A List Magazine ∙ September 13, 2023 ∙ 6 min read

Inteligența Artificială poate fi comparată cu un caiet „mistic” de schițe, este de părere Alexandru Manu, reputat futurist și profesor român al Facultății de Design al Universității de Artă, Design și Media, OCAD din Toronto, Canada și un prodigios autor despre inovație. AI nu depășește în mod intrinsec creativitatea umană, dar poate concepe soluții noi și utile, spune profesorul Manu, care „disecă” acest fenomen al cărui viitor nu poate fi 100% previzionat. Text de Ioana Capanu. 

Poate Inteligența Artificială să fie mai creativă decât mintea umană? 

Dezbaterea dacă inteligența artificială (AI) depășește ingeniozitatea umană în creativitate se află la intersecția dintre știința cognitivă, informatică și filozofie, depinzând în mare măsură de interpretarea noastră a „creativității“. 

Să începem prin definirea creativității, care implică în mod tradițional capacitatea de a genera idei sau soluții noi și valoroase. Prin această definiție, AI a demonstrat deja o pricepere creativă considerabilă. Exemple de sisteme AI care compun muzică, creează artă, scriu literatură și concep soluții unice la probleme complexe stau mărturie în acest sens. În unele scenarii, produsele acestor sisteme de AI au fost egale sau superioare omologilor creați de om. Totuși, acest lucru nu implică neapărat că AI depășește în mod intrinsec creativitatea umană. Deși poate concepe soluții noi și utile, face acest lucru în general pe baza modelelor derivate din seturi extinse de date. Nu are capacități umane de învățare experiențială, motivație înnăscută și investiții emoționale, care sunt toate caracteristice și intrinseci creativității umane. În plus, eforturile creative ale AI depind în mare măsură de intervenția umană în două aspecte: proiectarea și programarea algoritmică inițială și datele generate de om, pe care este Inteligența Artificială este antrenată.

În consecință, s-ar putea argumenta că „creativitatea” AI este doar o amplificare sau oglindire a creativității umane. Mai mult, creativitatea umană este strâns legată de conștiința noastră și de experiențele perceptuale individuale, inclusiv emoțiile, percepțiile senzoriale, conștiința de sine și înțelegerea contextuală. În prezent, AI nu are aceste atribute! Prin urmare, chiar dacă AI ar fi capabilă să genereze rezultate mai noi și mai valoroase decât oamenii, ar putea fi considerată mai puțin creativă din cauza absenței acestor elemente umane unice. 

Cum poate contribui Inteligența Artificială la „expansiunea” creativității în zona fashion/beauty? 

Oferă un potențial extraordinar de ı̂mbunătățire a proceselor creative ı̂n sectorul modei și frumusețîi. Promite nu numai eficiență și precizie sporite, ci și o serie de noi oportunități și experiențe. În esență, AI poate amplifica semnificativ creativitatea ı̂n domeniul modei și frumuseții, oferind instrumente inovatoare de design, ı̂mbunătățind personalizarea, rafinând procesele de fabricație și ı̂mbogățind experiențele clienților. Cu toate acestea, este crucial să recunoaștem că AI servește ca „adjuvant“al creativității umane și al luării deciziilor, viziunea creativă inițială rămânând ı̂n mâinile designerului uman. 

Va înlocui AI meseria de designer? 

Potențialul inteligenței artificiale (AI) de a ı̂nlocui orice profesie, inclusiv designerii, depinde de progresul tehnologic și de asimilarea acesteia la locul de muncă. În prezent, AI este percepută mai mult ca un instrument de sprijin pentru designeri, mai degrabă decât ca un ı̂nlocuitor. Designerii care vor adopta utilizarea instrumentelor AI ı̂n timp ce ı̂și valorifică abilitățile umane unice vor fi foarte căutați. Ei se pot concentra mai mult pe sarcini strategice, creative și critice, ı̂n timp ce AI se ocupă de aspectele mai de rutină, bazate pe date ale locului de muncă. Viitorul implică probabil o relație simbiotică ı̂ntre AI și designerii umani, ı̂n care fiecare parte completează punctele forte ale celeilalte. 

Cum vă închipuiți viitorul modei în era AI-ului generativ? 

Industria modei va asista la schimbări transformatoare care vor afecta proiectarea, producția și vânzarea de ı̂mbrăcăminte. Iată câteva scenarii potențiale: 

Design asistat de AI: educată pe seturi mari de date ale clientilor, AI ar putea ajuta designerii umani prin crearea de modele unice, inovatoare, bazate pe parametri dați. Acest lucru ar putea facilita explorarea rapidă a diferitelor stiluri, modele și siluete, lărgind orizonturile creative ale designerilor. 

Îmbrăcăminte personalizată: având ı̂n vedere capacitatea AI de a analiza datele individuale ale consumatorilor, am putea asista la o creștere a ı̂mbrăcăminții extrem de personalizate. AI ar putea sugera stiluri, țesături și culori adaptate preferințelor unui individ, tipului de corp sau chiar stilului de viață și programului. 

Moda virtuală: pe măsură ce viețile noastre trec din ce ı̂n ce mai mult online, moda virtuală ar putea câștiga mai multă tracțiune. AI ar putea genera avatare personalizate și ı̂mbrăcăminte digitală pentru utilizare ı̂n medii online, jocuri video sau realitate augmentată și virtuală. Acest lucru ar putea introduce experiențe de modă complet noi, lipsite de producție fizică. 

Experiențe interactive de cumpărături: AI ar putea revoluționa experiența de vânzare cu amănuntul cu cabine de probă virtuale, consultanți de stil alimentați de AI și sugestii personalizate de produse. În timp ce aceste posibilități sunt exaltante, ele aduc, de asemenea, preocupări semnificative ı̂n ceea ce privește confidențialitatea datelor, proprietatea intelectuală și omogenizarea stilului. 

Era AI generativă ar putea inaugura o nouă epocă de creativitate, personalizare și sustenabilitate ı̂n modă. Cu toate acestea, este crucial să rețineț̦i că tehnologia este doar un instrument, iar viitorul modei vă depinde de modul ı̂n care decidem să o utilizăm. 

Explicați ca și când ați avea în față un copil – cum poate genera AI-ul o rochie? 

Imaginați-vă că aveți un caiet de schițe fantastic. În aceast caiet, aveți capacitatea de a dicta tipul de rochie pe care doriți să o ilustrați. Poate vă imaginați o rochie ı̂mpodobită cu o abundență de culori sau poate o rochie care imită culorile unui curcubeu. Odată ce vă transmiteți viziunea către caietul de schițe mistic, acesta ı̂ncepe să schițeze ı̂n mod autonom. Inițial, visele prezintă o ilustrație splendidă a unei rochii care ı̂ncapsulează perfect viziunea specificată! Acest caiet de schițe mistic este analog cu o formă de inteligență artificială. La fel cum ați putea instrui caietul de schițe cu privire la stilul de rochie dorit, indivizii ı̂și pot comunica preferințele către AI atunci când caută o rochie. AI a studiat o gamă extinsă de imagini vestimentare, astfel ı̂ncât are cunoștințe despre diferite stiluri și culori. Utilizează toate aceste informații pentru a evoca o nouă imagine a unei rochii care se aliniază cu ideile tale!

Interviu de Ioana Capanu

Foto AI: Alexandru Manu. 

P.S. – cu Alexandru Manu vă veți întâlni anul viitor la Romanian Design Week, fiind unul dintre curatorii festivalului.

Related Posts

Queen of Make-up: strălucește în cele 4 zile la Neversea

A List și Neversea, the queen of festivals, ți-au pregătit o serie de articole cu tips & tricks…

Prăjitură persană, rețetă recomandată de Chef Adi Hădean

Prăjitura persană sau povestea despre cum o fată simplă a reușit să cucerească inima unui prinț. Da, e…

Cum se menține în formă Brooke Shields, la aproape 60 de ani

Cunoscută publicului mai ales cu rolul său din ”Laguna Albastră”, actrița reușește să-și păstreze frumusețea naturală și la…

Când se va lansa sezonul 3 din ”And Just Like That…”?

Serialul ”And Just Like That…”, continuarea Sex and the City, revine cu cel de-al treilea sezon pe HBO…

MINA prezintă „Dinozaurii – O călătorie imersivă în Lumea Preistorică”

MINA, muzeul de artă imersivă din România, lansează din 16 Mai un nou spectacol educațional: „Dinozaurii – O călătorie imersivă în…

Ce citim în luna mai? Descoperă 4 dintre cele mai interesante apariții editoriale!

Luna mai a adus în librării apariții editoriale de top, volume de ficțiune și nonficțiune care au toate…

Alist Bazar. Noutățile săptămânii

Ca în fiecare săptămână, vă ținem la curent cu noutățile și cele mai interesante lansări. Iată ce ne-a…

„Colecționarii sunt la fel de interesanți precum artiștii. Toți au particularități și plăceri secrete” spun fondatoarele târgului de artă contemporană Rad Art Fair

Zeci de galerii, un parc de sculpturi și mii de vizitatori îndrăgostiți de artă; așa s-ar putea defini…

Beyoncé și Blue Ivy, mamă și fiică în sequel-ul Lion King

Beyoncé (42 de ani) și fiica ei, Blue Ivy (12 ani), își vor folosi vocile împreună în sequel-ul…

Jennifer Lopez: ”Sunt în cea mai bună formă fizică de până acum”

Jennifer Lopez (54 de ani) nu-și oferă nicio clipă de răgaz. Vedeta urmează să apară într-un nou film…