Una ca Luna: povești pictate pe porțelan

[rev_slider alias=”una-ca-luna-povesti-pictate-pe-portelan”]

Pasionată de povești și pictură, Anca Dragu a renunțat la jobul său corporatist și a pornit pe un nou drum: cel al designului de obiect. De la desenele din copilărie la brandul Una ca Luna, Anca ne povestește despre creațiile sale, despre inspirație și planuri de viitor.

Când ți-ai descoperit pasiunea pentru desen și design?
Când eram mică, îmi petreceam cea mai mare parte a timpului desenând, meşterind, pictându-mi tenişii sau tricourile cu tot felul de culori obţinute din carioci, pe vremea aceea. Apoi, după ce am devenit „om mare”, cu o carieră în Marketing, mi-am dorit să devin iar copil şi am început să pictez şi nu m-am mai oprit. Aşa că am îndrăznit la un nou început, iar anul acesta voi absolvi Facultatea de Arte, la UNARTE, Bucureşti, secţia Ceramică, ocupaţie ce îmi oferă noi bucurii creative.

Știu că, înainte de Una ca Luna, ai fost brand manager pentru diverse branduri. Cum te-ai hotărât să renunți la acest job și să începi să pictezi pe porțelan?
După ce am lucrat pentru diferite branduri, de ce nu și Una ca Luna? Am o singură viaţă în care vreau să fac ce iubesc mai mult şi să mă bucur de fiecare zi de muncă, pe scurt, cu inspiraţie de sus, puţin ajutor de pe pământ, am început să creez obiecte de ceramică. Ulterior, soţul meu, şi el grafician şi programator, m-a încurajat şi a fost alături de mine pe acest nou drum.

Cum ai ales numele Una ca Luna, care este semnificația lui?
Povestea e simplă, Una ca Luna e un alint al unui tată pentru fiica sa, exprimă unicitate şi individualitate, pe deasupra sună armonios, memorabil. Aşa am ales numele sub care am început să creez obiecte care au fost iubite de alţii. Filosofia Una ca Luna este aceea de a oferi inspiraţie celor din jur, inspiraţie prin design, inspiraţie într-o ceaşcă, inspiraţie pentru a-ţi urma visul. Pentru că fiecare vis este unic, precum luna care ne veghează nopţile şi sub auspiciul căreia visăm şi imaginăm lumi fantastice.

Am văzut că multe dintre creațiile tale au un design foarte colorat, cu personaje din basme, cu motive tradiționale românești. Ce te inspiră pe tine? De unde îți vin ideile pentru noile colecții?
Inspiraţia e peste tot şi este ajutată întotdeauna de perseverenţă şi muncă. Mă simt atrasă de obiecte arhaice, de natură, de lumea vegetală, de cer, animale, oraș. Cred că tot ceea ce acumulez zilnic, senzații, în general bune, ce îmi creează surpriza armoniei, se adună acolo undeva și ies sub o altă formă prin ceea ce fac. Câteodată fac cercetare, culeg cărți sau lucruri, plante uscate, pietre, obiecte de lemn, fără să știu de ce și, la un moment dat, ele își ocupă locul în ceea ce fac. Cred că un artist este un fel de colecționar de lucruri imaginare sau palpabile, pe care le adună fără să știe de ce, în sertare sau la grămadă, de unde le poate scoate mereu.

Care a fost cea mai solicitantă colecție pe care ai creat-o până acum?
Fiecare colecţie este solicitantă, dar în mod diferit. Colecţia Ferestre din Bucureşti a necesitat documentare, reinterpretare grafică şi mi-aş dori să o continui, dar în altă notă. Cea mai extinsă colecţie este Rapsodia Română. Colecţia în care m-am exprimat cel mai liber şi mi-am exprimat cel mai bine creativitatea este Fantasia, iar ultima colecţie, Căni în pijamale, a fost o nouă provocare, prima colecţie cu design propriu al obiectelor, produse integral în atelierul nostru, fiind și cea mai solicitantă din punct de vedere tehnic.

Cât timp îți ia, în medie, să finalizezi o nouă colecție?
Între trei și patru luni.

Care sunt provocările cu care se confruntă designerii de obiect din România? Cum sunt privite creațiile autohtone?
Provocările sunt diverse: fabricile, cele puţine rămase sau noi, nu sunt dornice să ajute designerii să producă serii limitate pe care să le promoveze împreună sau separat. Nu există spaţii accesibile pentru ateliere, sunt doar câteva magazine de design, iar designul românesc nu este prezent în marile magazine și centre comerciale. Piaţa este limitată pentru că nu există tradiţie în a căuta produse locale, nivelul veniturilor populaţiei este mic şi estetica vieţii este pe ultimul loc. În ceea ce priveşte creaţiile autohtone, acestea se bucură din ce în ce mai mult de susţinere. Totuşi, în ciuda acestor provocări ce trebuie cunoscute, designul românesc este privit cu o simpatie din ce în ce mai mare, sunt susţinători care creează evenimente, târguri menite să ne ajute cu promovarea și vizibilitatea creațiilor autohtone.

Ce planuri de viitor ai pentru Una ca Luna? Cu ce ne vei surprinde în perioada următoare?
Vă voi surprinde cu o continuare a colecţiei de căni de ceai şi cafea design propriu, decorate cu motive româneşti şi detalii în relief. Lucrez la un nou design de căni pe care le-am proiectat mai demult, dar nu am reuşit să le produc. În paralel, lucrez la o serie de lucrări de artă ceramică. În luna martie, am o lucrare selecţionată pentru o expoziţie de grup a studenţilor de la UNARTE, ce va avea loc la Galeria Galateea de pe Calea Victoriei.

Unde putem găsi obiectele Una ca Luna?
Creaţiile Una ca Luna sunt disponibile la atelierul nostru, pe Strada Gral. Alexandru Cernat nr. 26, Sector 1, Bucureşti, în shop-ul online de pe site-ul meu www.unacaluna.ro, la secţiunea ROD Cartureşti, la Galeria Galateca şi la târgurile de design şi ceramică.

Foto: Horia Nicolescu

Categorii Lifestyle