Andreea Leța (Wax’n Magic): Îți trebuie o idee în care să crezi, o bază bună de informații și un îndrumător în acest proces.

Cu un zâmbet, poți cuceri lumea. Asta am simțit prima dată când am cunoscut-o pe Andreea Leța. Veselă, cu o energie bună, mereu pozitivă, Andreea a gândit un mic business inspirat din universul mistic, despre care ne vorbește în cele ce urmează.
Când era copil, joaca însemna să redecoreze sufrageria și să improvizeze costume în funcție de povestea Disney pe care o vedea la video. Astăzi, Andreea Leța este stilist vestimentar, redactor de modă și are un mic business ce o face fericită. Află și tu povestea ei ce inspiră multe tinere, la început de drum.
Ce te-a inspirat să inițiezi un astfel de business?
Am fost atrasă de când eram copil de magie și de ideea de laborator, de recipiente din sticlă, de mănunchiuri de ierburi tămăduitoare sau de mirodenii, deci am căutat o modalitate de a integra aceste lucruri în ceva concret, de folosit în viața de zi cu zi. Am ales lumânările pentru că părea un proces ușor de învățat și accesibil. În plus, pentru că industria modei în care se desfășoară cea mai mare parte din activitatea mea, poate deveni obositoare, oricât de mult ai iubi ce faci, am simțit că pot susține un hobby pe care îl pot transforma într-un mic business.

Ce îți trebuie să pornești de la zero o afacere, în România zilelor noastre? Și ce ți-ai fi dorit să fi știut încă de la început?
Îți trebuie o idee în care să crezi, o bază bună de informații (aș spune că e bine să ai un îndrumător în acest proces care ține de îndatoriri legale), un buget și multă răbdare. Dacă aș lua-o de la 0, cu siguranță aș structura și aș planifica mult mai atent lucrurile, astfel încât să irosesc cât mai puține resurse.
Cu siguranță nu este ușor să gândești și să construiești un business… Care ar fi cei mai importanți pași ce trebuie urmați într-o afacere în domeniul ales de tine?
Este foarte important să studiezi piața în prealabil și să testezi produsele celor care au făcut acești pași înaintea ta. Uneori pentru a învăța din procesul lor, alteori pentru a observa ce lipsește, astfel încât să aduci clienților aceste componente.
Apoi e esențial să te informezi despre fiecare pas din proces în parte. De exemplu, am ales pentru Wax’n Magic să folosesc materie primă provenind exclusiv de pe teritoriul european, pentru o amprentă de carbon cât mai mică și pentru a putea urmări mai ușor proveniența fiecărui lucru folosit. Nu o sa ascund faptul că asta a complicat un pic procesul de producție, dar astăzi mă mândresc cu faptul că produsele sunt curate din toate punctele de vedere.

Care au fost cele mai mari provocări/ obstacole pe care ți le-ai asumat în traiectoria ta spre succes?
Pe măsură ce oamenii au început să caute Wax’n Magic și să avem comenzi pentru clienți importanți, mi-am dat seama că pasiunea mea a devenit o responsabilitate – orice ar fi, nu îi pot dezamăgi pe cei care au crezut în brandul meu.
O situație dificilă a fost chiar sezonul trecut, iarna lui 2024, când, în mod firesc, lucrurile ar fi trebuit să meargă excelent, însă, din cauza evenimentelor socio-politice, aproape întreaga piață a micilor antreprenori a avut de suferit. Asta a însemnat un dezechilibru în bugetul firmei, dar și multe semne de întrebare („Am greșit noi ceva?”, „Am dezamăgit?”) Să depășești aceste perioade este o reală provocare, mai ales că viitorul părea la fel de incert ca prezentul din decembrie 2024. Am luat în calcul inclusiv pauza, chiar să renunț o perioadă la acest business și să-l readuc la lumină când voi putea, dar mă bucur că am decis să merg mai departe, așa cum am putut.
Și cum ai defini succesul?
Pentru mine succesul se simte. Este acel moment în care sunt la un târg și recunosc persoane care se întorc la noi pentru că s-au bucurat de produsele Wax’n Magic. Ca să nu mai spun cât mă bucur să ascult fiecare persoană care decide să împărtășească puțin din experiența proprie legată de anumite arome. Nu există două persoane pentru care un parfum să evoce aceleași lucruri, iar asta e minunat. Măsor succesul în povești pentru că de abia asta cred că mă îmbogățește pe termen lung.
Ce ai învățat pe parcursul acestor ani de antreprenoriat?
Cred că cea mai importantă lecție este aceea că atunci când ai nevoie de ajutor, nu numai ca e bine să îl ceri, e chiar indicat! Când suntem mici, părinții ne spun două lucruri – să reușim și să nu deranjăm. Pentru mine, mult timp, aceste două lucruri au echivalat cu a mă descurca singură. Din fericire, când am deschis Wax’n Magic am apelat la un amic pentru a mă ajuta cu partea administrativă a afacerii (contabilitate, chestiuni tehnice, mentenanța site-ului etc), doar așa am simțit că pot rămâne creativă și că mă pot ocupa de componenta frumoasă a business-ului.
Mi-a luat mult timp să înțeleg că nu trebuie să le știu pe toate, că nu pot fi bună la toate și că nici nu e nevoie să reușesc singură. Dar odată ce am acceptat asta, și succesul a devenit mai interesant când l-am putut împărtăși cu prietenii sau colaboratorii mei.
Într-o lume dominată de bărbați, ce atuuri trebuie să aibă o femeie pentru a nu fi intimidată în lumea dură a afacerilor?
Sunt adepta ideii că fiecare persoană are un drum pe care instinctul știe foarte bine să îl urmeze. Există o vorbă în popor, „Câinii latră, carul trece.” Când ascuți vocea aceea hotărâtă din mintea ta, susținută de informație și îndemânare, desigur, cred că poți cuceri chiar și cele mai încăpățânate firi. Iar uneori, cu tonul potrivit și cu o doză de calm, poți ajunge rapid pe aceeași lungime de undă cu oricine.
Poate o femeie să fie împlinită în toate aspectele vieții? Sau crezi că trebuie să aleagă la un moment dat între carieră și familie?
Cred că noi, femeile, putem susține atât cariera cât și viața de familie, dar doar prin prioritizarea foarte clară a fiecărui sector. Așteptările trebuie să fie realiste, dorințele la fel de bine ancorate în ce e în puterea noastră să facem, iar nevoile trebuie să devină cap de listă atunci când e cazul. „Flexibilitate” și „măsură” cred că sunt cuvintele-cheie pentru a le avea pe toate.
Mai ții minte ce visai să devii în copilărie? Care era slujba la care visai?
Când eram copil, cel mai des mă jucam redecorând sufrageria și improvizam costume în funcție de povestea Disney pe care o vedeam la video. Iar când mă plictiseam de asta, puneam repede pe picioare un magazin în care vindeam haine sau cosmetice. Astăzi, sunt stilist vestimentar, redactor de modă și am un mic business inspirat de universul mistic. Uneori chiar și în zilele noastre simt că mă joc. Doar contabilitatea mă trezește din când în când.
La final, aș vrea să ne spui care este cea mai bună decizie pe care ai luat-o vreodată cu privire la afaceri?
Cea mai bună decizie a fost să urmez instinctul care mi-a zis să fac ce simt și să nu mă gândesc la viitorul îndepărtat cu frică de eșec. Mama mea va avea frisoane când va citi aceste rânduri, dar mă bucur că nu am ascultat-o în câteva momente de cotitură. Chiar dacă din punct de vedere financiar nu păreau cele mai bune decizii, faptul că am urmat acele lucruri la care știam că pot fi bună și eficientă, a fost cea mai bună idee. În timp, au venit și banii, dar și satisfacția.
Cum vezi businessul tău în viitor?
Îmi doresc să dezvolt acest business și să mă dedic mai mult acestei părți pentru că pot împărtăși foarte multe lucruri frumoase cu ceilalți, iar asta m-ar face să mă simt împlinită cu adevărat. Acum că știu că răbdarea e piesa de bază în orice context complicat, sunt încrezătoare că voi reuși să duc totul la alt nivel, fără a pune presiune pe mine sau pe cei din jur.
Crești odată cu afacerea ta!
Prin programul She’s Next, ING România și Visa, în colaborare cu Impact Hub Bucharest, sunt alături de femeile antreprenoare și le oferă sprijinul și resursele de care au nevoie pentru a-și crește afacerile – de la mentorat personalizat, coaching și granturi, până la webinarii și acces într-o comunitate gata să le susțină cu idei și soluții.
Cele două criterii de înscriere sunt:
Să aibă o afacere aflată în faza de creștere, cu peste 1 an de activitate (1 ciclu financiar complet cel puțin)
Afacerea să fie deținută în majoritate de femei (peste 51%).
Detalii despre acest program, ce presupune el și ce oferă Visa și ING se regasesc pe: https://ing.ro/lp/she-s-next.

Cu un zâmbet, poți cuceri lumea. Asta am simțit prima dată când am cunoscut-o pe Andreea Leța. Veselă, cu o energie bună, mereu pozitivă, Andreea a gândit un mic business inspirat din universul mistic, despre care ne vorbește în cele ce urmează.
Când era copil, joaca însemna să redecoreze sufrageria și să improvizeze costume în funcție de povestea Disney pe care o vedea la video. Astăzi, Andreea Leța este stilist vestimentar, redactor de modă și are un mic business ce o face fericită. Află și tu povestea ei ce inspiră multe tinere, la început de drum.
Ce te-a inspirat să inițiezi un astfel de business?
Am fost atrasă de când eram copil de magie și de ideea de laborator, de recipiente din sticlă, de mănunchiuri de ierburi tămăduitoare sau de mirodenii, deci am căutat o modalitate de a integra aceste lucruri în ceva concret, de folosit în viața de zi cu zi. Am ales lumânările pentru că părea un proces ușor de învățat și accesibil. În plus, pentru că industria modei în care se desfășoară cea mai mare parte din activitatea mea, poate deveni obositoare, oricât de mult ai iubi ce faci, am simțit că pot susține un hobby pe care îl pot transforma într-un mic business.

Ce îți trebuie să pornești de la zero o afacere, în România zilelor noastre? Și ce ți-ai fi dorit să fi știut încă de la început?
Îți trebuie o idee în care să crezi, o bază bună de informații (aș spune că e bine să ai un îndrumător în acest proces care ține de îndatoriri legale), un buget și multă răbdare. Dacă aș lua-o de la 0, cu siguranță aș structura și aș planifica mult mai atent lucrurile, astfel încât să irosesc cât mai puține resurse.
Cu siguranță nu este ușor să gândești și să construiești un business… Care ar fi cei mai importanți pași ce trebuie urmați într-o afacere în domeniul ales de tine?
Este foarte important să studiezi piața în prealabil și să testezi produsele celor care au făcut acești pași înaintea ta. Uneori pentru a învăța din procesul lor, alteori pentru a observa ce lipsește, astfel încât să aduci clienților aceste componente.
Apoi e esențial să te informezi despre fiecare pas din proces în parte. De exemplu, am ales pentru Wax’n Magic să folosesc materie primă provenind exclusiv de pe teritoriul european, pentru o amprentă de carbon cât mai mică și pentru a putea urmări mai ușor proveniența fiecărui lucru folosit. Nu o sa ascund faptul că asta a complicat un pic procesul de producție, dar astăzi mă mândresc cu faptul că produsele sunt curate din toate punctele de vedere.

Care au fost cele mai mari provocări/ obstacole pe care ți le-ai asumat în traiectoria ta spre succes?
Pe măsură ce oamenii au început să caute Wax’n Magic și să avem comenzi pentru clienți importanți, mi-am dat seama că pasiunea mea a devenit o responsabilitate – orice ar fi, nu îi pot dezamăgi pe cei care au crezut în brandul meu.
O situație dificilă a fost chiar sezonul trecut, iarna lui 2024, când, în mod firesc, lucrurile ar fi trebuit să meargă excelent, însă, din cauza evenimentelor socio-politice, aproape întreaga piață a micilor antreprenori a avut de suferit. Asta a însemnat un dezechilibru în bugetul firmei, dar și multe semne de întrebare („Am greșit noi ceva?”, „Am dezamăgit?”) Să depășești aceste perioade este o reală provocare, mai ales că viitorul părea la fel de incert ca prezentul din decembrie 2024. Am luat în calcul inclusiv pauza, chiar să renunț o perioadă la acest business și să-l readuc la lumină când voi putea, dar mă bucur că am decis să merg mai departe, așa cum am putut.
Și cum ai defini succesul?
Pentru mine succesul se simte. Este acel moment în care sunt la un târg și recunosc persoane care se întorc la noi pentru că s-au bucurat de produsele Wax’n Magic. Ca să nu mai spun cât mă bucur să ascult fiecare persoană care decide să împărtășească puțin din experiența proprie legată de anumite arome. Nu există două persoane pentru care un parfum să evoce aceleași lucruri, iar asta e minunat. Măsor succesul în povești pentru că de abia asta cred că mă îmbogățește pe termen lung.
Ce ai învățat pe parcursul acestor ani de antreprenoriat?
Cred că cea mai importantă lecție este aceea că atunci când ai nevoie de ajutor, nu numai ca e bine să îl ceri, e chiar indicat! Când suntem mici, părinții ne spun două lucruri – să reușim și să nu deranjăm. Pentru mine, mult timp, aceste două lucruri au echivalat cu a mă descurca singură. Din fericire, când am deschis Wax’n Magic am apelat la un amic pentru a mă ajuta cu partea administrativă a afacerii (contabilitate, chestiuni tehnice, mentenanța site-ului etc), doar așa am simțit că pot rămâne creativă și că mă pot ocupa de componenta frumoasă a business-ului.
Mi-a luat mult timp să înțeleg că nu trebuie să le știu pe toate, că nu pot fi bună la toate și că nici nu e nevoie să reușesc singură. Dar odată ce am acceptat asta, și succesul a devenit mai interesant când l-am putut împărtăși cu prietenii sau colaboratorii mei.
Într-o lume dominată de bărbați, ce atuuri trebuie să aibă o femeie pentru a nu fi intimidată în lumea dură a afacerilor?
Sunt adepta ideii că fiecare persoană are un drum pe care instinctul știe foarte bine să îl urmeze. Există o vorbă în popor, „Câinii latră, carul trece.” Când ascuți vocea aceea hotărâtă din mintea ta, susținută de informație și îndemânare, desigur, cred că poți cuceri chiar și cele mai încăpățânate firi. Iar uneori, cu tonul potrivit și cu o doză de calm, poți ajunge rapid pe aceeași lungime de undă cu oricine.
Poate o femeie să fie împlinită în toate aspectele vieții? Sau crezi că trebuie să aleagă la un moment dat între carieră și familie?
Cred că noi, femeile, putem susține atât cariera cât și viața de familie, dar doar prin prioritizarea foarte clară a fiecărui sector. Așteptările trebuie să fie realiste, dorințele la fel de bine ancorate în ce e în puterea noastră să facem, iar nevoile trebuie să devină cap de listă atunci când e cazul. „Flexibilitate” și „măsură” cred că sunt cuvintele-cheie pentru a le avea pe toate.
Mai ții minte ce visai să devii în copilărie? Care era slujba la care visai?
Când eram copil, cel mai des mă jucam redecorând sufrageria și improvizam costume în funcție de povestea Disney pe care o vedeam la video. Iar când mă plictiseam de asta, puneam repede pe picioare un magazin în care vindeam haine sau cosmetice. Astăzi, sunt stilist vestimentar, redactor de modă și am un mic business inspirat de universul mistic. Uneori chiar și în zilele noastre simt că mă joc. Doar contabilitatea mă trezește din când în când.
La final, aș vrea să ne spui care este cea mai bună decizie pe care ai luat-o vreodată cu privire la afaceri?
Cea mai bună decizie a fost să urmez instinctul care mi-a zis să fac ce simt și să nu mă gândesc la viitorul îndepărtat cu frică de eșec. Mama mea va avea frisoane când va citi aceste rânduri, dar mă bucur că nu am ascultat-o în câteva momente de cotitură. Chiar dacă din punct de vedere financiar nu păreau cele mai bune decizii, faptul că am urmat acele lucruri la care știam că pot fi bună și eficientă, a fost cea mai bună idee. În timp, au venit și banii, dar și satisfacția.
Cum vezi businessul tău în viitor?
Îmi doresc să dezvolt acest business și să mă dedic mai mult acestei părți pentru că pot împărtăși foarte multe lucruri frumoase cu ceilalți, iar asta m-ar face să mă simt împlinită cu adevărat. Acum că știu că răbdarea e piesa de bază în orice context complicat, sunt încrezătoare că voi reuși să duc totul la alt nivel, fără a pune presiune pe mine sau pe cei din jur.
Crești odată cu afacerea ta!
Prin programul She’s Next, ING România și Visa, în colaborare cu Impact Hub Bucharest, sunt alături de femeile antreprenoare și le oferă sprijinul și resursele de care au nevoie pentru a-și crește afacerile – de la mentorat personalizat, coaching și granturi, până la webinarii și acces într-o comunitate gata să le susțină cu idei și soluții.
Cele două criterii de înscriere sunt:
Să aibă o afacere aflată în faza de creștere, cu peste 1 an de activitate (1 ciclu financiar complet cel puțin)
Afacerea să fie deținută în majoritate de femei (peste 51%).
Detalii despre acest program, ce presupune el și ce oferă Visa și ING se regasesc pe: https://ing.ro/lp/she-s-next.