De ce revedem aceleași trenduri sezon după sezon

M-am apucat în dimineaţa asta să scriu un articol despre tendinţele pentru toamnă/iarnă 2017. Şi mi-am dat seama că, pentru a nu mai ştiu câta oară, trebuie să găsesc o exprimare nouă pentru un concept despre care am mai scris deja în sezoanele trecute – hainele cu aspect metalizat.

The Future Is Now” le spune Vogue.com în trend report-ul lor pentru noul sezon. Cu un sezon înainte (pentru primăvară/vară 2017), tot hainele metalizate tronau în topul tendinţelor, dar sub denumirea Metallic Finish”. Iar cu două sezoane în urmă (toamnă/iarnă 2016), fix acelaşi trend – al hainelor cu aspect metalizat – se regăsea în lista celor de la Vogue sub denumirea Man Meets Machine”.

Suno toamnă 2016, Carolina Herrera primăvară 2017, Christopher Kane toamnă 2017

Trendul hainelor metalizate nu e singurul care se menţine pe poziţii de o bună bucată de vreme încoace. Să mai luăm un exemplu, tot de pe Vogue.com – Pantsuit Nation (toamnă/iarnă 2017); Square Shouldered (primăvară/vară 2017); Menswear’s New Moment (toamnă/iarnă 2016); The Powersuit, Redux (pre-toamnă 2016): ghici ce – toate sunt pseudonime ale aceluiaşi trend, şi anume, costumul de inspiraţie masculină.

Balenciaga toamnă 2016, Céline primăvară 2017, Max Mara toamnă 2017

De la sezon la sezon, redactorii de modă din lumea întreagă sunt forţaţi să imagineze maniere noi de a face un trend care circulă deja de ceva vreme să sune nou şi irezistibil. Până şi redactorul de la Vogue însărcinat cu prezentarea trend report-urilor fiecărui sezon se pare că a rămas, cel puţin o dată, în pană de imaginaţie, căci una dintre tendinţele pentru primăvară 2017 (reeditată pe baza unui concept din sezonul precedent, care fusese la rândul sau reinventat pornind de a ceva iniţiat cu un sezon în urmă), se numeşte, simplu, şi cu un foarte discret aer de exasperare, The Statement Sleeve – STILL”.

În stilul lui Carrie Bradshaw, I couldn’t help but wonderDe ce, în era high speed în care ne aflăm, şi care ne-a obişnuit să ne aşteptăm ca totul, tot timpul, să fie nou şi fresh şi inovator, vedem, totuşi, aceleaşi trenduri recirculate precum valizele pe banda rulantă de la aeroport?

Răspunsul la care am ajuns – din cauza unui cerc vicios. Cineva – cine trebuie – o vedetă/street style star/fashion icon, care se întâmplă să fie muză a brandului high fashion XX, este invitată să vizioneze colecţia ce se află în acest moment (toamna lui 2017, să zicem) în pregătire pentru show-ul următor (pentru primăvară 2018, adică). Vedetei i se face cadou piesa YY din colecţia aflată în lucru, pe care o poartă la un eveniment red carpet/la o defilare de la Fashion Week.

Paparazzii/fotografii de street style surprind vedeta purtând piesa YY de la brandul XX şi fotografia apare pe toate outlet-urile media, de la bănci de imagini şi până la feed-urile de Instagram ale oamenilor din lumea întreagă.

Un trend scouter raportează că piesa YY e purtată de *cine trebuie*, aşa că retailerii fast fashion o introduc în producţie imediat. Zara, de pildă, deţine un record de 15 zile în ceea ce priveşte aducerea pe piaţă a unui trend din momentul în care este descoperit de unul dintre scouterii companiei, ceea ce înseamnă că, în numai două săptămâni, piesa YY se află deja pe piaţă.

Lumea observă că vedeta favorită/fashion icon-ul a cărui imagine vor să o recreeze poartă piesa YY, care poate fi cumpărată din magazine la preţ cât se poate de accesibil. Lumea începe să poarte piesa YY, revistele încep să includă piesă YY în recomandările de shopping, alţi retaileri de fast fashion încep să preia ideea şi recreează la rândul lor versiuni similare ale piesei YY.

În primăvara lui 2018, la Fashion Week, brandul XX va pune pe podium piesa YY, cea dăruită vedetei cu luni în urmă, când colecţia era încă în lucru. Trendul va fi solidificat, piesa YY va fi oficial BIG în sezonul următor, aşa că din ce în ce mai multă lume va căuta piesa YY în magazine ca să apuce să o poarte „înainte să fie cool”. Primăvara lui 2018 e presărată cu piesa YY, care apare peste tot. Se atinge apogeul popularităţii, ceea ce semnalează începutul sfârşitului pentru un trend.

Ajungem, în sfârşit, în toamna lui 2018, când piesa YY, prezentată pe podium cu 6 luni în urmă, ajunge într-un final în magazinele brandului XX. Nu mai e nimic nou legat de ea, dar este promovată în continuare în toate publicaţiile, care au contracte cu brandul XX, şi, astfel, trebuie să îl susţină.

Piesa YY rămâne în tendinţe, aşa că publicul o cumpără în continuare, ceea ce presupune că designerii continuă să producă reiterări ale ei pentru a se alinia cu dorinţele consumatorilor.

Din momentul în care vedeta despre care vorbeam mai devreme a purtat pentru prima dată piesa YY de la brandul XX, şi până în prezentul poveştii, s-a scurs în jur de un an şi jumătate. În termeni ai modei, 3 sezoane. Piesa YY nu numai că e încă pe piaţă, ci e în continuare privită drept unul dintre cele mai relevante trenduri.

Înlocuieşte acum piesa YY” cu haine metalizate”, cu mâneci statement”, cu costume de inspiraţie masculină”, sau cu oricare altul dintre conceptele pe care le revedem de multe sezoane încoace, şi ai o explicaţie pentru faptul că aceeaşi idee e reciclată” de la sezon la sezon, dar, cu toate astea, reuşeşte să rămână în actualitate.

În condiţiile în care tehnologia şi canalele de social media ne deschid o cale imediată de acces către cele mai noi tendinţe şi apetitul pentru ceva mereu fresh, e ironic cum tot ele sunt, de fapt, cele care ne „sabotează”, împiedicând dezvoltarea unor concepte noi.

Măsura de prevenţie? Fii cu ochii pe designerii indie, gura de aer proaspăt a modei, cei care nu ţin cont de trend forecast-uri, de ce poartă vedetele, de ce spun redactorii revistelor de modă că e hot right now. Poartă ceva nu pentru că se poartă. Poartă ceva pentru că, deşi nu a fost încă purtat de Rihanna, este, pur şi simplu… cool.

Foto: hepta.ro