Alina Aliman ∙ December 24, 2023 ∙ 6 min read

Cât timp îi ia unui sistem dotat cu inteligență artificială (AI) să reproducă un outfit la modă? Câteva secunde, ați spune. Cât îi ia însă să respecte întocmai stilul și conceptul pe care un designer i le trasează? Am aflat, alături de designerul vestimentar Lucian Broscățean, cât de tare se poate încurca AI în imaginația umană și cât de aproape a fost schița calculatorului de acel lookbook aflat doar în mintea unui creativ. Imagini generate cu Midjourney de către Adrian Posteucă.

Lucian Broscățean

„De multe ori pornesc de la draparea materialelor pe manechinul de croitorie, sau de la experimente cu tipare. Cred că acest aspect al libertății experimentării, al formelor care cresc organic de la primul concept și până la final e ceea ce s-ar pierde într-o lume AI…” spune Lucian Broscățean, fashion designer și Director al Departamentului Modă-design vestimentar UAD Cluj-Napoca.

Cum a fost prima experiență cu un AI? Ce te-a surprins, ce te-a nedumerit?

În prima parte a acestui an am avut șansa să experimentez, alături de echipe profesioniste, cu programe și aplicații care au generat experimente inovative (spre exemplu primul AR cover pentru revista ELLE România, dar și alte proiecte) menite a spune noi povești vizuale despre moda actuală. Sunt deschis spre astfel de explorări, mai ales că aceste concepte/tehnici/rezultate mă ajută și în cursurile pe care le fac cu studenții și masteranzii UAD FASHION. Experiența cu AI a presupus noi provocări; este fundamental diferit față de un proces tehnologic clasic, dar cu aceleași tipuri de soluții creative care trebuiesc găsite și/sau descoperite pe parcurs.

Cât de mult seamănă / diferă ce te-ai gândit tu că va rezulta din experiment versus ce a ieșit din programul de calculator?

După foarte multe variante care se îndepărtau estetic față de ce ne propuseserăm noi, am intuit ce cuvinte cheie ar putea genera o anumită tipologie corporală și vestimentară. De aceea au fost regândite cuvintele cheie sau, mai bine spus, au trebuit șlefuite, pentru a ajunge la un rezultat care să se înscrie în reperele mele estetice. Ce e fascinant este că în tot mix-ul creat de AI din baze de date și algoritmi, după multe încercări, programul a propus un set de patru imagini care păreau că fac trimitere și la două dintre referințele mele culturale: conceptualismul japonez din colecțiile lui Yamamato, Comme des Garçons din anii ’80, ’90 și minimalismul conceptual al hainelor create de Martin Margiela pentru Hermès (1997-2003). AI pare că și psihanalizează astfel de surse, până când blenduirea lor devine magică. E interpretarea unei pagini din sketchbook sau a unui moodboard, mai mult decât a unei schițe.

Cel mai complicat a fost, însă, să programăm astfel încât modelul să aibă o vârstă avansată. La multe din încercări, păstra doar anumite trăsături pe care le hibridiza cu „the eternal youth”. Dar, iată, că incluziunea unor diferite vârste poate fi obținută prin insistarea asupra unor cuvinte cheie. „Age is just a number or an algoritm?” ar fi putea fi întrebarea.

Cât ți-ar fi luat ție să desenezi schița / să realizezi modelul acesta?

De multe ori pornesc de la draparea unor materiale pe manechinul de croitorie, sau de la experimente cu tipare și apoi fac schița, ca etapă intermediară, înainte de a transpune produsul. Cred că acest aspect al libertății experimentării, al formelor care cresc organic de la primul concept și până la rezultatul final și al încălcării regulilor e ceea ce s-ar pierde într-o lume AI… Pe cât pare de ofertantă și fascinantă, pe atât este, deocamdată, plină de restricții conceptuale, de asocieri, de clișee vizuale.

Cum crezi că poate ajuta AI un designer – la modul practic, fără să genereze neapărat o imagine de la zero? Cum te-ar ajuta pe tine?

Ar fi util mai ales pentru online store-uri, pentru simulările unor probări ale produselor și în procesul de generare a unor campanii inovative cu item-uri și signaletici legate de brand. Mă va ajuta la cursurile cu studenții și masteranzii. Alături de echipa Departamentului Modă-design vestimentar UAD Cluj-Napoca încercăm să introducem și workshop-uri cu experți legate de aceste tehnici inovative, la fel cum am făcut, încă de acum o decadă, cu sustenabilitatea și upycling-ul.

Ce visai că o să faci (imposibil aproape) la începuturile carierei tale ca designer și ce visezi acum (având în vedere evoluția tehnologiei)?

Fiecare etapă a fost una a constantelor descoperiri, experimente morfologice și tehnice, manipulări a suprafețelor textile, digital print-uri, etc. Sunt mereu deschis la noutate, la ce poate să presupună un viitor nu foarte îndepărtat pentru domeniu și nu uit să visez. De altfel, una dintre colecțiile mele s-a intitulat „Dream Map” – o hartă a viselor/visurilor.

Evoluția tehnologică în primul rând trebuie înțeleasă, asimilată pentru a se putea găsi soluții individuale și personalizate.

De ce crezi că încă avem nevoie de emoție umană în industria modei?

În multe interviuri am subliniat că triada conceptuală care ar trebui să stea la baza oricărui demers creativ este: consistență, relevanță și emoție.

Emoția umană este esențială, profundă, transgresivă și tămăduitoare!

Pentru ca cititorii A List Magazine să te cunoască, spune-ne te rog, pe scurt, de câți ani activezi în lumea modei, care sunt proiectele (colecțiile) tale curente, unde te pot urmări / cumpăra în magazine sau social media.

În octombrie 2001, la 16 ani fără o lună, am fost descoperit și premiat de D-na Doina Levintza în cadrul concursului „Levintza prezintă”. În 2021 am aniversat 20 de ani de la acel moment „life-changing” și acum, la 23 de ani de când activez în domeniul modei, pot spune că sunt la fel de recunoscător pentru fiecare experiență nouă și pentru fiecare feedback profesionist. De 15 ani predau la UAD Cluj-Napoca, în cadrul Departamentului Modă-design vestimentar. În tot acest timp, am încercat să creez platforme pentru studenți, masteranzi și absolvenți prin care să-și îndeplinească visurile legate de a lucra în domeniu. Vă invit pe paginile de social media Instagram – @ uadfashion și Facebook – UAD Fashion pentru a descoperi noile generații cu care lucrăm. În paralel, lucrez la colecțiile personale și la proiecte curatoriale. Website-ul oficial este: lucianbroscatean.ro, iar feed-ul de Instagram: @lucianbroscatean.

Care ar fi cele 10 cuvinte cheie pe care le-ai da unui AI ca să speri că te creionează la final pe tine într-o imagine cât mai fidelă?

Nici nu vreau să mă gândesc ce ar ieși, în lumina ultimelor experimente AI, dar cele 10 cuvinte cheie, care ar contura un univers creativ, mai degrabă decât un portret, ar fi: spiritualitate, artă, emoție, istorie, cultură, costum, repere, hibridizare, minimalism, conceptualism.
* Cuvintele cheie pentru generarea imaginii (finale):

A studio photography old woman::1 slim body, standing, with grey hair, slim silhouette, tall, pret-a-porter , black long coat:: 0.5 , oversized:: 0.3 , with masculine elements, black boiled wool, elegant, structured, classic, with peak lapels, a black turtleneck cashmere dress:: 0.5, in style of minimalism , wide angle , photography, high details, Canon EOS 5D Mark IV –no jewelry –no belt. * 30 prompturi / 5 remix / 2 blends / 90 minute

Articol publicat în ediția print A List Magazine (28).

Related Posts

Melania Trump anunță publicarea cărții ei de memorii

Cartea de memorii, intitulată simplu ”Melania”, va conține detalii personale din viața autoarei, dar și fotografii de familie,…

Prelude to the Olympics- O pleiadă de vedete la petrecerea de dinaintea începerii JO2024 de la Paris

O mulțime de vedete de primă mână au fost invitate la petrecerea de avanpremieră a Jocurilor Olimpice de…

Ia-ți bilet la evenimentul de parenting al anului! Prima ediție a ParentED Fest aduce în premieră la București experți recunoscuți la nivel global

Ia-ți bilet la evenimentul de parenting al anului! Prima ediție a ParentED Fest aduce în premieră la București…

Smiley lansează „Cum te văd eu”, o declarație de adorație pentru femei, în numele bărbaților care le iubesc

Smiley lansează, în plin val de cosmetizare a realității pe rețelele de socializare, „Cum te văd eu”, o…

Rulouri de vinete cu nucă. Rețetă recomandată de Chef Adi Hădean

Aceste rulouri de vinete cu nucă vin ca răspuns la vara încinsă pe care o avem anul acesta….

Vezi ce cameră de hotel a cerut Lenny Kravitz pentru concertul de la UNTOLD

Lenny Kravitz, legendarul rocker cunoscut pentru hiturile atemporale și fizicul său impecabil, este de mult timp un susținător…

Ce ținute au purtat vedetele la Gala Verii Saint-Tropez

Pornind de la succesul galelor de vară anterioare, ce au avut loc în Sardinia și Capri, Gala One…

Serialul „IN VOGUE: ANII ’90”, cu Anna Wintour și multe alte personalități, vine la DISNEY+

Serialul „IN VOGUE: ANII ’90”, cu Anna Wintour și mute alte personalități, vine la DISNEY+ Disney+ anunță premiera…

Laura Lăzărescu, CEO la ECHO School: «Am înțeles, în sfârșit, ce înseamnă sintagma „the sky is the limit”»

Industria de jocuri video este în plin avânt, iar fetele se impun tot mai mult – în competițiile…

Noua teorie a emoțiilor: Emoțiile sunt create, nu declanșate

Ce ne arată noua știință despre cum iau naștere emoțiile? Ne spune psihologul și psihoterapeutul relațional Gáspár György….