Femeile vor să impresioneze prin frumusețe. Dar cum rămâne cu reprezentanții sexului masculin?
Pentru cei care încă mai cred că femeile vin de pe Venus și bărbații de pe Marte sau că femeile sunt extrem de complicate și de neînțeles, lucrurile sunt destul de simple: femeile își doresc să fie frumoase. Așa că apelează la orice truc nou sau vechi pentru a-și îmbunătăți imaginea în fața oglinzii și în ochii celorlalți. Așa se face că bugetul personal se zbate să acopere o mulțime de nevoi: de la produsele cosmetice și ținutele în culori și texturi menite să creeze emoție, la eliminarea oricărei imperfecțiuni. Femeile vor să impresioneze, indiferent de vârstă, de loc sau de anturaj. Așa a fost de când lumea – băile Cleopatrei în lapte sunt doar unul dintre exemplele istoriei. Așa este și acum.
Cum rămâne cu partea masculină? De la vânătorul și agricultorul care aveau câteva scopuri în viață: hrana, supraviețuirea și perpetuarea speciei, la bărbatul de azi, cel care vrea să fie frumos de amorul artei. Sau așa a fost mereu? Am investigat și am aflat și opiniile experților în frumusețe.
O teorie demnă de Pulitzer
Ce legătură este între evoluția speciei umane și evoluția frumuseții? De la gândirea pragmatică timpurie la un mod de viață aspirațional (toate acele selfieuri perfecte, fata Morgana a internetului zilelor noastre), istoria artei pare să marcheze momente de narcisism ale suveranilor, timpuri ale personajelor mitice de o frumusețe intangibilă sau să pună, adesea, în lumină, frumusețea femeii. Bărbatul rămâne de cele mai multe ori eroul, cel care acționează, cel cu o frumusețe sălbatică, nerafinată. Cel care participă la perpetuarea speciei pentru că este cel mai curajos, cel mai puternic, cel mai abil. Adonis? Narcis? Mici excepții ale frumuseții de poveste și ale tinereții cu final tragic. Între toate aceste istorii, una este cea mai populară: toate speciile de pe această planetă au evoluat pentru a asigura perpetuarea, transmiterea celor mai rezistente gene. Greșit, susține ornitologul Richard Prum, profesor la Yale University și autorul nominalizat la premiul Pulitzer, pentru cartea “The Evolution of Beauty”. Cartea, publicată în mai 2017, aduce în atenția oamenilor de știință și a publicului larg una dintre teoriile uitate și abandonate ale lui Darwin. Richard Prum susține că selecția naturală are sens în multe contexte, dar, când vine vorba de dorință și atracție, multe selecții sunt arbitrare. Nu este vorba despre calități care fac păsările să zboare mai bine sau să alerge mai repede, ci e vorba despre ceea ce le face fericite, bucuroase, într-un mod cât se poate de subiectiv și de personal. Unul dintre exemplele care îi susțin teoria este pasărea Bowerbird, o pasăre care sfidează ipotezele tradiționale despre comportamentul păsărilor și al animalelor. Mai exact, această pasăre petrece foarte multe ore pentru a crea un cuib extrem de sofisticat, o construcție arhitecturală care ar putea impresiona sau inspira și pe cei mai pregătiți oameni din domeniu, pe care, în plus, îl împodobește cu cele mai colorate piese pe care le găsește. Concluzia ornitologului: acest cuib este o operă de artă și este făcut astfel strict pentru a satisface simțul estetic. Această aroganță este un afront pentru regulile selecției naturale: adaptarea creaturilor la mediu ar trebui să servească unui scop util, așa cum unele păsări își modifică forma ciocului pentru a avea acces la altă hrană, atunci când prea multe specii se luptă pentru aceeași hrană, devenită insuficientă. Spre deosebire de semenii săi, pasărea Bowerbird nu doar că nu se adaptează, dar se pune în pericol devenind ostentativ vizibilă pentru prădători.
Ornamentele, concluziona Darwin, au evoluat printr-un proces separat pe care l-a numit selecție sexuală: femelele aleg masculii cei mai atrăgători „în funcție de standardul lor de frumusețe” și, ca urmare, masculii evoluează către acel standard, în ciuda riscurilor. Dar Darwin s-a oprit aici. Estetica și perpetuarea speciei au rămas două teorii separate.
La momentul expunerii acestei teorii, Homo sapiens nu era pregătit să pună estetica pe un plan atât de înalt. Teoria a fost ridicularizată, femelelor capricioase li s-a interzis dreptul de a exprima o preferință care ar putea avea ca efect remodelarea speciei.
Teoria frumuseții lui Darwin a rămas mult timp într-un con de umbră în timp ce speciile și-au văzut liniștite de interesul lor pentru frumos. Dovadă și faptul că tot încăpățânata pasăre Bowerbird, atunci când nu a mai găsit pietre colorate în albastru, și-a continuat extravaganțele adunând sticlă și plastic, resursele inepuizabile ale noii lumi. Un alt rebel ce pune frumusețea pe primul loc, apăsând la maxim pedala frumuseții riscante este masculul păun, care a adunat în propria coadă toate ornamentele în toate culorile posibile, în dimensiuni egalate doar de propriul orgoliu. Asta înseamnă că evoluția speciilor este influențată de două medii: cel extern (cu care a căzut de acord de peste 150 de ani majoritatea mediului academic) și cel intern (construită conform unui simț estetic).
Și oamenii, ca toate ființele Planetei, sunt rezultatele evoluției. Anatomia și instinctele ne-au modelat și percepția asupra frumuseții. Richard Prum își extinde teoria și asupra oamenilor, adăugând argumente ale evoluției umane pentru alegerile noastre estetice și își subliniază convingerea că la oameni, la fel ca la păsări, multe tipuri de frumusețe fizică și dorință sexuală au evoluat în paralel, în mod arbitrar, fără a avea legătură cu sănătatea sau cu fertilitatea. Dar cum arată frumusețea, partenerul frumos?
Făt-Frumos din bisturiu
Spunem adesea că frumusețea este în ochii privitorului, că este un răspuns venit din exterior la o alegere făcută de subiect. Dar, statisticile arată că frumusețea și nevoia de a arăta într-un fel anume nu sunt preocupările exclusive ale genului frumos (expresie perimată, intenționat aleasă). Cum spuneam, piața de chirurgie estetică din România arată că numărul pacienților de sex masculin a crescut în ultimii 5 ani cu 80%, și asta în condițiile în care pandemia COVID19 a făcut ca, în ultimul an, piața de chirurgie estetică să nu-și atingă adevăratul potențial de creștere. Deci, de data asta nu putem da vina pe Covid.
Un studiu lansat la începutul acestui an arată că operațiile estetice pentru bărbați sunt un trend în plină ascensiune. Printre cele mai căutate intervenții de către pacienții de sex masculin se numără operația de rinoplastie (intervenția de chirurgie estetică a piramidei nazale) și cea de otoplastie (intervenția de corectare chirurgicală a urechilor decolate).
„Într-un an normal, 30-40% din clienți veneau din străinătate. Vorbim de români din Marea Britanie, Italia, Spania, Franța sau Germania care preferau să se opereze în România din mai multe considerente. Pe de-o parte, vorbim de criteriul financiar. Pe de altă parte, mulți români din diaspora preferă să se opereze acasă deoarece se asigură astfel că cererile lor sunt înțelese perfect de doctorii care vorbesc nativ aceeași limbă cu ei,” explică Cristian Nițescu, medic primar chirurgie estetică.
Pe de altă parte, în ultimul an, au existat și bărbați care au vrut să profite de telemuncă și s-au grăbit să-și programeze intervențiile chirurgicale, conștienți de faptul că recuperarea după o asemenea operație va fi mult mai simplă din confortul propriului domiciliu.
În principiu, cele mai mari dorințe ale celor care apelează la serviciile de chirurgie estetică sunt aceleași: să fie cât mai aproape de un standard de frumusețe. Iar tehnologia le permite să renunțe la accesoriile exterioare și să remodeleze propriul aspect. „Dacă vorbim de liftingul facial, în prezent există 7-8 tehnici diferite care pot fi adaptate în funcție de țesuturi sau de alți parametri ai pacienților. Același lucru se întâmplă și în cazul abdominoplastiei. Esența constă în eliminarea excesului de piele și grăsime, dar poți să faci diverse combinații de lipoaspirație. Poți, de asemenea, să faci un body lift, în sensul în care mergi din față dar nu vizezi doar abdomenul, ci și zona din spate, dacă pacientul prezintă și în acea zonă exces de piele, caz în care lipoaspirația nu va da cele mai bune rezultate,” adaugă Cristian Nițescu. În mod cert, intervențiile cu bisturiu sunt cel mai probabil ultima variantă, cea la care bărbații apelează atunci când restul ideilor de înfrumusețare s-au epuizat sau nu mai funcționează.
A hairy situation
De dragul frumuseții, retușurile de finețe se fac fir cu fir. Cât de ridicole ni se par acum perucile din epoca Regelui Soare? Și totul a pornit de la obsesia regelui pentru chelia care îi știrbea din frumusețea nobilului cap. În ultimii ani, tot mai mulți reprezentanți ai genului masculin caută soluții să scape de firele de păr de pe corp, fără a renunța la podoaba capilară a regelui savanei. Dacă nu ai avut ochi pentru freza broccoli a adolescenților, sigur nu au trecut neobservate bărbile bărbătești care rezistă în fața amenințării aparatelor cu din ce în ce mai multe lame.
În țările în care se fac statistici pentru orice, până și planurile bărbaților legate de înfrumusețarea corporală sunt puse în grafice. Într-un studiu realizat între 2016 și 2018, în UK, opțiunea bărbaților de a epila părul corporal a crescut simțitor de la un an la altul. În USA, 1,99 milioane de bărbați au folosit un tratament de epilare, altul decât epilarea cu ceară de patru sau mai multe ori, în 2020. Interesante ar fi și cifrele neaoșe, dar, în lipsa lor, am folosit observația personală și am tras o fugă la salon, în miezul zilei, într-o zi de miercuri. Din patru clienți, doi erau bărbați veniți pentru pedichiură, dar și pentru epilare. Ți-am dat de gândit? Dacă nu reușit să îți faci rezervare înainte de concediul de vară, acum știi și cine ți-a luat locul.
Asta nu se va întâmpla la coafor. Din fericire numărul saloanelor de tip barber shop lasă liberă agenda stiliștilor preferați.
Pentru cei care văd frumusețea în bogăția bărbii, moda momentului li se potrivește mănușă. Bărbile încâlcite sunt de domeniul trecutului, dar îngrijirea lor nu a fost niciodată mai actuală. „În ultimii ani, am observat o conștientizare din ce în ce mai mare din partea bărbaților a faptului că părul reprezintă un accesoriu foarte important iar pentru ca acest accesoriu să arate bine, trebuie îngrijit . Aici mă refer la prezențe mai constante în salon, la o deschidere mai mare în colaborarea cu stilistul lor, chiar și grija pentru cum vor întreține părul după plecarea din salon și aici intervin produsele fie că vorbim despre produse de styling sau de îngrijire. Bărbații aleg azi să fie autentici, au grijă mai mult de aspectul fizic si preferă un look care să-i reprezinte. Majoritatea aleg să poarte barbă pentru că vine în completarea lookului. De asemenea, mulți bărbați aleg să-și vopsească părul, dar aici putem vorbi despre două categorii: cei ce aleg să acopere părul alb iar în cazul acesta recomand o abordare cât mai apropiată de natural, nu foarte saturată și, a doua categorie, a bărbaților inspirați de spațiul online, un mediu în care sunt artiști din toate domeniile, în care și noi stiliștii activăm și recomand acest lucru deoarece online-ul reprezintă viitorul. Însă noi trebuie să rămânem reali și autentici,” afimă Laurențiu Bostan, stilist Wella Professionals.
Later edit: Politicaly corect a devenit, de puțin timp, să evităm identificarea de gen: EL sau EA, bărbat sau femeie. Astfel, persoana poate să își extindă calitățile și atuurile, modul de viață și raportarea la cei din jur așa cum își dorește. Fiecare individ își poate construi unicitatea. Ceea ce rămâne comun este dorința lui de a ajunge cât mai aproape de idealul său de frumusețe, iar pentru asta este dispus la modelarea chipului și a înfățișării.
Foto: Hepta.
Trei game preferate de A List pe care să le încerci și tu, acum
La final de toamnă, Rituals a inaugurat primul magazin din țară, în Mega Mall. Echipa A List Magazine…
Cele mai frumoase cadouri de Sărbători
Celebrezi cu muzică și cadouri strălucitoare sau te bucuri de momente de liniște în cuplu sau în familia…
Cum să ai grijă de unghiile fragile, în sezonul rece
În sezonul rece, organismul suferă o deshidratare accentuată din cauza temperaturilor scăzute. La fel cum pielea mâinilor tale…
Cum să obții o piele remineralizată cu ajutorul unui tratament natural, special
De-a lungul timpului, proprietățile atribuite nămolului au făcut ca balneoterapia cu nămol să se bucure de un real…
Interviu: Mădălina Stoica-Blanchard, despre destinul olfactiv și cadourile de Crăciun
În așteptarea Sărbătorilor de iarnă, am stat de vorbă cu Mădălina Stoica-Blanchard, cofondatoarea brandului de parfumerie de nișă…
Avon Space, noul concept store – the place to be!
Joi seara, echipa AList a avut ocazia să se numere printre primii invitați care au descoperit cel mai…
Eveniment: primul masterclass de make-up, în noul spațiu Avon Space
Pe 28 noiembrie, începând cu ora 17.30, Avon Space va găzdui primul masterclass de make-up dintr-o serie de…
Viral Sensation: Catrice Aqua Splash Grip Primer
Vrei să ai un machiaj impecabil toată ziua și toată seara? Ai în minte un machiaj special pentru…
Khloé Kardashian își lansează primul ei parfum- XO Khloé
Clanul Kardashian e făcut pentru business. Cea de-a treia născută dintre cele cinci surori ale familiei, Khloé Kardashian…
Martini Nails, manichiura sezonului rece
După Matcha Nails, în tendințele sezonului, este timpul pentru Martini Nails, o manichiură de un verde măsliniu, o…