Bianca Sterie ∙ July 29, 2021 ∙ 7 min read

După un an dificil, trist și încă de neînțeles, avem, în sfârșit, speranța că lucrurile încep, treptat, să revină la o oarecare normalitate. Ne-a fost dor să ne vedem cu cei dragi, să facem plimbări lungi, să călătorim, să ieșim la terasă și să mâncăm la restaurantele noastre preferate, Ne-a fost „dor de bun și bine”, după cum se numește și cea mai recentă campanie HORA (Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România), care a prezentat zilele trecute rezultatele unui studiu cu privire la impactul în economie și situația financiară a companiilor active în 11 sectoare din industria HoReCa. 

Studiul relevă faptul că scăderea vânzărilor la nivel sectorial este de -39%, de la 26 miliarde de lei în 2019 la doar 16 miliarde de lei în 2020, în condițiile în care 8 din 10 companii au raportat scăderi ale vânzărilor. În ceea ce privește situația pe județe, s-au raportat scăderi la nivelul întregii țări, însă de intensități diferite. Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Cluj (-50%), București și Timiș (-44%), iar cele mai mici în Constanța (-23%) și Tulcea (-9%).

Însă mai multe detalii despre acest subiect ne oferă chiar Radu Tănase, membru al Consiliului Director și parte din Celula de comunicare HORA; cofondator Calif, Condimental și Shoteria, care ne povestește în cele ce urmează despre toate provocările prin care a trecut HoReCa în ultimul an. 

  1. După un an plin de provocări, pare că lucrurile se îndreaptă (în sfârșit) în direcția bună. Care au fost tehnicile de „supraviețuire” care au ajutat brandurile din HoReCa în perioada aceasta?

Da, direcția pare a fi una bună cel puțin pentru supraviețuitorii acestui „război”, pentru că, sincer, a fost un război crunt în care foarte mulți au pierit. Cred că tehnicile de supraviețuire au diferit cumva de la o companie  la alta, dar toate s-au învârtit în jurul acelorași mijloace: livrare proprie, livrare prin intermediul agregatorilor de comenzi, furnizori de produse către marii retaileri (ce-i drept aici este vorba de o nișă…). Mai pe scurt: am făcut livrări! Aceasta este partea frumoasă în care activitatea a mers mai departe, dar nimeni nu știe și cu ce eforturi am reușit să facem ca toate aceste lucruri să fie posibile. Sunt foarte mulți din rândul colegilor de breaslă care și-au schimbat brusc perspectivele și au ales calea reconversiei profesionale: de la livratori și curieri, la casieri sau merchandiseri în marile lanțuri de retail până la șoferi de camion. Nu cred că noi ca și domeniu în care socializarea este un atuu extrem de important am fi avut și alte posibilități sau tehnici prin care să ne vindem produsele…

  1. Cât de costisitor a fost tot acest proces de adaptare a serviciilor la contextul pandemic (mă refer la achizițiile de dezinfectanți, încălzitoare pentru terasă etc.)? Și cum pot compensa cei care nu și le permit?

Pentru industrie, tot acest proces a însemnat un alt pumnal înfipt în inimă! Chiar dacă foarte mulți dintre noi eram deja pregătiți cu încălzitoare pentru terase – ține de activitatea noastră curentă –  cel puțin a celor care au și terase, partea cu dezinfectanții, măștile, mănușile a fost devastatoare. Vă dau și un exemplu personal: cumparam cu 13 lei o cutie de mănuși în februarie 2020 și în mai eram obligat să plătesc pe aceeași cutie 70 lei și exemplele pot continua… Practic, procentul pentru partea de consumabile aproape că s-a dublat și, cu toate acestea, foarte mulți dintre noi nu au ridicat prețurile        într-o primă etapă. Pentru cei ce nu își pot permite aceste noi reguli și, din păcate, „acolo unde e lege nu-i tocmeală”,  apropierea de final este cu atât mai rapidă. Nu cred că există un mod de compensare. Cu sănătatea publică nu ne putem juca! 

  1. Sunt multe persoane care își doresc să iasă la restaurant, în spațiile închise, dar încă se tem de răspândirea coronavirusului, mai ales că există destul de multe localuri în care nu sunt luate toate măsurile de protecție (ospătarii nu poartă mască, nu se respectă distanțarea etc.). Ce îi sfătuiești pe ownerii de restaurante să facă pentru a le câștiga încrederea clienților și pentru a-i ajuta să se simtă safe?

Da, așa este și acest aspect mă intrigă foarte tare! Din păcate, și asta trebuie să admit, în toată această perioadă au existat și acele „oi negre” ale industriei care nu au respectat normele impuse și care au încercat în toate felurile posibile să se eschiveze în fața autorităților. Ei nu sunt și nu reprezintă industria! Ei sunt doar excepția care, în opinia mea, trebuie să nu mai existe. Sfatul meu este simplu: respectă normele, fii responsabil pentru ceea ce se întâmplă în unitatea ta, ajută la recâștigarea încrederii clienților prin campanii în acest sens, fii tu un bun exemplu pentru angajații tăi!

  1. De asemenea, ce sfaturi le dai turiștilor care se cazează la hotelurile și pensiunile din România vara aceasta, dar și persoanelor care ies la terase, la cafenele, la restaurant? Cum se pot proteja, ce ar trebui să facă pentru a se simți în siguranță?

Primul sfat pe care îl dau este: să se vaccineze! Apoi, să aibă încredere deplină în acele unități hoteliere sau pensiuni care respectă normele, să aibă un simț civic și să vorbească cu personalul respectivelor unități în condițiile în care văd mici greșeli și să înțeleagă că nu suntem perfecți, mai ales în zilele acestea, când criza personalului operator din domeniul nostru a ajuns la cote alarmante.

  1. Mai multe țări europene (Irlanda, Franța) au anunțat că vor permite accesul în restaurante, cafenele, diferite atracții turistice numai în baza pașaportului Covid. Crezi că o astfel de măsură va fi impusă și în România în următoarea perioadă?

România este țara europeană și cu siguranță anumite măsuri va trebui să le ia fie că dorește, fie că nu!

Este foarte posibilă să fie impusă o astfel de măsura și la fel de bine sunt convins că trebuie să fim vaccinati într-un număr cât mai mare, pentru că doar așa putem avea și alte opțiuni! Nu am nimic cu cei care nu cred în vaccin, îi respect la fel ca și pe cei care s-au vaccinat, însă un lucru este cert: ei încetinesc tot acest proces de revenire la normalitate!

  1. Se vorbește tot mai mult despre iminentul val 4. Cât de mult crezi că va impacta el România și, în special, HoReCa? Crezi că va urma o nouă serie de restricții? Cât de pregătită este HoReCa pentru aceste schimbări?

Nu cred că România are un scut invizibil care distruge noile variante ale virusului, ca atare cu siguranță vom avea și noi valul 4. Va avea și un impact cu siguranță și din nou segmentele din economie care depind de socializare [nu online 🙂 ], ci una sănătoasă, vor avea de suferit. Sper totuși că îl vom întâmpina cu un număr cât mai mare de imunizări și că, astfel, restricțiile vor fi cât mai blânde.

HoReCa din România nu mai poate suporta un val de restricții majore, asta cu siguranță va diminua dramatic industria. În schimb dacă restricțiile vor fi mai blânde, este posibil să trecem mai puțin șifonați. Am trecut de o epocă în care mâncam pâine cu rația, am trecut de gripa aviară și de vaca nebună, am trecut peste secetă sau inundații…trecem noi și peste asta! 

Foto: HORA

Related Posts

Arta în mâinile tale – un proiect despre arhitectură, tehnologie și oameni

La lansarea noii serii Motorola Edge 50, am avut ocazia să stau de vorbă cu fotograful Alex Gâlmeanu…

Marian Pălie, curatorul secțiunii de fashion RDW 2024: „Designerii români au devenit recunoscuți pentru inovație, creativitate și calitate”

19 proiecte de fashion vor face parte din expoziția centrală Romanian Design Week 2024, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor…

Dionysis Moustis, barista: „O cafea gustoasă are de-a face cu preferințele personale și cu experiența anterioară”

Dionysis Moustis este Coffee Capabilities Manager CEMEA Lavazza și ne povestește despre culisele competițiilor de barista, despre alegerile…

Acoustic Boyz: ”Cântăm pentru public, nu pentru noi”

Cum a ajuns o trupă formată din trei băieți de la Liceul de Muzică un adevărat fenomen în…

Modă cu impact social: C&A colaborează cu femeile artizan din India pentru o colecție cu broderii manuale

Când într-o mare de piese colorate pentru vară îți atrag atenția niște piese alb-negru, cu broderii superbe, lucrate…

Cornel Ilie (VUNK)- ”Dacă eu cu mine nu sunt fericit, nu voi putea fi nici lângă altă persoană”

Trupa VUNK a lansat recent cel de-al zecelea album din carieră, intitulat ”De luni până duminică”. Cornel Ilie,…

Cristina Tudor: Ca părinte, planificarea financiară e esențială

Proaspătă mămică, Cristina Tudor spune azi că educația copilului este crucială, iar planificarea atentă a cheltuielilor pentru etapele…

Cătălina Buliga: „Investesc în mine mai întâi”

Fiecare dintre noi definim în mod diferit echilibrul, indiferent că ne raportăm la viața profesională, cea de familie…

Cristina Preda: „Sănătatea financiară trebuie antrenată”

Întâlnim adesea tineri dornici să-și contureze un viitor financiar solid, iar Cristina Preda, o masterandă determinată, ne inspiră…

Flavia Andrei a renunțat la shoppingul compulsiv

Fiecare călătorie pe care o facem, fiecare conversație purtată și fiecare decizie luată aduce cu sine momente de…