A List Magazine ∙ March 31, 2022 ∙ 11 min read
Asociația Environ lansează METAMORFOZA – o campanie de conștientizare gândită sub forma unei colecții capsulă de bijuterii sustenabile realizate din argint și taste provenite din reciclarea tastaturilor de laptop.

În contextul în care oamenii au tendința de a fi în general rezervați în ceea ce privește reciclarea, pentru că adesea nu este un proces transparent, proiectul METAMORFOZA s-a născut din dorința ENVIRON de a demistifica conceptul reciclării și a arăta concret cât de frumos și inedit pot fi reinventate obiectele vechi: de la electronice vechi la bijuterii.

metamorfoza environ

METAMORFOZA nu este însă o campanie despre bijuterii, ci o poveste despre magia transformării lucrurilor vechi în lucruri noi și despre frumusețea reinventării.

METAMORFOZA este un memento pentru fiecare dintre noi: Să ne amintim să prețuim și să protejăm darurile pe care natura ni le oferă în mod gratuit și care fac posibilă viața pe Pământ: aer, apă, sol.

Fiecare dintre aceste elemente ale mediului înconjurător se regăsesc în cuvintele exprimate de cele 6 tipuri de bijuterii realizate din argint și taste provenite din reciclarea deșeurilor electrice care alcătuiesc colecția în ediție limitată METAMORFOZA.

metamorfoza environ

,,Întotdeauna încercăm să găsim modalități creative prin care să transmitem mesajele noastre către public, iar de această dată am abordat reciclarea dintr-o perspectivă inversă, de la coadă la cap, adică pornind de la rezultatul reciclării – bijuterii – către produsul reciclat -tastaturi. METAMORFOZA este modul nostru de a pune reciclarea într-o altă lumină și de a arăta că reciclarea nu trebuie asociată cu gunoiul, cu ceva care arată sau miroase urât, ci înseamnă de fapt idei, responsabilitate, creativitate”, a declarat Roxana Puia, director de marketing Environ.

Sustenabilitatea și designul s-au întâlnit în mințile creative ale celor care au făcut posibil acest proiect:

Ioana Pascal, fondatoarea brandului de bijuterii Obsidian, este cea care a transpus viziunea Environ într-o colecție de bijuterii premium, unică în România.

Povestea campaniei este exprimată vizual cu ajutorul echipei de entuziaști iubitori ai naturii, formată din Ana Maria Bucura, model internațional, și Dacian Foldi (The Storyalist), cu sprijinul stilistului Adrian Perjovschi (Jovsky Studio). Aceștia au realizat o serie de fotografii de senzație care ne îndeamnă să ne luăm un moment de pauză (take a moment) și să devenim mai conștienți de impactul ecologic al acțiunilor noastre și să ne schimbăm mindsetul în ceea ce privește viața pe această planetă.

Bijuteriile din colecția METAMORFOZA pot fi comandate aici:

Profitul obținut din vânzări va fi donat către Asociația Magic Wings.

Cum a luat naștere această inițiativă?

Roxana Puia: În cei 15 ani de activitate ai Asociației Environ, am derulat sute de acțiuni, campanii și evenimente pentru diferite categorii de public țintă, de la copii de grădiniță până la oameni de afaceri și chiar pensionari, însă toate cu același rol: acela de a crește interesul oamenilor pentru reciclarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice, pe scurt DEEE.

Întotdeauna am încercat să găsim modalități creative de transmitere a mesajului, astfel că proiectul ,,Metamorfoza” s-a născut din dorința de a aborda reciclarea dintr-o perspectivă nouă, reverse, de la coadă la cap, adică pornind de la rezultatul reciclării către produsul reciclat.

Știm din experiență că oamenii au tendința de a fi rezervați în privința reciclării pentru că nu înțeleg exact ce presupune acest proces: nu știu ce materiale se extrag, cum pot fi ele refolosite, în ce se transformă obiectele vechi după reciclare, cum se neutralizează impactul asupra mediului, ce procent dintr-un obiect poate fi reciclat și așa mai departe.

Prin urmare, în cadrul proiectului ,,Metamorfoza” ne-am propus să rezolvăm misterul reciclării și să arătăm concret cât de frumos și de divers pot fi reinventate obiectele vechi: de la electronice vechi la bijuterii.

,,Metamorfoza” nu este însă o campanie despre bijuterii, ci așa cum îi spune și numele, este o poveste despre magia transformării și despre frumusețea reinventării. ,,Metamorfoza” este un memento pentru fiecare dintre noi: să ne amintim deci să prețuim și să protejăm darurile pe care natura ni le oferă în mod gratuit și care fac posibilă viața pe Pământ: aer, apă, sol. Fiecare dintre aceste elemente ale mediului înconjurător se regăsesc în cuvintele exprimate de cele 6 tipuri de bijuterii realizate din argint și taste provenite din reciclarea deșeurilor electrice care alcătuiesc colecția ediție limitată ,,Metamorfoza”.

În realizarea proiectului, am avut șansa să avem alături de noi oameni creativi și frumoși cu care împărtășim aceeași viziune asupra importanței protejării mediului înconjurător: Ioana Pascal de la Obsidian care a primit cu foarte mare entuziasm propunerea noastră de a face împreună acest proiect unic în România și a realizat niște bijuterii cu adevărat deosebite și

Ana Maria Bucura care împreună cu Dacian Foldi (The Storyalist) ne-au ajutat să transpunem povestea campaniei într-o manieră artistică prin realizarea unui pictorial senzațional.

Cum privește publicul această inițiativă?

,,Metamorfoza” este modul nostru de a pune reciclarea într-o altă lumină și de a comunica mesajul că acest concept nu înseamnă neapărat deșeu, gunoi, mizerie, ceva care arată sau miroase urât, ci dimpotrivă este ceva frumos, este o reinventare continuă, este un lucru bun pe care îl putem face și care în egală măsură, ne poate face să ne simțim bine. Cei care aleg să poarte bijuteriile din colecția ,,Metamorfoza” trebuie să aibă convingerea că fac un angajament de responsabilitate stabilind o conexiune conștientă cu mediul înconjurător. Fiecare piesă este de fapt un statement: aleg să port un produs unicat realizat dintr-un deșeu reciclat, contribui astfel la economisirea consumului de resurse naturale necesar pentru realizarea unei bijuterii obișnuite și transmit un mesaj clar celor din jurul meu: îmi pasă de mine, de planetă, de viitor.

De ce este atât de importantă reciclarea deșeurilor electrice?

În era tehnologiei, reînnoirea accelerată a bunurilor de folosință îndelungată în parte determinată de obsolescența programată de producători, în parte de nevoia de a fi mereu în trend, contribuie semnificativ la exploatarea resurselor neregenerabile ale planetei.

Deșeurile de echipamente electrice și electronice reprezintă fluxul de deșeuri cu cea mai rapidă creștere la nivel mondial. În 2019, în lume, s-au generat peste 53 milioane de tone de DEEE și doar 17% din această cantitate au fost colectate și reciclate corespunzător.

Deșeurile electrice sunt cele mai nocive tipuri de deșeuri din cauza conținutului de gaze și substanțe periculoase, tocmai de aceea absolut toate produsele electronice au inscripționat simbolul pubelă tăiată care reprezintă interdicția aruncării acestora la coșul de gunoi, indiferent de dimensiune.

Când vorbim despre reciclare, întotdeauna sunt două aspecte de care trebuie să ținem cont: reducerea consumului de materii prime necesare fabricării de produse și a emisiilor de CO2 asociate proceselor de exploatare și fabricare, dar și minimizarea impactului negativ asupra mediului înconjurător și sănătății umane pe care gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor îl poate avea. Echipamentele electronice conțin metale grele, plastic, sticlă, fier, aluminiu, cupru, gaze cu efect de seră, dar și metale prețioase.

Aproximativ 85% dintr-un deșeu electric poate fi recuperat prin reciclare, fracțiile rezultate fiind refolosite în industrie ca materii prime secundare pentru fabricarea altor produse.

metamorfoza environ

Ce alte soluții există pentru valorificarea deșeurilor electrice?

Primul pas pentru valorificarea deșeurilor electrice îl reprezintă colectarea selectivă corectă și predarea lor spre reciclare în centrele special amenajate în acest sens. Environ a dezvoltat o rețea de circa 4000 de puncte naționale de colectare, dotate cu recipiente speciale pentru deșeurile electrice de mici dimensiuni și care pot fi localizate cu ajutorul aplicației Unde Reciclăm. Este foarte important de știut că absolut toate echipamentele electrice, pornind de la periuța de dinți, aparat foto, mouse, telecomandă și până la laptop, televizor sau mașină de spălat, trebuie predate către un sistem organizat: în magazinele care comercializează aceste tipuri de produse, în sistem 1:1 în momentul în care este achiziționat un echipament nou către comerciantul care îl livreză, în cadrul campaniilor periodice sau prin solicitare către numărul de Call Center pe care Environ îl pune la dispoziție 031.827.0000. Odată ajunse în fabricile de reciclare, componentele deșeurilor electrice se pot transforma în obiecte de mobilier, electronice noi, doze de aluminiu, bijuterii, instrumente muzicale, pot fi folosite în industria automobilelor, plăcuțe de înmatriculare, iar elementele care nu pot fi reciclate au valoare energetică și sunt folosite în termocentrale sau industria cimentului.

Ce alte campanii derulează Environ în acest scop?

Toate campaniile și programele de conștientizare organizate de Environ și care se adresează oamenilor de toate vârstele și mediile, de la grădiniță la corporație, au același fir roșu: ne propunem să inovăm și să schimbăm mentalități, obiceiuri, atitudini, comportamente, totul pentru a avea un mediu mai curat și oameni cu un stil de viață mai sănătos. Activitatea de informare, de educare a oamenilor, de schimbare de mentalități și obiceiuri este un proces pe termen lung și de aceea credem că în munca noastră este nevoie de foarte multă determinare, consecvență, pasiune și convingere în ceea ce promovăm pentru că nu este neapărat un domeniu în care rezultatele să vină foarte ușor. Schimbarea pe care o vizăm este de fapt o asumare a responsabilității în raport cu mediul, la nivelul fiecărui individ, companie sau instituție. Cu toții trebuie să fim conștienți de impactul ecologic al acțiunilor noastre și să ne schimbăm mindsetul în ceea ce privește viața pe această planetă.

Una dintre principalele noastre direcții de acțiune o reprezintă educarea copiilor pentru că avem speranța că beneficiarii programelor de educație ecologică vor deveni acea generație capabilă de schimbare pe care ne-o dorim cu toții. Astfel, de 11 ani derulăm neîntrerupt în școlile din România, campania ,,Baterel, Eroul Reciclării” un program care se adresează elevilor din toate ciclurile de învățămând. Avem convingerea că trebuie să îi învățăm pe cei mici încă de pe băncile școliim principiile unui comportament responsabil față de mediul înconjurător, tot așa cum îi învățăm să citească, să scrie sau să socotească.

Proiectul din școli este completat de serialul online ,,2 minute cu Amy” disponibil pe canalul de Youtube cu același nume, în care colega noastră, Amy, prietena lui Baterel și a copiilor totadată, vorbește pe înțelesul celor mici despre ce înseamnă poluarea și cum se reciclează diferite tipuri de deșeuri în toate colțurile lumii.

De asemenea, derulăm și două campanii cu componentă practică de colectare a deșeurilor electrice: programul național ,,România Reciclează” în parteneriat cu autoritățile locale prin care preluăm deșeurile electrice direct de la domiciliu și campania ,,Reciclează! Acum ai unde.” prin care ne propunem extinderea rețelei naționale de puncte de colectare a deșeurilor electrice de mici dimensiuni cu minim 2022 de locații noi anul acesta.

Campania face parte din strategia Environ de îndeplinire a țintei de colectare a deșeurilor electrice de 65% și de creștere a gradului de informare al populației cu privire la sistemele de colectare. Punctele de colectare vor fi organizate în spațiile de vânzare ale retail-erilor, showroom-uri, depozite, supermarket-uri, centre comerciale, farmacii, benzinării, magazine de proximitate, scări de bloc și sedii ale companiilor.

Related Posts

Taylor Swift și-a lansat un nou album- The Tortured Poets Department

Taylor Swift (34 de ani) nu ia nicio pauză și lansează cel de-al 11-lea ei album de studio,…

Marian Pălie, curatorul secțiunii de fashion RDW 2024: „Designerii români au devenit recunoscuți pentru inovație, creativitate și calitate”

19 proiecte de fashion vor face parte din expoziția centrală Romanian Design Week 2024, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor…

Julia Roberts, în următorul film al lui Luca Guadagnino

Regina comediilor romantice revine cu un nou proiect surprinzător, semnat de Luca Guadagnino, autorul recentului succes Challengers. Julia…

Se pregătește un nou serial marca Game of Thrones

Fanii serialului Game of Thrones au motive de bucurie, deoarece o nouă producție care are legătură cu acțiunea…

Jennifer Love Hewitt își lansează cartea de memorii, Inheriting Magic

Actrița Jennifer Love Hewitt (45 de ani) își lansează cartea de memorii Inheriting Magic, iar pe copertă apare…

UNDA lansează “Spring Dining Experience” un concept fresh, de primăvară, cu experiențe pentru toate simțurile

Restaurantul UNDA Open Cuisine revitalizează scena culinară din nordul Bucureștiului cu lansarea conceptului de “Spring Dining Experience”. Acest…

The Motans și Andra sunt noile voastre personaje preferate în videoclipul piesei ,,Înapoi în viitor”

V-a plăcut, v-a rămas pe buze, iar acum puteți urmări povestea de iubire a piesei ,,Înapoi în viitor”,…

Care sunt cele mai căutate destinații în 2024?

Îți prezentăm topul celor mai căutate destinații din 2024, potrivit rezultatelor comunicate de platforma de turism Airbnb. La câțiva…

Victoria Beckham, la 50 de ani – Iată 12 lucruri mai puțin cunoscute despre vedetă

Victoria Beckham împlinește pe 17 aprilie vârsta de 50 de ani. Fosta componentă Spice Girls, actual antreprenor și…

Cine a fost partenera lui Roberto Cavalli- Modelul suedez Sandra Nilsson (38 de ani)

Celebrul creator de modă italian Roberto Cavalli a decedat pe 12 aprilie, la vârsta de 83 de ani,…