Alina Burlacu ∙ July 30, 2020 ∙ 10 min read

În urmă cu câteva luni, industria de beauty a dovedit că poate face rapid schimbări majore pentru omenire. De la donații, la producerea de substanțe și produse vitale, brandurile de beauty au fost prezente, au acționat. Pot să facă mai mult?

Experiențele din acest an ne-au dat răgazul să ne gândim la cât de importantă este responsabilitatea și respectul, nu doar față de semeni, ci față de această planetă. Vrem aer, pământ, păduri, oceane curate, protejate. Noi, oamenii, vrem să fim protejați.

În industria cosmetică, aceste nevoi (dorințe sau aspirații, oricum vrem să le numim) se traduc prin schimbări majore. Brandurile de beauty încearcă să țină pasul cu plăcerile noastre, în timp ce fac eforturi (multe sau puține) pentru un mediu mai sănătos. Poate că de acum înainte vor înclina balanța și mai mult în favoarea conservării acestuia. Poate vom face noi înșine mai multe alegeri corecte. În orice caz, fiecare decizie legată de sustenabilitate este importantă.

Care sunt noile direcții?

Până în 2019, accentul în universul beauty era pus pe individ: pe unicitatea lui, pe cum arată în orice moment al zilei și al nopții, pe cum își poate îmbunătăți imaginea, pe cum poate fi protejat de soare, de conservanți și de alte ingrediente nesănătoase. Din acest punct de vedere, 2020 pare a fi anul revelațiilor: individul devine secundar, iar Planeta, în toată complexitatea ei, principalul jucător în ritualul înfrumusețării. E casa din care nu vrem să ieșim. Și cum putem face asta? Alegând responsabil, conștient, formulele earth-friendly.

Sunt multe schimbări care se pot face și în zona responsabililor cu producția. Avem până acum numeroase exemple de branduri care folosesc 100% energie din surse regenerabile, care creează bioambalaje sau folosesc ambalaje reciclabile sau realizate din materiale reciclate, care supraveghează atent sursele ingredientelor selectate (felul în care sunt folosite atât resursele naturale, cât și cele umane), care reduc amprenta de carbon, care protejează animalele renunțând la testele făcute pe acestea, care protejează una dintre resursele limitate ale Planetei, apa potabilă.

Prea mult plastic

Component al materialelor medicale, al produselor de uz casnic, al oricărui alt domeniu care ne vine în minte, plasticul este păcatul major al ultimelor generații. Acesta sufocă pământul, plantele, vietățile din apă, poluează de zeci de ani.

Este de ajuns să ne gândim la Marea Insulă de Gunoaie din Pacific, o acumulare de mase plastice din apele subtropicale dintre California și Hawai care, în 2018, avea o dimensiune de opt ori cât suprafața României. Consumul anual de plastic a depășit 320 milioane de tone (cantitatea totală estimată de specialiști este de 8,3 miliarde tone de plastic, din care 91% nu a fost reciclat, conform sciencedaily.com). Și în timp ce o cantitate foarte mare are o utilizare de scurtă durată (în special este vorba de ambalaje) și devine gunoi, prea puțin poate fi reciclat.

La începuturile dezvoltării industriei de beauty, recipientele din sticlă erau regula, însă au devenit excepția, după apariția plasticului, în anii 1950 – materialul minune, ieftin, ușor de produs la scară largă, ușor de transportat, durabil. Ce nu s-a luat în calcul? Faptul că: descompunerea lui durează 400 de ani, faptul că sub 10% poate fi reciclat și că, la exact 100 de ani de la inventarea lui, cantitatea de plastic din oceane o va depăși pe cea de pește. Nu sună bine deloc!

Ce face industria de beauty?

În state precum SUA, UK, Franța, companii de beauty au realizat parteneriate cu firme care se ocupă de livrarea, preluarea și curățarea ambalajelor cosmeticelor direct de acasă, făcând legătura dintre brand și consumator, astfel încât să fie redus la zero ambalajul transformat în gunoi.

Foarte multe companii reduc sau înlocuiesc plasticul. Unilever și L’Oréal au anunțat că vor ajunge să folosească ambalaje 100% reciclabile sau reutilizabile, până în 2025. Procter & Gamble (sub umbrela căruia se află Pantene, Head & Shoulders și alții) a stabilit ca an țintă 2030, în proiectul de sustenabilitate numit Ambition 2030. Weleda a promis că va ajunge la 75% reciclabile până în 2025.

Brandurile mai mici au abordări personalizate mai vechi sau mai noi: Lush a deschis magazinul Naked în Manchester, un concept store cu produse de îngrijire vrac (inclusiv șamponul are o formă solidă), iar 90% din ambalaje sunt reciclate. Conceput ca brand 100% prietenos cu Planeta, Mádara a lansat recent balsamul de păr Grow, în recipient din plastic vegetal (bioplastic), realizat din deșeuri din trestie de zahăr și așhii de molid. The Body Shop, care a lansat programul de sustenabilitate adresat în special resursei umane, Community Trade, a investit de atunci și în plasticul reciclat. Recipiente goale pot fi returnate în magazine pentru a fi reciclate și refolosite (în UK, Franța, Germania, Canada și Australia).

Medik 8 a înlocuit microparticulele exfoliante (o formă de plastic ce afectează masiv viețuitoarele marine), cu exfolianți naturali (boabe de jojoba și bambus).

 

Prea puțin oxigen

Nu doar plasticul și microplasticul din oceane afectează viața marină, ci și anumite ingrediente din produsele cosmetice.

Unele ecrane solare chimice, inclusiv oxybenzone, avobenzone, homosalate și octinoxate au fost identificate ca fiind foarte periculoase pentru ecosistem, pentru deteriorarea coralilor, pentru albirea lor și scăderea rezistenței acestora la schimbările climatice. Iar acest lucru nu se întâmplă doar din cauza filtrelor chimice, ci și a parabenilor din produsele de acest tip care activează virușii unor alge din recifurile de corali (iar algele sunt esențiale pentru starea coralilor pentru că oferă energie, hrană și culori vibrante). Pe 1 mai 2018, Hawaii a fost primul stat ce a propus o lege prin care vânzarea (implicit, folosirea) produselor de protecție solară cu filtre chimice din cauză că acestea distrug reciful de corali. Se estimează că 14.000 de tone de creme pentru protecția solară a pielii ajung în oceane anual și că o treime sunt amenințați de încălzirea globală, poluare și paracticile de pescuit abuzive. De ce este importantă sănătatea coralilor? Pentru că aceștia produc jumătate din oxigenul Planetei.

Există mai multe organizații care se ocupă cu îngrijirea coralilor. Activitatea uneia dintre cele mai cunoscute o poți vedea pe site-ul coralgardeners.org.

Ce face industria de beauty?

Mai multe branduri au lansat proiecte care au ca scop menținerea biodiversității marine. Grupul Pierre Fabre (deținătorul Laboratoarelor dermatologice Avène), în parteneriat cu Pur Project, a lansat proiectul Skin Protect Ocean Respect (în 2017), prin care au fost susținut regenerarea coralilor în Indonezia și a schimbat formula produselor de protecție solară pentru a proteja apa și viețuitoarele oceanelor. Produse de protecție solară care protejează atât pielea noastră, cât și apa mărilor și a oceanelor vei găsi, în România, și la Mádara, în gama Sun. Pe lista brandurilor reef-friendly, se numără și Sun Bum, Thinksport, Blue Lizard, Raw Elements. Găsești mai multe branduri pe snorkelsandfins.com.

 

Mai multă transparență

În ultimii ani, s-a vorbit tot mai mult despre traseabilitate, despre susținerea comunităților locale, despre exploatarea controlată a resurselor naturale. Este nevoie de și mai multă transparență, dar și de proiecte de regenerare a ingredientelor naturale din componența cosmeticelor.

Unul dintre cel mai elocvent exemplu este uleiul de palmier. Folosit atât în industria alimentară, cât și în cea cosmetică (în 70% dintre produsele cosmetice), acest ulei versatil este cerut la scară largă. Însă, nu este o sursă inepuizabilă. Principalele regiuni în care există aceste plantații sunt Indonezia și Malaezia, zone în care pădurile au fost decimate pentru a face loc unor plantații noi de palmier. Însă, defrișarea are ca efect creșterea cantității de dioxid de carbon în atmosferă.

Ce face industria de beauty?

Companii din întreaga lume au început să investească în cultivare și în reducerea impactului negativ asupra faunei și florei. Una dintre ele este Estée Lauder, care lucrează cu ONG-ul Roundtable on Sustainable Palm Oil. The Body Shop a construit numeroase bio-poduri, zone în care animalele pe care de dispariție sunt reintegrate în mediul lor natural. În total, aceste bio-poduri înseamnă protejarea a 10 milioane de metri pătrați de habitat în toată lumea.

Kenzo a adoptat o politică mai atentă la emisiile de bioxid de carbon, la consumul de apă și la deșeurile produse, dar și la protejarea resurselor și susținerea comunităților care lucrează în producerea trandafirului bulgăresc din apa de parfum Flower și florii de portocal din Eau de Vie Flower. Iasomia provine dintr-un parteneriat cu o comunitate din India, în care sunt ajutate femeile culegătoare.

Noua colecție de parfumuri Chopard Garden of the Kings folosește oud de la o familie cu tradiție în distilare din Bangladesh. Călătoria în noua direcție, cea a Parfumeriei de Lux Sustenabilă, a început în 2017, alături de compania elvețiană Firmenich, în programul Naturals Together.

Dacă ești preocupată de identificarea mai multor branduri care folosesc ingrediente care sunt regenerate un indicator excelent este certificatul Ecocert.

 

Prea puțină apă

Poate sună surprinzător, însă, una dintre resursele naturale care este exploatată abuziv și care este pe cale să se epuizeze este apa potabilă. Studii recente arată că, în următorii cinci ani, două treimi din populația lumii vor avea dificultăți în aprovizionarea cu apă potabilă. În acest context, formulele water-free devin prioritare.

Chiar dacă nu obișnuiești să studiezi și să decodezi lista de ingrediente a produselor cosmetice, poți observa că primul ingredient este apa. Ordinea ingredientelor este dictată de proporții. Adică, apa conținută de produsele cosmetice este în cea mai mare proporție: de 60% până la 80% în loțiunile și cremele pentru îngrijirea pielii. Cu alte cuvinte, apa este folosită ca bază, iar restul ingredientelor – acidul hialuronic, argila, extractele din plante sau uleiurile hrănitoare – completează o parte din procentul rămas. Și mai multă apă este folosită în procesele de fabricație.

Ce face industria de beauty?

Numeroase branduri sud koreene au lansat game water-free. Și brandurile din industria vestică încep să se alinieze acestui trend. De exemplu, Love Beauty & Planet a anunțat că va lansa curând o linie de produse pentru îngrijirea părului concentrate care vor conține cu 50% mai puțină apă în fiecare produs finit și că în procesul tehnologic va fi folosită cu 50% mai puțină apă. Avon a lansat recent gama Distillery care conține șapte produse, din care cinci sunt water-less, iar în acest an, brandul a anunțat că va lansa și o linie de machiaj cu pigmenți performanți, 100% water-less.

Alte branduri acționează prin donații care sprijină comunități deficitare în apă. De exemplu, proiectul Acqua for Life al brandului Giorgio Armani, realizat cu sprijinul Unicef, a făcut posibil accesul la apă potabilă pentru 195.000 de oameni.

 

Mai multă energie regenerabilă

Încălzirea globală impune căutarea unor alternative pentru energia folosită în industria cosmetică (și nu numai). Amprenta de carbon poate fi redusă în egală măsură de companii, dar și de fiecare persoană în parte. De exemplu, BBC News a publicat recent un calculator cu 34 de alimente care îți arată cât dioxid de carbon produci doar din mâncarea consumată. Există sisteme de calculare chiar mai complexe, care includ aparatura folosită în casă, gradul de izolare al casei, produsele cosmetice și mijloacele de transport folosite. Un astfel de sistem complex poți găsi și pe site-ul nature.org.

Ce face industria de beauty?

Trecerea la energie regenerabilă sau reducerea consumului de energie sunt promisiunile unor companii mari sau mici. Ne punem speranța în faptul că listele vor fi completate de cât mai multe branduri ca Mádara, care folosește 100% energie verde, sau Medik 8, care folosește parțial presarea la rece.

Mai e ceva timp până la finalul anului, dar cred că suntem deja mai responsabili, și noi, și brandurile. Mișcările din industria de beauty sunt un dans în doi și trebuie doar să ne sincronizăm.

Poți începe prin a alege produse care sunt prietenoase cu Planeta:

Foto: Toa Heftiba/ unsplash, PR.

Related Posts

Get the Look: Old Money Hair

Există old money hair? Se pare că da. Am investigat și scris ce înseamnă acest trend, cum îl…

STAY HEALTHY, STAY YOUNG la Alma Health & Spa Retreat

În fiecare zi, încercăm să le facem pe toate. Alergăm între proiecte și zeci de responsabilități cotidiene, astfel…

8 trucuri pentru un masaj facial eficient

Producția de colagen încetinește dramatic după 25 de ani, așadar, fără nicio urmă de îndoială, trebuie să îți…

Skincare Trends 2024: îngrijirea hormonală a pielii

Îngrijirea hormonală a pielii va fi una dintre „tendințele de top” în skincare, în 2024. Conform WGSN, în…

Strălucește din interior cu Doppelherz Kollagen Beauty Plus!

Fiecare femeie merită să-și îmbrățișeze frumusețea naturală, iar Doppelherz Kollagen Beauty Plus este soluția perfectă pentru a aduce…

Dwayne „The Rock” Johnson, creator de produse de îngrijire a pielii pentru bărbați

La imaginea de luptătorul profesionist dur, anulată de comediile în care a jucat și de contul personal de…

Cum își menține Anne Hathaway tenul luminos

Talentata actriță de la Hollywood este celebră pentru rutina ei foarte riguroasă de îngrijire a pielii. Iar rezultatele…

5 greșeli care anulează efectele serumurilor pentru îngrijirea tenului

Ții la rutina ta de îngrijire a pielii, la produsele pe care le folosești și îți faci timp…

Parfumul McDonald’s, înghețata Vuitton. A spus cineva plăceri vinovate?

Din când în când branduri celebre de modă sau de beauty ne captează atenția cu unele colaborări excepționale…

Cabina Douglas SPA, noul concept al răsfățului

În luna răsfățului feminin, echipa A List s-a bucurat de consultanța premium și de ședințele de îngrijire efectuate…