Coco Chanel s-a născut pe 19 august 1883. Cu ocazia acestei zile, ne reamintim de 5 dintre lucrurile pe care cea mai cunoscută femeie din lumea modei le-a lăsat moștenire prin imperiul pe care l-a creat în timpul unei vieți de poveste.
Gabrielle ‘Coco’ Chanel a fost unul dintre cele mai controversate personaje din lumea modei, rămânând în istorie ca cea mai celebră femeie a acestei imense industrii. De-a lungul unei vieți de poveste, care dealtfel a făcut obiectul a numeroase filme și volume, Chanel a creat un imperiu care și astăzi, la 138 le nașterea sa, are o forță imbatabilă și care este una dintre cele mai puternice referințe sezon de sezon.
Dintre numeroase inovații pe care ambițioasa franțuzoaică le-a impus început cu încetul în lumea modei, încă din timpul vieții, am ales să vorbim astăzi despre 5 care au marcat istoria casei Chanel. De ce 5?
Pentru Coco Chanel, cifra 5 a avut o însemnănante aparte. La 12 ani a fost trimisă la mânăstirea Aubazine, o abație cisterciană fondată în secolul al 12-lea. În fiecare zi, timp de 6 ani Chanel traversa o serie de poteci pentru a ajunge la catedrală, pe care pietrele erau grupate în serii de câte 5. De atunci, această cifră a căpătat o valență magică pentru ea, semnificând puritatea, norocul și prosperitatea. Își prezenta întotdeauna colecțiile pe 5 mai, deci în a 5 a lună din an, fiind convinsă că asta avea o însemnătate mistică.
Chanel N°5
Se spune că parfumul devenit sinonim cu numele ei, a fost creat dintr-o mică eroare de laborator. Asistentul lui Ernest Beaux, celebrul parfumier căruia Chanel i-a solicitat serviciile, a turnat un pic mai mult aldehidă, lucru care ei i-a fost pe plac. Dintr-o serie de 10 variante, Chanel a ales-o pe a 5 a. De aici, numele unuia dintre cele mai răvășitoare parfumuri ale tuturor timpurilor, lansat în 1922. Este primul parfum din lume pentru care au fost mixate ingrendiente naturale cu unele artificiale, exact cum au fost scrise și multiplele biografii pe care ea le-a comndat din timpul vieții, în care a îmbinat realitatea adevărată cu fascinanta ei realitate fictivă.
Chanel N°5, la fel ca personalitatea ei, este sursa unei serii de mituri fascinante. Pornind de la faptul că a fost lansat ca produs exclusivisit, vândut doar în magazinele ei, la care doar anumite persoane aveau acces, parfumul a devenit un elixir (în adevăratul sens al cuvântului elixir) al feminității. Chanel afirma fără nicio reținere că o femeie care nu poartă parfum, nu are niciun viitor. Oricât de mult ne-ar plăcea să găsim și noi piatra filosofală printr-o formulă de succes, nu știm ce ne rezervă viitorul, dar știm sigur că trecutul a făcut-o pe Marilyn Monroe să găsească alinarea în câteva picături de Chanel N°5, dealtfel singurele în care își acoperea trupul noaptea. Yummy.
Însăși sticla originală a parfumului, ceva mai rotunjită decât cea de astăzi, se spune că ar fi fost inspirată de recipientele pentru licori fine, de care numai ea și clubul de bărbați se bucurau în văzul tuturor.
Costumul din tweed
Lansat oficial în 1925, costumul din tweed a avut și el o însemnătate aparte. Este simbolul eliberării femeii de constrângerile sociale, inspirat de materialele costumelor de sport pe care le purtau bărbații în acea epocă. Chanel era de părere că texturile hainelor masculine erau mult mai confortabile, dorind astfel să ofere și femeilor posibilitatea libertății de mișcare. Pe lângă alegerea inedită la acel moment a materialului, Chanel a avut o idee cel puțin revoluționară pentru a face sacoul să arate bine în orice împrejurare: tivul includea o serie de bile de plumb, care îi dădeau greutate atât cât să „cadă” bine pe tot parcursul purtării.
„Uniforma Chanel”, așa cum a fost denumit ulterior costumul din tweed, a fost purtat în diverse momente de o mare importanță istorică. Unul dintre acestea a fost chiar momentul asasinării președintelui american John F.Kennedy, când soția acestuia, celebra Jackie O. purta unul dintre costumele lui Chanel.
Gablonțurile
Nu multă lume știe că lista invențiilor lui Coco Chanel include și gablonțurile. Da, da, poate că astăzi îți sună a ceva ieftin, dar să fim serioși, cine nu adoră accesoriile masive, spectaculoase, cu o ușoară notă de kitsch? Intenția creatoarei a fost exact aceasta: de a combina materiale prețioase cu perle sau cu pietre din plastic, pentru a genera un efect wow, într-o manieră ironică.
Chanel a iubit ornamentul excesiv, în ciuda rafinamentului pe care l-a impus întâi Parisului, apoi unei lumi întregi. Însă, în spatele ușilor camerei de hotel de la Ritz, în care a trăit o bună parte din viață, a iubit lucrurile cu adevărat valoroase, fiind o adevărată colecționară de artă (pictură, sculptură, mobilier de epocă, ediții princeps ale unor volume celebre).
Geanta 2.55
Pentru Coco Chanel, libertatea era de departe cel mai important dar al vieții. Astfel, a căutat-o pe cele mai nebănuite poteci, de la relații amoroase care i-au adus confort material sau civil, în timpul războiului, la prietenii care au încurajat-o și motivat-o să își exprime personalitatea complexă și complicată. Chanel a adorat lumea liberă a bărbaților pentru că și-a dat rapid seama că le-o poate oferi cu vârf și îndesat femeilor. Și adevărul e că dacă te uiți la pozele cu ea, nu pare neapărat cea mai firavă și delicată muză care a stăpânit vreodată Parisul.
În mai toate fotografiile, Chanel e cu țigara între buze sau între degete. Pentru cineva care fuma atât de mult, să poarte o geantă-plic nu era neapărat convenabil. Când treaba asta a devenit mult prea obositoare, Chanel a lansat geanta 2.55 (ai ghicit, în luna februarie a anului 1955).
Sătulă de încorsetarea genților incomode care îi obturau unul dintre brațe, a adăugat un superb lanț auriu unei genți ge mici dimensiuni, dintr-o piele matlastă neagră, împrumutată tot dintr-un costum masculin de echitație, unul dintre sporturile ei preferate. Astăzi, o geantă vintage Chanel pornește de la $3000, însă nici în timpul ei nu era prea accesibilă; se spunea pe vremea aceea că nimeni nu e suficient de bogat și de slab să se îmbrace de la Chanel. Ha!
Pantofii în 2 nuanțe
Pentru Chanel, povestea nu seamănă deloc cu a Cenușăresei când vine vorba de pantofi. Ea nu a așteptat niciodată o invitație la bal, ci pur și simplu s-a infiltrat cu grația și cu abilitatea unui spion, oriunde i-a trebuit. Și pentru că antreprenoriatul n-a fost niciodată lucru ușor, Chanel a venit cu o soluție pentru încălțămintea de purtat de dimineața până seara, în caz că mai apărea ceva în sau extra agendă.
Gândiți special pentru a fi potriviți cu orice fel de ținută, pantofii în două nuanțe, negru și beige, veneau la pachet nu numai cu o formă sofisticată, ci și cu efectul alungirii piciorului. Confortul era asigurat din nou de tocul de, te-ai prins, 5 cm.
Chanel nu a creat o garderobă prin care a oferit clientelei ei extrem de selecte tot ce avea nevoie, ci a creat o femeie, adevărata femeie modernă, pe alocuri lipsită de inhibiții, cât se poate de curajoasă și de elegantă în același timp.
Foto: PR, hepta.ro
Alexia Eram ne spune totul despre colecția ei de haine: Margot
Este unul dintre cei mai importanți influenceri de la noi, iar acum a simțit că a venit timpul…
Better Together with. Levi’s® : The Fall Collection
Levi’s® îți propune să întâmpini noul sezon într-un spirit cât mai confortabil și axat pe comunitate. Povestea „Better…
Noua colecție 4F MULTIACTIVE TRAINING, testată de Ioana Grama
Îți place să faci mișcare? Descoperă cea mai recentă campanie a colecției multiactive – concepută pentru a te…
The Grand Avenue: The Blue Lagoon
Vino în noul sezon cu aerul fresh din vacanță, prin lookuri clasice în tonuri de albastru, în care…
Rihanna, imagine pentru noua ei colecție Lavish Lace
Rihanna își folosește atuurile pentru a-și promova noua colecție de lenjerie intimă Savage X Fenty, numită Lavish Lace,…
Valentino SS25, prima colecție sub bagheta lui Alessandro Michele
Așteptarea a luat sfârșit. Prima colecție Valentino sub îndrumarea magică a lui Alessandro Michele a fost prezentată ieri…
Beyonce este vedeta celei mai noi campanii globale Levi’s
Beyonce este vedeta celei mai noi campanii globale Levi’s Levi’s anunță o nouă campanie care o are în…
Cum arată cea mai nouă colecție a brandului Vivienne Westwood
Săptămâna Modei de la Paris se apropie de final. Cele mai importante case de modă și designerii au…
C&A Autumn-Winter 2024: Let’s get really Cosy!
Cashmere & Knitwear Collection este cea mai recentă surpriză marca C&A, pregătită pentru sezonul toamnă-iarnă al acestui an….
Get the look: Gwyneth Paltrow ne inspiră pentru ținuta casual ideală pentru toamna aceasta
Cu toate că încă experimentăm un fusion de anotimpuri, e momentul să ne îndreptăm atenția spre piesele tomnatice,…