Noul val de designeri: despre modă, cu absolvenții de la Facultatea de Arte și Design (Universitatea de Vest) Timișoara 

stefania pitariu editorial

Mesaje puternice, texturi interesante, teme foarte actuale care trec, pe rând, de la sustenabilitate versus risipă la conflicte și libertate, de la identitate personală la memorie colectivă: așa au arătat cele 19 colecții de licență și master ale generației 2025 de la Facultatea de Arte și Design (Universitatea de Vest) Timișoara – colecții care reflectă o varietate de perspective artistice, sociale și conceptuale. Cum vede noul val de designeri absolvenți de la Facultatea de Arte și Design (Universitatea de Vest) Timișoara moda următorilor ani? Vedeți mai departe, în colecțiile prezentate la Gala MDVTM 2025. 

Mâneci exagerate, suprapuneri de materiale și inserții

Cristiana Nedelcovici propune colecția „Petale în timp” – ce pornește din liniștea satului și din iubirea pentru tradițiile românești; prin materiale, croieli ample și detalii din costumul popular, transmite dorința de a păstra vie legătura cu rădăcinile. Tot de mânecile supradimensionate și suprapunerile de materiale se folosește și Miruna Petrescu, în colecția „Yes or No?”, inspirată de povești reale ale victimelor abuzului. Prin intermediul formelor, texturilor și cromaticii, fiecare piesă vestimentară sugerează dinamica relațiilor de putere, cicatricile vizibile și invizibile, precum și căutarea unui nou echilibru după traumă. Superbe detaliile și construcția outfiturilor la Andra Christina Tuță, cu „Shifting Shapes of Rebecoming”, care a adus pe catwalk o serie de „stări purtate”: de la calm, la haos și înapoi – elementele vizuale traduc stările interioare; volumele se distorsionează, suprafețele sunt marcate de textură, iar cromatica oscilează între tonuri estompate și accente  puternice.

Christiana Nedelcovici, Miruna Petrescu, Andra Christina Tuță

Volume, multe volume și texturi

Volumele și piesele vestimentare construite în dimensiuni exagerate au captat atenția la Gala MDVTM 2025. Andra Dălcăran a prezentat colecția „Covenant” (o critică subtilă la adresa patriarhatului, precum și a stereotipurilor de gen) – construită din materiale diverse, de la tafta la denim și fâș. Într-o altă notă, colecția „O lacrimă de lux” a lui Cristian Buză este o explorare conceptuală și estetică a arhetipului femeii fatale, o figură atemporală care îmbină senzualitatea cu puterea, misterul cu rafinamentul, fragilitatea cu forța interioară. Cu colecția Denisei Mocan („Childhood Memories”) ne amintim inocența anilor copilăriei, în vreme ce Bianca Ilieș explorează volumele cu suprapuneri de materiale (fâș și tulle) în colecția „Black Widow”. 

Andra Dălcăran, Cristian Buză
Denisa Mocan, Bianca Ilieș

Deconstrucții subtile & materiale reciclate

Roberta Bianca Meszar, în colecția „Mucigai”, explorează antiteza dintre frumos și urât, concentrându-se pe descoperirea frumuseții ascunse în imperfecțiuni – colecția reinterpretează texturi, culori și procese asociate descompunerii, într-o manieră neobișnuită. În același ton, colecția „Web of Wisdom” a absolventei Georgiana Pănescu se poziționează la intersecția dintre artă textilă, design vestimentar, și activism, propunând o reconfigurare a relației dintre corp, mediu și materie – prin explorarea simbolismului regnului fungi, structurile de tricot devin o rețea viu-construită de legături. Iar în spiritul artei kintsugi, unde crăpăturile nu sunt ascunse, ci scoase în evidență ca părți esențiale din povestea unui obiect, colecția „Perfected Fractures” a Ștefanei Pitaru explorează vizual tema renașterii sufletului.

Roberta Bianca Meszar, Georgiana Păunescu, Ștefania Pitaru

Culoare versus alb-negru

Colecțiile minimaliste with a twist și exploziile de culoare au alternat pe catwalkul Galei MDVTM 2025. Astfel, în timp ce Ana Samira Naomi cu colecția „Lucid Dream” (care explorează copilăria prin filtrul memoriei afective și al imaginației) a făcut podiumul să vibreze cu ținute roz, Erin Beatrice Gregor a impresionat prin croielile excelente și ținutele alb-negru impecabil compuse – colecția ei, „Past the Visible” explorează contrastul dintre emoția atemporală și expresia personală iar nasturele, ca element ceramic central, simbolizează imperfecțiunea frumoasă și legătura cu tradiția.

Ana Samira Naomi, Andrada Negru, Patricia Natalia Ghiuriș

Patricia Natalia Ghiuriș a avut o explozie de culoare în „Nebunie structurată” – o colecție inspirată de dorința de libertate, evadare și fantezia vibrantă a parcurilor de distracții. Iar la polul opus Elena Florina Radu (cu a ei colecție „Out of Her Element”) a mizat pe alb argintiu și negru sau transparențe pentru a se inspira din mitologia sirenelor. Timea Hoszu a avut o colecție interesantă („Between Layers”) cu multe ținute masculine, una care a explorat fragilitatea și vulnerabilitatea umană printr-un design multilayered, în tonuri de gri, negru și alb, cu câteva accente de roșu intens și multe inserții de material. Asta în timp ce Andrada Negru, cu o colecție foarte bună (pe care am văzut-o mai întâi la Iași, la Romanian Creative Week) a oscilat între ținute all black (cu drapaje și suprapuneri) și verde intens – în proiectul „Far from the Others”, care explorează relația complexă dintre om și tehnologie cu piese confecționate din materiale reciclate, provenite din resturi de stofe și textile rămase în depozite, într-un mix de meșteșugul tradițional și tehnologie digitală. 

Timea Hosszu, Erin Beatrice Gregor, Elena Florina Radu

Un pic de dramă 

Dacă vorbim de un strop de dramă (dar una glam și cu mesaj puternic) trebuie să amintim aici colecția „Shattered Identity” (semnată Don Sebastian Mario), care explorează modul în care presiunile sociale rigide și stereotipurile distrug identitatea umană – volume dramatice, contraste puternice și elemente inspirate din estetica întunecată. O includem aici și pe Emma Năstase (cu colecția „Core-Core”, una la fel de interesantă ca și colecția ei de licență de acum doi ani) – materialele folosite sunt o varietate de textile aleatorii printate deadstock sau donații și resturi scoase din context. Dar și pe Mario Birdean, cu una dintre cele mai bune colecții ale serii, „Ecouri ale tăcerii” care explorează memoria colectivă a reprimării din perioada regimului comunist din România – piesele au fost construite pornind de la o moștenire textilă personală (o plasă de materiale din timpul comunismului), cu o estetică și un discurs vizual încărcat de simboluri și contraste.

Emma Năstase, Don Sebastian Mario, Mario Birdean

Gala MDVTM 2025 a fost coordonată de lect. univ. dr. Cristina Lazăr și asist. univ. dr. Andreea Pleșa, fiind organizată cu sprijinul unei echipe dedicate de cadre didactice și doctoranzi: lect. univ. dr. Eugenia Riemschneider, asist. univ. drd. Mihaela Vișovan, asist. univ. drd. Evelina Tănasie, drd. Raul Pașcalău. 
Coordonatorii proiectelor de absolvire sunt: conf. univ. dr. Andreea Palade, conf. univ. dr. Valentina Ștefănescu, lect. univ. dr. Cristina Lazăr, lect. univ. dr. Eugenia Riemschneider, lect. asoc. dr. Corina Mutu, lector asoc. Dinu Bodiciu, asist. univ. dr. Andreea Pleșa, asist. univ. drd. Mihaela Vișovan.
Evenimentul este realizat în parteneriat cu Iulius Mall și face parte din seria „FAD35”, dedicată aniversării a 35 de ani de la reînființarea Facultății de Arte și Design din Timișoara – o ocazie de a celebra tradiția, excelența și contribuția instituției la scena artistică și culturală națională

Fotografii: Cosmin Neata, Răzvan Șogor, Casandra Contora, Achirei Adrian, Hannah Anches. 

stefania pitariu editorial

Mesaje puternice, texturi interesante, teme foarte actuale care trec, pe rând, de la sustenabilitate versus risipă la conflicte și libertate, de la identitate personală la memorie colectivă: așa au arătat cele 19 colecții de licență și master ale generației 2025 de la Facultatea de Arte și Design (Universitatea de Vest) Timișoara – colecții care reflectă o varietate de perspective artistice, sociale și conceptuale. Cum vede noul val de designeri absolvenți de la Facultatea de Arte și Design (Universitatea de Vest) Timișoara moda următorilor ani? Vedeți mai departe, în colecțiile prezentate la Gala MDVTM 2025. 

Mâneci exagerate, suprapuneri de materiale și inserții

Cristiana Nedelcovici propune colecția „Petale în timp” – ce pornește din liniștea satului și din iubirea pentru tradițiile românești; prin materiale, croieli ample și detalii din costumul popular, transmite dorința de a păstra vie legătura cu rădăcinile. Tot de mânecile supradimensionate și suprapunerile de materiale se folosește și Miruna Petrescu, în colecția „Yes or No?”, inspirată de povești reale ale victimelor abuzului. Prin intermediul formelor, texturilor și cromaticii, fiecare piesă vestimentară sugerează dinamica relațiilor de putere, cicatricile vizibile și invizibile, precum și căutarea unui nou echilibru după traumă. Superbe detaliile și construcția outfiturilor la Andra Christina Tuță, cu „Shifting Shapes of Rebecoming”, care a adus pe catwalk o serie de „stări purtate”: de la calm, la haos și înapoi – elementele vizuale traduc stările interioare; volumele se distorsionează, suprafețele sunt marcate de textură, iar cromatica oscilează între tonuri estompate și accente  puternice.

Christiana Nedelcovici, Miruna Petrescu, Andra Christina Tuță

Volume, multe volume și texturi

Volumele și piesele vestimentare construite în dimensiuni exagerate au captat atenția la Gala MDVTM 2025. Andra Dălcăran a prezentat colecția „Covenant” (o critică subtilă la adresa patriarhatului, precum și a stereotipurilor de gen) – construită din materiale diverse, de la tafta la denim și fâș. Într-o altă notă, colecția „O lacrimă de lux” a lui Cristian Buză este o explorare conceptuală și estetică a arhetipului femeii fatale, o figură atemporală care îmbină senzualitatea cu puterea, misterul cu rafinamentul, fragilitatea cu forța interioară. Cu colecția Denisei Mocan („Childhood Memories”) ne amintim inocența anilor copilăriei, în vreme ce Bianca Ilieș explorează volumele cu suprapuneri de materiale (fâș și tulle) în colecția „Black Widow”. 

Andra Dălcăran, Cristian Buză
Denisa Mocan, Bianca Ilieș

Deconstrucții subtile & materiale reciclate

Roberta Bianca Meszar, în colecția „Mucigai”, explorează antiteza dintre frumos și urât, concentrându-se pe descoperirea frumuseții ascunse în imperfecțiuni – colecția reinterpretează texturi, culori și procese asociate descompunerii, într-o manieră neobișnuită. În același ton, colecția „Web of Wisdom” a absolventei Georgiana Pănescu se poziționează la intersecția dintre artă textilă, design vestimentar, și activism, propunând o reconfigurare a relației dintre corp, mediu și materie – prin explorarea simbolismului regnului fungi, structurile de tricot devin o rețea viu-construită de legături. Iar în spiritul artei kintsugi, unde crăpăturile nu sunt ascunse, ci scoase în evidență ca părți esențiale din povestea unui obiect, colecția „Perfected Fractures” a Ștefanei Pitaru explorează vizual tema renașterii sufletului.

Roberta Bianca Meszar, Georgiana Păunescu, Ștefania Pitaru

Culoare versus alb-negru

Colecțiile minimaliste with a twist și exploziile de culoare au alternat pe catwalkul Galei MDVTM 2025. Astfel, în timp ce Ana Samira Naomi cu colecția „Lucid Dream” (care explorează copilăria prin filtrul memoriei afective și al imaginației) a făcut podiumul să vibreze cu ținute roz, Erin Beatrice Gregor a impresionat prin croielile excelente și ținutele alb-negru impecabil compuse – colecția ei, „Past the Visible” explorează contrastul dintre emoția atemporală și expresia personală iar nasturele, ca element ceramic central, simbolizează imperfecțiunea frumoasă și legătura cu tradiția.

Ana Samira Naomi, Andrada Negru, Patricia Natalia Ghiuriș

Patricia Natalia Ghiuriș a avut o explozie de culoare în „Nebunie structurată” – o colecție inspirată de dorința de libertate, evadare și fantezia vibrantă a parcurilor de distracții. Iar la polul opus Elena Florina Radu (cu a ei colecție „Out of Her Element”) a mizat pe alb argintiu și negru sau transparențe pentru a se inspira din mitologia sirenelor. Timea Hoszu a avut o colecție interesantă („Between Layers”) cu multe ținute masculine, una care a explorat fragilitatea și vulnerabilitatea umană printr-un design multilayered, în tonuri de gri, negru și alb, cu câteva accente de roșu intens și multe inserții de material. Asta în timp ce Andrada Negru, cu o colecție foarte bună (pe care am văzut-o mai întâi la Iași, la Romanian Creative Week) a oscilat între ținute all black (cu drapaje și suprapuneri) și verde intens – în proiectul „Far from the Others”, care explorează relația complexă dintre om și tehnologie cu piese confecționate din materiale reciclate, provenite din resturi de stofe și textile rămase în depozite, într-un mix de meșteșugul tradițional și tehnologie digitală. 

Timea Hosszu, Erin Beatrice Gregor, Elena Florina Radu

Un pic de dramă 

Dacă vorbim de un strop de dramă (dar una glam și cu mesaj puternic) trebuie să amintim aici colecția „Shattered Identity” (semnată Don Sebastian Mario), care explorează modul în care presiunile sociale rigide și stereotipurile distrug identitatea umană – volume dramatice, contraste puternice și elemente inspirate din estetica întunecată. O includem aici și pe Emma Năstase (cu colecția „Core-Core”, una la fel de interesantă ca și colecția ei de licență de acum doi ani) – materialele folosite sunt o varietate de textile aleatorii printate deadstock sau donații și resturi scoase din context. Dar și pe Mario Birdean, cu una dintre cele mai bune colecții ale serii, „Ecouri ale tăcerii” care explorează memoria colectivă a reprimării din perioada regimului comunist din România – piesele au fost construite pornind de la o moștenire textilă personală (o plasă de materiale din timpul comunismului), cu o estetică și un discurs vizual încărcat de simboluri și contraste.

Emma Năstase, Don Sebastian Mario, Mario Birdean

Gala MDVTM 2025 a fost coordonată de lect. univ. dr. Cristina Lazăr și asist. univ. dr. Andreea Pleșa, fiind organizată cu sprijinul unei echipe dedicate de cadre didactice și doctoranzi: lect. univ. dr. Eugenia Riemschneider, asist. univ. drd. Mihaela Vișovan, asist. univ. drd. Evelina Tănasie, drd. Raul Pașcalău. 
Coordonatorii proiectelor de absolvire sunt: conf. univ. dr. Andreea Palade, conf. univ. dr. Valentina Ștefănescu, lect. univ. dr. Cristina Lazăr, lect. univ. dr. Eugenia Riemschneider, lect. asoc. dr. Corina Mutu, lector asoc. Dinu Bodiciu, asist. univ. dr. Andreea Pleșa, asist. univ. drd. Mihaela Vișovan.
Evenimentul este realizat în parteneriat cu Iulius Mall și face parte din seria „FAD35”, dedicată aniversării a 35 de ani de la reînființarea Facultății de Arte și Design din Timișoara – o ocazie de a celebra tradiția, excelența și contribuția instituției la scena artistică și culturală națională

Fotografii: Cosmin Neata, Răzvan Șogor, Casandra Contora, Achirei Adrian, Hannah Anches. 

Vrei să fii în ritm cu AlistMagazine?

Vrei să fii în ritm cu AlistMagazine?

Pe aceeași temă