Trenduri în parfumerie: AI generator de formule olfactive

Trenduri în parfumerie

Calcule și permutări sau inspirație și talent? Arta parfumeriei se schimbă sub nasul nostru. Algoritmul AI și-a băgat nasul și în industria care ne stimulează simțul olfactiv. De la emoțiile inedite stârnite, la exprimarea precisă a propriei identități, la sincronizarea cu un anume stil de viață și până la libertatea de a personaliza felul în care vrem să fim percepuți, acestea sunt doar câteva dintre avantajele pe care le oferă noile parfumuri.

În colaborare cu AI

Am asistat recent la lansarea, în România, a primului parfum creat împreună cu AI. Este vorba de apa de parfum Paradoxe Virtual Flower de la Prada pentru care maeștrii parfumieri au lucrat cu AI, ca partener creativ, pentru a obține acordul florii de iasomie, așa cum se regăsește în natură.

Gândurile ne sunt citite, la propriu, de companii care vor să identifice cât mai bine dorințele iubitorilor de parfumuri. Apa de parfum Givenchy Irresistible include un extract de trandafir ales după cercetări biometrice, scrie The Guardian. L’Oréal a colaborat cu compania de neurotehnologie Emotiv pentru a crea o „experiență” în alegerea parfumului. În 2023, în anumite magazine Yves Saint Laurent, curioșii s-au lăsat testați, iar rezultatul electroencefalogramei a arătat ce parfum i-a atras cel mai mult. Iar compania Puig a îmbunătățit apa de colonie Phantom de Paco Rabanne, în urma a 45 de milioane de citiri ale creierului masculin, conform companiei. O „hartă digitală a mirosului” a fost folosită pentru a amesteca ingredientele din parfumul Bois Pacifique de la Tom Ford Beauty, compania-mamă, Estée Lauder, implicând în proces inteligența artificială.

Branduri care sunt în industria parfumurilor de peste două decenii deja și care intenționează să rămână actuali înglobează cele mai noi tehnologii, fie că vor, fie că nu.

Generațiile noi de parfumuri

Dacă ne gândim că parfumurile sunt create pentru a satisface noile generații ce devin consumatori, unii chiar și la 10 ani, ar fi corect să ne gândim că și în industria cosmetică s-ar putea vorbi de nevoi noi și, deci, de rezultate noi. Cum arată noile generații de parfumuri?

Pentru unele companii, AI-ul în parfumerie înseamnă transformarea, de exemplu, a sunetelor sau a culorilor într-o formă lichidă, echivalentul lor olfactiv.

Diferit de fiecare dată când este realizat, parfumul-experiment Liquid Sound include cinci etape cheie: eliminarea zgomotului (filtrarea datelor de sunet irelevante), analiza sunetului (evaluarea notelor cheie), conversia notă-miros (fiecărei note muzicale îi corespunde o notă olfactivă), analiză statistică (calcularea distribuției notelor), generarea unui algoritm (un raport detaliat cu acordurile). Algoritmul oferă apoi formula și concentrația, ulterior amestecate, ambalate într-o sticlă personalizată și expediate la ușă, în câteva zile, conform beautymatter.com. Ideea pare să fi prins, devreme ce pe pagina de Instagram @theliquidsound tocmai a fost lansată o întreagă colecție Soundscape, cu Namibian Breeze, Noise Pollution și Shibuya Crossing.

Atunci când a fost prezentată la Muzeul Viitorului din Dubai, mașinăria futuristă cu mai multe recipiente de sticlă, fiecare creat și asamblat sub ochii privitorului, ca într-o fabrică de parfumuri în miniatură a făcut furori. Și fiecare parfum se plia pe fiecare individ. EveryHuman, serviciul personalizat de parfumuri bazat pe inteligență artificială, și minifabricile de asamblare au ajuns, apoi, destul de repede în mai multe țări, inclusiv în Suedia, Anglia sau Italia.

Givaudan, unul dintre cei mai mari producători din lume de parfumuri și arome personalizate din industrie, s-a concentrat, de peste un deceniu, pe utilizarea AI pentru a decoda complexitățile mirosului. Dar, pentru că această companie lucrează în zona de business-to-business a industriei, proiectând și creând arome pentru diverse companii din întreaga lume, nu este neapărat un efort pe care să îl vedem la scenă deschisă. Mai mult decât atât, Givaudan a lansat Myrissi, instrumentul său AI, pentru a demistifica crearea parfumurilor, conform Business Insider. Secretul este, de fapt, o bază de date umană extinsă care răspunde unor sondaje și teste de produse și un AI capabil să tragă concluzii mult mai repede decât creierul și talentul uman.

100% AI

Colaborările inedite au născut adesea idei excepționale, cu rezultate peste așteptări. Și totuși, având în vedere experiența și succesul de până acum, aș fi pariat că în bătălia Nas versus AI ar fi câștigat omul. Se pare că nu. Deși mirosul este o parte esențială a creării parfumului, ne definește, noile formule sunt dezvoltate mai repede și mai eficient prin evaluarea datelor (iar aici sunt incluse nu doar ingredientele, ci și preferințele concrete ale fiecărei categorii de vârste – cu fiecare Accept ce deblochează paginile de internet și nu numai). IBM Research și Symrise, un producător global de parfumuri, care are clienți precum Estee Lauder, Donna Karan, Avon, Coty, lucrează deja la noile experimente olfactive, după primul succes de care se pare că s-a bucurat primul parfum AI.

Primul parfum creat 100% de AI a fost ales de 100% dintre participanții la sondaj. Programul Philyra și parfumierul David Apel au creat trei versiuni diferite pentru lansarea O Boticário  – una creată în întregime de AI, a doua pentru care parfumierul a făcut mici ajustări și a treia în care rezultatul AI a fost folosit doar ca sugestie, dar produsul final a fost formula proprie a parfumierului. „Majoritatea covârșitoare a optat pentru parfumul 100% generat de inteligență artificială ”, conform Deutsche Welle. Numele parfumului AI, varianta masculină și cea feminină: Egeo ON Me și Egeo ON You. AI implicat în procesul de creație înseamnă parfumuri cu adevărat unice. Și cine nu vrea să fie unic? Ne face această schimbare să renunțăm la expertiza maeștrilor parfumieri? Poate că da, poate că nu, deocamdată, nu renunță ei la noi.

Foto: Hepta.

Trenduri în parfumerie

Calcule și permutări sau inspirație și talent? Arta parfumeriei se schimbă sub nasul nostru. Algoritmul AI și-a băgat nasul și în industria care ne stimulează simțul olfactiv. De la emoțiile inedite stârnite, la exprimarea precisă a propriei identități, la sincronizarea cu un anume stil de viață și până la libertatea de a personaliza felul în care vrem să fim percepuți, acestea sunt doar câteva dintre avantajele pe care le oferă noile parfumuri.

În colaborare cu AI

Am asistat recent la lansarea, în România, a primului parfum creat împreună cu AI. Este vorba de apa de parfum Paradoxe Virtual Flower de la Prada pentru care maeștrii parfumieri au lucrat cu AI, ca partener creativ, pentru a obține acordul florii de iasomie, așa cum se regăsește în natură.

Gândurile ne sunt citite, la propriu, de companii care vor să identifice cât mai bine dorințele iubitorilor de parfumuri. Apa de parfum Givenchy Irresistible include un extract de trandafir ales după cercetări biometrice, scrie The Guardian. L’Oréal a colaborat cu compania de neurotehnologie Emotiv pentru a crea o „experiență” în alegerea parfumului. În 2023, în anumite magazine Yves Saint Laurent, curioșii s-au lăsat testați, iar rezultatul electroencefalogramei a arătat ce parfum i-a atras cel mai mult. Iar compania Puig a îmbunătățit apa de colonie Phantom de Paco Rabanne, în urma a 45 de milioane de citiri ale creierului masculin, conform companiei. O „hartă digitală a mirosului” a fost folosită pentru a amesteca ingredientele din parfumul Bois Pacifique de la Tom Ford Beauty, compania-mamă, Estée Lauder, implicând în proces inteligența artificială.

Branduri care sunt în industria parfumurilor de peste două decenii deja și care intenționează să rămână actuali înglobează cele mai noi tehnologii, fie că vor, fie că nu.

Generațiile noi de parfumuri

Dacă ne gândim că parfumurile sunt create pentru a satisface noile generații ce devin consumatori, unii chiar și la 10 ani, ar fi corect să ne gândim că și în industria cosmetică s-ar putea vorbi de nevoi noi și, deci, de rezultate noi. Cum arată noile generații de parfumuri?

Pentru unele companii, AI-ul în parfumerie înseamnă transformarea, de exemplu, a sunetelor sau a culorilor într-o formă lichidă, echivalentul lor olfactiv.

Diferit de fiecare dată când este realizat, parfumul-experiment Liquid Sound include cinci etape cheie: eliminarea zgomotului (filtrarea datelor de sunet irelevante), analiza sunetului (evaluarea notelor cheie), conversia notă-miros (fiecărei note muzicale îi corespunde o notă olfactivă), analiză statistică (calcularea distribuției notelor), generarea unui algoritm (un raport detaliat cu acordurile). Algoritmul oferă apoi formula și concentrația, ulterior amestecate, ambalate într-o sticlă personalizată și expediate la ușă, în câteva zile, conform beautymatter.com. Ideea pare să fi prins, devreme ce pe pagina de Instagram @theliquidsound tocmai a fost lansată o întreagă colecție Soundscape, cu Namibian Breeze, Noise Pollution și Shibuya Crossing.

Atunci când a fost prezentată la Muzeul Viitorului din Dubai, mașinăria futuristă cu mai multe recipiente de sticlă, fiecare creat și asamblat sub ochii privitorului, ca într-o fabrică de parfumuri în miniatură a făcut furori. Și fiecare parfum se plia pe fiecare individ. EveryHuman, serviciul personalizat de parfumuri bazat pe inteligență artificială, și minifabricile de asamblare au ajuns, apoi, destul de repede în mai multe țări, inclusiv în Suedia, Anglia sau Italia.

Givaudan, unul dintre cei mai mari producători din lume de parfumuri și arome personalizate din industrie, s-a concentrat, de peste un deceniu, pe utilizarea AI pentru a decoda complexitățile mirosului. Dar, pentru că această companie lucrează în zona de business-to-business a industriei, proiectând și creând arome pentru diverse companii din întreaga lume, nu este neapărat un efort pe care să îl vedem la scenă deschisă. Mai mult decât atât, Givaudan a lansat Myrissi, instrumentul său AI, pentru a demistifica crearea parfumurilor, conform Business Insider. Secretul este, de fapt, o bază de date umană extinsă care răspunde unor sondaje și teste de produse și un AI capabil să tragă concluzii mult mai repede decât creierul și talentul uman.

100% AI

Colaborările inedite au născut adesea idei excepționale, cu rezultate peste așteptări. Și totuși, având în vedere experiența și succesul de până acum, aș fi pariat că în bătălia Nas versus AI ar fi câștigat omul. Se pare că nu. Deși mirosul este o parte esențială a creării parfumului, ne definește, noile formule sunt dezvoltate mai repede și mai eficient prin evaluarea datelor (iar aici sunt incluse nu doar ingredientele, ci și preferințele concrete ale fiecărei categorii de vârste – cu fiecare Accept ce deblochează paginile de internet și nu numai). IBM Research și Symrise, un producător global de parfumuri, care are clienți precum Estee Lauder, Donna Karan, Avon, Coty, lucrează deja la noile experimente olfactive, după primul succes de care se pare că s-a bucurat primul parfum AI.

Primul parfum creat 100% de AI a fost ales de 100% dintre participanții la sondaj. Programul Philyra și parfumierul David Apel au creat trei versiuni diferite pentru lansarea O Boticário  – una creată în întregime de AI, a doua pentru care parfumierul a făcut mici ajustări și a treia în care rezultatul AI a fost folosit doar ca sugestie, dar produsul final a fost formula proprie a parfumierului. „Majoritatea covârșitoare a optat pentru parfumul 100% generat de inteligență artificială ”, conform Deutsche Welle. Numele parfumului AI, varianta masculină și cea feminină: Egeo ON Me și Egeo ON You. AI implicat în procesul de creație înseamnă parfumuri cu adevărat unice. Și cine nu vrea să fie unic? Ne face această schimbare să renunțăm la expertiza maeștrilor parfumieri? Poate că da, poate că nu, deocamdată, nu renunță ei la noi.

Foto: Hepta.

Vrei să fii în ritm cu AlistMagazine?

Pe aceeași temă

Vrei să fii în ritm cu AlistMagazine?

Pe aceeași temă