Nicoleta Nicolae ∙ December 16, 2022 ∙ 9 min read

Horațiu Didea, Managing Partner Workspace Studio, este ca o enciclopedie. Pe lângă carismă și mult bun simț, Horațiu știe totul în amânunt despre produsele pe care le vinde, istoria brandurilor din Workspace Studio și nu numai. Spune că 2023 va fi un an atipic, cu recesiune, dar în același timp companiile vor căuta să creeze noi birouri în care oamenii să se simtă bine și să fie mai creativi. Despre trendurile în design interior și despre cum va arăta spațiul de lucru în viitor, aflăm mai multe chiar de la el.

-Care sunt cele mai noi trenduri atunci cand vorbim despre amenajarea biroului?

Pregătirea pentru viitorul muncii se dovedește a fi o provocare, pentru că există o incertitudine asupra rolului biroului în procesele de muncă și o anumită discrepanță între dorințele și nevoile angajaților și cele ale conducerii.

Cele mai recente studii arată că această rebeliune împotriva biroului este alimentată de factori precum durata commuting-ului, orarul de lucru, ergonomia, designul și calitatea ambientală a biroului și suportul pe care spațiile de birouri îl oferă angajaților pentru activităti nepotrivite pentru munca de acasă.

Dar cele mai de succes companii – cele care văd talentul ca pe un generator direct de venituri și îl tratează ca atare – devin din ce în ce mai pragmatice și își dau seama că locul de muncă a fost multă vreme o experiență nepotrivită și adesea neplăcută și acționează pentru a schimba acest lucru.

În contextul acesta, astăzi companiile care pun accent pe talent și pe angajați își amenajează birourile pornind de la obiectivul de a crea nu doar un spațiu de lucru potrivit cu noile nevoi ale angajaților, ci o destinație pentru socializare, colaborare, mentorat, în care echipele să își dorească să se întâlnească și să trăiască experiențe plăcute, care nu pot fi trăite la distanță. De asemenea, biroul modern trebuie să poată oferi și intimitate on demand, pentru momentele în care un angajat are nevoie de timp de concentrare sau timp personal, mai ales având în vedere că nu toate locuințele și familiile permit o muncă confortabilă și concentrată de acasă.

Astfel, deși fiecare spațiu de lucru trebuie construit în jurul culturii organizației și specificului muncii, există câteva direcții recurente, care se combină pentru a crea birouri spectaculoase și atractive, care sa raspundă atat nevoilor organizațiilor, cat și celor ale oamenilor care muncesc în ele.

Avem pe de-o parte un nivel de calitate ridicat al pieselor incluse în amenajare. Accentul pe ergonomie și pe design este tot mai evident și permite, de altfel, crearea unor spații cu personalitate, care arată o grijă reală pentru sănătatea și starea de bine a angajatului.

Apoi, vedem în office tot mai mult elemente împrumutate din rezidențial și chiar din HoReCa. Dacă înainte aveai mobilier pentru casă și era destul de clar că acesta nu își găsește locul într-un birou, ei bine acum e foarte comun să creezi zone cu aer homey, cu canapele confortabile, cu fotolii cu design recognoscibil, cu mobilier de bucătărie sau detalii inspirate de restaurante sau lounge-uri de aeroport sau hotel.

Ideea e să creezi spații în care oamenilor le place să se afle. Este acest sentiment de apropiere, creat în general prin micro-interacțiuni, care a dispărut în pandemie din cauza lucrului de acasă și pentru care companiile trebuie să creeze noi contexte la birou.

Nu în ultimul rând, au devenit foarte dorite cabinele acustice, care asigură intimitate și spațiu pentru concentrare în cadrul unui birou deschis. 

-Cum a schimbat pandemia ideea de spațiu de lucru?

A avut loc o democratizare a spațiului de lucru. Într-un timp foarte scurt, oamenii au înțeles că munca individuală poate fi realizată de oriunde, că oricine poate fi într-o anumită măsură nomad digital. Acasă, la birou, la cafenea, pe plaja din Bali, orice loc cu o conexiune bună la Internet a devenit un posibil spațiu de lucru.

Pe de altă parte însă, pe măsură ce perioada de muncă remote s-a prelungit, au început să se vadă efectele generate de lipsa interacțiunilor și mai ales a micro-interacțiunilor. Adică acele întâlniri aparent nesemnificative, în care membri unei organizații schimbă idei, transferă know how sau pur și simplu încep să se cunoască mai bine. De asemenea, mulți oameni au constatat că relaționarea cu managementul, cu juniorii, uneori munca individuală concentrată, au de suferit din cauza muncii de acasă.

Studiile arată că oamenii cu un nivel redus de interacțiuni sociale au probabilitate cu 70% mai mare să dezvolte burnout, comparativ cu cei cu multe interacțiuni sociale. 

Practic asta ne obligă să privim astăzi diferit scopul spațiului de lucru formal, de tip birou de companie, și să ne raportăm mai mult la a acomoda motivul pentru care oamenii își doresc să meargă la birou. 74% dintre respondenții dintr-un studiu realizat de MillerKnoll, organizație pe care Workspace Studio o reprezintă în România, au declarat că merg la birou pentru colaborare, pentru întâniri în persoană și pentru relațiile de camaraderie. Doar 16% merg pentru activități individuale, pentru că au nevoie de un spațiu în care să se concentreze.  

– Care sunt directiile in care brandurile premium si-au concentrat eforturile in ultimii doi- trei ani? Și cum se poziționează ele pe piața din România?

Majoritatea brandurilor premium care contează pe piața de mobilier la nivel mondial au o strategie care se susține pe 3 piloni. Pe de-o parte, atenția la calitate, care nu e niciodată negociabilă. Baza a ce înseamnă un produs premium este dată de calitatea ireproșabilă.

Apoi, avem designul, iar aici există o balanță între moștenire, tradiție, ADN-ul brandului, practic, și inovație, unde sustenabilitatea, de exemplu, are o importanță crescută în ultimii ani.

Nu în ultimul rând, există această tendință de estompare a liniilor dintre designul rezidențial și cel office sau comercial și de mix între piese statement și piese din segmentul mediu.

Poți include un fotoliu Barcelona de la Knoll, cu un design imposibil de trecut cu vederea prin perfecțiunea simplității și calitatea extraordinară, alături de piese de la un brand mai accesibil, să zicem Hay. Iar rezultatul poate fi absolut spectaculos, ai nevoie de o singură piesă de design care să ridice standardul unui spațiu. E ca a purta o geantă Chanel, la un outfit corect de la un brand pozitionat mediu, impresia de design premium va fi sensibil mărita pentru întreg ansamblul.

– Cum a evoluat Workspace Studio, în contextul pandemiei? 

Pandemia nu a fost o perioadă ușoară pentru jucătorii din segmentul amenajărilor office. Cu birourile încuiate, era greu să se vadă creșteri la nivel de piață. Din fericire pentru noi însă, amenajările pe segmentul pe care noi îl acoperim, respectiv segmentul premium, adresat companiilor care pun accent pe inovație, sustenabilitate, pe starea de bine și pe confortul angajaților, a funcționat în parametri aproape de normalitate, astfel că am reușit să menținem cifrele dinainte de 2020 și chiar să avem acum, în 2022 un an cu o creștere mare, de circa 40-50%.

Orientarea birourilor către calitate și faptul că noi suntem deje cunoscuți drept un partener axat pe servicii și produse de înaltă calitate au fost pentru noi motoarele creșterii în acest an.

 – Care este cel mai popular produs dintre cele mai vândute?

Scaunul Aeron, vârful de ergonomie de la Herman Miller și în lume, este cea mai populară alegere atât a companiilor care vor să asigure un spațiu de lucru ergonomic, cât și pe zona de work from home, ca alegere a clienților individuali, pentru biroul din locuință.

-Care este strategia în anul care urmeaza?

2023 va fi probabil un an complicat și, din nou, atipic. E probabil sa avem o recesiune, dar în același timp companiile caută să creeze noi birouri în care oamenii să se simtă bine și să producă mai multa valoare. Ultimii 3 ani au fost atipici, ceea ce face destul de dificilă prognoza pentru viitor. Cu siguranța vom pune accentul pe sustenabilitate. De la produse fabricate din materiale reciclabile, la economie circulara, la materiale complet bio-degradabile, noi deja căutam ca pe lângă creșterea performanței să ne concentrăm pe mărirea portofoliului și furnizarea de produse mult mai sustenabile. Strategia noastră generală se bazează însă pe aceleași principii: calitate superlativă a serviciilor, ergonomie în cadrul unui design centrat pe utilizator și calitate ireproșabilă a produselor. Cum îmi place mie să spun, citând-o pe Florence Knoll – good design is good business.  

Related Posts

„Colecționarii sunt la fel de interesanți precum artiștii. Toți au particularități și plăceri secrete” spun fondatoarele târgului de artă contemporană Rad Art Fair

Zeci de galerii, un parc de sculpturi și mii de vizitatori îndrăgostiți de artă; așa s-ar putea defini…

Beyoncé și Blue Ivy, mamă și fiică în sequel-ul Lion King

Beyoncé (42 de ani) și fiica ei, Blue Ivy (12 ani), își vor folosi vocile împreună în sequel-ul…

Jennifer Lopez: ”Sunt în cea mai bună formă fizică de până acum”

Jennifer Lopez (54 de ani) nu-și oferă nicio clipă de răgaz. Vedeta urmează să apară într-un nou film…

Kate Moss are o relație nepotul lui Bob Marley

La 50 de ani, Kate Moss își trăiește viața din plin. Supermodelul a împlinit în luna ianuarie 50…

Noaptea Albă a Bezelelor

Tort de Bezea va fi deschis de Noaptea Muzeelor. Cofetaria de pe Strada Roma 5 expune ediții limitate…

Anya Taylor-Joy, apariție șic pe Riviera Franceză

Aflată la Cannes, pentru a participa la cea de-a 77-a ediție a celebrului Festival de Film, actrița Anya…

Prințesa Beatrice îi va lua locul lui Kate Middleton

Prințesa Beatrice va prelua obligațiile rgelae care i-ar fi revenit lui Kate Middleton, Prințesa de Wales, care urmeaza…

NEVERSEA 2024 – MALUMA vine pentru prima dată la un festival din România 

MALUMA, superstarul columbian de reggaeton și latino-pop, ale cărui hituri de top și colaborări cu artiști precum Shakira,…

Cea mai mare cursă caritabilă din lume – Race for the Cure Roma, ediția a 25-a

Mihaela Geoană și Boardul Fundației Renașterea, cu sprijinul Ambasadei României în Italia au format echipa României la cea…

Horoscopul săptămânii 13-19 mai 2024

Astrologul Anca Stoica ne prezintă previziunile astrale ale săptămânii 13-19 mai 2024. Berbec Interesante zile pentru relațiile sentimentale…