Andreea Leta ∙ August 27, 2021 ∙ 7 min read

În rândul consilierilor de imagine, asta e una dintre întrebările frecvente, pe care oamenii le-o adresează cu o oarecare teamă, de situație, de costuri, „pentru că nu am un dulap de miliarde de euro”, „pentru că nu sunt persoană publică” sau din alte motive personale. Răspunsul e simplu: oricine poate beneficia de serviciile unui stilist și poate chiar merită să încerci măcar câteva ședințe de consiliere. Iată de ce și cum: 

Vrem, nu vrem să recunoaștem, trăim vremea absolută a imaginii, mai ales a imaginii personale. Atât în social media, cât și afara ecranelor, suntem interpretați prin intermediul imaginii – unii judecă, alții analizează și trag concluzii. Chiar și cei care susțin că nu sunt interesați de felul în care arată, prin simplul fapt că nu acordă atenție hainelor, transmit un mesaj societății. Vestimentația este un cod, și încă unul foarte important, este o carte de vizită nescrisă, atent studiată de către ceilalți, de la angajatori, la prieteni și parteneri de viață. 

În realitate, fiecare dintre noi își dorește o cât mai bună receptare din partea celor din jur, își dorește să fie admirat și validat, într-o manieră sau alta. Și pentru că această nevoie este cât se poate de puternică, există persoane care s-au specializat în consilierea de imagine, de la cei care se ocupă de branding personal, la cei care te pot îndruma în ceea ce privește strict imaginea. Despre cei din urmă vorbim astăzi.

MITURI ȘI ADEVĂR 

Stiliștii sunt și ei oameni

Există o oarecare teamă de a aborda un stilist. Îi observi prezența (de cele mai multe ori prin intermediul muncii) la tot pasul: la TV, în reviste, pe Instagram, în filme sau în spectacole. De aici mitul că dacă nu ești persoană publică, nu poți apela la serviciile unui astfel de specialist. Fals. Doar pentru că munca e publică, nu înseamnă că publicul-țintă este la fel de expus. 

De fapt, majoritatea stiliștilor colaborează pentru sesiuni private de personal shopping, closet detox sau consiliere de imagine. Iar multora dintre ei tocmai aceste proiecte le sunt cele mai dragi, pentru că vin aproape de oameni pe care îi ajută să depășească anumite limite autoimpuse sau pentru că fiecare sesiune privată le reamintește cât de mare este responsabilitatea lor profesională. Un client mulțumit este automat o validare a calității serviciului adus, iar asta nu poate fi decât o motivație pentru a fi din ce în ce mai bun.

Iar o întrebare n-a omorât pe nimeni, cel puțin nu din Evul Mediu încoace. În cel mai rău caz, primești un refuz care, probabil, va veni din cauza unei agende suprasolicitate. Dar întotdeauna există soluții și poți primi o altă recomandare sau poți aștepta până când persoana cu care îți dorești să lucrezi poate aloca timpul necesar nevoilor tale. 

Cum poți contacta un stilist? Majoritatea sunt afiliați revistelor pe care le citești sau au conturi publice în social media, dacă nu au direct site-uri unde există secțiunea „Contact”. Dar, cu siguranță, dacă îți dorești o astfel de colaborare, întrebând în stânga și în dreapta, vei ajunge la un specialist. 

„E prea scump.”

„Cât costă?” este întrebarea-cheie, pe care multe persoane nici nu ajung să o adreseze, presupunând că serviciile de styling și de consiliere de imagine sunt foarte scumpe. Fals. Ce înseamnă scump?

Fiecare om are nevoi diferite, deci situațiile și volumul de muncă sunt diferite de la client la client. Astfel, este dificil de prestabilit o cotație până când nu ajungi să vezi exact despre ce e vorba. E o dovadă de profesionalism să nu „te arunci” la un preț până când nu faci o mică investigație în dressingul celei sau celui care ți-a solicitat colaborarea.

Însă există și servicii cu un buget standard, care poate, într-adevăr, să ajungă la câteva sute bune de euro, în funcție de volumul de muncă, de timpul alocat colaborării și mai e ceva: 

Stilistul învață pe tot parcursul vieții profesionale. Moda este un domeniu în permanentă mișcare, știm asta dintotdeauna. Stilistul este autodidact și zilnic studiază tendințe de tot felul: de la ce este sezon de sezon pe podium, la cum evoluează industria (sustenabilitate, etică etc). Pe lângă asta, stiliștii dispun și de o pregătire specială: fie că vorbim despre școli internaționale sau locale de design, imagine, cursuri de specializare ș.a.m.d., în care au investit la rândul lor timp și bani. Ca să nu mai vorbim de experiența acumulată peste ani, pe care o servesc fiecărui client fără ezitare.

Dar a propos de investiții, colaborarea cu un stilist este o investiție pe termen lung. Este exact ca un curs 1-1, de unde primești informații personalizate pe care le folosești ulterior pe tot parcursul vieții. Este un buget pe care ți-l aloci ție pe termen lung, întrucât primești toată atenția celui specializat în vestimentație. Deci.. e prea scump?

Cele mai multe dintre colabărări nu ating sume bune de eșalonat și chiar dacă ar fi așa, poate că persoana cu care ai ales să colaborezi îți oferă și această opțiune. 

Andreea Leța „De ce să lucrez cu un stilist dacă nu sunt persoană publică?”

 

Un stilist adevărat nu te judecă și nu-ți cere explicații

Discuțiile despre bani sunt dintre cele mai sensibile. Dar, în realitate, nu este nicio rușine să vorbești despre asta. Toată lumea are priorități, liste cu obligații, liste cu dorințe, liste, liste, liste. 

„Nu te aștepta să găsești la mine un fashion week.” Asta mi-a spus una dintre clientele mele atunci când am ajuns în garderoba ei. Nici nu trebuie. Fiecare om are posibilitatea de a alege de unde își achiziționează piesele vestimentare. Important e stilul, nu eticheta. Și să-ți spun un mic secret: nici măcar stiliștii nu au în șifonier doar piese de podium. Cele mai multe dintre garderobe sunt formate dintr-un mix de high end, mass market, SH, vintage – e fun și creativ să combini diverse piese. În plus, sunt foarte puține persoane care trăiesc doar pentru haine. Restul, avem pasiuni diverse, cum ar fi călătoriile, de unde ne întoarcem cu piese din diverse, din târguri locale, cu piese artizanale, neprețuite, indiferent de ce scria pe hârtiuța aia pe care oricum am aruncat-o. 

E valabil și pentru stiliștii internaționali, despre care, și asta chiar merită punctat, nici nu ai zice că-s stiliști dacă i-ai vedea pe stradă. Sunt mai tot timpul în outfituri casual, pentru care e nevoie de o atenție deosebită la detalii pentru a vedea că, de fapt, acolo e mult rafinament. Doar că nu e in your face, cum se spune. Și cam asta e definiția englezească a unui om bine îmbrăcat. Nu să fii un brand din cap până în picioare. 

Cât despre cap și picioare, nu, nu trebuie nicidecum să slabești pentru întâlnirea cu stilistul. Nu intri tu în haine, ci hainele se mulează pe tine. La propriu, dacă îți place stilul ăsta. Primele mele vizite în cabinele de probă alături de clientele mele încep cu „Scuze, am pus un pic la burtă și pe șolduri.” Nu, nu există scuze, suntem oameni reali, normali, cu diverse tipuri de siluetă. Și dacă am învățat ceva din orele de desen, e că natura e perfectă exact așa cum este ea. Nu trebuie să fim toți precum modelele, pe care dealtfel le iubim sincer. Există haine pentru toată lumea, poate că doar nu știi încă unde să le găsești. Dar pentru asta lucrăm împreună. 

Rolul principal al unui stilist este să îți redea încrederea în tine prin intermediul imaginii. Tot ce vrei să ascunzi, va fi ascuns cu eleganță și tot ce trebuie pus în evidență, te va transforma în versiunea ta preferată. Niciun profesionist nu va căuta vreodată să schimbe cine ești, ci va pune în valoare tot ce ai mai frumos de oferit lumii și în primul rând ție.

În cazul în care simți că persoana cu care colaborezi încearcă să-și impună stilul personal și simți că nu are răbdare, nu ai tu o problemă, întrerupe sesiunile de consiliere fără rețineri, exact așa cum ai face cu un psihoterapeut cu care nu rezonezi.

Foto: Arhiva personală/Andreea Leța

Related Posts

Premiile Grammy 2023 – Ținutele care au atras atenția anul acesta

Acum două seri a avut loc decernarea premiilor Grammy 2023, un moment mult așteptat de industria muzicală. Beyonce…

Cine este Beatrice Borromeo, ambasadoarea de viță nobilă a Casei Dior

Beatrice Borromeo (37 de ani) a fost aleasă imaginea campaniei Dior, prin care celebra casă de modă reinventează…

Hot celebrity trend – Feeling all Light Blue!

Dacă în sezonul trecut retina noastră a fost desfătată (sau atacată în cazul unora) cu cea mai puternică…

Get the Look – Hailey Bieber, într-un look a la Michael Jackson

Sătpămâna aceasta ne inspirăm din imaginea unuia dintre cei mai mari artiști ai tuturor timpurilor, cu un look…

Anne Hathaway transformă rochia mini într-un statement al momentului

Unele piese vestimentare sunt menite să dăinuie dincolo de tendințe, iar când o figură emblematică precum frumoasa actirță…

Sabato de Sarno este noul director de creație Gucci

Grupul Kering și oficialii Gucci anunță că poziția lui Alessandro Michele a fost, în sfârșit ocupată. Sabato de…

Schiaparelli Haute Couture: Colecția inspirată de universul lui Dante

Prezentările Haute Couture stârnesc întotdeauna curiozitate, admirație și uimire. Vorbim, în primul rând, despre adevărata artă a meșteșugului…

Luna modei internaționale: Emily Ratajkowski, mireasă în indigo pentru Versace

Luna modei este în plină desfășurare, iar stilul este la cote înalte în toate capitalele fashion ale Europei….

Vedete prezente la defilarea Chanel primăvară/vară 2023 de la Paris

Una dintre cele mai spectaculoase perioade ale anului în ceea ce privește moda se derulează zilele acestea la…

Maison Valentino a lansat cartea haute-couture intitulată Rosso, prin care celebrează culoarea-emblemă a casei

Rosso Valentino este cea mai nouă apariție editorială a casei de modăValentino, prin care este celebrată culoarea-emblemă a…