De ce a devenit atât de captivant conceptul de quiet luxury și cum se aplică în extrovertita industrie a frumuseții, dincolo de nișa care i-a dat naștere?
Frumusețea industriei de beauty este, în afară de scopul ei principal – acela de a ne face să ne simțim mai bine în pielea noastră -, că include orice preferință, oricât de stranie ar părea la prima vedere. E loc pentru oricine și pentru orice.
Îmi amintesc că, în urmă cu ceva ani, atunci când se vorbea despre anti-parfum, mi se părea un nonsens. Avea fanii lui, acest trend, dar pentru mine era gestul rebel extrem pentru care nu aveam prea multă deschidere. Asta până am început să experimentez mai mult, să citesc mai mult și, în final, am ajuns chiar să îl adopt parțial pentru că anti-parfumul nu era opusul îmbinării esențelor, ci o anulare a exceselor, a notelor prea intruzive, a dominației. Un neutru care mergea spre mirosurile din natură, cele abia imperceptibile, care dispar la fel de repede precum mirosul proaspăt de după o ploaie de vară.
Ce este quiet luxury?
După o lungă perioadă în care logo-urile evidente și accesoriile de designer arătau, de la distanță, un statut financiar aparte, anul acesta moda a îmbrăcat și haina modestiei, a neutralității. Banii fără miros au împrumutat această calitate a lor și ținutelor.
Cunoscut și sub denumirea de stealth wealth, trendul quiet luxury este un alt mod de a se diferenția, dar fără a renunța la apartenența la o anumită elită financiară. Nu este un semn al abandonării statutului, ci dimpotrivă: brandul personal este mai presus de oricare alt brand, oricât de faimos și recongnoscibil ar fi. Quiet luxury nu se reduce la minimalism, ci la o calitate excepțională, la o eleganță vestimentară și o croială made to mesure.
Tonurile neutre și nuanțele monocrome sunt dominante, iar piesele centrale rămân în zona de eleganță clasică, sunt piese care pot fi purtate, combinate oricând cu plăcere, asumate ca stil personal. Ceea ce nu se vede sunt eticheta de preț și brandul, dar ceea ce se vede este calitatea, în detrimentul cantității. Un fel de less is more, doar că better is more desirable.
De ce acum?
Se pare că Social Media a acordat o atenție specială stilului vestimentar adoptat, în vară, în sala de judecată de Gwyneth Paltrow, dar și nunții Sofiei Grainge Richie și serialului de succes Succesiunea. Fiecare dintre acești exponenți ai succesului financiar au atras prin absența luxului evident. Pe de altă parte, pe TikTok eticheta #quietluxury a ajuns să strângă, gălăgios, zeci de miliarde de vizualizări. De altfel, în același spațiu al exprimării libere, exista deja o pată de roz suficient de vizibilă – barbicore, așa că era nevoie de puțin echilibru în ecuația stilului.
Social media lasă mai mult loc zgomotului, dar asta nu înseamnă că acest concept este o noutate absolută. Perioadele în care bogăția era la vedere și cele în care era mai important să nu ieși în evidență s-au tot succedat în timp. Extravaganțele Franței anilor 1700, afișarea ostentativă a bogăției clasei superioare americane din Gilded Age, vedetele financiare ale anilor 1980 au însemnat etalarea luxului. La polul opus și mai vizibil în ultimii ani, schimbările aduse de recesiunea începută în 2008 și cu efecte încă în prezent, cele impuse de pandemia Covid, dar și de crizele politice și armate actuale au creat contextul favorabil pentru stealth wealth.
Quiet luxury, un trend și în beauty
Când în lista de fashion aesthetics a anului și-a făcut loc trendul quiet luxury – unul care la mijlocul anului arăta un parcurs spectaculos în Google Trends cu o creștere în căutări de 614% – era de așteptat ca și industrii conexe să îl adopte: în designul interior, conform Homes and Gardens, prin designul „Japandi” și culorile neutre, în food industry și în beauty industry.
Spuneam mai devreme de serialul Succesiunea. De la începuturile cinematografiei, modele de beauty din această industrie au fost adoptate imediat în lumea de dincolo de ecran. În acest caz, chiar dacă accentul cade pe ținute, plasarea de produse care să arate rutinele de îngrijire și înfrumusețare ale familiei Roy – și statutul – nu lipsesc din film: The Rich Cream de la Augustinus Bader (290 de dolari), Dewy Skin Cream de la Tatcha (70 de dolari), Ouai Shampoo (64 de dolari reumplerea).
În beauty industry, quiet luxury nu ține doar de ambalajele minimaliste, ci de rutine scumpe, atent selectate, exclusiviste, de îngrijire a pielii și a părului, augmentate de o îngrijire specializată care necesită bugete pe măsură: tratamente faciale, injectabile, servicii de stomatologie. În final, la suprafață, ar putea părea o frumusețe fără efort. În realitate, este rezultatul experților de top. Pielea impecabilă, părul strălucitor înlocuiesc rujul strălucitor și unghiile vopsite, dar nu presupun mai puțin efort, mai puțin timp sau sume mai mici.
Dacă în modă luxul silențios se referă la un design fără logo, elegant și atemporal, în îngrijirea pielii ne așteptăm la produse de înaltă performanță, cu ingrediente active puternice, care să protejeze mediul, cu o listă cât mai scurtă de aditivi și conservați chimici, cu tehnologie de top, în ambalaje elegante și hi tech.
Care sunt regulile în hair & makeup?
Să spunem că, dacă în skincare este mai simplu să aplici regulile trendului, în machiaj și coafură cum se poate menține impresia de lux, dar cât discret posibil? Cu siguranță nu e loc pentru rujul roșu, fardurile colorate sau părul în nuanțe extravagante. În schimb, accentul cade pe natural și autentic, pe simplitate, pe frumusețea pentru sine, nu pentru plăcerea altora. E mai puțin timp și mai puțin interes acordat brandurilor? Nu! E nevoie de timp și de bani pentru întreținerea săptămânală a sprâncenelor, pentru peeling-ul corect, care lasă celulele sănătoase să iasă la suprafață, pentru un masaj al cuticulelor sau pentru un tratament la salon. Sunt multe mici detalii care reconstituie lookul natural, dar impecabil. Iar pe o bază impecabilă, machiajul discret este mai ușor de realizat.
În timp ce pentru cei care aparțin elitei financiare, aplicarea trendului quiet luxury în îngrijire și înfrumusețare revine, de cele mai multe ori, specialiștilor, pentru cei îndrăgostiți de acest concept, dar care vin din afara grupului exclusivist, rămân trucurile specialiștilor și abilitățile personale. Iar atunci când nu e vorba de bani, ci de luxul de a avea timp suficient pentru răsfăț la spa, există tehnici de machiaj care pot crea acel aspect fresh și îngrijit.
Ca să recreezi acest trend trebuie să știi că nu e vorba de „no makeup makeup”, ci de nuanțe și texturi subtile pentru a obține eleganță și o strălucire discretă. De exemplu, nuanțele de trandafiriu-nude pentru un look young & fresh și o viață care free. Mai înseamnă un ten atins de soare, dar nu bronzat; o piele strălucitoare, dar nu colorată intens. Diferența cheie în acest look în comparație cu machiajul minimal este atenția la detalii, care poate fi văzută prin plasarea inteligentă a iluminatorului și culorile selectate.
Cea mai bună versiune a propriei tale piele însemnă și o bază formată doar dintr-un BB Cream, un corector sau un fond de ten care lasă să se vadă și textura pielii. Pudra matifiantă, densă, care poate face pielea să pară ternă și mată, este înlocuită de un finisaj natural, strălucitor.
Un alt element-cheie este aspectul sprâncenelor: nu trebuie să aibă o anumită formă, dar trebuie să fie îngrijite și fixate cu un gel pentru sprâncene.
Ca și rujul roșu, ce nu are loc în acest trend: genele false.
Culorile pentru păr folosite trebuie să completeze și complimenteze, mai degrabă decât să urmeze cea mai recentă tendință, au un ton natural, cu care te-ai fi putut naște. Iar la culoarea naturală se adaugă o mască sau un balsam leave-in care să redea aspecul plin, strălucitor. Și, pentru ca părul să nu arate opac și plat, sigur că va fi nevoie de măiestria unui colorist care să știe să adauge exact nuanțele de cupru necesare într-o vopsea roșie, sau cele de auriu și miere pentru o șatenă și luciul fresh, asiatic, al părului negru. Accesoriile de păr pot varia și ele de la o bandă neagră simplă la o fundă simplă din satin.
Pe scurt, quiet luxury în beauty reflectă un mod de viață în care nu e loc pentru nimic țipător, nimic extravagant, pentru că unii ar spune că: banii vorbesc, dar bogăția șoptește.
Foto: Hepta.
Articol publicat în A List Magazine (29).
Trei game preferate de A List pe care să le încerci și tu, acum
La final de toamnă, Rituals a inaugurat primul magazin din țară, în Mega Mall. Echipa A List Magazine…
Zalando: Ce port de Sărbători?
Sezonul festiv a sosit! Găsește-ți inspirația împreună cu Zalando și adaugă acea strălucire ținutei tale perfecte, fie pentru…
C&A Xmas 2024: Strălucește alături de întreaga familie
Unul dintre cele mai așteptate momente ale anului este chiar sărbătoarea Crăciunului, care a inspirat cea mai recentă…
Cele mai frumoase cadouri de Sărbători
Celebrezi cu muzică și cadouri strălucitoare sau te bucuri de momente de liniște în cuplu sau în familia…
Alexia Eram și-a lansat colecția de haine. Cum a fost la evenimentul Margot Market
Unul dintre cei mai cunoscuți influenceri de la noi, Alexia Eram, și-a lansat prima colecție de haine, colecție…
Cum să ai grijă de unghiile fragile, în sezonul rece
În sezonul rece, organismul suferă o deshidratare accentuată din cauza temperaturilor scăzute. La fel cum pielea mâinilor tale…
Chestionarul Alist Designers boutique: Pălăria Dădârlat în câteva fraze
Seria Chestionarul Alist Designers boutique merge mai departe cu un brand care împlinește 128 de tradiție, pasiune și…
Chestionarul Alist Designers boutique: Maria Costake completează frazele noastre
Seria Chestionarul Alist Designers boutique continuă cu povestea Mariei Costake, brandul care a transformat pasiunea și talentul artistic…
Cum să obții o piele remineralizată cu ajutorul unui tratament natural, special
De-a lungul timpului, proprietățile atribuite nămolului au făcut ca balneoterapia cu nămol să se bucure de un real…
Chestionarul Alist Designers boutique: PoeticAlb completează frazele noastre
Seria Chestionarul Alist Designers boutique continuă astăzi cu PoeticAlb, un brand cu o estetică diafană, sculptată în in,…