I-am văzut creațiile în diverse contexte artistice, am studiat cu atenție detaliile ținutelor sale și i-am admirat outfiturile prezentate pe scena la Romanian Creative Week. Colecția de masterat a lui Robert Axente, „Mad Woman”, a primit premiul Molecule-F la gala absolvenților de la modă și design vestimentar UNArte 2023.
(Îl puteți urmări pe Robert pe Instagram la @axente și pe @moleculef. Foto: @blitzka studio.)
Robert, ești designerul care a primit bursa Molecule-F dintre zecile de absolvenți UNArte 2023. Care crezi tu că a fost atuul tău? Cu ce i-ai convins?
Cred că modul în care colecția a echilibrat partea creativă și conceptuală cu ideea de haină purtabilă în multiple contexte. Lucrarea, ca ansamblu, ilustrează o poveste creativă, care este însă alcătuită din piese care pot fi ușor integrate în ținute purtabile.
Povestește-ne un pic despre colecția ta prezentată în acest an. Care a fost moodboardul de la care ai plecat, de câte ori ai aruncat schițele? 🙂 De câte ori ai desfăcut și refăcut piesele care trebuia prezentate pe catwalk?
Lucrarea intitulată „Mad Woman” înfățișează complexitatea brută a luptelor duse de femei de-a lungul istoriei. De la personaje istorice și biblice precum Ioana D’Arc și Maria Magdalena, până la femeile societății contemporane, ele au luptat într-un constant război tumultos împotriva vocilor care le dictează un fir narativ prestabilit. Proiectul reprezintă în esență un contra-atac împotriva regulilor impuse de societate, reguli menite să limiteze libertatea de exprimare, să minimizeze valoarea și importanța acțiunilor istorice ale femeilor. Când vine vorba de procesul creativ și realizarea colecției, a fost într-adevăr o provocare. Dacă până acum eram obișnuit cu colecții de 7-9 ținute, pentru acest proiect am realizat 19 ținute. Astfel am și învățat că pe măsură ce numărul ținutelor se mărește, crește și riscul de eroare în realizarea tehnică a pieselor. Am schimbat sau exclus multe schițe și idei de piese, am desfăcut cusături la cel puțin jumătate de colecție, pentru că atunci când știu că există loc pentru mai bine prefer să încerc să îmbunătățesc acel detaliu sau idee.
Care e prima ta amintire legată de modă? Sau, mai bine spus, momentul acela în care ți-ai dat seama că – asta e, asta o să fac de azi înainte, design vestimentar? Ce-ai fi făcut dacă n-ai fi făcut modă?
Am știut încă din copilărie că îmi doresc să mă ocup cu ceva ce ține de domeniul creativ, iar una din cele mai dragi amintiri care cred că a contribuit la dorința mea este timpul petrecut cu mama, timp în care îmi desena niște balerine de care eram fascinat. Deși la începutul liceului îmi doream mult să devin tattoo artist, am descoperit ulterior moda, care mi-a captivat interesul. Una din primele mele contacte cu moda a fost momentul în care am descoperit prezentările lui Chalayan, prezentări care încă mă captivează.
Care au fost cele mai importante momente (trei, să spunem) din cariera ta de fashion designer, de până acum? De ce?
Cu siguranță cele două prezentări în cadrul Romanian Creative Week, 2022 respectiv 2023. Prin colecția „Mad Woman” am reușit să trec de la platforma IF la Romanian Designers, lucru care mă bucură enorm și care mă motivează să-mi continui drumul în industrie. De asemenea, mă bucură mult participarea la expoziții precum Romanian Design Week sau DIPLOMA, expoziții pe care la care merg cu drag încă de când m-am mutat în București.
Care au fost designerii / artiștii care te-au inspirat, cei cu ajutorul cărora ți-ai găsit propria ta estetică? Cum s-a întâmplat asta? Cum i-ai descoperit?
Îmi găsesc inspirația în atât de multe lucruri, situații, emoții sau oameni încât mi-ar fi greu să numesc doar câteva. Muzica, de exemplu, e foarte importantă pentru mine, pentru că mi se pare că e unul din cele mai autentice mijloace de a transmite emoție pentru un om creativ. Doi dintre artiștii mei preferați sunt Sevdaliza și FKA Twigs, ale căror piese le-am și integrat în prezentările precedente.
Ce ți se pare că încă nu-ți iese așa cum trebuie când vine vorba despre o nouă colecție? Capitolul acela unde mai ai… de lucrat? Cu tine, cu alții, cu muza inspirației care vine sau nu vine 🙂 De ce?
Mi-ar plăcea să găsesc o formulă, un ritm de lucru care să fie aplicabil în procesul de creație al fiecărei colecții, însă experiența mea de până acum m-a învățat că fiecare colecție își are ritmul propriu, care de cele mai multe ori e diferit de la un proiect la altul. De asemenea, simt că pentru colecțiile următoare va trebui să iau în calcul posibilitatea de a reproduce piesele, lucru care în prezent poate fi imposibil, lucrând de multe ori cu materiale de tip deadstock care nu au continuitate.
Care a fost colecția la care ai lucrat cel mai mult? Dar cea la care de la gând până la piesa finală a fost nevoie de cel mai scurt timp? Care ți-a plăcut ție cel mai mult?
Procesul creativ de dezvoltare a colecției mele de licență, „Black Sun” a mers foarte lin, într-o manieră calmă, relaxată, cumva în contrast cu conceptul lucrării, care era ușor agresiv, fiind un atac împotriva regulilor impuse în societatea contemporană. „Magdalena”, în schimb, a fost mai degrabă o provocare, fiind o colecție alcătuită din piese realizate din materiale care se lucrează dificil. Rochia din dreptunghiuri de plexiglas a necesitat aproximativ 2 săptămâni de lucru constant. Astfel, toate cele 500 bucăți de plexiglas au fost tăiate și perforate manual, fiind ulterior conectate cu inele metalice. Fiecare colecție îmi place din diferite motive. Astfel, „Black Sun” mi-a plăcut pentru simplitatea hainelor în contrast cu conceptul puternic, la „Magdalena” mi-a plăcut vulnerabilitatea și puritatea transmisă.
Știu despre tine că ai lucrat mult în zona design grafic. Ce crezi despre invazia AI? Crezi că ne va lua (îți va lua) jobul pe viitor? De ce ar fi / n-ar fi o amenințare pentru industria creativă?
Pe mine mă fascinează și mă încântă ideea de a folosi inteligența artificială în artă. Cred că tehnologia ne deschide în mod constant portițe care ne permit să experimentăm din ce în ce mai mult cu arta. Nu cred, însă, că ar fi o amenințare pentru artiști, pentru că, deși un obiect artistic poate fi reprodus de AI din punct de vedere vizual, tot i-ar lipsi un element cheie: emoția.
Și, că veni vorba de SF și viitor, ce ți-ar fi plăcut ție să inventezi în industria modei? Și ce crezi că a rămas neinventat?
Consider că în prezent, în industria modei este foarte greu să inventezi ceva nou, pentru că foarte multe lucruri au fost deja făcute. Cred, în schimb, că fiecare designer sau artist își poate construi propria lume și viziune creativă, folosindu-se de elemente deja existente, trecute prin filtrul sau autentic. Astfel, mereu va rezulta ceva nou, ceva reinventat într-o manieră firească și corectă.
La final, spune-ne ce înseamnă moda pentru tine (și de ce noi toți n-am putea trăi fără ea)?
Moda, pentru mine, este mijlocul prin care îmi pot materializa emoțiile și mesajul pe care simt să-l transmit, într-o manieră care îmi aduce bucurie și care mă face să mă simt împlinit. Mă bucură să văd că din ce în ce mai mulți oameni își doresc să își exprime propria lor viziune și personalitate, și de cele mai multe ori folosesc hainele pentru a face acest lucru.
Ce urmează pentru tine? Alte colecții, un shop online etc?
Momentan lucrez la o colecție comercială, derivată din ultimul meu proiect, care va fi gata în scurt timp. De asemenea, am început deja să pun bazele conceptului pentru următoarea colecție de show, care va fi foarte diferită de tot ce am făcut până în prezent.
De unde îți putem cumpăra creațiile (în afară de shopul Molecule-F)?
Pe lângă colecția comercială la care lucrez, îmi voi redeschide și site-ul, inclusiv un shop online unde vor fi atât piese unicate, cât și piese de tip carry-over. (Îl puteți urmări pe Robert pe Instagram la @axente și pe @moleculef.)
Foto: @blitzka studio
Alexia Eram ne spune totul despre colecția ei de haine: Margot
Este unul dintre cei mai importanți influenceri de la noi, iar acum a simțit că a venit timpul…
Better Together with. Levi’s® : The Fall Collection
Levi’s® îți propune să întâmpini noul sezon într-un spirit cât mai confortabil și axat pe comunitate. Povestea „Better…
Noua colecție 4F MULTIACTIVE TRAINING, testată de Ioana Grama
Îți place să faci mișcare? Descoperă cea mai recentă campanie a colecției multiactive – concepută pentru a te…
The Grand Avenue: The Blue Lagoon
Vino în noul sezon cu aerul fresh din vacanță, prin lookuri clasice în tonuri de albastru, în care…
Rihanna, imagine pentru noua ei colecție Lavish Lace
Rihanna își folosește atuurile pentru a-și promova noua colecție de lenjerie intimă Savage X Fenty, numită Lavish Lace,…
Valentino SS25, prima colecție sub bagheta lui Alessandro Michele
Așteptarea a luat sfârșit. Prima colecție Valentino sub îndrumarea magică a lui Alessandro Michele a fost prezentată ieri…
Beyonce este vedeta celei mai noi campanii globale Levi’s
Beyonce este vedeta celei mai noi campanii globale Levi’s Levi’s anunță o nouă campanie care o are în…
Cum arată cea mai nouă colecție a brandului Vivienne Westwood
Săptămâna Modei de la Paris se apropie de final. Cele mai importante case de modă și designerii au…
C&A Autumn-Winter 2024: Let’s get really Cosy!
Cashmere & Knitwear Collection este cea mai recentă surpriză marca C&A, pregătită pentru sezonul toamnă-iarnă al acestui an….
Get the look: Gwyneth Paltrow ne inspiră pentru ținuta casual ideală pentru toamna aceasta
Cu toate că încă experimentăm un fusion de anotimpuri, e momentul să ne îndreptăm atenția spre piesele tomnatice,…