Alina Aliman ∙ July 11, 2023 ∙ 9 min read

I-am văzut creațiile în diverse contexte artistice, am studiat cu atenție detaliile ținutelor sale și i-am admirat outfiturile prezentate pe scena la Romanian Creative Week. Colecția de masterat a lui Robert Axente, „Mad Woman”, a primit premiul Molecule-F la gala absolvenților de la modă și design vestimentar UNArte 2023. 

(Îl puteți urmări pe Robert pe Instagram la @axente și pe @moleculef. Foto: @blitzka studio.)

Robert, ești designerul care a primit bursa Molecule-F dintre zecile de absolvenți UNArte 2023. Care crezi tu că a fost atuul tău? Cu ce i-ai convins? 

Cred că modul în care colecția a echilibrat partea creativă și conceptuală cu ideea de haină purtabilă în multiple contexte. Lucrarea, ca ansamblu, ilustrează o poveste creativă, care este însă alcătuită din piese care pot fi ușor integrate în ținute purtabile. 

Povestește-ne un pic despre colecția ta prezentată în acest an. Care a fost moodboardul de la care ai plecat, de câte ori ai aruncat schițele? 🙂 De câte ori ai desfăcut și refăcut piesele care trebuia prezentate pe catwalk? 

Lucrarea intitulată „Mad Woman” înfățișează complexitatea brută a luptelor duse de femei de-a lungul istoriei. De la personaje istorice și biblice precum Ioana D’Arc și Maria Magdalena, până la femeile societății contemporane, ele au luptat într-un constant război tumultos împotriva vocilor care le dictează un fir narativ prestabilit. Proiectul reprezintă în esență un contra-atac împotriva regulilor impuse de societate, reguli menite să limiteze libertatea de exprimare, să minimizeze valoarea și importanța acțiunilor istorice ale femeilor. Când vine vorba de procesul creativ și realizarea colecției, a fost într-adevăr o provocare. Dacă până acum eram obișnuit cu colecții de 7-9 ținute, pentru acest proiect am realizat 19 ținute. Astfel am și învățat că pe măsură ce numărul ținutelor se mărește, crește și riscul de eroare în realizarea tehnică a pieselor. Am schimbat sau exclus multe schițe și idei de piese, am desfăcut cusături la cel puțin jumătate de colecție, pentru că atunci când știu că există loc pentru mai bine prefer să încerc să îmbunătățesc acel detaliu sau idee. 

Care e prima ta amintire legată de modă? Sau, mai bine spus, momentul acela în care ți-ai dat seama că – asta e, asta o să fac de azi înainte, design vestimentar? Ce-ai fi făcut dacă n-ai fi făcut modă?

Am știut încă din copilărie că îmi doresc să mă ocup cu ceva ce ține de domeniul creativ, iar una din cele mai dragi amintiri care cred că a contribuit la dorința mea este timpul petrecut cu mama, timp în care îmi desena niște balerine de care eram fascinat. Deși la începutul liceului îmi doream mult să devin tattoo artist, am descoperit ulterior moda, care mi-a captivat interesul. Una din primele mele contacte cu moda a fost momentul în care am descoperit prezentările lui Chalayan, prezentări care încă mă captivează. 

Care au fost cele mai importante momente (trei, să spunem) din cariera ta de fashion designer, de până acum? De ce?

Cu siguranță cele două prezentări în cadrul Romanian Creative Week, 2022 respectiv 2023. Prin colecția „Mad Woman” am reușit să trec de la platforma IF la Romanian Designers, lucru care mă bucură enorm și care mă motivează să-mi continui drumul în industrie. De asemenea, mă bucură mult participarea la expoziții precum Romanian Design Week sau DIPLOMA, expoziții pe care la care merg cu drag încă de când m-am mutat în București.

Care au fost designerii / artiștii care te-au inspirat, cei cu ajutorul cărora ți-ai găsit propria ta estetică? Cum s-a întâmplat asta? Cum i-ai descoperit? 

Îmi găsesc inspirația în atât de multe lucruri, situații, emoții sau oameni încât mi-ar fi greu să numesc doar câteva. Muzica, de exemplu, e foarte importantă pentru mine, pentru că mi se pare că e unul din cele mai autentice mijloace de a transmite emoție pentru un om creativ. Doi dintre artiștii mei preferați sunt Sevdaliza și FKA Twigs, ale căror piese le-am și integrat în prezentările precedente. 

Ce ți se pare că încă nu-ți iese așa cum trebuie când vine vorba despre o nouă colecție? Capitolul acela unde mai ai… de lucrat? Cu tine, cu alții, cu muza inspirației care vine sau nu vine 🙂 De ce?

Mi-ar plăcea să găsesc o formulă, un ritm de lucru care să fie aplicabil în procesul de creație al fiecărei colecții, însă experiența mea de până acum m-a învățat că fiecare colecție își are ritmul propriu, care de cele mai multe ori e diferit de la un proiect la altul. De asemenea, simt că pentru colecțiile următoare va trebui să iau în calcul posibilitatea de a reproduce piesele, lucru care în prezent poate fi imposibil, lucrând de multe ori cu materiale de tip deadstock care nu au continuitate. 

Care a fost colecția la care ai lucrat cel mai mult? Dar cea la care de la gând până la piesa finală a fost nevoie de cel mai scurt timp? Care ți-a plăcut ție cel mai mult?

Procesul creativ de dezvoltare a colecției mele de licență, „Black Sun” a mers foarte lin, într-o manieră calmă, relaxată, cumva în contrast cu conceptul lucrării, care era ușor agresiv, fiind un atac împotriva regulilor impuse în societatea contemporană. „Magdalena”, în schimb, a fost mai degrabă o provocare, fiind o colecție alcătuită din piese realizate din materiale care se lucrează dificil. Rochia din dreptunghiuri de plexiglas a necesitat aproximativ 2 săptămâni de lucru constant. Astfel, toate cele 500 bucăți de plexiglas au fost tăiate și perforate manual, fiind ulterior conectate cu inele metalice. Fiecare colecție îmi place din diferite motive. Astfel, „Black Sun” mi-a plăcut pentru simplitatea hainelor în contrast cu conceptul puternic, la „Magdalena” mi-a plăcut vulnerabilitatea și puritatea transmisă.

Știu despre tine că ai lucrat mult în zona design grafic. Ce crezi despre invazia AI? Crezi că ne va lua (îți va lua) jobul pe viitor? De ce ar fi / n-ar fi o amenințare pentru industria creativă?

Pe mine mă fascinează și mă încântă ideea de a folosi inteligența artificială în artă. Cred că tehnologia ne deschide în mod constant portițe care ne permit să experimentăm din ce în ce mai mult cu arta. Nu cred, însă, că ar fi o amenințare pentru artiști, pentru că, deși un obiect artistic poate fi reprodus de AI din punct de vedere vizual, tot i-ar lipsi un element cheie: emoția. 

Și, că veni vorba de SF și viitor, ce ți-ar fi plăcut ție să inventezi în industria modei? Și ce crezi că a rămas neinventat?

Consider că în prezent, în industria modei este foarte greu să inventezi ceva nou, pentru că foarte multe lucruri au fost deja făcute. Cred, în schimb, că fiecare designer sau artist își poate construi propria lume și viziune creativă, folosindu-se de elemente deja existente, trecute prin filtrul sau autentic. Astfel, mereu va rezulta ceva nou, ceva reinventat într-o manieră firească și corectă. 

La final, spune-ne ce înseamnă moda pentru tine (și de ce noi toți n-am putea trăi fără ea)?

Moda, pentru mine, este mijlocul prin care îmi pot materializa emoțiile și mesajul pe care simt să-l transmit, într-o manieră care îmi aduce bucurie și care mă face să mă simt împlinit. Mă bucură să văd că din ce în ce mai mulți oameni își doresc să își exprime propria lor viziune și personalitate, și de cele mai multe ori folosesc hainele pentru a face acest lucru. 

Ce urmează pentru tine? Alte colecții, un shop online etc?

Momentan lucrez la o colecție comercială, derivată din ultimul meu proiect, care va fi gata în scurt timp. De asemenea, am început deja să pun bazele conceptului pentru următoarea colecție de show, care va fi foarte diferită de tot ce am făcut până în prezent. 

De unde îți putem cumpăra creațiile (în afară de shopul Molecule-F)?

Pe lângă colecția comercială la care lucrez, îmi voi redeschide și site-ul, inclusiv un shop online unde vor fi atât piese unicate, cât și piese de tip carry-over. (Îl puteți urmări pe Robert pe Instagram la @axente și pe @moleculef.)

Foto: @blitzka studio

Related Posts

Alist Designers boutique: Află care sunt brandurile pe care le vei întâlni aici în luna august

În luna august ne revedem cu două branduri care vor transforma ultima lună de vară într-un festival de…

Piesa din anii ’90 care a revenit cu succes în tendințele acestei veri. Vezi despre ce este vorba

Fusta lungă este una dintre piesele care au revenit cu succes din decadele trecute. Dacă pe lista nostalgică…

Color Trends: Cele cinci nuanțe pe care să le incluzi în ținutele tale vara aceasta

Unul dintre momentele noastre preferate este acela în care descoperim noile tendințe pentru fiecare sezon, prin intermediul marilor…

Alist Designers boutique: Eli Lăslean, designerul care și-a dedicat cariera muzelor sale 

ELLIS, brandul semnat de Eli Lăslean, este alături de noi la Alist Designers boutique, până la finalul lunii…

UAD Fashion 2024: Iată cum a fost la gala absolvenților și care au fost colecțiile noastre favorite de la Cluj

UAD Fashion este unul dintre evenimentele noastre preferate din calendarul industriei modei autohtone, la care am participat cu…

Feeric Fashion Week a 16-a ediție: spectacol pe aeroport și pe circuitul de karting

Astăzi începe cea de-a 16-a ediție Feeric Fashion Week, festivalul de modă de la Sibiu care oferă o…

Alist Designers boutique: Magic Charms, povestea brandului de bijuterii dedicat frumosului

Maria Georgescu, fondator și creative director Magic Charms, ne spune astăzi povestea brandului de bijuterii pe care îl…

Festival must-haves pe care trebuie să le ai în garderoba pentru Electric Castle   

De la pantaloni scurți la veste, de la curele din eșarfă la paiete, în ultimii ani, stilul de…

Converse aduce magia urbană la Electric Castle 2024!

Converse și Electric Castle împărtășesc pasiunea pentru autenticitate și inovație. Suntem încântați să facem parte din această aventură…

Get the Look: Ținuta purtată de Keira Knightley, recompusă cu piese de la designeri români

Suntem permanent conectați la cele mai recente apariții ale celebrităților internaționale, iar pentru azi am găsit o muză…