„Viitorul creativității românești va fi definit de proiecte în care tehnologia se întâlnește cu arta”, spune Mihaela Tutunaru, Vicepreședinte Fundația The Institute despre DIPLOMA Show 2025

„Anul acesta am avut chiar un număr record de proiecte înscrise, ceea ce a făcut extrem de dificil procesul de selecție. E important să ne uităm la fiecare proiect sau lucrare și să descoperim care a fost sursa de inspirație sau universul imaginat ce o compune” spune Mihaela Tutunaru, Vicepreședinte Fundația The Institute (organizatorii, de mai bine de zece ani de zile, a evenimentelor DIPLOMA Show și Romanian Design Week). Am stat de vorbă cu ea despre cele mai interesante proiecte de urmărit la DIPLOMA Show 2025, despre cât de greu este să organizezi un festival creativ și cât de mult contează ca, în orice proiect curajos, vocea personală a fiecărui artist să se facă simțită.
Diploma Show 2025 – înseamnă 143 de lucrări ale noii generații de artiști, arhitecți și designeri, între 3-12 octombrie la ARCUB – Hanul Gabroveni – https://diplomafestival.ro/
Ce trebuie să urmărim / la ce să fim atenți la această ediție DIPLOMA? Care sunt, să zicem… cele 5 proiecte care v-au atras atenția? De ce?
Ca la fiecare ediție DIPLOMA Show, focusul este pe noua generație de artiști – proaspăt absolvenți ai universităților creative. Din punctul meu de vedere, toți artiștii prezenți în expoziție merită atenția noastră. Anul acesta am avut chiar un număr record de proiecte înscrise, ceea ce a făcut extrem de dificil procesul de selecție. E important să ne uităm la fiecare proiect sau lucrare și să descoperim care a fost sursa de inspirație sau universul imaginat ce o compune. Este, cred, modul prin care îi putem cunoaște pe acești tineri artiști și ne putem conecta la noul val creativ, cu preocupările sale și cu modul – adesea diferit – de exprimare. Mi-e greu să numesc doar cinci proiecte care mi-au atras atenția, dar mă voi strădui să răspund la întrebare:
Bianca Serenciuc – artistă vizuală cu studii în design textil și sculptură.instalația „Am dat cinci comenzi pe SHEIN luna trecută și tot nu am ce purta”, o critică subtilă la adresa consumerismului și a modei ultra-rapide. Ruxandra Nițescu – explorează fotografia și video-ul. Proiectul „Phytopathological Touches in a Landscape of Care” e o explorare vizuală a singurătății și fragilității prin fotografie și sunet. Elena-Daniela Acatrinei – absolventă de Master Grafică la UAD Cluj-Napoca, folosește pictura în ulei și muralele cu vopsea lavabilă. „Mersul pe jos face revoluție”, o analiză critică a automobilului ca fenomen cultural și poluator vizual. Ana Dumitru – respinge metodele tradiționale în favoarea bricolajului, combinând medii diverse și subminând sisteme de valori. Lucrările ei combină bricolajul cu teme tensionate (intimitate, viață–moarte, pierderea controlului). Andreea Bănică – explorează cotidianul, spațiile urbane și stările interioare printr-o serie de lucrări despre metrou ca spațiu al mișcării, dar și al introspecției, cu atmosferă cinematografică.

Care e partea cea mai dificilă în organizarea unui astfel de eveniment? Sunt artiștii „cu mofturi”? Ați avut parte de întâmplări neașteptate sau amuzante pe parcursul organizării DIPLOMA / Romanian Design Week?
La nivel de echipă, tratăm dificultățile ca pe niște provocări – și astfel devin mai ușor de dus. În organizarea unei ediții DIPLOMA Show jonglăm cu mai multe puncte de presiune. Unele vin dinspre locație și acestea setează nevoile (de exemplu, în 2024, la fostul restaurant CINA, a trebuit să mapăm întreaga infrastructură – curent, toalete – înainte de a începe efectiv organizarea expoziției). Altele vin dinspre parteneri, pentru care dezvoltăm prezențe integrate în festival. Ne dorim ca brandurile să fie parte organică din eveniment, implicând și artiștii din comunitatea noastră. Cât despre „mofturile” artiștilor, pot spune că personal m-au surprins plăcut de fiecare dată. M-a bucurat entuziasmul cu care au răspuns invitației noastre și felul în care relațiile cu ei ne încarcă, de fiecare dată, la nivel de echipă.
Care e partea cea mai frumoasă din tot procesul? Unde zâmbiți larg și oboseala dispare?
Oh, aici pot răspunde cu mâna pe inimă: vernisajul sau seara de preview opening. Momentul în care spațiul e plin, expoziția forfotește, iar pe chipurile vizitatorilor se citesc surpriza, entuziasmul sau emoția – acesta e instant gratification pentru noi. Toată echipa se bucură ca niște copii care deschid multe cadouri împreună. Fiecare zâmbet văzut atunci este un compliment la adresa muncii noastre și, mai ales, la adresa artiștilor care ne îmbogățesc prin creațiile lor.

Cum arată piața artistică românească versus cea internațională? Ce au „ai noștri” special?
România este încă o piață emergentă, ceea ce setează cadrul pentru artiști și public deopotrivă. Diferențele vin în principal din resurse și oportunități: scena internațională le oferă tinerilor artiști acces rapid la galerii, rezidențe sau rețele profesionale bine structurate. În România, parcursul artistic se dezvoltă adesea într-un cadru fragmentat, prin inițiative independente și comunități restrânse. Dar tocmai acest context generează specificul local: artiștii români sunt deschiși către spații alternative de expunere, colaborează în proiecte colective și formulează un discurs critic legat de realități sociale și politice.
Cum arată o zi de festival pentru un coordonator de proiect?
Pe scurt, ești foarte atent și conectat la tot ce se întâmplă. După deschiderea porților, urmează un șir de momente pe care le organizăm în cele 10 zile de festival. Norocul nostru este că avem o echipă bine închegată, cu roluri clare, căreia îi place responsabilitatea. În acest timp, vorbim cu vizitatorii, culegem impresii „la cald”. Dacă e și o zi cu o petrecere sau un meet & greet cu artiștii, e cu atât mai plăcut – avem ocazia să ciocnim un pahar cu expozanții sau curatorii. Desigur, apar și situații organizatorice care trebuie rezolvate, dar acelea sunt detaliile „invizibile”, care e mai bine să rămână așa. (Zâmbește.)

Ați văzut sute de proiecte de-a lungul anilor, în contextul The Institute și DIPLOMA Show. Cum credeți că va arăta viitorul lumii creative? Va fi bazat doar pe tehnologie și AI? Cine va supraviețui?
La The Institute credem mult în viitorul creativ al României – acesta este și motivul pentru care facem ceea ce facem de mai bine de 25 de ani. Credem în potențialul tinerilor și ne dorim să le oferim un cadru profesionist de expunere, promovare și susținere pe termen lung. Desigur, tehnologia și AI-ul nu pot fi ignorate – dimpotrivă, încercăm să le înțelegem și să le integrăm în proiectele noastre. De exemplu, urmărim constant ce sisteme de expunere folosesc muzeele internaționale și cum acestea îmbină tehnologia cu experiența artistică. Arta va continua să existe și să se dezvolte prin ecosisteme creative – prin colaborări între artiști, ingineri, curatori și comunități. Într-o lume fragmentată, poate tocmai aceste colaborări dau putere artei de a conecta oamenii și de a genera conversații relevante. Cred că viitorul creativității românești va fi definit tocmai de proiecte curajoase, în care tehnologia se întâlnește cu arta, dar rămâne mereu loc pentru vocea personală și autentică a fiecărui artist. Important este ca disciplinele artistice să se dezvolte cu ajutorul tehnologiei, și nu în competiție cu ea.
DIPLOMA Show 2025, într-un singur cuvânt, ar putea fi definită… Viitor.
Biletele sunt disponibile pe: bilete.diplomafestival.ro. Până pe 25 septembrie biletele se pot achiziționa early bird: 25 lei (acces general) / 60 lei (acces + tur ghidat). Elevii, studenții, pensionarii și persoanele cu dizabilități beneficiază de acces gratuit, datorită susținerii UniCredit Bank. Posesorii de carduri UniCredit beneficiază de 50% reducere.

„Anul acesta am avut chiar un număr record de proiecte înscrise, ceea ce a făcut extrem de dificil procesul de selecție. E important să ne uităm la fiecare proiect sau lucrare și să descoperim care a fost sursa de inspirație sau universul imaginat ce o compune” spune Mihaela Tutunaru, Vicepreședinte Fundația The Institute (organizatorii, de mai bine de zece ani de zile, a evenimentelor DIPLOMA Show și Romanian Design Week). Am stat de vorbă cu ea despre cele mai interesante proiecte de urmărit la DIPLOMA Show 2025, despre cât de greu este să organizezi un festival creativ și cât de mult contează ca, în orice proiect curajos, vocea personală a fiecărui artist să se facă simțită.
Diploma Show 2025 – înseamnă 143 de lucrări ale noii generații de artiști, arhitecți și designeri, între 3-12 octombrie la ARCUB – Hanul Gabroveni – https://diplomafestival.ro/
Ce trebuie să urmărim / la ce să fim atenți la această ediție DIPLOMA? Care sunt, să zicem… cele 5 proiecte care v-au atras atenția? De ce?
Ca la fiecare ediție DIPLOMA Show, focusul este pe noua generație de artiști – proaspăt absolvenți ai universităților creative. Din punctul meu de vedere, toți artiștii prezenți în expoziție merită atenția noastră. Anul acesta am avut chiar un număr record de proiecte înscrise, ceea ce a făcut extrem de dificil procesul de selecție. E important să ne uităm la fiecare proiect sau lucrare și să descoperim care a fost sursa de inspirație sau universul imaginat ce o compune. Este, cred, modul prin care îi putem cunoaște pe acești tineri artiști și ne putem conecta la noul val creativ, cu preocupările sale și cu modul – adesea diferit – de exprimare. Mi-e greu să numesc doar cinci proiecte care mi-au atras atenția, dar mă voi strădui să răspund la întrebare:
Bianca Serenciuc – artistă vizuală cu studii în design textil și sculptură.instalația „Am dat cinci comenzi pe SHEIN luna trecută și tot nu am ce purta”, o critică subtilă la adresa consumerismului și a modei ultra-rapide. Ruxandra Nițescu – explorează fotografia și video-ul. Proiectul „Phytopathological Touches in a Landscape of Care” e o explorare vizuală a singurătății și fragilității prin fotografie și sunet. Elena-Daniela Acatrinei – absolventă de Master Grafică la UAD Cluj-Napoca, folosește pictura în ulei și muralele cu vopsea lavabilă. „Mersul pe jos face revoluție”, o analiză critică a automobilului ca fenomen cultural și poluator vizual. Ana Dumitru – respinge metodele tradiționale în favoarea bricolajului, combinând medii diverse și subminând sisteme de valori. Lucrările ei combină bricolajul cu teme tensionate (intimitate, viață–moarte, pierderea controlului). Andreea Bănică – explorează cotidianul, spațiile urbane și stările interioare printr-o serie de lucrări despre metrou ca spațiu al mișcării, dar și al introspecției, cu atmosferă cinematografică.

Care e partea cea mai dificilă în organizarea unui astfel de eveniment? Sunt artiștii „cu mofturi”? Ați avut parte de întâmplări neașteptate sau amuzante pe parcursul organizării DIPLOMA / Romanian Design Week?
La nivel de echipă, tratăm dificultățile ca pe niște provocări – și astfel devin mai ușor de dus. În organizarea unei ediții DIPLOMA Show jonglăm cu mai multe puncte de presiune. Unele vin dinspre locație și acestea setează nevoile (de exemplu, în 2024, la fostul restaurant CINA, a trebuit să mapăm întreaga infrastructură – curent, toalete – înainte de a începe efectiv organizarea expoziției). Altele vin dinspre parteneri, pentru care dezvoltăm prezențe integrate în festival. Ne dorim ca brandurile să fie parte organică din eveniment, implicând și artiștii din comunitatea noastră. Cât despre „mofturile” artiștilor, pot spune că personal m-au surprins plăcut de fiecare dată. M-a bucurat entuziasmul cu care au răspuns invitației noastre și felul în care relațiile cu ei ne încarcă, de fiecare dată, la nivel de echipă.
Care e partea cea mai frumoasă din tot procesul? Unde zâmbiți larg și oboseala dispare?
Oh, aici pot răspunde cu mâna pe inimă: vernisajul sau seara de preview opening. Momentul în care spațiul e plin, expoziția forfotește, iar pe chipurile vizitatorilor se citesc surpriza, entuziasmul sau emoția – acesta e instant gratification pentru noi. Toată echipa se bucură ca niște copii care deschid multe cadouri împreună. Fiecare zâmbet văzut atunci este un compliment la adresa muncii noastre și, mai ales, la adresa artiștilor care ne îmbogățesc prin creațiile lor.

Cum arată piața artistică românească versus cea internațională? Ce au „ai noștri” special?
România este încă o piață emergentă, ceea ce setează cadrul pentru artiști și public deopotrivă. Diferențele vin în principal din resurse și oportunități: scena internațională le oferă tinerilor artiști acces rapid la galerii, rezidențe sau rețele profesionale bine structurate. În România, parcursul artistic se dezvoltă adesea într-un cadru fragmentat, prin inițiative independente și comunități restrânse. Dar tocmai acest context generează specificul local: artiștii români sunt deschiși către spații alternative de expunere, colaborează în proiecte colective și formulează un discurs critic legat de realități sociale și politice.
Cum arată o zi de festival pentru un coordonator de proiect?
Pe scurt, ești foarte atent și conectat la tot ce se întâmplă. După deschiderea porților, urmează un șir de momente pe care le organizăm în cele 10 zile de festival. Norocul nostru este că avem o echipă bine închegată, cu roluri clare, căreia îi place responsabilitatea. În acest timp, vorbim cu vizitatorii, culegem impresii „la cald”. Dacă e și o zi cu o petrecere sau un meet & greet cu artiștii, e cu atât mai plăcut – avem ocazia să ciocnim un pahar cu expozanții sau curatorii. Desigur, apar și situații organizatorice care trebuie rezolvate, dar acelea sunt detaliile „invizibile”, care e mai bine să rămână așa. (Zâmbește.)

Ați văzut sute de proiecte de-a lungul anilor, în contextul The Institute și DIPLOMA Show. Cum credeți că va arăta viitorul lumii creative? Va fi bazat doar pe tehnologie și AI? Cine va supraviețui?
La The Institute credem mult în viitorul creativ al României – acesta este și motivul pentru care facem ceea ce facem de mai bine de 25 de ani. Credem în potențialul tinerilor și ne dorim să le oferim un cadru profesionist de expunere, promovare și susținere pe termen lung. Desigur, tehnologia și AI-ul nu pot fi ignorate – dimpotrivă, încercăm să le înțelegem și să le integrăm în proiectele noastre. De exemplu, urmărim constant ce sisteme de expunere folosesc muzeele internaționale și cum acestea îmbină tehnologia cu experiența artistică. Arta va continua să existe și să se dezvolte prin ecosisteme creative – prin colaborări între artiști, ingineri, curatori și comunități. Într-o lume fragmentată, poate tocmai aceste colaborări dau putere artei de a conecta oamenii și de a genera conversații relevante. Cred că viitorul creativității românești va fi definit tocmai de proiecte curajoase, în care tehnologia se întâlnește cu arta, dar rămâne mereu loc pentru vocea personală și autentică a fiecărui artist. Important este ca disciplinele artistice să se dezvolte cu ajutorul tehnologiei, și nu în competiție cu ea.
DIPLOMA Show 2025, într-un singur cuvânt, ar putea fi definită… Viitor.
Biletele sunt disponibile pe: bilete.diplomafestival.ro. Până pe 25 septembrie biletele se pot achiziționa early bird: 25 lei (acces general) / 60 lei (acces + tur ghidat). Elevii, studenții, pensionarii și persoanele cu dizabilități beneficiază de acces gratuit, datorită susținerii UniCredit Bank. Posesorii de carduri UniCredit beneficiază de 50% reducere.