Andreea Leta ∙ August 19, 2021 ∙ 7 min read

Coco Chanel s-a născut pe 19 august 1883. Cu ocazia acestei zile, ne reamintim de 5 dintre lucrurile pe care cea mai cunoscută femeie din lumea modei le-a lăsat moștenire prin imperiul pe care l-a creat în timpul unei vieți de poveste. 

Gabrielle ‘Coco’ Chanel a fost unul dintre cele mai controversate personaje din lumea modei, rămânând în istorie ca cea mai celebră femeie a acestei imense industrii. De-a lungul unei vieți de poveste, care dealtfel a făcut obiectul a numeroase filme și volume, Chanel a creat un imperiu care și astăzi, la 138 le nașterea sa, are o forță imbatabilă și care este una dintre cele mai puternice referințe sezon de sezon. 

Dintre numeroase inovații pe care ambițioasa franțuzoaică le-a impus început cu încetul în lumea modei, încă din timpul vieții, am ales să vorbim astăzi despre 5 care au marcat istoria casei Chanel. De ce 5?

Pentru Coco Chanel, cifra 5 a avut o însemnănante aparte. La 12 ani a fost trimisă la mânăstirea Aubazine,  o abație cisterciană fondată în secolul al 12-lea. În fiecare zi, timp de 6 ani Chanel traversa o serie de poteci pentru a ajunge la catedrală, pe care pietrele erau grupate în serii de câte 5. De atunci, această cifră a căpătat o valență magică pentru ea, semnificând puritatea, norocul și prosperitatea. Își prezenta întotdeauna colecțiile pe 5 mai, deci în a 5 a lună din an, fiind convinsă că asta avea o însemnătate mistică. 

Chanel N°5

Se spune că parfumul devenit sinonim cu numele ei, a fost creat dintr-o mică eroare de laborator. Asistentul lui Ernest Beaux, celebrul parfumier căruia Chanel i-a solicitat serviciile, a turnat un pic mai mult aldehidă, lucru care ei i-a fost pe plac. Dintr-o serie de 10 variante, Chanel a ales-o pe a 5 a. De aici, numele unuia dintre cele mai răvășitoare parfumuri ale tuturor timpurilor, lansat în 1922. Este primul parfum din lume pentru care au fost mixate ingrendiente naturale cu unele artificiale, exact cum au fost scrise și multiplele biografii pe care ea le-a comndat din timpul vieții, în care a îmbinat realitatea adevărată cu fascinanta ei realitate fictivă.

Chanel N°5, la fel ca personalitatea ei, este sursa unei serii de mituri fascinante. Pornind de la faptul că a fost lansat ca produs exclusivisit, vândut doar în magazinele ei, la care doar anumite persoane aveau acces, parfumul a devenit un elixir (în adevăratul sens al cuvântului elixir) al feminității. Chanel afirma fără nicio reținere că o femeie care nu poartă parfum, nu are niciun viitor. Oricât de mult ne-ar plăcea să găsim și noi piatra filosofală printr-o formulă de succes, nu știm ce ne rezervă viitorul, dar știm sigur că trecutul a făcut-o pe Marilyn Monroe să găsească alinarea în câteva picături de Chanel N°5, dealtfel singurele în care își acoperea trupul noaptea. Yummy.

Însăși sticla originală a parfumului, ceva mai rotunjită decât cea de astăzi, se spune că ar fi fost inspirată de recipientele pentru licori fine, de care numai ea și clubul de bărbați se bucurau în văzul tuturor.

Costumul din tweed

CHANEL FW 2008:2009 Haute Couture

Lansat oficial în 1925, costumul din tweed a avut și el o însemnătate aparte. Este simbolul eliberării femeii de constrângerile sociale, inspirat de materialele costumelor de sport pe care le purtau bărbații în acea epocă. Chanel era de părere că texturile hainelor masculine erau mult mai confortabile, dorind astfel să ofere și femeilor posibilitatea libertății de mișcare. Pe lângă alegerea inedită la acel moment a materialului, Chanel a avut o idee cel puțin revoluționară pentru a face sacoul să arate bine în orice împrejurare: tivul includea o serie de bile de plumb, care îi dădeau greutate atât cât să „cadă” bine pe tot parcursul purtării. 

„Uniforma Chanel”, așa cum a fost denumit ulterior costumul din tweed, a fost purtat în diverse momente de o mare importanță istorică. Unul dintre acestea a fost chiar momentul asasinării președintelui american John F.Kennedy, când soția acestuia, celebra Jackie O. purta unul dintre costumele lui Chanel. 

Gablonțurile 

Vittoria Ceretti într-o campanie Chanel

Nu multă lume știe că lista invențiilor lui Coco Chanel include și gablonțurile. Da, da, poate că astăzi îți sună a ceva ieftin, dar să fim serioși, cine nu adoră accesoriile masive, spectaculoase, cu o ușoară notă de kitsch? Intenția creatoarei a fost exact aceasta: de a combina materiale prețioase cu perle sau cu pietre din plastic, pentru a genera un efect wow, într-o manieră ironică. 

Chanel a iubit ornamentul excesiv, în ciuda rafinamentului pe care l-a impus întâi Parisului, apoi unei lumi întregi. Însă, în spatele ușilor camerei de hotel de la Ritz, în care a trăit o bună parte din viață, a iubit lucrurile cu adevărat valoroase, fiind o adevărată colecționară de artă (pictură, sculptură, mobilier de epocă, ediții princeps ale unor volume celebre).

Geanta 2.55

Pentru Coco Chanel, libertatea era de departe cel mai important dar al vieții. Astfel, a căutat-o pe cele mai nebănuite poteci, de la relații amoroase care i-au adus confort material sau civil, în timpul războiului, la prietenii care au încurajat-o și motivat-o să își exprime personalitatea complexă și complicată. Chanel a adorat lumea liberă a bărbaților pentru că și-a dat rapid seama că le-o poate oferi cu vârf și îndesat femeilor. Și adevărul e că dacă te uiți la pozele cu ea, nu pare neapărat cea mai firavă și delicată muză care a stăpânit vreodată Parisul. 

În mai toate fotografiile, Chanel e cu țigara între buze sau între degete. Pentru cineva care fuma atât de mult, să poarte o geantă-plic nu era neapărat convenabil. Când treaba asta a devenit mult prea obositoare, Chanel a lansat geanta 2.55 (ai ghicit, în luna februarie a anului 1955).

Sătulă de încorsetarea genților incomode care îi obturau unul dintre brațe, a adăugat un superb lanț auriu unei genți ge mici dimensiuni, dintr-o piele matlastă neagră, împrumutată tot dintr-un costum masculin de echitație, unul dintre sporturile ei preferate. Astăzi, o geantă vintage Chanel pornește de la $3000, însă nici în timpul ei nu era prea accesibilă; se spunea pe vremea aceea că nimeni nu e suficient de bogat și de slab să se îmbrace de la Chanel. Ha!

Pantofii în 2 nuanțe

Pentru Chanel, povestea nu seamănă deloc cu a Cenușăresei când vine vorba de pantofi. Ea nu a așteptat niciodată o invitație la bal, ci pur și simplu s-a infiltrat cu grația și cu abilitatea unui spion, oriunde i-a trebuit. Și pentru că antreprenoriatul n-a fost niciodată lucru ușor, Chanel a venit cu o soluție pentru încălțămintea de purtat de dimineața până seara, în caz că mai apărea ceva în sau extra agendă. 

Gândiți special pentru a fi potriviți cu orice fel de ținută, pantofii în două nuanțe, negru și beige, veneau la pachet nu numai cu o formă sofisticată, ci și cu efectul alungirii piciorului. Confortul era asigurat din nou de tocul de, te-ai prins, 5 cm. 

Chanel nu a creat o garderobă prin care a oferit clientelei ei extrem de selecte tot ce avea nevoie, ci a creat o femeie, adevărata femeie modernă, pe alocuri lipsită de inhibiții, cât se poate de curajoasă și de elegantă în același timp. 

Foto: PR, hepta.ro

Related Posts

Alist Designers boutique: Află care sunt brandurile pe care le vei întâlni aici în luna august

În luna august ne revedem cu două branduri care vor transforma ultima lună de vară într-un festival de…

Piesa din anii ’90 care a revenit cu succes în tendințele acestei veri. Vezi despre ce este vorba

Fusta lungă este una dintre piesele care au revenit cu succes din decadele trecute. Dacă pe lista nostalgică…

Color Trends: Cele cinci nuanțe pe care să le incluzi în ținutele tale vara aceasta

Unul dintre momentele noastre preferate este acela în care descoperim noile tendințe pentru fiecare sezon, prin intermediul marilor…

Alist Designers boutique: Eli Lăslean, designerul care și-a dedicat cariera muzelor sale 

ELLIS, brandul semnat de Eli Lăslean, este alături de noi la Alist Designers boutique, până la finalul lunii…

UAD Fashion 2024: Iată cum a fost la gala absolvenților și care au fost colecțiile noastre favorite de la Cluj

UAD Fashion este unul dintre evenimentele noastre preferate din calendarul industriei modei autohtone, la care am participat cu…

Feeric Fashion Week a 16-a ediție: spectacol pe aeroport și pe circuitul de karting

Astăzi începe cea de-a 16-a ediție Feeric Fashion Week, festivalul de modă de la Sibiu care oferă o…

Alist Designers boutique: Magic Charms, povestea brandului de bijuterii dedicat frumosului

Maria Georgescu, fondator și creative director Magic Charms, ne spune astăzi povestea brandului de bijuterii pe care îl…

Festival must-haves pe care trebuie să le ai în garderoba pentru Electric Castle   

De la pantaloni scurți la veste, de la curele din eșarfă la paiete, în ultimii ani, stilul de…

Converse aduce magia urbană la Electric Castle 2024!

Converse și Electric Castle împărtășesc pasiunea pentru autenticitate și inovație. Suntem încântați să facem parte din această aventură…

Get the Look: Ținuta purtată de Keira Knightley, recompusă cu piese de la designeri români

Suntem permanent conectați la cele mai recente apariții ale celebrităților internaționale, iar pentru azi am găsit o muză…