Scenes From A Marriage este serialul-hit al momentului. De ce te va cuceri și pe tine

O miniserie în cinci părți produsă de Media Res și Endeavor pentru HBO, Scenes From A Marriage e scrisă și regizată de Hagai Levi și îi are în rolurile principale pe Jessica Chastain și Oscar Isaac. Serialul este disponibil acum pe HBO GO

Adaptarea modernă a lui Hagai Levi după seria clasică suedeză realizată de Ingmar Bergman, Scenes from a Marriage, îi are în rolurile principale pe dubla nominalizata la Oscar Jessica Chastain, în rolul Mirei, o directoare de companie IT, plină de încredere în ea și ambițioasă, și Oscar Isaac în rolul lui Jonathan, un profesor de filosofie, intelectual și îndatoritor, disperat să mențină relația intactă. O reexaminare captivantă a dilemelor explorate în original, miniseria inversează rolurile de gen tradiționale pentru a explora iubirea, ura, dorința, monogamia, căsnicia și divorțul prin prisma unui cuplu contemporan american.

Scenes from a Marriage e scris și regizat de Hagai Levi (The Affair, In Treatment, Our Boys), care servește și drept producător executiv alături de Michael Ellenberg (The Morning Show), Lars Blomgren (The Bridge), Amy Herzog (care este și co-scenaristă), Jessica Chastain, Oscar Isaac, Daniel Bergman și Blair Breard.

Un cuplu ca toate celelalte, o poveste emoționantă

Un studiu de personaj de intensitate mare, cu partiturile principale interpretate de doi prieteni buni în viața reală, seria se concentrează pe secvențele dintre Jessica Chastain (Zero Dark Thirty) și Oscar Isaac (Inside Llewyn Davis), cu trei episoade care se desfășoară în timp real, examinând cu meticulozitate acel du-te vino al certurilor brutale și schimburilor pline de afecțiune, în egală măsură. Pe lângă scurte apariții ale fiicei Mirei și a lui Jonathan, Ava (Sophia Kopera), o mână de actori de top apar în roluri secundare în timpul primului și ultimului episod, inclusiv Nicole Beharie (Miss Juneteenth, Sleepy Hollow), în rolul lui Kate, prietena veche a Mirei, care se bucură de poliamorie după ce a fost înșelată de soțul ei; Corey Stoll (House of Cards) în rolul soțului lui Kate, Peter, care se luptă cu urmările relației lor deschise și Tovah Feldshuh (Law & Order), în rolul mamei lui Jonathan, o evreică ortodoxă modernă, dar credincioasă, care a încercat întotdeauna să-și susțină fiul, chiar și după ce acesta a ales să-și abandoneze religia.

Ce spune regizorul Hagai Levi despre Scenes from a Marriage

Scenes from a Marriage de Ingmar Bergman este de departe opera de artă care m-a influențat cel mai profund. Am văzut-o accidental pentru prima oară la 18 ani, când eram un tânăr evreu destul de religios, într-un sătuc izolat, care nu știa nimic despre cinema, despre relații sau despre sex. Îmi aduc aminte că mă gândeam, șocat: «deci asta este arta!» Sinceritatea brutală, minimalismul radical, felul în care se bazează pe text și pe interpretare, toate aceste lucruri au fost puncte importante de referință în toate creațiile mele. Ulterior, această creație a devenit și mai personală pentru mine.
În timp ce Bergman, aproape acum 50 de ani, a vrut să facă o declarație despre prețul căsniciei, consider că este timpul să vorbim și despre prețul divorțului.
Într-o eră narcisistă și consumeristă care ne încurajează tot timpul să ne găsim și să ne împlinim, pentru a avea un tip de libertate superficială, merită, de asemenea, să amintim cât de traumatizantă este o separare, de obicei, în cursul vieții umane.
Cu toate acestea – asta e o poveste de dragoste. Doi oameni care s-au salvat reciproc cand s-au cunoscut, care au murit împreună trăind împreună și care nu pot renunța unul la celălalt, chiar și când ajung în cel mai rău punct al relației.” (Hagai Levi)

Momente istorice în televiziuni și amintiri din originalul Scenes from a Marriage, serialul care a schimbat tipare

„Bergman a vrut să creeze un produs superb pentru televiziune… impactul a fost gigantic.” 

În momentul în care ultimul episod al seriei Scenes from a Marriage de Ingmar Bergman era difuzat la televizor în Suedia în 1973, un număr uimitor de oameni, 3,5 milioane de persoane – adică aproape jumătate din populația țării la vremea respectivă – s-au așezat în fața televizoarelor pentru a vedea ultimul capitol al unei drame despre relații care cucerise irevocabil națiunea. 

În anul următor, 1974, numărul divorțurilor a atins cifra de 26.800, față de 16.000 în 1973. „Este un fapt absolut adevărat și total uimitor”, spune Jan Holmberg, CEO al Fundației Ingmar Bergman, care este curator al arhivelor Bergman și deține drepturile pentru scenariile acestuia. 

„După doar un an, rata divorțurilor aproape s-a dublat. Desigur, e imposibil să atribuim acest fapt în totalitate seriei Scenes from a Marriage, dar ceva care spune multe este că 1974 este în continuare anul cu cel mai mare număr de divorțuri înregistrat vreodată în istoria Suediei – chiar și până în zilele noastre.”

„Și nu putem da vina doar pe contextul cultural, pentru că acea rată era destul de consecventă în anii de dinainte de 1974. Dacă a fost 16.000 în 1973, a fost în jurul acestei cifre și în 1972, și în 1971. Deci cred că e corect să spunem că e adevărat că Scenes from a Marriage a avut un impact real.” 

În serialul original, rolurile principale erau interpretate de Liv Ullmann și Erland Josephson, drept Marianne și Johan, un cuplu căsătorit care, atunci când îi cunoaștem, par fericiți și mulțumiți chiar dacă focul pasiunii lor s-a mai stins. Pe parcursul a șase episoade, Bergman le explorează căsnicia cu minuțiozitatea unui criminalist, pe măsură ce aceasta se destramă atunci când Johan are o aventură extraconjugală. Dragostea pe care o simt unul pentru celălalt se schimbă în ură și apoi iar în iubire. Gelozie, dorință, pasiune, dispreț, compromisuri – toate sunt prezente. 

Pe drum, privim, captivați, la transformarea lui Marianne, dintr-o femeie care îi face bagajele soțului ei după ce el o anunță că pleacă la Paris cu amanta în ziua următoare – unul dintre multele momente șocante care i-au menținut în fața televizorului pe suedezi – într-o femeie independentă căreia nu-i e teamă să facă față viitorului pe cont propriu. 

Înainte de a începe filmările pe Fårö, insula care i-a servit drept casă până la moartea sa, în 2007, Bergman a spus: „Tematic, seria va fi un fel de continuare sau o adaptare a celor două tragicomedii despre clasa mijlocie pe care le-am făcut pentru cinema și televiziune: The Touch și The Lie. Ca acelea, Scenes from a Marriage se vor confrunta cu faptul absolut că idealul burghez legat de siguranță corupe viețile emoționale ale oamenilor, îi subminează, îi înspăimântă.”

În acea perioadă, Bergman era deja la al cincilea mariaj și e tentant să subliniem că scria din experiența personală. Avusese și o relație foarte lungă – încheiată înainte de începerea filmărilor – cu actrița din rolul principal, Liv Ullmann, care apăruse în mai multe dintre filmele sale.

„Oh, totul era foarte personal”, spune Holmberg. „Mereu există riscul de a face o eroare de biograf atunci când încerci să analizezi orice operă de artă – că vrei să găsești un moment crucial în viața autorului care a inspirat această operă de ficțiune.”

„Dar în cazul lui Bergman cred de fapt că el nu putea scria ceva care să nu rezoneze deloc cu viața lui, într-un fel foarte complex. Și de lucrul ăsta sunt destul de sigur; pentru Bergman relația dintre muncă și viață este atât de puternică, încât câteodată am impresia că Bergman își modelează viața după operele lui și nu invers.”

Povestea Scenes from a Marriage continuă

Daniel Bergman, fiul lui Ingmar, și el un regizor remarcabil, era doar un copil atunci când s-a filmat Scenes from a Marriage. Stătea cu tatăl lui pe insula Fårö și își petrecea zilele pe platouri. Patru decenii mai târziu, el a fost cel care simțea că momentul e potrivit pentru o nouă versiune a lui Scenes from a Marriage. „Scenes a fost mereu un scenariu grozav, o dramă grozavă, este jucat (pe scenă) în teatre din lumea întreagă în ultimii ani și m-am gândit mereu că această poveste are un aspect atemporal”, explică Daniel. 

La un moment dat cocheta cu ideea de a regiza o nouă versiune el însuși, lucrând cu un nou scenarist, dar, din păcate, din cauza stării proaste de sănătate, a trebuit să renunțe la această idee. Până la urmă, s-a decis că scenaristul și regizorul israelian Hagai Levi ar fi alegerea perfectă pentru a reimagina Scenes from a Marriage. 

Levi își aduce aminte foarte clar când a văzut pentru prima oară originalul semnat de Bergman. „L-am văzut la 18 ani și nu îmi dădeam seama exact la ce mă uitam. Am locuit într-un loc foarte mic din Israel, un kibbutz foarte mic și religios, așa că nu am fost expus la niciun fel de artă, mai ales televiziune, până când nu am crescut puțin”. 

„Într-o zi m-am dus la clubul din kibbutz, singurul loc în care puteam să ne uităm la televizor – și la un singur canal, oricum – și am văzut Scenes from a Marriage. Nu știam nimic despre el sau despre Bergman. Dar m-am uitat și am avut acest sentiment foarte rar și foarte clar: ‘lucrul ăsta este artă!’”

Scenes from a Marriage al lui Bergman a fost o influență majoră asupra operelor sale. „Această dramă a fost o adevărată inspirație pentru mine atunci când am creat BeTipul, care a devenit In Treatment, dar și o inspirație pentru The Affair. Dar până când am fost abordat de familia lui Bergman, nu m-aș fi putut măcar gândi, chiar și în visele cele mai excentrice, că aș putea să fac un nou Scenes from a Marriage”, spune regizorul.

A fost și copleșit, dar și foarte entuziasmat de aceasta idee. Întrebarea era, însă, cum ar face propriul lui Scenes from a Marriage

Un Scenes From A Marriage contemporan

În 2013, atunci când Hagai Levi a fost întrebat dacă va scrie și regiza o versiune contemporană a Scenes from a Marriage, s-a luptat cu o întrebare pe care tot și-o punea: „Cum pot face ca acest proiect să fie al meu?”

Levi se afla în Suedia, unde promova In Treatment, atunci când l-a cunoscut prima oară pe fiul lui Bergman, Daniel – deja comunicaseră prin emailuri atunci când ideea fusese menționată pentru prima dată – și au discutat proiectul. Levi s-a întors apoi în Israel, încântat, dar și intimidat de provocarea care-l aștepta. 

„Fusesem în Suedia pentru a vorbi despre In Treatment  și l-am cunoscut pe Daniel Bergman pentru prima dată și atunci am discutat ideea pe bune, ceea ce pentru mine a fost ceva între un vis și un coșmar. Mă întrebam: ‘cum pot să ating acest lucru? Ce aș putea face cu el? Cum să mă pot opri din tremurat și să fac acest proiect în stilul meu?’ Și mi-a luat opt ani să ajung aici.”

În următorii ani, Levi lucra la alte proiecte – inclusiv Our Boys și The Affair, ambele lăudate de critici –, dar se întorcea mereu la problema Scenes from a Marriage și cum să adapteze seria pentru un public contemporan, în timp ce omagiază și originalul. 

„Țin minte cum vorbeam cu un coleg de breaslă din Suedia – cineva care îi este devotat operei lui Bergman – despre idee și ea a spus: ‘originalul încă există și oamenii îl pot vedea. Așa că de ce ai face un remake?’ Așa că aveam nevoie și de un răspuns la această întrebare”. 

„Acasă aveam o tablă pe peretele din bucătărie și am scris: ‘cum îl pot face modern? Cum poate să fie personal? Cum pot ajunge să iubesc aceste personaje?’ Trebuia să răspund la aceste întrebări”. 

Răspunsurile le-a găsit în sfârșit la o ședință cu editoarea lui de scenariu. „A existat acest moment specific în care îi povesteam editoarei mele de scenariu despre toate ideile pe care le-am avut de-a lungul anilor”, își amintește Levi. „I-am menționat, în trecere, despre ideea de a inversa rolurile de gen și ea a zis: ‘hei, stai puțin, asta sună interesant’.”

„Așa că ne-am întors la scenariul original și l-am citit împreună cu voce tare, inversând genurile, dar păstrând același dialog și brusc aveam un bărbat foarte interesant cu o latură feminină, și o femeie care era și sensibilă, și puternică. Acela a fost momentul în care am început lucrul la modul serios și de acolo lucrurile s-au întâmplat foarte rapid.”

Chastain s-a simțit atrasă de scenariu de la început. „Am ajuns la al doilea episod și mi-am dat seama că Hagai a inversat rolurile de gen. A devenit foarte interesant pentru mine, pentru că prezintă femeile, și mai ales pe personajul meu, Mira, ca pe ființe umane depline”, spune ea. „Mi-a plăcut enorm ideea de a explora o femeie complicată, plină de complexități. Asta a fost partea cea mai incitantă.” 

Oscar Isaac, care îl interpretează pe Jonathan, adaugă: „Povestea lor era complet contemporană și în mod clar unul dintre modurile în care Hagai a reușit să facă asta a fost schimbarea personajului care are o aventură extraconjugală.”

Procesul de producție – filmări în vremea COVID 

Hagai Levi, distribuția sa și echipa a început filmările la Scenes from a Marriage în noiembrie 2020 la Haven Studios din Mount Vernon, în statul New York, acolo unde interiorul casei Mirei și a lui Jonathan a fost creat de scenograful Kevin Thompson și de către echipa acestuia. 

Exteriorul este în stil colonial, cu pridvor și o fațadă simetrică la periferia Bostonului unde, în poveste, Mira, o directoare de succes la o companie IT și Jonathan, un profesor universitar, locuiesc cu fiica lor, Ava. Casa este o fundație solidă – visul american devenit real. 

Pe parcursul a cinci episoade, care se petrec într-un interval de cinci ani, în Scenes from a Marriage casa este, la început, un cămin de familie fericită și, apoi, atunci când Mira dezvăluie că are o aventură și că va pleca, devine un teren de luptă și un simbol al visurilor pierdute. 

Casa este un personaj în poveste, spune Levi. „Trebuie să îl laud pe Bergman, care a creat conceptul”, spune el. „Originalul a fost un show ieftin de făcut și nici măcar nu a avut bani să filmeze printr-o fereastră. Așa că ăsta e conceptul – o cameră, două personaje care vorbesc foarte mult timp. Mă simt foarte comfortabil în acea atmosferă, într-o cameră cu acel nivel de intensitate”.

„Am mers într-o direcție chiar mai radicală decât Bergman. În original există trei sau patru locații principale – casa, casa de vacanță, biroul – și am vrut să merg și mai departe și să pun totul în casă și chiar să spun povestea casei”. 

„În versiunea noastră, casa devine un personaj și chiar am vrut să explorez ideea că este un fel de martor la tot ce se întâmplă acolo și că se schimbă tot timpul, ca o persoană reală, și că reflectă atât de multe lucruri. Casa se schimbă la fel de mult ca personajele care locuiesc în ea și am vrut să arăt acest lucru”.

Înainte de filmări, Levi și directorul lui de imagine, Andrij Parekh, au vizitat Metropolitan Museum of Art, acolo unde au studiat tablourile artistului danez Vilhelm Hammershøi (1864-1916), lăudat pentru portrete și interioare care te bântuie. 

„Este cunoscut pentru figuri care sunt cumva în spațiu și pentru modul în care folosește lumina și cum arată lumina într-un spațiu, mi se pare remarcabil și deci cam așa am vrut să se simtă casa”, spune Parekh. „Am fost profund influențat de lucrările lui de ceva vreme și la Met se găsesc trei sau patru dintre picturile lui. I-am arătat lui Kevin (Thompson, scenograf) acele tablouri foarte devreme în evoluția proiectului, pentru că au fost inspirația mea din punct de vedere vizual și mi se păreau foarte potrivite pentru serial”. 

„Și, apoi, această alegere a avut efecte asupra paletelor cromatice, asupra luminii din spațiu și clar a creat o atmosferă pentru actori. Există destul de multe camere goale folosite în episoade și Hammershøi m-a inspirat să le transform pe acestea în tablouri mișcătoare în stilul lui Hammershøi, ceea ce cred că a fost de impact”. 

Thompson adaugă: „Casa este foarte mult un personaj în sine. Și s-a schimbat și fizic, dar s-a schimbat și în modul în care a fost filmată și luminată. A fost de parcă fiecare episod avea propria stare emoțională ca urmare a ce se întâmpla în plan narativ. Și acesta a fost un efect obținut de noi împreună – regizorul, actorii, directorul de imagine, eu însumi – și a fost o dorință conștientă ca fiecare episod să se simtă diferit”. 

Înainte de începerea filmărilor, actorii au avut o perioadă de trei săptămâni de repetiții cu regizorul și cu Amy Herzog la Mount Vernon. În mod neobișnuit, episoadele au fost filmate în ordine cronologică. 

„În mod clar ne-a ajutat”, spune Isaac. „Pentru mine, a fost vorba de ideea de a ne putea concentra pe rând la câte un episod, să înțelegem evoluția poveștii, a ce se întâmplă atunci și apoi, să trecem la următorul, în loc de ‘ok, acum filmăm scena a treia din al doilea episod și apoi scena a patra din episodul cinci’. Cred că ar fi fost prea dificil”. 

Pentru aproape toată distribuția și echipa, Scenes from a Marriage a fost primul proiect, prima reîntoarcere la lucru de la începutul pandemiei în martie 2020, și au fost impuse protocoale stricte, inclusiv teste zilnice. Purtatul de măști pe platouri era obligatoriu, chiar și pentru actori, atunci când nu își filmau scenele. 

„Într-un fel aveam senzația că serialul a fost conceput special pentru aceste vremuri, pentru că este o dramă intimă, cu o echipă mică, cu o distribuție mică – aproape doar Jessica și Oscar – și noi eram pe platourile în care am construit casa”, spune producătorul executiv Michael Ellenberg. 

„Vizitatorii nu aveau voie pe platouri, totul a fost complet privat, a fost mai liniște decât e de obicei la filmări și cred că acest lucru a ajutat proiectul. Exista producția, exista ‘acasă’ și nimic altceva și cumva s-a potrivit momentului, perioadei pandemiei. Și, până la urmă, seria e despre izolare într-un fel – Mira și Jonathan sunt în acea casă unde au loc acele momente uriașe în relația lor, în viețile lor, și ei sunt izolați”. 

O prietenie de durată – Jessica Chastain & Oscar Isaac

Chastain și Isaac se știu de când au studiat artele dramatice în același timp la școala de profil Julliard din New York, în urmă cu 20 de ani. De asemenea, ei au mai jucat împreună în thrillerul A Most Violent Year (2014), regizat de J.C. Chandor. 

„Suntem prieteni apropiați și asta a fost important din multe motive, unul major fiind că ne înțelegem foarte ușor”, spune Isaac. „Suntem eficienți. Ne cunoaștem atât de bine unul pe celălalt, așa că nu am petrecut prea mult timp încercând să creăm intimitate sau să răspundem la întrebări precum: ‘nu știu la ce se gândește sau ce simte în legătură cu asta. O fac să se simtă incomod? Am zis prea multe? Vrea să vorbim despre asta?’. 

„Ne știam deja atât de bine încât nu am consumat prea multă energie pe acele lucruri – am putut să dedicăm o mare parte din timp problemelor importante, precum ‘cine sunt acești oameni și ce înseamnă unul pentru celălalt?’ Așa că faptul că ne cunoaștem ne-a fost de mare ajutor”.  

Chastain adaugă: „Atunci când o cunoaștem pe Mira la început, se află într-o stare de depresie în căsnicia ei, unde s-a suprimat și și-a blocat vocea – și a fost foarte interesant să explorez acest lucru împreună cu Oscar”. 

„A fost o filmare vulnerabilă pentru amândoi și din fericire prietenia noastră e OK și ne vorbi în continuare și familiile noastre și-au făcut vacanțele împreună și am petrecut mult timp împreună. Dar în timp ce filmam, de la început, m-am uitat direct la el și i-am zis: ‘oare vom mai fi prieteni după acest proiect?’, pentru că lucrurile se simțeau dureroase și prea intense. Dar mă bucur să spun că încă mai suntem prieteni buni!”

Amy Herzog, care a fost pe platouri în fiecare zi, spune că a fost un privilegiu pentru ea să poată vedea doi actori în vârful carierei. „Am rămas cu gura căscată la cum jucau și vă puteți imagina, atunci când veți urmări cinci ore de televiziune remarcabile, ce fel de muncă au presupus și ce au făcut acei doi actori”. 

„Dar mulți oameni nu-și vor putea imagina cât de atletici au fost în timpul filmărilor – trăgeau aceste cadre lungi iar și iar, nu conta cine era în fața camerei, pentru că amândoi dădeau atât de mult”. 

„Abilitatea lor tehnică, pe lângă cea spirituală, m-a uimit atât de mult. Și amândoi nu sunt doar actori în acest proiect, ci și producători executivi și amândoi au dat atât de mult proiectului”. 

„Am repetat trei sau patru săptămâni într-o cameră normală de repetiții, ca o cameră de repetiții de la teatru, înainte să filmăm și amândoi aveau perspective foarte puternice asupra rolurilor lor și un angajament total și disponibilitatea de a încerca tot și dacă ceva nu funcționa la ei, atunci aveau o discuție, iar Hagai era foarte deschis la acest lucru și își dorea ca ei să aibă un impact asupra muncii. Aveau o amprentă artistică pe lângă lucrul extraordinar pe care îl făceau în fața camerei”. 

Isaac recunoaște că producția Scenes from a Marriage a reprezentat o provocare actoricească rară. „A fost epuizant, dar au existat momente de o frumusețe incredibilă și sincronicitate între noi toți, ceea ce a fost grozav”. 

„A fost ca și cum ai cânta cu muzicieni uimitori timp de cinci ore, unde lași totul pe scenă și ai momente incredibile în care zbori atât de sus în cer pentru că ești într-o zonă uimitoare și momente în care ești atât de obosit că simți că nu mai poți continua și apoi te hrănești din energia persoanei de lângă tine și din ce se întâmplă. Așa că, da, așa s-a simțit pentru mine. A fost foarte special”. 

Chastain spune că a fost o ocazie unică în carieră și că empatia lui Levi ca scenarist și regizor au fost cruciale pentru a o ghida în ce a fost, recunoaște ea, un rol extrem de „dureros”. 

„E foarte rar să ai un rol în care și experiența din teatru și cea din film se intersectează în acest fel. Și scriitura este excelentă. Să ai un partener, Oscar, care pune totul pe masă și care te provoacă la fiecare pas este minunat”. 

„Interpretam scene de 20 de minute, doar noi doi, și aveam atât de multă încredere unul în celălalt și acele scene sunt posibile doar din acel motiv și pentru că ne făcusem atât de temeinic temele legate de personaje înainte de a ajunge pe platouri”. 

„Există acea expresie: ‘un lanț e la fel de puternic ca cea mai slabă verigă’. Ei bine, într-un fel nu a existat o verigă slabă în această producție, așa că s-a simțit ca un lanț puternic care ne-a tras înainte absolut în fiecare zi”. 

Foto: HBO România

Categorii Lifestyle