Alimente care ne îmbătrânesc pielea

Există o serie de alimente care mențin prospețimea pielii și sănătatea organismului, dar și alimente care ne îmbătrânesc. Acum că am terminat festinul de final de an, e timpul să revenim la obiceiurile bune. Ne ajută, cu sfaturi, Nicoleta Tupiță, nutriționist-dietecian.

Fructele și legumele prospete conțin antioxidanți puternici, precum și apă, vitamine, minerale, fibre. Toți acești nutrienți sunt importanți pentru a ne menține pielea tânără, dar există și alimente care grăbesc procesul de îmbătrânire – așa că nu da vina doar pe soare și pe trecerea timpului!

Alimente care ne îmbătrânesc:

  1. Controversata cafea

Cafeaua, ceaiurile, dar și un pahar de vin roșu conțin printre cei mai puternici antioxidanți din natură. Cafeaua nu ne îmbătrânește, dar ne poate afecta somnul dacă este consumată târziu după-amiază, ceea ce poate contribui indirect la îmbătrânire.

Dacă este băută neagră sau doar puțin îndulcită și în prima parte a zilei, beneficiem de toate efectele pozitive ale acestei băuturi. Desigur, cafeaua trebuie însoțită și de apă (în medie 2 litri pe zi, hidratarea fiind cel mai important gest pe care îl putem face pentru o piele tânără și frumoasă. Absența hidratării duce la un aspect tern).

  1. Proteinele în exces

Proteinele de calitate sunt necesare pentru aspectul pielii deoarece stau la baza sintezei colagenului și a altor proteine cu rol de susținere a dermului. De asemenea, proteinele sunt necesare pentru regenerearea care are loc la nivelul tuturor organelor. Celulele pielii au un ciclu de regenerare de 28 de zile. Cu toate acestea, excesul de proteine ne poate îmbătrâni, prin provocarea unor dezechilibre metabolice.

  1. Prea puține fibre

Lipsa fibrelor dintr-o alimentație bazată pe produse animale ne afectează digestia, ceea ce dezechilibrează microflora intestinală și, de aici, o serie de efecte exterioare, cum este și acneea.

Și unele comportamente alimentare și consecințele lor ne îmbătrânesc:

Dietele hipocalorice

Restricția calorică se pare că ne menține tineri, dar trebuie să fie atent controlată. Restricția calorică nu trebuie să fie extremă, o dietă sever hipocalorică ne poate îmbolnăvi și duce la deficiențe nutriționale. Practic, ar trebui să mâncăm doar atât cât trebuie pentru a obține sau a păstra o greutate normală. Nutrienții esențiali trebuie să fie prezenți în orice dietă hipocalorică.

Deficiențele nutriționale

Am aflat despre alimentele care ne îmbătrânesc, însă, în aceeași măsură, ne pot îmbătrâni și deficiențele nutriționale. Acestea trebuie ținute atent sub control, mai ales deficiența de zinc, fier, vitamina A, K, vitamina C. Nu mai este cazul neapărat în zilele noastre, dar multe vitamine produc afecțiuni grave ale pielii atunci când sunt deficitare. De exemplu, este binecunoscut că deficiența severă de vitamina C produce scorbutul.

Dietele hipercalorice

Pe de alta parte, dietele hipercalorice duc la obezitate. Obezitatea este o boală care declanșează un întreg lanț de tulburări metabolice și ne îmbătrânește și pielea.

Excesele de orice fel

Ce ne mai îmbătrânește? Caloriile în exces, mesele haotice, zahărul, alcoolul în exces, fumatul, alimentele prăjite, acizii grași trans și toate alimente ultraprocesate care conțin cantități mari de grăsimi, zahăr, sare.

Ce să consumi pentru a avea un corp sănătos și o piele luminoasă?

Pielea este cel mai mare organ al corpului și îmbătrânește din două cauze: o cauză naturală (îmbătrânirea cronologică, care se petrece în toate organele corpului) și îmbătrânirea cauzată de factori externi, care este adesea precoce. Factorii externi responsabili de îmbătrânirea precoce sunt radiațiile UV, poluarea, fumatul, stresul, alimentația neadecvată, somnul insuficient sau de calitate proastă.

Ce ajută pielea să se mențină tânără?

  1. Postul intermitent pare să promoveze regenerarea tuturor țesuturilor și a organelor. Postul intermitent cu restricția timpului de ingestie a alimentelor la câteva ore pe zi, de obicei 8 ore, și cu consumul de alimente în prima parte a zilei, nu seara, ne ajută să avem un somn mult mai bun. Un organism odihnit este și arată mai tânăr.
  2. Omega-3 și uleiurile vegetale sănătoase sunt componente esențiale ale unei alimentații care ne întinerește. Pielea are nevoie de acizi grași esențiali pentru a se menține elastică și hidratată. Omega-3 au și proprietăți anti-inflamatoare și pot combate efectele radiațiilor UV. Este bine să consumi pește gras sau oceanic. Un ultim truc pentru o piele tânără: 1-2 linguri de ulei de măsline adăugate la o salată grecească ajută la asimiliarea vitaminelor A și K din legumele din salată. Ambele vitamine au roluri importante în strălucirea și regenerarea pielii.

Foto: Hepta.