Adolescenţii şi realitatea virtuală

Realitatea zilelor noastre este că relaţiile online fac parte din tabloul general al unui adolescent tipic. Adolescenții folosesc rețelele de socializare cu diferite scopuri: pentru a afla instant ceva, pentru inspiraţie, pentru conectare, pentru a se exprima. De asemenea, tehnologia avansată și internetul au ca funcţie primară utilitatea iar scopul este de a ne simplifica viaţa.

Mi-au atras atenţia câteva din datele studiul Connected Kids (2017), realizat pe aproximativ 1200 de copiii din Anglia cu vârste între 8-19 ani. 66% dintre copiii cu vârsta între 8-12 ani deţin un smartphone (cu o creştere de 8% față de datele din anul precedent) şi accesează aplicaţii şi site-uri pentru care nu au încă vârsta legală; copii cu vârsta de 12 ani stau lipiţi de un ecran mai bine de 20 de ore pe săptămână; 47% dintre copiii cu vârsta între 8-12 ani spun că Facebook este reţeaua lor de socializare preferată, urmând You Tube, Instagram, Spanchat. În cazul copiilor mai mari (13+), preferinţa este către Instagram şi Snapchat, acolo unde simt că îşi pot exprima sinele real, pe când Facebook e mai degrabă asociat cu felul în care familia, părinţii îi percep. Snapchat este văzut ca fiind un loc în care ei pot împărtăşi imagini ale unor momente cheie fără a fi expuşi la opinia celorlalţi, iar Instagram este folosit pentru a se inspira şi pentru a-şi construi imaginea personală. |

Fetele (13+) simt mai acut presiunea de a-și construi o anume imagine virtuală (38%) decât băieţii (19%). Studiul mai spune că adolescenţii sunt adepţii menţinerii unei imagini anume în lumea virtuală şi aleg să se prezinte în reţelele de socializare mai degrabă aşa cum ar prefera prietenii lor să fie, și nu cum ar fi ei în lumea reală.

Și pentru că aceste date îi pot îngrijora pe unii din părinţii de adolescenţi, am pus cap la cap o serie de sugestii de care putem ţine cont în relaţia cu copii sau adolescenţii din casă atunci când ne propunem să facem schimbări în cantitatea şi calitatea de consum online sau de utilizare a tehnologiei.

Implicaţi-i în decizii. Adolescenţii au o mare dificultate în a fi obedienţi, ei sunt la vârsta la care se opun din instinct. Avem mai multe şanse ca ei să fie cooperanţi dacă le oferim şansa ca ei să-şi exprime opiniile legate cât de mult timp au nevoie pentru a fi conectaţi la un ecran şi ce anume îi menţine interesaţi.

Echilibraţi legătura dintre gadgetul de ultima generaţie şi imagine de sine. Este drept ca felul în care ne construim imaginea de sine ţine şi de felul în care ceilalţi ne percep şi de ceea ce ei ne transmit. Adolescenţii asociază adesea deţinerea de gadgeturi şi calitatea acestora cu statutul pe care îl au în ochii celorlalţi prieteni. O provocare pe care o resimt uneori părinţii este dată de felul în care copii aleg să îşi afirme stima de sine între membrii grupului. Vorbiţi împreună despre faptul că valoarea unei persoane nu este dată de lucrurile pe care le deţine.

Păstraţi liniile de comunicare deschise. Asiguraţi-vă adolescentul că sunteţi prin preajmă şi că sunteţi disponibil să discutaţi ori de câte ori are întrebări sau îngrijorări legate de orice situaţie întâmpina în mediul online sau offline. Încercaţi să aveți o atitudine deschisă şi curioasă pentru ca ei să aibă încredere să vă poată împărtăşi ceea ce simt.

Discutaţi despre felul în care publicitatea funcţionează. Încurajaţi gândirea critică a copilului şi adolescentului vostru şi discutaţi despre faptul că industria publicităţii este pusă în mişcare de o serie de experţi a căror responsabilitate este să ne menţină fascinaţi şi să ne facă să ne dorim mai mult.

Acceptaţi şi încurajaţi partea bună a lucrurilor. Faptul că totul e la un click distanță reprezintă beneficii extraordinare de informare, de conectare, de evoluţie. Dacă avem de a face cu un copil obsedat de tehnologie transformaţi această pasiune în ceva benefic: încurajaţi-l să înveţe programare, robotică, programe de grafică etc.

Fiţi un model bun de urmat. Tindem să credem că doar copiii şi adolescenţii au dificultăţi în a-şi stăpâni impulsul de a se conecta la un ecran. Însă adulţii sunt la fel de susceptibili de a dezvolta acelaşi comportament dependent faţă de tehnologie. Părinţii care dau greş în a reprezenta un model bun de urmat pe anumite aspecte îşi pierd credibilitatea în fața adolescentului.

Utilizarea cu înţelepciune a spaţiului virtual. Pentru a face alegeri cu înţelepciune este necesară exersarea abilităţii de a discerne. Pentru a lua o decizie cu discernământ este important să înţelegem, să analizăm şi apoi să evaluăm. Tocmai evaluarea ne va duce la confruntarea unui set de valori pe care le stabilim în familie şi pe care le discutăm frecvent cu copiii. E bine să îi reamintim că împărtăşirea de imagini şi gânduri lansate în vidul online vor deveni instant parte a amprentei lor digitale pe termen nelimitat.

Stabiliţi reguli care se potrivesc familiei voastre. Ţineţi cont de faptul că nu toate sfaturile, regulile pot fi integrate adecvat în familia voastră. Încercaţi şi alegeţi ceea ce se potriveşte, ţinând cont de valorile, nevoile şi stilul vostru de viaţă. Puteţi negocia zone în casă sau momente ale zilei, în care să nu fiți conectaţi la ecrane, să nu utilizați tehnologia (de exemplu, orele de masă, dimineaţa înainte de a pleca la scoală, etc). Stabiliţi o regulă care vi se potriveşte şi apoi vegheaţi la respectarea ei.

Text de Oana Calnegru, psiholog, psihoterapeut relațional recomandat de paginadepsihologie.ro.

Foto: outnow.ch