Alina Aliman ∙ December 3, 2019 ∙ 8 min read

Primele piese plecate din atelierul ei au fost… costume de scenă. Au urmat alte colecții îndrăznețe, croiuri atemporale, colecții conceptuale inspirate de arta sculptorului Brâncuși. Ellida Toma, designerul invitat în această lună la A List Designers Boutique, crede că piesele vestimentare cu adevărat speciale trebuie să treacă proba timpului: „să fie valabile și la anul, și peste doi ani, si peste trei poate… Să îți fie greu să renunți la ele, să le dai, sau să le arunci. Eu nu cred în piesele pe care le porți o singură dată, iar apoi, nu le mai găsești întrebuințare”. 

Așa că, în luna decembrie, îți propunem să te lași captivată de ingeniozitatea ținutelor și de jocul rigid / fluid, mereu prezent în toate colecțiile Ellida Toma – organza și voaluri de mătase, în combinații inedite cu tafta, brocarduri, stofă, denim. Noi am stat de vorbă cu designerul Ellida Toma despre moodboardul celei mai recente colecții, despre stil și implicare în promovarea tinerilor artiști, despre materiale, inspirație și… un doctorat în arte vizuale. 

Creațiile Ellida Toma se găsesc, până la 22 decembrie, în A List Designers Boutique, la București Mall. Partener: Coccolino. 

Cum a început povestea ta de dragoste cu moda?

Legătura cu lumea modei a început pentru mine acum 19 ani. M-a fascinat această lume în care mi-am concentrat toată energia. Simt că fac parte dintr-o lume fără granițe. Eu tratez moda ca pe o artă, acolo mă deschid, mă exteriorizez, și pentru mine înseamnă cam tot, pentru că acolo îmi pun sufletul.

Aveam puțin peste 20 de ani când am deschis primul atelier în București. În 2013 am lansat propriul brand, ELLIDA TOMA. Creez piese atemporale care de foarte multe ori estompează graniţa dintre feminin şi masculin. Prin colecțiile mele încerc să acopăr diferite nevoi de frumusețe, confort sau de atitudine. 

Colecțiile conceptuale inspirate de arta lui Constantin Brâncuși, o concentrare de piese vestimentare inovatoare, prin forme, volume și puritatea liniilor, sunt transpuse în outfituri moderne. 

Îți mai amintești cum arăta prima piesă care a plecat din atelierul tău?

Primele piese care au plecat din atelier erau de fapt… costume. Costume pentru teatru. Costumul de scenă și colecțiile conceptuale au fost și sunt o adevărată provocare pentru mine. A face veșminte atipice înseamnă imaginație, dorința de schimbare, de a face ceva nou, de a căuta soluţii neaşteptate pentru orice tip de spaţiu şi de personaj. 

Piesele care vor defini mereu colecțiile tale sunt… 

… piesele atemporale! Când realizez o piesă vestimentară mă gândesc ca ea să fie valabilă și la anul, și peste doi ani, si peste trei poate… Să învingă timpul. Adică să îți fie greu să renunți la ea, să o dai, sau să o arunci. Eu nu cred în piesele pe care le porți o singură dată, iar apoi, nu le mai găsești întrebuințare. Stilul nu ține de cantitatea hainelor din dulap. Oamenii sunt avizi după imagine, însă intervine din ce în ce mai mult și preocuparea pentru mesaj, pentru emoție. Piesele vestimentare pe care le realizez au un mesaj, și vorbesc despre emoție

Ce știai despre afaceri atunci când ai început acest brand? Care a fost cea mai mare provocare pentru tine?

Provocarea a fost să îmi urmăresc visul! Cred că oriunde în lume este minunat să faci ceea ce îți place. Eu fac exact ceea ce mi-am dorit să fac dintotdeauna. Activitatea mea nu a fost gândită ca o afacere. Este o mare pasiune. Însă, cu fiecare pas, a fost nevoie să mă adaptez și să acționez în condițiile pieței, ale unui mediu în care se întâlnește cererea cu oferta, unde prețul reflectă diverse aspecte, unde există concurență. Elemente ale mixului de marketing, fie că înseamnă politica de produs, de preț, de distribuție sau de promovare, trebuie tratate cu maximă seriozitate pentru o funcționare corectă, pentru a-ți atinge obiectivele, și pentru a avea rezultate. De multe ori, aceste lucruri pot afecta într-o măsură mai mică sau mai mare, după caz, activitatea creativă, mai ales dacă ești o persoană visătoare, cu imaginație fără limite… E nevoie de o adaptare continuă a activității tale la ceea ce se întâmplă în jurul tău. Iar eu îmi doresc să îmi văd creațiile îmbrăcate de oameni! Să le dau viață! De fapt asta e finalitatea. 

Ce aduci nou la A List Designers Boutique?

Pentru A List Designers Boutique am pregătit o selecție de piese vestimentare versatile, din materiale naturale, simple dar și cu structuri și texturi, în nuanțe de roșu, griuri, bejuri, și non culori – negru, alb. Nu lipsesc suprapunerile, jocul cu layere, elemente sculpturale, volume, pliseuri, elemente deconstruite. Propun un total look, pentru că este puternic, transmite un mesaj, dar merg și pe varianta de item, de articol în sine. Multe piese vestimentare din colecțiile conceptuale sunt transpuse în outfituri moderne, purtabile, ușor de intergrat în ținute.

Cât de greu găseşti materiale şi care e cea mai mare provocare atunci când trebuie să lansezi o colecţie nouă?

Sunt o adeptă a esteticii „Less is more”, și mă bazez pe materiale de foarte bună calitate și pe un croi impecabil. Materialele cu care construiesc piesele unei colecții sunt extrem de importante pentru mine. Desigur, contează mult linia, designul, dar fără materiale și finisaje de calitate acesta nu înseamnă nimic. Încă de la început am ales să merg către materiale naturale: mătase, bumbac, in, lână. Jocul rigid / fluid se regăsește în toate colecțiile mele. Astfel că vei întâlni organza și voaluri de mătase, în combinații inedite cu tafta, brocarduri, stofă, denim. Materialele sunt comandate de la furnizori din Franța și Italia, întrucât piața din România nu îmi oferă diversitate, nici continuitate. Tehnica de manipulare a materialelor pe care o realizez în atelier este costisitoare, dar mă ajută să obțin texturi cu o notă de originalitate.

Cum arată femeia care îți poartă produsele?

Mie îmi plac oamenii care arată impecabil! Indiferent de ce stil vestimentar aleg! Cei care își asumă hainele pe care le poartă! Ador oamenii care înlătură mecanismul imitației și sunt liberi, sunt originali! Moda trebuie să fie amuzantă, să îți creeze emoții frumoase, bucurie, și să te facă să te simți bine cu tine.

Unde se termină inspirația și unde începe munca grea pentru un designer?

Inspirația nu se termină niciodată! Sursele de inspirație sunt atât de diverse: de la natură, la oameni, la comunicare, viață, artă, culoare, personaje din lumea scenei, a filmului, experiențe, cultura unor popoare, muzică, aventuri, un capitol din istoria costumului… sau un anotimp. Pentru mine partea grea a fost momentul când a trebuit să înțeleg că nu există modă fără marketing și fără vânzări, și eu, ca toți ceilalți, trebuie să mă conformez, și să acționez în acest sens.

Care a fost moodboardul pentru cea mai recentă colecție?

Mereu m-a fascinat geniul Constantin Brâncuși și întreaga sa creația. Cea mai mare provocare a fost colecția de costum convențional inspirată din opera lui Brâncuși. Moodboardul conține imagini cu multe texturi, nonculori, predomină albul, liniile, formele simple, formele pure, volumele. Cred că originalitatea vine din felul cum creezi, cum construiești, cum armonizezi, cum transmiți emoție, cum transpui în scenă, pe stradă, sau la un eveniment. 

Pentru păstrarea culorilor și texturii hainelor un timp cât mai îndelungat este important să folosim balsamul potrivit pentru rufe. Iar hainele create cu atât de multă grijă și creativitate merită un tratament special. În demersul nostru, avem un partener de nădejde: Coccolino.

ELLIDA TOMA

Despre Ellida Toma trebuie să știm…

Sunt doctorand în cadrul departamentului Modă – Design Vestimentar, la Facultatea de Arte Decorative şi Design, Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti. Doctoratul este o cercetare care a avut ca punct de plecare preocupările mele personale reflectate în colecțiile de modă, proiectele de teatru, expozițiile personale, pe care le-am realizat în ultimii ani. 

M-a preocupat impactul conceptualismului în artă și influența lui asupra modei. Cercetarea mea vizează domeniul modei și face trimiteri spre arta secolului al XX-lea. Așa s-a născut lucrarea mea de doctorat, care presupune o documentare și o investigare teoretică, argumentare științifică, dar și viziunea mea personală generată de experiența acumulată de-a lungul celor 19 ani în domeniu. 

Pe lângă activitatea de creație și cea de cercetare, m-am implicat într-un proiect care îmi este foarte drag, și anume susținerea designului românesc și a designerilor români, fie că este vorba de nume consacrate sau tineri, absolvenți de arte, creativi, aflați la început de drum. 

M-am alăturat acestui demers de susținere a designului românesc acum doi ani, când am început să realizez rubrica de modă numită „Stil de succes”, unde designerii români au ocazia să își facă publice colecțiile, proiectele, lucrările, munca lor, prin intermediul unei emisiuni de televiziune. Este o oportunitate să se expună într-un mod corect, curat, care să reflecte creativitatea lor, talentul, dedicarea. Apreciez și susțin designul românesc și creativitatea. Cred în puterea și curajul noilor generații și susțin talentele creative ale tinerilor designeri români cu potențial și viziune.

Unde găsim produsele tale?
Produsele pot fi găsite pe www.ellidatoma.com, pe pagina de facebook ELLIDA TOMA. Și în luna decembrie 2019 în A List Designers Boutique, la București Mall. 

Foto: arhiva personală 

Related Posts

Tu ești #GataDeBusiness cu Andreea Esca?

Andreea Esca este #GataDeBusiness, tu ești? Andreea este mereu gata de noi provocări, tocmai de aceea vă aduce…

David Popovici: „Să nu lași niciodată succesul să ți se urce la cap și înfrângerea să-ți coboare la inimă”

David Popovici (17 ani) a devenit pe 20 iunie 2022 campion mondial în proba de 200 de metri…

Din dragoste pentru dulce

O mulțime de prăjituri delicioase, nenumărate torturi spectaculoase, dar și o tonă de muncă, răbdare și dedicare: aceasta…

Iulia Ionescu (iLikeIT): Urmăresc mulți artiști digitali pe Instagram

Lumea în care trăim este într-o continuă schimbare, iar noile tehnologii ne pot ajuta să ducem o viață…

O privire către viitor cu Marian Salzman, futurolog

M-am întrebat mereu cum ar fi să ştiu, cât mai exact, cum o să arate viitorul? Să am…

Alist Designers boutique: Eterna fascinație a rochiei negre

Rochia neagră este una dintre piesele statement ale garderobei feminine, după cum bine știi deja. Vara acestui an…

Ramona Bratu (SAGA Romania): ”Provocările îmi sunt familiare”

Ramona Bratu este director de marketing Alda Romania, organizatorul celui mai nou festival de muzică electronică din România,…

Alist Designers Boutique – Designerii lunii iunie

Alist Designers Boutique te așteaptă luna aceasta cu două nume pe care le cunoști și de piesele cărora…

Aida Ciolache, mamă singură: ”Divorțul a însemnat pentru mine o experiență transformatoare”

Aida Ciolache este persoana care a ales să povestească despre experiența traumatizantă (din punct de vedere emoțional, financiar)…

Alist Designers boutique: LEMNeria, brandul inspirat de un material aparte

La Alist Designers boutique avem alături de noi un brand special, inspirat de un element al naturii despre…