Planurile creative ale României: interviu cu Liliana Ţuroiu

Despre activitatea Institutului Cultural Român în lume, despre valorile și diplomația culturală promovate de o instituție despre care se știu prea puține, într-un interviu cu președintele instituției, Liliana Țuroiu.

Cum aratã radiografia culturii din România la final de 2018?

Referindu-mã la ICR, cred cã o privire asupra celor peste 1200 de evenimente ale rețelei reprezentanțelor noastre, în anul în curs, reprezintã deopotrivã o radiografie relevantã, o performanțã, aș spune cel putin notabilã, dar și o dezmințire a prejudecãții cã România de azi ar fi lipsitã de vocația construcției culturale ample și durabile. Având misiunea de a promova în strãinãtate cultura românã, ICR evidențieazã prin acțiunile sale domeniile cele mai efervescente și creative – literatura, filmul, artele vizuale, teatrul, industriile creative. Strângerea legãturilor cu mediul academic, prin parteneriate cu Academia Românã, cu Consiliul Național al Rectorilor și cu importante instituții universitare inclusiv din afara țãrii (Colegiul Europei din Bruges, de exemplu), o atenție sporitã fațã de domeniul industriilor creative, accesul artiștilor români la festivaluri de anvergurã și în locații relevante din Europa și din lume, cu impact pe termen mediu și lung, așa ar arãta succinct radiografia acțiunilor ICR în cursul anului 2018.

Bienala de Arhitecturã de la Veneţia s-a încheiat la finalul lunii noiembrie. Cum a fost primit proiectul României, Mnemonics?

Susținut de Institutul Cultural Român, alãturi de Ministerul Culturii și Ministerul Afacerilor Externe, proiectul promovat de România a fost foarte bine primit de organizatori și de public încã de la deschiderea Bienalei. De când suntem implicați în susținerea Bienalei de Arhitecturã de la Veneția, proiectele cu care ne-am prezentat au situat România pe o poziție respectatã pe podiumul internațional al arhitecturii, artiștii și arhitecții români asimilându-se unei mișcãri culturale. Romeo Cuc, Mihai Gheorghe, Irina Petra Gudanã , Roxana Pop, Raluca Sabãu, Vlad Tomei, cei șase tineri care au inițiat MNEMONICS, au menținut ștacheta ridicatã și în acest an.

Cum credeþi cã putem apropia oamenii de artã şi culturã?

Prin dãruirea, pasiunea și seriozitatea cu care vom continua sã le propunem proiecte care îi implicã deopotrivã, îi transformã din spectatori în actori ai unui imaginar cultural care face parte și din ADN-ul lor. Patriotismul ține mai degrabã de atitudine și gesturi, decât de declarații. A fi parte a moștenirii culturale a țãrii tale, a participa și a promova, a iniția și aminti sunt forme cotidiene de patriotism la care țin și pe care le consider valori ale ICR.

Ce proiecte şi evenimente speciale pregãteşte ICR-ul în 2019?

2019 este anul pe care noi, la ICR, îl numim anul României în lume, dar mai ales în inima Europei, la Bruxelles. Suntem implicați în proiecte și evenimente care ne vor permite sã prezentãm la un nivel foarte înalt valorile noastre: Sezonul  Franța-România, care a început pe 27 noiembrie 2018, Festivalul Internațional Europalia, preluarea Președinției Consiliului Uniunii Europene de cãtre România. Pe tãrâmul creativitãții, România a fost și va rãmâne o mare putere a lumii, este ceea ce am vrut sã reamintesc de când am preluat conducerea ICR. Vom continua sã ne îndeplinim aceastã misiune și dupã terminarea tuturor activitãților pe care le-am amintit, cãci ele sunt importante prin ecoul și amintirile pe care le vor lãsa, prin schimbarea percepției despre România.

Festivalul EUROPALIA România va aduce în prim-plan o paletã largã de evenimente și expoziții care vor surprinde spiritul artistic la României și al românilor de pretutindeni. Toate expozițiile vor avea loc în locații de renume de pe teritoriul Belgiei, cum ar fi: BOZAR pentru Brâncuși, Kiosk din Gent pentru Ion Grigorescu, Muzeul Galo-Roman din Tongeren pentru Civilizația Dacilor, S.M.A.K. pentru retrospectiva lui Ciprian Mureșan, și multe altele.