Header-March-2019

Reprezentații celor mai mari școli de modă din lume ne răspund la întrebări

Cred că orice fată se gândește o dată în viață cum ar fi să lucreze în industria modei. Fie că este vorba despre creat haine, fie despre a le stiliza sau poate despre a lucra în culisele brandului, de la strategie de marketing și până la producție, un lucru e clar: pe cât este de complexă, pe atât de fascinantă este această industrie.

Sâmbătă, 25 Noimebrie, între orele 10:00 și 18:00, la Palatul Universul din București, se organizează cel mai important târg de facultăți de modă, o reuniune a universităților de top din întreaga lume, inclusiv din România.

Am avut șansa să cunosc reprezentații acestor facultăți, așa că am discutat puțin cu câțiva dintre ei despre cum au început să lucreze în industria modei, despre cum văd situația modei la nivel internațional și care este brandul lor preferat, urmând ca pe restul să îi descoperiți mâine, la târg, și să îi întrebați absolut tot ce considerti util pentru voi. Eu am ales reprezentanți ai facultăților din Anglia, Franța, Italia și România.

Andrea Pozzi: reprezentatul Institutului European de Design

Andrea, ce facultate ai urmat tu și cum ai ajuns să lucrezi în modă?
Am studiat comunicare la Universitatea di Bologna, iar în industria modei am ajuns urmând un master de Luxury Goods Management” . Tot timpul am lucrat în design, de fapt. Timp de 9 ani am lucrat la o companie de design interior fiind responsabil de partea de marketing.

Ai urmat un astfel de master cu gândul că vei lucra pentru branduri precum Chanel, Dior?
Da! Exact! Eu știam că vreau să lucrez în această lume a designului, dar ea poate avea mai multe forme. De exemplu, când îți cumperi o geantă Chanel, nu iei doar o simplă geantă, ci îți cumperi o experiență, o experiență de valori. Această experiență este gândită de foarte mulți oameni, ceea ce m-a fascinat mereu.

Care ți se pare ție cel mai atractiv program de la Institutul European de Design?
Of, e așa greu să aleg doar unul. Acum, având în vedere contextual global, aș alege două: Fashion Marketing and Communication Programme dar și Fashion Stylist. Acestea două, după părerea mea, reprezintă două profesii de viitor.

Referitor la contextual global, ce părere ai despre tot ce se întâmplă acum în modă? Crezi că ne îndreptăm în direcția bună?
Cred că suntem într-o fază a unui proces, proces care se derulează foarte repede. Creativitatea este parte din viața noastră socială, iar aici se vor schimba mult lucrurile. Moda reprezintă viață socială, poți vedea asta și la Vetements.
Societetea se va schimba cu siguranță, fiind o dublă comunicare, modă fiind inspirată de tot ce se întâmplă la nivel social, politic…

Ai vreun designer/brand preferat?
Aș putea spune Prada, pentru că repezintă inovația în modă și fac asta de foarte mult timp fără a le fi frică de ceva anume. Și DAAA!!! Sunt puțin patriotic 😀

Un sfat pentru cei care își doresc să lucreze în acest domeniu?
Cred că atunci când lucrezi într-o industrie creativă, trebuie să îți găsești identitatea și să te gândești care este valoarea adăugată cu care vii tu personal.
Tocmai din acest motiv este bine să te duci la târguri ca acesta, pentru a vedea exact ce posibilități există, să cunoști oameni noi și  să ajungi exact unde ți-ai dorit.

Anca Zaharia: reprezentantul Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca

Anca, ai urmat vreun program de la UAD?
Facultatea am facut-o în alt oraș, urmând ca masterul pe design să îl urmez la Universitatea de Arte din Cluj Napoca și am rămas și pentru studii doctorale.

Ce faci tu mai exact acum în cadrul universității? Îmbini predatul cu creatul?
Sunt asistent în cadrul departamentului de Design Vestimentar.
Încerc să le îmbin, da, îmi plac foarte mult ambele zone și încerc să mențin un echilibru între cele două.

Știu că studenții de la UAD au șansa la niște internshipuri foarte interesante, chiar și la nivel global. Cum ați reușit acest lucru?
Avem un birou Erasmus de care se ocupă o doamnă minunată, care a reușit să facă multe conexiuni cu facultăți foarte importante din Europa. Avem studenți care au ajuns și la branduri de renume precum Ann Demeulemeester, Iris van Harpen chiar și la H&M în Suedia.

Ce crezi că lipsește în România în momentul acesta pentru a excela în acest domeniu?
Să fim mai deschiși ca persoane. Ne creăm foarte multe bariere și cred că prin târguri că acesta putem să aflăm mai multe lucruri și informații care să ne deschidă mintea mai mult.

Ce părere ai despre contextul actual al modei la nivel global?
Toate mișcările din fashion până la acest moment au o importantă legătură cu viața socială, și toate sunt reflectate și din perspectiva fashion designului.
Ce se întâmplă acum este mai degrabă o căutare de identitate ca țară, indiferent că este România sau Franța, se caută moștenirea, ce lăsăm în urmă și cum anume.
Căutăm în trecut ceea ce cumva am pierdut în urma revoluției tehnologice.

Poți să ne spui un designer preferat?
Hmm dacă ar fi să aleg unul, m-aș duce pe zona lui Alexander Wang.
Nu pot alege și unul român pentru că sunt foarte multe creații foarte bune din multe puncte de vedere.

Aldo Goldani- reprezentantul CAMBRIDGE SCHOOL OF VISUAL ARTS

Care ți se pare ție cel mai atractiv program de la Cambridge School of Visual Arts?
Cel mai mult îmi plac programele de masterat, pentru că te focalizezi pe o singură tematică, fiind o experiență unică din punctul de vedere al organizării.
Zic asta pentru că avem o colaborare cu unul dintre cele mai mari grupuri de reviste de design din lume, și anume grupul Hearst, care deține Elle, Cosmopolitan, Bazaar, House Beautiful.

Cu ce vine acest lucru în plus? Oferiți stagii de practică la revistele menționate?
Acest lucru presupune că oamenii cei mai importanți din grup și de la reviste țin workshopuri specializate, punând accentul pe partea practică.
Această industrie se schimbă de la o zi la alta, iar noi credem foarte tare că trebuie să înveți lucuruile practice, nu doar teoria.

În plus, aceste reviste ne asigură un internship pentru fiecare student de 3 luni, în timpul verii.

Există posibilitatea de summer school?
Sigur că da – începând cu vârsta de 14 ani, poți veni vara la noi să vezi despre ce e vorba.
Avem inclusiv un modul de vară pentru pregătirea portofoliului, obligatoriu la orice facultate de design.

Cum vezi moda peste 10 ani?
Peste 10 ani cred că industriile creative vor fi o parte foarte importantă din economia lumii, iar moda, mai exact, cred că va cuprinde foarte multe lucruri legate de sfera tech.

Ai vreun designer preferat?
Am un brand în care mă regăsesc și anume Dolce & Gabbana.

Ekaterina Mintel: reprezentantă universității ESMOD Paris

Ekaterina, tu ai studiat la Esmod înainte să ajungi să lucrezi acolo?
Da, așa este. Am urmat mai întâi cursul de Fashion Design din cadrul universității, apoi masteratul în Fashion Business.

Ce a urmat după aceea? Un internship?
Am lucrat pentru diferite branduri precum Sonia Rykiel sau Louis Vuitton, unde am fost product manager, fiind responsabilă cu dezvoltarea textilelor pentru accesorii.

Universitatea ESMOD are foarte multe legături cu brandurile importante, iar Franța fiind foarte bine organizată pe acest subiect, majoritatea lumii care urmează facultatea are posibilitatea să ajungă să lucreze pentru unul dintre acestea.
De fapt, dacă nu faci internshipul care este obligatoriu, dar și plătit, nu primești diplomă de promovare a facultății.

Ce părere ai despre revoluția modei, care pare că se întâmplă în acest moment?
Cred că există foarte mulți designeri în acest moment care trebuie să își găsească rostul, existând foarte multe părți din aceste industrie nișate, foarte multe start-up-uri.
În Franța, acum, se vorbește foarte mult despre moda sustenabilă și nu numai la nivel de materiale, ci și la nivel de producție.
Cred că acesta e viitorul: tehnic și sustenabil.

Care este partea cea mai de interes pentru studenții de acum?
Culmea este că mulți sunt interesați de menswear, dar și de haute couture. La ESMOD avem aceaste specializări și profesori care au lucrat în acest domenii foarte nișate.

Este posibil ca un student să și studieze dar și să lucreze simultan? Are timpul necesar?
Sincer, orice este posibil. Doar că este dificil, dar dacă este singura soluție ca să își plătească studiile, atunci da.
Majoritatea lucrează în weekenduri și mai ales la fashion Week-uri, pe job uri part-time, seara, unde este nevoie mare de personal.

Mai multe despre cursurile universităților care vor fi prezente la târgul Fashion Me, a scris colega mea, Cătălina, aici.

Așadar, va așteptăm sâmbătă, între orele 10:00 și 18:00, la palatul Universul, pentru a va interesa despre cele mai cool programe de modă, atât din România, cât și din întreaga lume.