Multe persoane se confruntă în această perioadă cu simptomele generate de astenia de toamnă, o stare care se manifestă în lunile de tranziție de la anotimul cald la cel rece. Pentru a combate aceste efecte neplăcute, care se manifestă prin oboseală aproape cronică și lipsă de randament la locul de muncă, chiar anxietate și o stare general proastă, nutriționistul Gianluca Mech ne oferă câteva sfaturi în acest sens, cum putem adapta alimentația de zi cu zi pentru a ne simți energici.

Ce este astenia de toamnă?

„Pentru început, oamenii trebuie să înțeleagă că astenia de toamnă nu este o boală. Este un sindrom și durează de obicei câteva săptămâni, perioada de care organismul are nevoie pentru a se adapta la schimbările sezoniere. Are o explicație științifică și este cauzată de lipsa melatoninei, hormonul responsabil de reglarea somnului. Odată cu scăderea luminii solare, melatonina crește și odată cu aceasta senzația de oboseală. Pe de altă parte, serotonina scade, generând astfel somnolență și o stare generală de oboseală. De multe ori, acest dezechilibru hormonal este, de asemenea, asociat cu stări de anxietate și probleme de concentrare. Obiceiurile sănătoase precum alimentația corectă, respectarea orelor de somn și mișcarea pot ajuta la prevenirea sau combaterea acestor probleme”, explică nutriționistul Gianluca Mech.

Ce mâncăm pentru a combate astenia de toamă?

Leguminoasele și nucile cresc nivelul de energie

„Este dovedit că, pentru ca organismul să funcționeze corect, trebuie să îi oferim proteine de bună calitate în fiecare zi. Leguminoasele și nucile sunt alimente bogate în proteine vegetale de înaltă calitate, sărace în grăsimi saturate și bogate în fier și minerale, o sursă excelentă de energie 100% sănătoasă”, recomandă nutriționistul Gianluca Mech.

Alimentele bogate în Omega 3 îmbunătățesc starea de spirit

„Peștele este un bun aliat în lupta contra asteniei de toamnă. Somonul, tonul, macroul sau sardinele se remarcă prin cantitatea generoasă de acizi grași Omega 3, un nutrient esențial care acționează ca un neuroprotector puternic ce ajută la îmbunătățirea funcțiilor cognitive ale creierului, protejându-l astfel de deteriorarea oxidativă și inflamație. Alte alimente bogate în acizi grași Omega-3 sunt avocado, dovleacul, semințele de chia, uleiul de măsline”, adaugă nutriționistul Gianluca Mech.

Vitamina C pentru sistemul imunitar

„Vitamina C este esențială pentru a ne proteja de schimbările bruște de temperatură și pentru producerea de celule albe din sânge. Celulele albe sunt responsabile cu apărarea organismului de agresiunile externe. Există multe fructe și legume cu un conținut ridicat de vitamina C. Spre exemplu portocale, mandarine, struguri și kiwi. Cu toate acestea, există și o listă lungă de legume bogate în vitamina C pe care le puteți include în dietă. Ardeiul gras, broccoli, spanacul, usturoiul sau busuiocul sunt surse excelente de vitamina C”, este de părere specialistul.

Alimente care combat stresul

„Ritmul frenetic de zi cu zi și programul încărcat de muncă pot provoca anxietate și stres, două simptome specifice ale asteniei de toamnă. Pentru a minimiza efectele negative, există alimente care ajută la combaterea stresului. Vorbim aici, spre exemplu, despre sparanghel, datorită conținutului ridicat de acid folic, fibre și vitamina B. Iaurtul natural, care ajută la regenerarea florei intestinale și favorizează producția de serotonină. Ciocolata neagră, bogată în antioxidanți și magneziu, care reduce nivelul hormonilor de stres. Lămâile și portocalele, citrice bogate în antioxidanți și vitamina C, pentru stimularea sistemului imunitar și scăderea nivelului de cortizol. Bananele, care conțin potasiu și triptofan cu un efect anti-stres deosebit”, dezvăluie Gianluca Mech.

Suplimente naturale pe bază de plante pentru energie

„Astenia de toamnă poate fi combătută și cu ajutorul suplimentelor lichide pe bază de plante naturale, special concepute pentru a ne revirgora, pentru a oferi energie organismului. Atenție, însă, să nu alegeți orice supliment găsit în comerț sau online, ci acelea recomandate de nutriționiști, dovedite a fi eficiente, fără coloranți, zahăr, sau compuși chimici problematici.

Related Posts