeaua pe care o beau… aș spune că mai mult îi citesc după modul în care beau acea cafea și îmi place să îi observ. Cât de repede o beau, cât de gânditori par în timp ce beau cafeaua, ce gesturi fac. Eu beau espresso-ul super repede, în picioare la bar sau acasă, iar asta spune multe lucruri despre mine, despre cum sunt eu.

Aș vrea să vorbim puțin despre inițiativa Women in Coffee, inițiativa Caffè Vergnano – proiectul inițiat în 2018 în colaborare cu International Women’s Coffee Alliance, ce susține femeile care lucrează în lanțul de producție și distribuție a cafelei. Care sunt beneficiile acestui program pentru comunitățile pe care le sprijiniți?

Am inițiat proiectul sprijinind o plantație de cafea din Republica Dominicană, condusă de către femei și unde forța de muncă e preponderent feminină. Le-am donat mașini de prăjit cafeaua, pentru a le ajuta să își dezvolte o mică afacere, să poată să prăjească singure cafeaua recoltată, să își îmbunătățească tehnicile de prăjire pentru obținerea gustului potrivit și să vândă direct cafeaua prăjită.

În Honduras, acum, construim un spațiu de relaxare și învățare pentru familii, o bibliotecă unde acestea pot veni să-și petreacă timpul liber ca o comunitate… Desigur, proiectul va continua și în alte țări, în funcție de nevoile pe care le identificăm în comunitățile de cafea.

Care e cea mai emoționantă poveste pe care ai văzut-o în timpul acestui program?

N-a fost în Honduras sau Republica Dominicană, ci în Brazilia, unde am fost anul trecut. Am întâlnit în Minas Gerais, o zonă tradițională din Brazilia, o familie care avea o plantație de cafea foarte mică și am fost impresionată de toate detaliile mici la care se gândise: de la modul în care ne-a întâmpinat, până la poarta de intrare pe plantație pictată cu amintiri din copilăria doamnei… Am simțit că acolo acei oameni și-au pus inima în ceea ce au făcut, nu era doar un business, aupregătit totul așa cum le-ar fi plăcut lor să fie primiți. Ca și în familia noastră – nu e doar o afacere cu cafea, noi întreținem un vis. Mi-ar plăcea să mă întorc acolo într-o zi. 

Caffè Vergnano are deja 178 de cafenele în 27 de țări. Care sunt planurile pentru România din acest punct de vedere?

Visăm la asta. Și cu siguranță vom lucra la a inaugura o cafenea Caffe Vergnano în România. Cafenelele pe care le deschidem nu fac parte dintr-un plan de expansiune. Alegerea de a deschide o cafenea Caffe Vergnano se bazează pe gradul de dezvoltare a pieței locale, în ceea ce privește brandul nostru, și pe distribuția existentă în HoReCa, având scopul de a accentua și mai mult valoarea Caffè Vergnano.

În România, cafeaua este un pretext să te vezi cu prietenii, să socializezi, să te întâlnești pentru un proiect, un business. Ție unde, cum îți place să bei cafeaua?

Acasă sau la barul companiei. Pentru mine, cafeaua este un moment individual. Nu văd partea de socializare din cafea; pentru mine, cafeaua este momentul în care mă conectez cu mine însămi, este ca un fel de meditație. Îmi place să îmi beau cafeaua singură. Atunci când văd oameni la bar, nu intru, aștept să fie gol. Este acel „me moment”.

Și, la final, câteva întrebări mai… ușoare – suntem o revistă de lifestyle, până la urmă.

Mâncarea pe care n-ar trebui s-o asociem niciodată cu un espresso este… cea acidă, lămâile, spre exemplu.
Snack-ul tău de la miezul nopții este… niciunul!
Designerul favorit… Max Mara.
Produsul de beauty de care nu te poți lipsi… uleiul pentru față.
Țara ta favorită în lume (exceptând Italia, bineînțeles)… este Grecia.
Cadoul perfect pentru un iubitor de cafea… un ibric moka pentru cafea.

Despre Caffè Vergnano: compania stabilită în Chieri este un simbol al culturii espresso-ului italian și al tradiției cafelei. Îi recomandă calitatea ridicată a produselor, gustul autentic și 140 de ani de experiență în producția de cafea. În 1882 Domenico Vergnano deschidea prima unitate de prelucrarea a cafelei. În 1930 compania cumpără prima plantație de cafea în Kenya. În 1986 achiziționează un brand cu tradiție, Casa del Caffè, iar compania italiană se extinde la nivel mondial. În 2000 se inaugurează prima cafenea Caffè Vergnano 1882 în Chieri. În 2018 începe programul Women in Coffee (bazat pe faptul că 25% dintre fermele de cafea sunt conduse de către femei și 70% din forța de muncă în această industrie este reprezentată de femei). Iar în 2022 se pun bazele unui parteneriat strategic între Caffè Vergnano și Coca-Cola HBC. https://www.caffevergnano.com/en/

Despre cafea: Calitatea superioară a cafelei Caffè Vergnano se naște dintr-un proces extraordinar de pregătire: de la alegerea boabelor până la producție. Cafeaua este obținută printr-un proces lent de prăjire, în care boabele sunt prăjite individual, în funcție de prestigioasele regiuni din care provin, pentru a păstra aroma deplină. Și astăzi, Caffè Vergnano urmează metodele tradiționale de preparare.

În România: Coca-Cola HBC România, liderul local al pieței de băuturi, a sărbătorit extinderea rețelei de parteneri Caffè Vergnano, care a ajuns la 250 de unități HoReCa în România. Brandul premium, Caffè Vergnano, vine în completarea portofoliului companiei pe segmentul de cafea și a viziunii Coca-Cola HBC de a fi partenerul 24/7 al clienților săi. În România, Caffè Vergnano este disponibilă în locații HoReCa partenere Coca-Cola HBC, dar și în retail, oferind consumatorilor posibilitatea de a își prepara acasă un espresso autentic italian. Gama este disponibilă în marile magazine, sub formă de cafea boabe, măcinată și capsule compatibile cu aparatele Nespresso® și Nescafe Dolce Gusto®.

Related Posts

Russell Crowe va juca în remake-ul ”Exorcistul”

Filmul clasic de groază Exorcistul, lansat în 1973, are parte de un remake, ce va aparea în cinematografe…

Andrei Bănuță: „Pentru mine contează ce spun și ce simt atunci când cânt”

Melodiile lui se transformă instantaneu în hituri, ba chiar devin virale pe TikTok. Iar versurile și vocea lui…

Tartă cu lămâie și busuioc. Rețetă recomandată de Adrian Hădean

Această tartă cu lămâie și busuioc este alegerea perfectă pentru zilele de primăvară. Gustul curajos al lămâilor este…

Ce aduce nou Gala Premiilor Gopo 2024. Cine sunt vedetele așteptate pe covorul roșu luni, 29 aprilie

Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat cinematografiei din România, se întoarce la cea de-a 18-a ediție…

A apărut primul ceas parfumat din lume

Cum ar fi să porți o bijuterie cu utilitate și parfumată? Culmea cochetăriei! Vacheron Constantin lansează un item…

Călătorii în adâncul sufletului – EMAA și noul său album – ,,f r a t e l e. a b i s”

EMAA prezintă “f r a t e l e. a b i s” – un album ca o…

Coffee Time! Interviu cu Cezara Carteș

Cum este, oare, să lucrezi toată ziua înconjurat(ă) de aburii amețitori ai zecilor de sortimente de cafea? Câte…

Alist Bazar, noutățile săptămânii

Ca în fiecare săptămână, vă ținem la curent cu noutățile și lansările săptămânii! KIKO MILANO a deschis primul…

Arta în mâinile tale – un proiect despre arhitectură, tehnologie și oameni

La lansarea noii serii Motorola Edge 50, am avut ocazia să stau de vorbă cu fotograful Alex Gâlmeanu…

The Fall Guy, filmul în care joacă pentru prima dată împreună Ryan Gosling și Emily Blunt

După ce la Premiile Oscar de anul acesta Ryan Gosling și Emily Blunt au fost concurenți, în filme…