Adina Horga și grădinița din pădure

Adina Horga și grădinița din pădure

Adina Horga este fondatoarea Bergman – Nature Kindergarten, prima grădiniță din România în care învățarea se face afară, în natură.

Interviu de: Adriana Moscu

Am trăit aproape 11 ani în comunism și, după atât amar de vreme, tot nu reușesc să-mi scot din memorie mediul toxic, traumatizant, de care am avut parte la grădiniță câteva luni, cât am rezistat până când am refuzat să mai merg.

Să pot să mă exprim liber, creativ, fără frică, să fiu încurajată în inițiativele mele și, mai mult, să mă pot urca în copaci în timpul programului de la grădiniță era, pentru mine, în acea perioadă, un scenariu pe cât de frumos, pe atât de SF.

Ei, bine, aceste lucruri sunt posibile și chiar se întâmplă astăzi. Ideea i-a venit Adinei Horga cu niște ani în urmă, când și-a dat seama că un concept care funcționa cu succes în alte țări lipsea de la noi cu desăvârșire. Povestea ei și a grădinițelor din natură, în care copiii cresc și se dezvoltă cu respect pentru mediul înconjurător, în cele ce urmează.

Ai fost dintotdeauna educatoare? Cum ți-ai descoperit această pasiune de a lucra cu cei mici?

Realmente simt că am venit pe această lume cu misiunea clară de a face educație și de a crește copii. Cariera în educație a început efectiv la vârsta de 4-5 ani, când toate jocurile create în camera mea erau despre educație. În fiecare zi, spațiul camerei mele devenea o sală de clasă, iar copiii pe care eu îi educam erau animalele de pluș și păpușile.

Jocul simbolic spune foarte multe despre cum percepe un copil realitatea și lumea înconjurătoare, dar și cum se vede el în raport cu această lume. Iată că, în cazul meu, jocul simbolic și cel de rol m-au ajutat să îmi descopăr pasiunea și să hrănesc în timp fascinația pentru lumea oamenilor mici.

Bergman – Nature Kindergarten

Cum și când a luat ființă Grădinița Bergman?

În anul 2015, am hotărât să schimb orașul în care m-am născut (Arad) și să încep o nouă poveste în Bucureșți. La momentul acela a fost mai mult o decizie care ținea de sfera personală. Aveam deja o grădiniță în Arad care funcționa din anul 2010 și am hotărât să o coordonez de la distanță. Am făcut asta timp de 3-4 luni, o perioadă în care începusem să descopăr Bucureștiul și oamenii lui.

În 2016 am început să caut o locație pentru o grădiniță în București. Mă încercau niște emoții teribile și au fost zile în care nu știam dacă ceea ce simt e bucurie sau frică. Dar frica s-a estompat și entuziasmul pentru un nou proiect educațional m-a ajutat să dau formă primei grădinițe în pădure din București, Bergman Nature Kindergarten.

Conceptul de grădiniță în pădure era ceva la care visam de ceva vreme. În grădinița din Arad aveam ieșiri săptămânale cu copiii în natură. Acolo am reușit să observ felul în care răspund copiii la mediul natural, fie el pădure, plajă sau câmpie.

Era pentru prima oară când un spațiu educațional deschis devenea educatorul oamenilor mici. Provocările emoționale, cognitive sau fizice de care aveau parte copiii în pădure nu puteau fi înlocuite de mobilierul sau jucăriile aflate într-un spațiu închis. Dar cel mai mult mi-a plăcut starea de libertate a minții și a sufletului pe care pădurea o induce oamenilor mici. 

Am studiat modelele educaționale de tip outdoor și am rezonat foarte bine cu sisteme de tip forest din Japonia, Anglia, Danemarca, Suedia și Norvegia. Pentru că aceste țări aveau culturi diferite și sistemul educațional aplicat era diferit în fiecare dintre ele. Am știut atunci că e nevoie de crearea unui sistem de tip outdoor adaptat culturii și societății din România. Și uite-așa am creat sistemul Bergman care este implementat acum în cinci grădinițe din țara noastră.

Cum ați ales numele?

Bergman înseamnă omul muntelui, omul pădurii. Îmi doream mult ca numele grădiniței noastre să definească conceptul educațional dar, în același timp, să aibă în centru OMUL.

Bergman – Nature Kindergarten

Care sunt misiunea și viziunea Bergman?

Bergman – Nature Kindergarten este un sistem educațional hibrid ce aduce un nou concept de educație alternativă pentru preșcolari în România, axat pe dezvoltarea holistică a copilului: mental, psihologic și emoțional. Ne inspirăm din surse ce aplică cu succes abordarea Reggio Emilia și outdoor learning, întâlnite în special în grădinițele de tip Forest Kindergarten din țările nordice. Programa noastră include și exerciții de tip Mantle of the Expert, metodă ce dezvoltă o varietate foarte bogată de abilități cognitive și sociale ale copilului.

În grădinițele noastre aplicăm metode și folosim practici specifice acestor tipuri de educație, adaptate nevoilor preșcolarilor și societății parentale din România.

Privind ritmul accelerat al evoluției umanității, noi credem că oamenii mici de azi au nevoie de o astfel de educație pentru a deveni adulți competenți, echilibrați și capabili de adaptare la schimbare.

Catalizatorul dezvoltării acestui model de educație este reprezentat de dorința de a sprijini dezvoltarea cât mai multor copii într-o atmosferă caldă, familială, având la bază dragostea și respectul pentru tot ce e viu.

În același timp, suntem aici să răspundem nevoilor lor de cunoaștere, bazate pe experiențe directe de învățare, planificate sau spontane. Învățăm prin descoperire, prin experiențe directe, ne punem întrebări și căutăm împreună răspunsuri.

Conceptul de educație Bergman presupune un sistem flexibil, bazat pe principiul autoeducarii, care îi ajută pe copii să se dezvolte în mod natural și să își modeleze caracterul prin libertatea de a lua

propriile decizii. Este un sistem care îi ajută să își descopere talentele și pasiunile de timpuriu. Prin promovarea activităților specifice, axate pe descoperirea naturii, vizăm dezvoltarea spiritului de explorator, iar prin încurajarea copilului de a-și asuma mici responsabilități îl pregătim pentru curajul de a realiza lucruri mărețe. 

Bergman – Nature Kindergarten

Cum a apărut conceptul de grădiniță în pădure? Cum se diferențiază de alte instituții de învățământ dedicate preșcolarilor, dincolo de evidență?

Conceptul de grădiniță în pădure a apărut în anii ’80 în Danemarca, iar mai apoi s-a răspândit în întreagă lume, fiind aplicat diferit în funcție de resursele naturale și gradul de deschidere al educatorilor vizavi de ieșirile în natură.

Misiunea noastră este definită de inserarea settingurilor naturale în procesul de descoperire și învățare. Pădurea aduce constant elemente noi și diferite care stimulează curiozitatea și dezvoltă gândirea critică, analitică și creativă.

În viziunea noastră, dreptul copilului la joacă este unul care merită respectat și promovat constant. De asemenea, experiențele senzoriale și practice primesc un alt sens în mijlocul naturii. Ele sunt reale și contribuie la creșterea rezilienței mentale, emoționale și fizice.

De exemplu, dacă un om mic își dorește să se cațere în copaci, provocările vor fi unele de ordin fizic, emoțional dar și mental. Rolul educatorului va fi acela de a sprijini copilul în procesul de descoperire și realizare a scopului propus. O altă componentă importantă este jocul liber cu elemente naturale precum bețe, frunze, butuci, etc. care are rolul de a declanșa procesul imaginativ și de a stimula comunicarea.

Dorința noastră e ca atașamentul și respectul față de natură să îi însoțească pe oamenii noștri mici pe tot parcursul vieții.

Cel mai important aspect este diversitatea de experiențe educaționale la care îi expunem. Ieșirile săptămânale în pădure, cursurile de yoga pentru copii, programul de dezvoltare personală și emoțională, designul spațiilor educaționale, educația blândă promovată în grădiniță noastră și evenimentele speciale la nivel de comunitate ne poziționează în afara tiparului clasic de educație preșcolară. Un alt aspect foarte important este acela al raportului educator-copii care este de 1 la 6.

Bergman – Nature Kindergarten

Cum sunt create clasele?

Clasele sunt create sub formă de comunități. Copiii au grijă de mediul în care învață, au propriile sarcini și responsabilități în cadrul comunității.

Comunicarea cu copiii este non-violentă, empatică, fără pedepse, fără recompense, fără excluderi din clasă, fără diminutive. Punem foarte mare accent pe respect. Respectăm copiii prin a le asculta cuvintele și a ne uita în ochii lor când le vorbim. Astfel, îi învățăm devreme și pe ei regulile respectului, în mod natural, prin comportamentul nostru. Îi încurajăm să respecte la rândul lor oamenii, folosind un limbaj adecvat și formule precum: Iartă-mă, Scuză-mă, Te rog, Mulțumesc, Cu plăcere. În grădinițele Bergman nu vor exisa niciodată pedepse corporale sau încălcări de orice fel ale drepturilor copilului. 

Cu respect, copilul va avea grijă de tot ce se află în mediul său. Și cel mai important, prin respect, copilul va avea grijă de propria persoană. Promovăm respectarea mediului și îi învățăm din timp pe copii despre aceste reguli. 

A nu arunca gunoaie pe podea și pe stradă, a nu răni animalele, a avea grijă de cărțile din care citim etc., aceste aspecte simple arată respectul și formează un copil care se simte apreciat și îngrijit.

Odată ce copilul se simte respectat, acesta va acorda la rândul lui același respect mediului înconjurător, inclusiv naturii, animalelor și celorlalți oameni.

Bergman – Nature Kindergarten

Unii părinți tind să se implice mai mult decât ar fi necesar în procesul educațional al copilului lor, să fie superprotectivi. Cum se întâmplă în cazul vostru?

Comunicarea și colaborarea strânsă cu părinții este un ingredient cheie al dezvoltării copiilor. Părinții trebuie să se simtă implicați de către personalul grădiniței, dar să se și implice, la rândul, lor în comunitate. De exemplu, ei vor primi un e-mail săptămânal despre activitatea zilelor care urmează, dar și mesaje de WhatsApp zilnice, în care sunt informați despre programul zilei care tocmai s-a încheiat. În același timp, vor fi implicați într-o serie de activități și proiecte, alături de copiii lor. 

Ce ar mai fi de spue este că Grădiniță Bergman nu este afiliată niciunei orientări sau organizații religioase.

De ce aleg părinții grădinița voastră? Ce le răspunzi celor care sunt reticenți în a-și lăsă copilul în pădure?

Societatea parentală actuală din România își dorește tot mai mult să acceseze sisteme alternative de educație și creștere a copiilor lor.

Grădinița afară sau învățarea în natură a devenit în ultimii ani un produs educațional dezirabil, iar părinții sunt tot mai conștienți de necesitatea apropierii copilului de mediul natural într-o lume puternic digitalizată.

Proiectul nostru s-a bucurat încă de la început de un mare entuziasm din partea multor familii, însă fiind un concept nou nu există o înțelegere deplină a tot ceea ce presupune un sistem de educație afară. M-am încărcat cu răbdare și am explicat în detaliu fiecărui părinte în parte care sunt beneficiile și riscurile acestui sistem alternativ.

Reticența părintelui îngrijorat de ieșirile în pădure poate fi diminuată prin informație clară și soluțiile pe care le avem în cazul unor incidente sau situații de criză. Atât oamenii mici cât și oamenii mari au nevoie de informații și soluții pentru a se simți în siguranță, iar noi am înțeles de la început că avem nevoie de o relație cu comunitatea bazată pe încredere, comunicare și colaborare.

Bergman – Nature Kindergarten

Care sunt cele mai dragi proiecte ale tale, dezvoltate de-a lungul timpului, aici?

De la deschiderea primului sediu Bergman în anul 2016, fiecare an a venit cu alte proiecte dragi. Dar cel mai măreț proiect a fost francizarea conceptului Bergman și înființarea noilor grădinițe Bergman în alte orașe din România. În anul 2018, la doar doi ani de la înființarea grădiniței Bergman, am primit cereri de francizare din partea unor oameni mari care activau în domeniul educației sau care își doreau să construiască în comunitatea lor o grădiniță care să aducă oamenii mici mai proape de natură.

Prima propunere de francizare a venit ca o validare a proiectului nostru educațional. Dar pe atunci nu știam ce presupune francizarea unui sistem de educație în România. Însă ce știam este că ne dorim să existe grădinițe în natură în cât mai multe orașe din țara noastră și nu numai. În anul 2019-2020 au venit și primele cereri de francizare din Serbia și Republica Moldova care nu au fost finalizate din cauza pandemiei de coronavirus.

Un alt proiect inițiat în 2017 include taberele noastre desfășurate în zone parcă uitate de lume din România.

Mi-am dorit mult pentru copiii din mediul urban să aibă parte de experiențe de învățare în mediul rural, la țară.

Majoritatea oamenilor mici din zilele noastre nu mai au acces la vacanțe de vară petrecute la țară alături de bunicii lor. Contactul cu viața de la țară, din mediul rural, s-a diminuat din cauza migrării populației de la sat la oraș din ultimii 30 de ani. În taberele pe care le organizăm, copiii sunt expuși unor realități și unor comportamente intercomunitare care întăresc principiul de respect pentru mediul înconjurător.

Cum arată o zi de lucru pentru tine?

Activitatea unui antreprenor în domeniul educației acoperă foarte multe arii și presupune implicare cognitivă și emoțională intensă în fiecare zi. După 11 ani de antreprenoriat încă nu am reușit să îmi stabilesc un program fix zilnic. Există zile în care îmi pot desfășura activitatea de acasă, dar de cele mai multe ori e nevoie de prezența mea fizică în cele trei grădinițe din București. Pentru că nu sunt o persoană matinală, ziua mea de lucru începe în jurul orei 9, dar nu are o oră fixă de încheiere. Navighez cu ușurință între întâlniri fizice sau online, mailuri și ședințe de lucru.

Bergman – Nature Kindergarten

Ce te-au învățat pe tine de-a lungul timpului copiii pe care i-ai instruit?

Copiii m-au ajutat să înțeleg mai bine că emoțiile fac parte din noi, fie ele pozitive sau negative. Nu e un lucru lesne de înțeles pentru o generație a cărei educație a avut la bază frica și rușinea. Le sunt recunoscătoare că de-a lungul timpului m-au învățat să am răbdare și să fiu blândă cu mine, pentru ca mai apoi aceste atribute să fie folosite în interacțiunea cu ei. Pe lângă răbdare și blândețe, am primit darul spontaneității tot de la copii 😊.

Fiecare gram de inocență primit de la ei m-a transformat și mi-a schimbat percepția asupra felului în care ar trebui să funcționăm la nivel de societate, micro sau macro.

Care este povestea care te-a impresionat cel mai mult?

Sunt atât de multe momente WOW când te afli în poziția de coordonator al unui grup de oameni mici. Cea mai frumoasă întâmplare va rămâne mereu fascinația și mirarea descoperirii pe care o regăsești deseori în ochii copiilor.

Ce îmi vine acum în minte și în suflet sunt primele tentative ale copiilor de a construi adăposturi pentru cele mai mici insecte din pădure. Desfășurarea unui asemenea spectacol calitativ din punct de vedere uman ți se poate imprima în memorie și să nu mai vrei să îi dai drumul de acolo.

Ce au oamenii mici și noi am pierdut?

Oamenii mici dețin o forță creativă și imaginară pe care noi, oamenii mari, am pierdut-o odată cu maturizarea. În copilăria timpurie fiecare experiență de învățare și creștere este trecută prin filtrul senzorial. Percepția asupra lumii înconjurătoare este realizată exclusiv prin intermediul celor cinci simțuri, iar astfel copiii se bucură de o altfel de raportare la realitate și la firesc. În cazul adulților, confruntarea zilnică cu probleme care au legătură directă cu lumea materială a dus la o plafonare și blazare a capacității senzoriale. Astfel, oamenii mari rămân blocați inevitabil în rațional și nu mai dispun de resursele imaginative și creatoare care sunt atât de prezente în viața copiilor. Pe scurt, adulții și-au pierdut bucuria și abilitatea de a se juca responsabil.

Veți organiza tabere vara aceasta? Cum se vor desfășura? 

După o pauză de doi ani datorată contextului pandemic, la începutul lunii iunie a avut loc prima tabăra Bergman din acest an. A două tabăra va avea loc la sfârșitul lunii iulie și se adresează exclusiv copiilor din comunitatea Bergman.

Taberele Bergman au loc în satul Măgura din Zărnești și se desfășoară după principiul autogospodăririi și jocului liber în natură. Copiii sunt responsabilizați din prima zi de tabăra și participă la tot procesul de desfășurare a acesteia. Sunt implicați în pregătirea meselor, îngrijirea și organizarea casei în care locuim și achiziționarea produselor lactate de la țăranii din sat. Drumețiile pe timp de zi și seară sunt activitățile lor preferate, iar jocurile structurate sau nestructurate din programul nostru întregesc experiența de viață la țară.

Care îți sunt planurile pentru acest an?

Suntem la jumătatea anului 2021 și sunt extrem de recunoscătoare pentru ce am primit și am realizat până acum atât în plan personal, cât și în cel profesional. Îmi doresc ca acest an să se termine la fel de frumos cum a și debutat.

Îmi doresc să călătoresc cât mai mult alături de familia mea și împreună cu cei doi copii ai mei să descoperim cât mai multe oaze urbane și rurale. Dar cred că setea asta de călătorie e generală după un 2020 care ne-a răpit acest tip de experiențe.

Cel mai ambițios plan profesional pentru anul acesta este demararea unei cercetări longitudinale în cadrul grădinițelor noastre la finalul căreia să acredităm sistemul educațional Bergman ca sistem de educație alternativ în România. Va fi o cercetare care se va întinde pe parcursul unui ciclu preșcolar de patru ani și care va fi publicat în format fizic și electronic. Cred cu tărie că sistemul pe care l-am conturat în ultimii ani poate schimba felul în care ne educăm copiii și poate aduce beneficii pe termen lung sistemului de educație românesc.

Ce înseamnă pentru tine acasă, cine și ce te face să zâmbeșți și cum te reîncarci cu energie pentru a merge mai departe? 

Mă simt acasă și în orașul care m-a adoptat acum șase ani, dar cel mai profund sentiment de acasă îl am în orașul meu natal din vestul țării. Ardelenii sunt și vor fi mereu oamenii mei preferați. Felul în care te primesc în casele lor și la masa lor nu a fost egalat până acum de alte comunități din România.

Acasă e locul în care am posibilitatea să adopt stilul de slow living. Este locul în care îmi permit să fiu atentă și să mă bucur pe îndelte de bucate făcute în casă cu dăruire, să mă odihnesc atât cât am nevoie, să savurez fiecare gând și ghidușie venite din partea copiilor mei și să citesc în picioarele goale, la umbra unui copac bătrân.

De la copii am învățat că nu am nevoie de foarte multe pentru a zâmbi și a mă încărca cu energia care îmi dă putere să merg mai departe. Încerc să îmi păstrez mintea și sufletul sus, dar mai ales să îmi ascut simțurile pentru a primi cu brațele deschise oamenii și experiențele din viața mea de zi cu zi.

Simplitatea și firescul lucrurilor sunt aspecte care generează resurse de energie și un mindset pozitiv în frumoasa mea călătorie pe acest pământ.


Foto: arhiva personală

Categorii Lifestyle